کتاب سیب صورتی
صفحه اصلی / مطالب و مقالات / مطالب سرطان پستان / پیشگیری از لنف ادم در سرطان پستان

پیشگیری از لنف ادم در سرطان پستان

ادم به معنی تورم است و لنف مایعی است که در حد فاصل سلول های بدن قرار دارد و مایع میان بافتی نامیده می شود. لنف ادم به معنی تورمی است که از تجمع مایع میان بافتی ایجاد می شود . بروز این حالت در سنین کودکی ممکن است به دلیل عدم وجود عروق لنفاوی به صورت مادرزادی ایجاد شود ولی در سرطان پستان علت متفاوتی دارد. لنف ادم در سرطان پستان به معنی تورم دست در سمت مبتلا می باشد . این تورم گاهی جزئی و نامحسوس است وگاهی شدید و غیر قابل تحمل می باشد .

جراح پستان

عمل جراحی سینه شامل دو قسمت است یکی برداشت ضایعه سینه و دیگری جراحی غدد لنفی زیر بغل روش قدیمی جراحی غدد زیر بغل به صورت تخلیه کامل این غدد در تمام بیماران مبتلا به سرطان پستان بود .

در این روش به دلیل برداشت غدد لنفی زیر بغل ، احتمال بروز لنف ادم بیشتر بود. در روش جدیدی که برای جراحی غدد لنفی زیر بغل ابداع شده است ، در حین جراحی ابتدا با روش خاصی غده لنفی اصلی که بیشترین احتمال درگیری را دارد مشخص و آلودگی آن با سلول های سرطانی ارزیابی می شود (نمونه برداری از غده لنفی نگهبان) و در صورت عدم آلودگی ، نیاز به برداشت سایر غدد نیست.

همچنین بخوانید: علائم سرطان سينه در مردان

این امر از تخلیه بی جهت غدد لنفی زیر بغل جلوگیری می کند و در نتیجه احتمال بروز لنف ادم را می کاهد . طبیعی است که در صورت آلوده بودن این غده اصلی به سلول های سرطانی لازم است سایر غدد نیز تخلیه شود .

نوبت دهی آنلاین دکتر حکیمیان

این روش مدت هاست که درمان استاندارد است و توسط اینجانب و تعداد انگشت شماری از سایر جراحان در اصفهان انجام می شود ولی متاسفانه هنوز بطور رایج مورد استفاده قرار نگرفته است . این روش اصطلاحا نمونه برداری از غده لنفی نگهبان نامیده می شود .همان طور که ذکر شد که لنف ادم به معنی تجمع مایع میان بافتی می باشد و پس از برداشت غدد لنفی زیر بغل باعث تورم دست در سمت مبتلا به سرطان سینه می شود. گاهی این تورم به دلیل عود تومور در غدد لنفی زیر بغل ایجاد می شود .

لنف ادم در سرطان پستان

این حالت معمولا بعد از گذشت یک سال از جراحی پستان و زیر بغل بروز می کند . برای پیشگیری از تورم دست به دنبال برداشت غدد لنفی زیر بغل لازم است که پس از جراحی ورزش های لازم به بیمار آموزش داده شود و در مواردی هم لازم است که بیمار از آستین های مخصوص که آستین واریس نامیده می شود استفاده کند . لذا حتما به جراح خود یادآوری کنید که در این مورد اقدامات لازم را انجام دهد .

ادرس اینستاگرام دکتر محمدرضا حکیمیان

نتایج پیش گیری بسیار بهتر است ولی در مواردی که تورم بروز می کند روش های خاص ماساژ درمانی یا بانداژهای خاص برای جلوگیری از تورم دست وجود دارد که توسط کارشناس این کار که لنفوتراپیست نامیده می شود انجام می گیرد .

امروزه ماموپلاستی یا جراحی ترمیمی پستان با به کار گیری تکنیک های پیشرفته و روز دنیا، همچنین دستگاه های مجهز و مدرن انجام می‌شود. این جراحی به منظور ایجاد زیبایی و ترمیم معایب پستان صورت می‌گیرد.


آدرس مطب : اصفهان ، خیابان توحید میانی ، کوچه 23
تلفن : 36294896 - 031

درباره این موضوع مطالب بیشتری بخوانید

نظرات کاربران درباره این مطلب :سارینا [ 1402-06-22 ]
سلام وقتتون بخیرمن ۱۷ سالمه حدود یک ماه هست که سینه چپم بزرگ تر از سینه راستم شده همیشه همینجوری بود اما الان حس میکنم بزرگ تر شده انگار غده لنفاوی زیر بغلم هم درد میکنه ممکنه سرطان باشه؟

برای متن پیام فقط از حروف فارسی استفاده کنید .
این فرم صرفا جهت دریافت نظرات ، پیشنهادات و انتقادات کاربران در مورد مطلب فوق میباشد .
به سوالات پزشکی در این بخش پاسخ داده نمیشود .
از ارسال پیام های تبلیغاتی در این بخش خودداری نمایید .
حداکثر طول مجاز برای متن پیام 500 کاراکتر است .
نام و فامیل :
تلفن :
ایمیل :
متن پیـام :
واکنشهای روانی پس از آگاهی از سرطان پستانواکنشهای روانی پس از آگاهی از سرطان پستان

فرد مبتلا به سرطان پستان حتما نیاز به زمان کافی برای پذیرش بیماری و تطابق با آن دارد تا پس از آن راحت تر بتواند با کمک تیم درمان بهترین روش مقابله، درمان و شکست بیماری را پیدا بیابد و بکار گیرد. در ادامه این مطلب به مراحل پس از آگاهی از ابتلا به سرطان پستان خواهیم پرداخت ... ادامه مطلب

پاسخ به سولات رایج در مورد سرطان پستانپاسخ به سولات رایج در مورد سرطان پستان

افرادی هستند که به طور ژنتیکی مستعد ابتلا به سرطان پستان هستند. این افراد سوالات بی شماری دارند که در این مطلب به برخی از این پرسشهای بیشتر مطرح شده؛ پاسخ داده می‌شود ... ادامه مطلب

زمان مراجعه به پزشک در صورت درد سينه يا ماستالژیزمان مراجعه به پزشک در صورت درد سينه يا ماستالژی

درد سينه يا ماستالژی مشکل شايعی بين خانم ‌ها می باشد ؛ به‌ طوری که از هر ۱۰ خانم ۷ نفر در طول زندگی آن را تجربه می ‌کنند .در این مقاله به بررسی ماستالژی یا درد سینه می پردازیم . ... ادامه مطلب

سرطان سينه در مردان چه علائمی دارد؟سرطان سينه در مردان چه علائمی دارد؟

سرطان سینه در مردان از بیماری‌های نادر در میان آقایان است که به علت رشد و تکثیر خارج از کنترل سلول‌های داخل پستان رخ می‌دهد و ممکن است به سایر قسمت‌های بدن نیز منتقل شود و در آنجا گسترش یابد. ... ادامه مطلب

طراحی و راه اندازی وب سایت : گروه نرم افزاری پزشک آنلاین