کتاب سیب صورتی
صفحه اصلی / مطالب و مقالات / مطالب سرطان پستان / بازسازی سینه در مبتلایان به سرطان پستان

بازسازی سینه در مبتلایان به سرطان پستان

یکی از انواع سرطان در انسان سرطان پستان است. برای درمان این نوع سرطان گاهی پزشک مجبور میشود که تمام پستان را با عمل جراحی بردارد. برداشت پستان در بعضی از بیماران باعث بروز جنبه های احساسی در زمینه نداشتن این عضو میشود.

آنچه در این مطلب میخوانید

آیا روشی برای جبران این مشکل وجود دارد ؟

برای جلوگیری از این عوارض روشهای جدید درمانی ابداع شده است بطوری که بجای برداشت تمام پستان فقط بخشی از آن که مبتلا به سرطان است برداشته می‌شود و برای تکمیل درمان از پرتودرمانی کمک گرفته میشود و بخش باقیمانده پستان تحت پرتودرمانی قرار میگیرد.به این روش جراحی به روش حفظ پستان گفته میشود.

همچنین بخوانید: برداشت تمام پستان

با تکنیکهای خاص جراحی بخش باقیمانده پستان تا حد امکان شبیه پستان مقابل شکل داده میشود.در حال حاضر در بسیاری از کشورهای پیشرفته جراحی سرطان پستان عمدتا به روش حفظ پستان میباشد. البته مواردی از سرطان پستان هم هست که نمیتوان آنها را به روش حفظ پستان درمان کرد و پزشک مجبور است تمام پستان را بردارد. این حالت در انواع پیشرفته تر یا منتشرتر سرطان پستان کاربرد دارد. البته مشاوره با خود بیمار و ترجیح وی نسبت به انتخاب روش جراحی نیز در تعیین روش جراحی بسیار دخیل است.

جراح پستان

در مواردی که تمام سینه برداشته میشود چه راه حلی وجود دارد ؟

در این موارد هم روشهایی وجود دارد که میتوان سینه را بازسازی کرد. هدف از این ترمیم ، بازسازی سینه ای در حد امکان شبیه به طرف مقابل می باشد. عمل ترمیم پستان ممکن است همزمان با جراحی برداشت پستان و یا چند ماه بعد در عمل جراحی جداگانه ای انجام شود.

سامانه نوبت دهی دکتر حکیمیان

چهار روش برای ترمیم پستان وجود دارد :

  1. استفاده از پستان مصنوعی ( پروتز )
  2. استفاده از پستان مصنوعی ( پروتز ) همراه با بافت هایی از بدن خود فرد
  3. استفاده از بافت های بدن فرد به تنهایی
  4. تزریق چربی
بازسازی سینه در مبتلایان به سرطان پستان

ترمیم سینه با استفاده از پروتز

پروتز در بیمارانی کاربرد دارد که نمی توانند از بافت های طبیعی بدن خود استفاده نمایند یا کسانی که نمی خواهند اثر بخیه در جای دیگری از بدن آنها یعنی در محلی که قرار است از آنجا بافت برداری صورت گیرد، بوجود آید. این روش در بیمارانی که پرتو درمانی روی قفسه سینه داشته اند روش مناسبی نمی باشد زیرا پوست خاصیت ارتجاعی خود را از دست داده است. این جراحی از نظر تکنیکی ساده تر از سایر روشها میباشد و اگر فردی بخواهد از این روش استفاده کند لازم است با پزشک خود هماهنگ کند تا همزمان با جراحی برداشت سینه وسیله ای به نام متسع کننده بافتی در محل جراحی قرار دهد تا بوسیله آن طی چند جلسه فضای لازم برای قرار دادن پروتز ایجاد شود.

ترمیم به روش استفاده از پروتز همراه با بافت هایی از بدن

پروتزهمیشه به تنهایی برای ایجاد برآمدگی سینه کفایت نمی کند. به ویژه اگر روی قفسه سینه به اندازه کافی پوست وجود نداشته باشد یا در محل مورد نظر پرتو تابی انجام شده باشد. در این حالت از بافت سالمی از محل دیگری از بدن برای پوشش این قسمت استفاده میشود.بافت استفاده شده معمولا لایه ای از پوست و عضله قسمت خلفی قفسه سینه می باشد. این عضله در حالی که عروق به آن متصل هستند از عقب به جلو آورده می شود تا فضای خالی حاصل از برداشت پستان پر شود. پروتز پستان در زیر این عضله قرار می گیرد.

ترمیم با استفاده از بافت های بدن به تنهایی

یکی از فواید این روش ترمیم این است که پستان ترمیم یافته طبیعی تر به نظر می رسد. دو نوع ترمیم با استفاده از بافت های طبیعی بدن شامل ترمیم با استفاده از عضله صاف شکم و ترمیم با استفاده از عضله پشت قفسه سینه وجود دارد.در روش استفاده از عضله صاف شکمی، پوست ، عضله و بافت چربی از قسمت پایینی شکم به سینه منتقل می شود تا سینه ای جدید ایجاد شود.

اینستاگرام دکتر محمدرضا حکیمیان

آیا پروتز زمینه ساز سرطان پستان میباشد ؟

طبق بررسیهای انجام شده انواع سیلیکونی زمینه ساز سرطان نیستند.

ترمیم با استفاده از تزریق چربی

این روش در موارد خاصی کاربرد دارد و با توجه به تغییراتی که توسط چربی در بافت سینه ایجاد میشود لازم است حتما توسط جراح متبحر انجام گیرد تا در پیگیری های مربوط به عود مشکلی پیش نیاید.لازم به ذکر است که بازسازی نوک سینه و هاله اطراف آن نیز با تکنیکهای مختلف قابل انجام است.

اگر هنگام مراجعه به پرشک و انجام معاینات لازم و بررسی نتایج ماموگرافی یا سونو گرافی علائمی از سرطان پستان در مراجعه کننده مشاهده گردد؛ برای تشخیص دقیق لازم است نمونه برداری از توده پستان انجام شود.


آدرس مطب : اصفهان ، خیابان توحید میانی ، کوچه 23
تلفن : 36294896 - 031

درباره این موضوع مطالب بیشتری بخوانید

نظرات کاربران درباره این مطلب :سمیه عبدالهی [ 1402-04-26 ]
سلام بنده سرطان سینه داشتم ایا برای پرتز سینه بعداز یکسال می توان اقدام کرد و آیا آقای دکتر به صورت اقساط پرتز سینه انجام می دهند

مرجان زمانزاد [ 1402-02-09 ]
سلام وقت بخیر ، 12سال از تخلیه یک چهارم قسمت بالی سینه چپم گذشته آیا امان ترمیم هست؟

ثریا [ 1401-04-17 ]
من برا ثر سرطان بدخیم سینه کل سینه ام برداشت شده و حالا میخوام پروتز کنم ولی متاسفانه هزینه ها بالاست نمیدونم چکار کنم انشالله خدا مثل همیشه کمکم کنه الهی آمین

برای متن پیام فقط از حروف فارسی استفاده کنید .
این فرم صرفا جهت دریافت نظرات ، پیشنهادات و انتقادات کاربران در مورد مطلب فوق میباشد .
به سوالات پزشکی در این بخش پاسخ داده نمیشود .
از ارسال پیام های تبلیغاتی در این بخش خودداری نمایید .
حداکثر طول مجاز برای متن پیام 500 کاراکتر است .
نام و فامیل :
تلفن :
ایمیل :
متن پیـام :
روش های ترمیم جای بخیه بعد از جراحی پستانروش های ترمیم جای بخیه بعد از جراحی پستان

سینه های بزرگ، هم اندام را به هم می ریزد و هم این که به مرور برای سلامتی مضر است. ممکن است سینه شما به گونه ای باشد که جای اسکار کمی بخواهد پس به خاطر ... ادامه مطلب

آیا بعد از جراحی لامپکتومی ظاهر سینه تغییر می کند؟آیا بعد از جراحی لامپکتومی ظاهر سینه تغییر می کند؟

لامپکتومی یک عمل جراحی رایج می‌ باشد که در آن سرطان یا دیگر بافت های غیر طبیعی از پستان حذف می‌ شوند . به لامپکتومی عمل جراحی حفظ پستان یا محافظت از پستان نیز گفته می‌ شود زیرا بر خلاف ماستکتومی تنها بخشی از پستان برداشته می‌ شود. در این مقاله به بررسی دقیق تر جراحی لامپکتومی و عوارض آن می پردازیم . ... ادامه مطلب

مراقبت های بعد از جراحی ژنیکوماستیمراقبت های بعد از جراحی ژنیکوماستی

ژنیکوماستی در واقع به معنای افزایش حجم بافت غدد سینه در آقایان می باشد و در نتیجه اختلال در میزان هورمون های استروژن و پروژسترون ایجاد می شود ... ادامه مطلب

ماموگرافی در چه سنی توصیه میشود؟ماموگرافی در چه سنی توصیه میشود؟

ماموگرافی عملی است که جهت غربالگری سرطان سینه انجام می شود. در ماموگرافی با استفاده از اشعه ایکس بافت سینه بررسی می شود و در صورت مشاهده مواردی مشکوک به سرطان، آزمایش های بیشتر انجام می شود. ... ادامه مطلب

طراحی و راه اندازی وب سایت : گروه نرم افزاری پزشک آنلاین