کتاب سیب صورتی
صفحه اصلی / مطالب و مقالات / مطالب سرطان پستان / سرطان سينه در زنان و نقش فاکتورهاي محيطي در ايجاد آن

سرطان سينه در زنان و نقش فاکتورهاي محيطي در ايجاد آن

سرطان پستان ناشی از رشد خارج از قاعده سلول های غیرطبیعی در پستان است. در هر دو نوع تومورهای خوش خیم و بدخیم، رشد سریع و زیاد سلول ها وجود دارد. روند زیاد شدن سلول ها در تومورهای خوش خیم در مرحله مشخصی متوقف می شود، در صورتی که این روند در تومورهای بدخیم به صورت غیر قابل مهار ادامه می‌یابد تا حدی که اگر اقدامات درمانی انجام نشود، تمامی قسمت های بدن را تحت تأثیر قرار می دهد.

آنچه در این مطلب میخوانید

شایع ترین نوع سرطان پستان، سرطان از منشاء مجاری شیری است و از آنجا که این نوع بافت بیشتر در یک چهارم بالایی و خارجی پستان وجود دارد، در حدود نیمی از سرطان های پستان در ربع فوقانی و خارجی آن یافت می شوند. سرطان پستان، شایعترین سرطانی است که خانم ها به آن مبتلا می شوند. در کشورهای غربی این بیماری بیشتر در سنین بالای ۵۰ سال دیده می شود ولی در کشور ما بیماران، جوان تر هستند و در بسیاری از موارد به علت عدم آگاهی از علائم بیماری در مراحل پیشرفته تری مراجعه می کنند.

هر چقدر سرطان پستان زودتر تشخیص داده شود، درمان آن آسان تر و موفقیت آمیز تر است. به همین دلیل لازم است بانوان جهت حفظ سلامت خود، حقایقی را در مورد این بیماری بدانند. برخی از عوامل در پیدایش و ابتلا به سرطان پستان نقش دارند که در ادامه به تعدادی از آنها اشاره می‌شود.

دکتر سید محمد رضا حکیمیان فلوشیپ جراحی سرطان با دانش بالا و تجربه سالها کار در ارتباط با سرطان پستان قادر به تشخیص این بیماری بوده و آماده ارائه‌ خدمات درمانی به شما عزیزان می باشند.
شماره تماس : 36294896 - 031

عوامل محیطی موثر در سرطان پستان

تماس با پرتوهای یونیزان

افرادی که در کودکی تحت پرتودرمانی قفسه سینه قرار گرفته‌اند بازماندگان جنگ‌های اتمی یا نشت مواد رادیواکتیو بیشتر در خطر سرطان پستان قرار دارند.

نوبت دهی دکتر حکیمیان

نوبت کاری در شب

زنانی که در نوبت کاری شب فعالیت می‌کنند، خطر بیشتری برای ابتلا به سرطان پستان دارند و علت آن در دست بررسی است.

عوامل متفرقه

یادآوری میشود که مطالب فوق بر اساس یافته‌های علمی فعلی بیان شده است و ممکن است در آینده تغییراتی در این موارد حاصل شود. نکته مهم دیگر این است که بیان عوامل خطر نباید باعث نگرانی بی‌مورد شود. مثلاً خانم 35 ساله‌ای که زایمان نداشته و شیردهی نیز نداشته است، نباید دچار استرس در زمینه ابتلا به سرطان سینه شود چون همانطور که گفته شد موارد فوق علت نیستند بلکه عامل خطر هستند. اگر فردی چند عامل خطر را به هر دلیل داشت، می‌تواند با کاهش سایر عوامل خطر، ریسک ابتلا را جبران کند.

ارتباط سرطان پستان با عوامل محیطی

نگاهی بر اصلاح سبک زندگی در مبتلایان به سرطان پستان

شواهد نشان می‌دهد که رژیم غذایی، فعالیت جسمانی و وزن بدن نقش مهمی در حفظ سلامتی مبتلایان به سرطان پستان ایفا می‌کند. همانگونه که تغذیه‌ی نامناسب، کم تحرکی، چاقی و نوشیدن الکل مهمترین عوامل سرطان زای قابل تغییر به شمار می‌روند، می‌توانند آینده مبتلایان به سرطان پستان را نیز تحت تأثیر قرار دهند.
اصلاح سبک زندگی با اعمال مداخلات هدفمند روی رژیم غذایی، فعالیت جسمانی و وزن بدن به بهبود کیفیت زندگی و کاهش عوارض جانبی ناشی از خود بیماری و درمان آن در بازماندگان سرطان پستان می‌انجامد.

صفحه اینستاگرام دکتر حکیمیان

هر چند ژنتیک در احتمال ابتلا به سرطان پستان مؤثر است ولی تأثیر عوامل غیرارثی در آن بیشتر است. پرهیز از سیگار و سایر محصولات تنباکو، داشتن وزن ایده‌آل و حفظ آن، داشتن تحرک کافی در طول زندگی و رژیم غذایی سالم همانگونه که می‌تواند خطر ابتلاء به بیماری‌های قلبی عروقی و دیابت را کاهش دهند، بر کاهش خطر ابتلا به سرطان و پیشگیری از عود و پیشرفت‌شان مؤثر هستند.

کیست پستان توده ای است که در طی رشد بیش از حد غدد و بافت همبند و تجمع مایع در این مجاری بوجود می‌آید. کیست های پستان که معمولا در هر سنی بروز پیدا می‌کنند؛ اغلب نیاز به درمان ندارند مگر در مواردی که بزرگ و دردناک شوند و احساس نا خوشایندی را در فرد ایجاد کنند.


آدرس مطب : اصفهان ، خیابان توحید میانی ، کوچه 23
تلفن : 36294896 - 031

درباره این موضوع مطالب بیشتری بخوانید

نظرات کاربران درباره این مطلب :زهرا علوی راد [ 1402-06-16 ]
سلام آقای دکتر من سونوگرافیم نوشته ضایعه اینتراداکتال با تجمع ترشح غلیظ من همش ۲۹سالمه چیکار کنم میتررسم خطرناک باشه بچم ۵سالشه شب و روز ندارم درد هم خیلی دارم ترو خدا جواب منو بدید

برای متن پیام فقط از حروف فارسی استفاده کنید .
این فرم صرفا جهت دریافت نظرات ، پیشنهادات و انتقادات کاربران در مورد مطلب فوق میباشد .
به سوالات پزشکی در این بخش پاسخ داده نمیشود .
از ارسال پیام های تبلیغاتی در این بخش خودداری نمایید .
حداکثر طول مجاز برای متن پیام 500 کاراکتر است .
نام و فامیل :
تلفن :
ایمیل :
متن پیـام :
مزایای استفاده و نحوه کارگذاری پورت کت در شیمی درمانیمزایای استفاده و نحوه کارگذاری پورت کت در شیمی درمانی

پورت کت وسیله ای است که دارای یک مخزن و یک لوله ارتباطی میباشد. مخزن از نظر اندازه مشابه ساعت مچی است و در زیر پوست و در قسمت بالای قفسه سینه در سمت راست یا چپ قرار میگیرد. مخزن پورت کت توسط لوله باریکی با ضخامت مشابه لوله مغزی خودکار به یکی از سیاهرگ های اصلی بدن ارتباط پیدا میکند ... ادامه مطلب

آیا بیماران مبتلا به بیماری های خود ایمنی، می توانند جراحی پستان انجام دهند؟آیا بیماران مبتلا به بیماری های خود ایمنی، می توانند جراحی پستان انجام دهند؟

در این مقاله به صورت دقیق تر بررسی می کنیم، که آیا بیماران مبتلا به بیماری های خود ایمنی، می توانند جراحی پستان انجام دهند؟ یا خیر؟ ... ادامه مطلب

گروه های پشتیبانی برای بیماران سرطان پستان در ایرانگروه های پشتیبانی برای بیماران سرطان پستان در ایران

پژوهش هایی که در زمینه ابتلا به سرطان و حمایت اجتماعی از آ‌نها انجام شده، نشان می دهد که فعالیت گروه های پشتیبانی بر جسم و روان فرد تاثیر مثبت دارد ... ادامه مطلب

بهترین تکنیک عمل کوچک کردن سینه در آقایانبهترین تکنیک عمل کوچک کردن سینه در آقایان

ژنیکوماستی یا بزرگ شدن پستان در مردان، رشد غیرطبیعی غدد پستانی به دلیل عدم تعادل هورمون های استروژن و تستوسترون است. ... ادامه مطلب

طراحی و راه اندازی وب سایت : گروه نرم افزاری پزشک آنلاین