کتاب سیب صورتی
صفحه اصلی / مطالب و مقالات / مطالب و مقالات / ژنیکوماستی با چه روشهایی درمان میشود؟

ژنیکوماستی با چه روشهایی درمان میشود؟

ژنیکوماستی عارضه ای است در مردان که با بزرگ شدن بافت سینه همراه است ، گاهی فقط دریکی از پستان ها و گاهی در هر دوپستان ( به میزان یکسان یا متفاوت ) مشاهده می شود . علت اصلی این پدیده اختلال در سیستم غدد درون ریز می‌باشد ؛ به این صورت که نسبت استروژن به تستسترون زیاد می‌شود که دلیل آن می‌تواند کاهش تستسترون و یا افزایش استروژن در فرد باشد .

آنچه در این مطلب میخوانید

این عارضه معمولا در سه گروه سنی شامل نوزادان ، جوانان در سنین بلوغ و افراد مسن پدید می‌آید که شرایط هر کدام متفاوت می‌باشد ، گاهی اوقات این عارضه به خودی خود از بین می‌رود و نیازی به درمان خاصی ندارد و گاهی نیز باید به فکر درمان بود . در این مقاله به بررسی اختلال ژنیکوماستی می پردازیم .

اگر با مشکل ژنیکوماستی یا بزرگی سینه در آقایان مواجه هستید؛ برای تشخیص قطعی و درمان این بیماری در اصفهان، می‌توانید به دکتر سید محمد رضا حکیمیان، بورد جراحی و فلوشیپ جراحی پستان مراجعه نمایید. برای هماهنگی با مطب ایشان و در یافت نوبت می‌توانید از طریق تماس با شماره تلفن 36294896 - 031 اقدام فرمایید.

علت ژنیکوماستی

برخی عواملی که باعث برهم خوردن تعادل هورمونی می شوند ، عبارت اند از :

تغییرات طبیعی هورمون ها

هورمون های استروژن و پروژسترون ، بر مشخصات جنسی زنان و مردان تاثیر می گذارند . تستوسترون مسئول کنترل حجم و توده عضلانی و رشد مو در مردان ، و استروژن مسئول کنترل رشد سینه ها در مردان می باشد .
بعد از تولد ، نوزاد هم چنان تحت تاثیر استروژن دریافتی از سوی مادر می باشد . تقریبا می توان گفت نیمی از نوزادان پسر با این مورد به دنیا می آیند ، اما بعد از گذشت دو تا سه هفته از تولد ، شاهد بهبود علائم خواهیم بود .
در دوران بلوغ ، بیشترین میزان تغییرات هورمونی را شاهد هستیم ، که معمولا شش ماه تا دو سال بعد از وارد شدن فرد به دوران بلوغ ، بهبود می یابد .

ژنیکوماستی با چه روشهایی درمان میشود؟

مصرف دارو

مصرف برخی داروها می تواند منجر به بروز ژنیکوماستی شود ، مانند :

درمان سرطان مانند شیمی درمانی

برخی اختلالات مرتبط با سلامت بدنی

برخی اختلالات با تاثیر بر روی هورمون ها ، باعث برهم خوردن نظم آن ها و بروز ژنیکوماستی می شوند ، مواردی مانند :

علائم ژنیکوماستی

گاهی اوقات بزرگی بافت سینه مردان تنها به دلیل چاقی بوده و امری طبیعی می‌باشد . چرا که این نقطه از بدن نیز مانند سایر نقاط مستعد ذخیره چربی می‌باشد و در افراد چاق این بزرگی اگر به شکل طبیعی باشد جای نگرانی نیست . در صورتی که علائم زیر را دارا بودید حتما به پزشک مراجعه کنید :

درمان ژنیکوماستی

همان طور که قبلا نیز اشاره شد ، در بیشتر موارد ژنیکوماستی خود به خود و بدون نیاز به اقدامات درمانی بهبود می یابد . با این حال ، در صورتی که اختلالاتی مانند سوء تغذیه و یا سیروز کبدی علت بزرگ شدن و التهاب سینه باشد ، باید نسبت به درمان اقدام شود .

در صورتی که مصرف دارو منجر به بروز ژنیکوماستی شده باشد ، مصرف آن دارو باید قطع و داوری جدیدی جایگزین شود .

نوبت دهی آنلاین دکتر حکیمیان

مصرف دارو

داروهایی مانند تاموکسیفن و رالوکسیفن به درمان سرطان سینه و یا سایر اختلالات کمک می کند .

جراحی و برداشتن بافت اضافی سینه

در صورتی که بیمار از ظاهر بزرگ سینه خود ناراضی باشد ، می تواند تحت جراحی قرار بگیرد .
جراحی ژنیکوماستی شاید اصلی ترین روش درمانی ژنیکوماستی باشد . از سوی دیگر استفاده از تکنیک و روش های درست برای پیشگیری از بروز مجدد بیماری اهمیت بسیار بالایی دارد . در جراحی ژنیکوماستی در برخی موارد نیاز است که برش تنها در اطراف نوک سینه ایجاد شود . ولی در برخی موارد نیاز است برش در زیر سینه ها هم ایجاد شود . تکنیک به کار رفته بستگی به اندازه سینه ها و میزان بافت اضافی دارد . پزشک با انجام تست های مختلف و معاینه بیمار می تواند تکنیک مناسب را انتخاب کند .

مراقبت های بعد از جراحی ژنیکوماستی هم در جای خود تضمین کننده نتیجه جراحی هستند . به همین دلیل تمامی توصیه هایی که به بیمار می شود ، باید در منزل انجام شوند . در برخی موارد در اثر یک سهل انگاری ، شاهد بروز عفونت و ایجاد اسکار های بدشکل هستیم در صورتی که این مشکلات با مراجعه به موقع به پزشک قابل پیشگیری هستند .

اقدامات لازم پیش از انجام جراحی

اینستاگرام دکتر حکیمیان

دوره نقاهت و بهبودی پس از جراحی

کیست پستان توده ای است که در طی رشد بیش از حد غدد و بافت همبند و تجمع مایع در این مجاری بوجود می‌آید. کیست های پستان که معمولا در هر سنی بروز پیدا می‌کنند؛ اغلب نیاز به درمان ندارند مگر در مواردی که بزرگ و دردناک شوند و احساس نا خوشایندی را در فرد ایجاد کنند.


آدرس مطب : اصفهان ، خیابان توحید میانی ، کوچه 23
تلفن : 36294896 - 031

نظرات کاربران درباره این مطلب :امیررضا [ 1403-01-13 ]
سلام من ۱۷ سالمه و قد ۱۷۵ با وزن ۸۰ دارم مدتی هم هست میرم بدنسازی ولی نک سینه ام عجیب شده و موقعی که میرم حمام به حالت نک سینه معمولی برمیگرده بعد حمام دوباره همونجور میشه

حمید [ 1402-08-04 ]
سلان من ۱۶ سالمه قدم ۱۷۹ و وزنم ۹۲ بود و سینه هام خیلی بد فرم بود الان با پنج ماه بدن سازی و رژیم به وزن ۷۶ رسیدم و حجم سینم خیلی کمتر شده ولی هنوز مقداری سینه دارم منو راهنمایی میکنید

پژمان همتی [ 1402-02-27 ]
هزینه جراحی چقدر در میاد؟

امین امین [ 1401-12-05 ]
مصرف درازمدت متادون هم باعث بروز ژنیکوماستی میشود

رضا زحمتکش [ 1401-08-21 ]
سلام ببخشی من ۲۰ سالمه لاغرم هستم سینه هام یکم ورم داره خیلی به نظر شما بهترین راه درمان چیه بعضی وقتا جمع میشه ولی باز مثل اولش میشه

برای متن پیام فقط از حروف فارسی استفاده کنید .
این فرم صرفا جهت دریافت نظرات ، پیشنهادات و انتقادات کاربران در مورد مطلب فوق میباشد .
به سوالات پزشکی در این بخش پاسخ داده نمیشود .
از ارسال پیام های تبلیغاتی در این بخش خودداری نمایید .
حداکثر طول مجاز برای متن پیام 500 کاراکتر است .
نام و فامیل :
تلفن :
ایمیل :
متن پیـام :
تاموکسیفن چیست و چه تأثیری بر ژنیکوماستی دارد؟تاموکسیفن چیست و چه تأثیری بر ژنیکوماستی دارد؟

اگر میزان تستوسترون در بدن کاهش یابد یا میزان استروژن افزایش یابد، ممکن است ژنیکوماستی ایجاد شود. ... ادامه مطلب

طول دوره پرتو درمانی در سرطان سینه چند روز است؟طول دوره پرتو درمانی در سرطان سینه چند روز است؟

در بیماران مبتلا به سرطان در صورت تشخیص پزشک به انجام رادیوتراپی یا پرتو درمانی، پرتودرمانی معمولاً روزی یک بار و هر بار به مدت چند دقیقه انجام می شود. پرتودرمانی در همه ی دنیا معمولاً پنج روز در هفته انجام می شود و در روزهای تعطیل آخر هفته انجام نمی شود ... ادامه مطلب

جراحی بزرگ کردن سینه در ترنس هاجراحی بزرگ کردن سینه در ترنس ها

در افراد ترنس مانند زنانی که متقاضی بزرگ کردن سینه خود با پروتز هستند، جراحی پروتز سینه انجام می شود. ... ادامه مطلب

انواع بیماری های مادرزادی پستانانواع بیماری های مادرزادی پستان

بیماری های مادرزادی پستان می تواند در بدو تولد کودک وجود داشته باشد. آن ها ممکن است هنگام تولد کودک آشکار شوند یا ممکن است فقط در نوجوانی پدیدار شوند. در ادامه مقاله به علت، علائم و درمان برخی از این بیماری های مادرزادی پستان می پردازیم. ... ادامه مطلب

طراحی و راه اندازی وب سایت : گروه نرم افزاری پزشک آنلاین