کتاب سیب صورتی
صفحه اصلی / مطالب و مقالات / مطالب سرطان پستان / آیا ورزش کردن بر سرطان سینه تاثیر گذار است ؟

آیا ورزش کردن بر سرطان سینه تاثیر گذار است ؟

داشتن زندگی پرتحرک و فعال، علاوه بر اینکه میتواند خطر ابتلا به بیماریهای قلبی عروقی، فشار خون بالا، دیابت و پوکی استخوان را کاهش دهد، میتواند خطر ابتلا به انواع سرطان به ویژه سرطان پستان، روده بزرگ و رحم را نیز کم کند. فعال بودن و ورزش کردن همچنین میتواند به پیشگیری از چاقی نیز کمک نماید که این موضوع به نوبه ی خود خطر ابتلا به سرطان‌هایی که با اضافه وزن مرتبط هستند را کاهش میدهد.

زنانی که پس از تشخیص سرطان پستان، فعالیت بدنی متوسطی دارند، نتایج بالینی بهتری میگیرند. افزایش نسبی فعالیت بدنی نیز با بهبودی قابل توجه در مبتلایان به سرطان پستان مراحل اولیه همراه است. لازم است بدانیم داشتن فعالیت بدنی، چه در حین درمان و چه پس از اتمام درمان، نه تنها بی خطر میباشد؛ بلکه منجر به افزایش قدرت بدنی و تناسب اندام، بهبود تصویر ذهنی بدن و افزایش کیفیت زندگی و کاهش اضطراب، افسردگی و خستگی در فرد مبتلا میشود.

نوبت دهی دکتر حکیمیان

شواهد حاکی از آن است که ابتلا به سرطان پستان اغلب با کاهش فعالیت جسمانی در فرد همراه است. بنابراین نیاز به برنامه ریزی به منظور افزایش فعالیت بدنی در مبتلایان به سرطان پستان بیشتر احساس می‌گردد.

دکتر سید محمد رضا حکیمیان فلوشیپ جراحی سرطان با دانش بالا و تجربه سالها کار در ارتباط با سرطان پستان قادر به تشخیص این بیماری بوده و آماده ارائه‌ خدمات درمانی به شما عزیزان می باشند. شماره تماس : 36294896 - 031

برای دستیابی به این هدف توصیه میشود افراد بزرگسال در هفته حدقل 150 دقیقه فعالیت بدنی با شدت متوسط یا 75 دقیقه فعالیت بدنی شدید علاوه بر فعالیتهای معمول روزانه داشته باشند و بهتر است این فعالیتها در طول هفته تقسیم شوند. این میزان فعالیت تأثیرات آشکاری بر روی سلامتی فرد خواهد داشت و میزان فعالیت بالاتر از آن حتی برای کاهش خطر ابتلاء به سرطان مفیدتر هم میباشد.

اینستاگرام دکتر حکیمیان

در افرادی که فعالیت جسمانی چندانی ندارند یا به تازگی یک فعالیت بدنی را شروع کرده‌اند، سطح فعالیت کمتر از این میزان هم، میتواند برای سلامتی آنها خصوصاً سلامت قلبشان مفید باشد. مقدار و شدت فعالیت میتواند به تدریج افزایش یابد. بیشتر بچها و بالغین جوان میتوانند با اطمینان فعالیتهای متوسط یا شدید را بدون بررسی پزشکی انجام دهند، اما زنان بالای 50 سال و افرادی که بیماری مزمن یا عامل خطر برای بیماریهای قلبی دارند، باید قبل از شروع یک برنامه فعالیتی شدید با پزشک خود مشورت نمایند.

مدت زمانی که صرف نشستن میشود، بسیار مهم است. زیاد نشستن خطر چاقی، دیابت تیپ دو، بیماریهای قلبی، بعضی انواع سرطان و همچنین مرگ در سنین پایین تر را افزایش میدهد. تغییرات سبک زندگی و پیشرفت تکنولوژی باعث شده است که مردم فعالیت کمتری داشته باشند و هر روز زمان بیشتری را در حالت نشسته به سر ببرند. بدین منظور توصیه میشود نشستن، دراز کشیدن و تماشا کردن تلویزیون و پرداختن به سرگرمی مشابه از قبیل شبکه های اجتماعی و بازیهای رایانه ای تا حد ممکن محدود شوند. میتوان از یک دوچرخه ثابت یا تردمیل هنگام تماشای تلویزیون استفاده کرد.

تأثیر ورزش در پیشگیری و بهبود سرطان پستان

خاطر نشان میشود انجام فعالیت بدنی حتی مقداری بیش از حد معمول صرف نظر از شدت آن، میتواند افزایش سلامتی را به دنبال داشته باشد. بنابراین توصیه میشود :

تا حد امکان برای رسیدن به مقصد، به جای رانندگی، قدم بزنید یا دوچرخه سواری کنید.
کنترل تلویزیون را کنار گذاشته، بجای استفاده از آن چند قدم راه بروید.
چنانچه منع پزشکی ندارید بجای آسانسور از پله استفاده کنید.
چنانچه از وسایل نقلیه عمومی استفاده می‌کنید کمی قبل از مقصد از آن پیاده شده، بقیه مسیر را پیاده طی کنید.
اگر برایتان امکانپذیر است چند حرکت کششی کوتاه یا یک پیاده روی سریع کوتاه در محل کار انجام دهید.
هنگام صحبت کردن با تلفن همراه راه بروید.
تعطیلات فعالی را برای خود برنامه ریزی کنید.
تعداد قدم های روزانه خود را افزایش دهید.
عضو یک تیم ورزشی شوید یا در کلاسهای ورزشی ثبت نام کنید.

تشخیص زودرس سرطان پستان می‌تواند مراحل درمان را به طور چشمگیری موفقیت آمیز رقم بزند و در بسیاری از موارد بیمار را از مرگ در اثر پیشرفت سرطان و عدم کارایی روشهای درمانی نجات دهد. برای مطالعه مطلب تشخیص زودرس سرطان پستان کلیک کنید.


آدرس مطب : اصفهان ، خیابان توحید میانی ، کوچه 23
تلفن : 36294896 - 031

درباره این موضوع مطالب بیشتری بخوانید

نظرات کاربران درباره این مطلب :طاهره زمانی [ 1402-06-17 ]
سلام من زن ۳۷ ساله هستم وبه سرطان پستان مبتلا بودم چهار ماه پیش توده را عمل کردم و۸جلسه شیمی درمانی انجام دادم الان ۴۰ روز است از پایان شیمی میگذرد خیلی ضعف ودرد داره تو پاهام میخواستم بپرسم با ورزش کردن میتوانم بهتر بشم یا نه ؟

برای متن پیام فقط از حروف فارسی استفاده کنید .
این فرم صرفا جهت دریافت نظرات ، پیشنهادات و انتقادات کاربران در مورد مطلب فوق میباشد .
به سوالات پزشکی در این بخش پاسخ داده نمیشود .
از ارسال پیام های تبلیغاتی در این بخش خودداری نمایید .
حداکثر طول مجاز برای متن پیام 500 کاراکتر است .
نام و فامیل :
تلفن :
ایمیل :
متن پیـام :
ارتباط بین سندروم متابولیک و سرطان پستانارتباط بین سندروم متابولیک و سرطان پستان

طبق تحقیقات و پژوهش های انجام شده، بین سرطان پستان و سندروم متابولیک ارتباط مثبتی وجود دارد. در ادامه این مقاله به بررسی این ارتباط می پردازیم . ... ادامه مطلب

جراحی انکوپلاستی سینه چیست؟جراحی انکوپلاستی سینه چیست؟

آنکوپلاستی ، روش ترکیب جراحی پلاستیک با جراحی سرطان است که با اولویت دادن به بحث درمان سرطان و با بهره گیری از روش های نوین جراحی پلاستیک ، این امکان را به جراح می دهد که در حالی که نسج کافی و حتی بیشتر در جهت درمان سرطان بر می دارد ، همزمان پستان را حفظ کرده حتی زیباتر هم بکند . ... ادامه مطلب

چه کسانی به پستان فیبروکیستیک مبتلا می شوند؟چه کسانی به پستان فیبروکیستیک مبتلا می شوند؟

پستان فیبروکیستیک یکی از بیماری های شایع در بانوان است که آمار قابل توجهی از بانوان را درگیر خود کرده است. بیماری پستان فیبروکیستیک اختلالی خوش خیم است. اغلب خطر چندانی برای سلامت بانوان ندارد؛ اما می تواند زمینه ساز عوارض بعدی شود. در این مقاله قصد داریم به بررسی پستان فیبروکیستیک بپردازیم. ... ادامه مطلب

طول عمر مبتلایان به سرطان سینهطول عمر مبتلایان به سرطان سینه

احتمال ابتلای زنان به سرطان سینه نسبت به هر نوع سرطان دیگری به جز سرطان پوست بیشتر است. سرطان سینه هم مانند تمام انواع سرطان های دیگر ممکن است متاستاز ... ادامه مطلب

طراحی و راه اندازی وب سایت : گروه نرم افزاری پزشک آنلاین