کتاب سیب صورتی

رابطه سرطان با تغذیه

در مورد ارتباط تغذیه با سرطان مطالب بسیار متنوع و گاه متناقضی به گوش می رسید. یعنی مطالب از طریق صدا و سیما به بعضی از طریق اینرنت و بعضی هم از طریق همسایه و افراد فامیل مطرح میشوند. این مطالب ممکن است ناشی از یک تحقیق و پژوهش یا تجارب شخصی یا آداب و رسوم فرهنگی و یا خرافات باشد. از نظر علمی و اخلاق پزشکی، اعضای تیم درمان فقط اجازه دارند مطالب علمی مورد تأیید و آزموده شده را به عنوان راهکار به بیماران ارائه نمایند.

رعایت این نکته اخلاقی برای همه افراد جامعه الزامی است و نباید با بیان مطالبی که صحت آنها با پژوهشهای دقیق علمی اثبات نشده است، بیمار را ناخواسته مضطرب و احیاناً گمراه نمود. مطالبی که در ادامه عنوان می‌شود؛ از آخرین منابع راهنمای تغذیه که توسط انجمن سرطان آمریکا ارائه شده است اقتباس گردیده است.

دکتر سید محمد رضا حکیمیان فلوشیپ جراحی سرطان با دانش بالا و تجربه سالها کار در ارتباط با سرطان پستان قادر به تشخیص این بیماری بوده و آماده ارائه‌ خدمات درمانی به شما عزیزان می باشند. شماره تماس : 36294896 - 031

آنتی اکسیدان ها

آنتی اکسیدان ها ترکیبات خاص موجود در مواد غذایی هستند که بدن از آنها برای محافظت در برابر آسیب بافتی، استفاده می‌کند. از آنجا که چنین آسیبهایی با افزایش خطر ابتلاء به سرطان مرتبط است، بعضی آنتی اکسیدان ها میتوانند به محافظت در مقابل سرطان کمک کنند. آنتی اکسیدان ها شامل ویتامین سی (C)، ویتامین ای (E)، کاروتنوئیدها (مانند بتاکاروتن و ویتامین A) و بسیاری موارد دیگر به نام فیتوکمیکال ها هستند.

اینستاگرام دکتر حکیمیان

افرادی که سبزیجات و میوه بیشتری میخورند (که منابع غنی از آنتی اکسیدان ها هستند) خطر کمتری برای ابتلا به برخی سرطان ها دارند. اما این لزوماً به این معنا نیست که آنتی اکسیدان ها مسئول این امر هستند، چرا که میوه و سبزیجات شامل ترکیبات بسیار دیگری نیز می باشند. مطالعات متعدد در مورد مکمل های آنتی اکسیدانی که بصورت قرص یا سایر ترکیبات دارویی معرفی میشود، اثبات نکرده اند که این ترکیبات میتواند خطر سرطان را کاهش دهند. به منظور کاهش ابتلا به سرطان، بهترین توصیه در حال حاضر این است که به جای استفاده از مکمل های دارویی، آنتی اکسیدان ها را از طریق منابع غذایی به ویژه میوه و سبزیجات به دست آوریم.

بتاکاروتن

بتاکاروتن متعلق به گروهی از آنتی اکسیدان ها، به نام کاروتنوئیدها است که باعث ایجاد رنگ نارنجی پررنگ در برخی گیاهان از جمله سبزیجات و میوه ها میشود. بتاکاروتن در بدن به ویتامین آ تبدیل میشود که به نظر میرسد به پیشگیری از سرطان کمک می نماید. از آنجا که خوردن میوه ها و سبزیجات با کاهش خطر ابتلاء به سرطان مرتبط است، به نظر میرسد که مصرف مقادیر زیاد مکمل بتاکاروتن به صورت قرص یا سایر ترکیبات دارویی میتواند خطر ابتلا به سرطان را کاهش دهد، اما مطالعات نشان داد که چنین نیست. خوردن میوه ها و سبزیجاتی که حاوی بتاکاروتن هستند ممکن است مفید باشد، اما از مصرف مکمل های بتاکاروتن به شکل قرص یا ترکیبات دارویی به میزان زیاد، خصوصاً در افراد سیگاری، بایستی پرهیز کرد.

رابطه تغذیه و سرطان

کلسیم

هر چند غذاهای غنی از کلسیم میتواند به کاهش خطر ابتلا به سرطان روده بزرگ کمک کنند و مکمل های کلسیم تا حدی موجب کاهش عود پولیپ روده بزرگ میشود، اما مصرف زیاد کلسیم، خواه از طریق مکمل ها یا مواد غذایی، با افزایش خطر ابتلا به سرطان پروستات مرتبط است. از آنجا که زنان در معرض خطر سرطان پروستات نیستند و در معرض پوکی استخوان بیشتری می باشند، باید تلاش کنند، مقادیر توصیه شده کلسیم را به طور عمده از طریق منابع غذایی تأمین نمایند.

نوبت دهی دکتر حکیمیان

میزان کلسیم توصیه شده 1000 میلی گرم روزانه برای سنین 19 تا 50 سال و 1200 میلی گرم روزانه برای افراد بالاتر از 50 سال میباشد. محصولات لبنی منابع عالی کلسیم هستند، برخی سبزیجات برگدار سبز نیز از منابع خوب کلسیم محسوب میشود. اگر کلسیم مورد نیاز از محصولات لبنی تأمین شود، بایستی مواد لبنی بدون چربی یا کم چرب انتخاب گردد.

تحقیقات نشان داده است حتی در مواردی که فرد از لحاظ ژنتیکی مستعد بروز سرطان پستان می‌باشد ، تغییر عادات غذایی و رعایت برخی نکات میتواند در پیشگیری از سرطان پستان موثر واقع شود.


آدرس مطب : اصفهان ، خیابان توحید میانی ، کوچه 23
تلفن : 36294896 - 031

درباره این موضوع مطالب بیشتری بخوانید

نظرات کاربران درباره این مطلب :
برای متن پیام فقط از حروف فارسی استفاده کنید .
این فرم صرفا جهت دریافت نظرات ، پیشنهادات و انتقادات کاربران در مورد مطلب فوق میباشد .
به سوالات پزشکی در این بخش پاسخ داده نمیشود .
از ارسال پیام های تبلیغاتی در این بخش خودداری نمایید .
حداکثر طول مجاز برای متن پیام 500 کاراکتر است .
نام و فامیل :
تلفن :
ایمیل :
متن پیـام :
منابع غذایی گیاهی برای پیشگیری از سرطانمنابع غذایی گیاهی برای پیشگیری از سرطان

سبزیجات حاوی مواد متعددی هستند كه ممكن است در جلوگیری ازسرطان مفید باشند. مصرف بیشتر سبزیجات و میوه جات خطر سرطان ریه ، مری ، معده و روده بزرگ و ركتوم ها را می كاهد. مصرف سبزیجات و میوه جات بواسطه جایگزی نشدن با مصرف غذاهای پركالری میتوانند از افزایش وزن كه عامل خطری برای سرطان است جلوگیری كنند ... ادامه مطلب

بررسی تاثیر آموزش در پیشگیری از سرطان پستانبررسی تاثیر آموزش در پیشگیری از سرطان پستان

ضروری است تا به دختران و بانوان جوان آموزش هایی در زمینه نحوه تشخیص سرطان پستان بدهیم . در این مقاله به تاثیر آموزش پیشگیری از سرطان پستان می پردازیم ... ادامه مطلب

اهمیت استفاده از سوتین مخصوص بعد از عمل ماموپلاستیاهمیت استفاده از سوتین مخصوص بعد از عمل ماموپلاستی

سوتین مناسب بعد از جراحی سینه یا سوتین ماموپلاستی یا عمل کوچک کردن سینه یکی از مسائل مهم بعد از زیبا سازی و فرم دهی سینه است که پزشکان آن ها را با توجه به نوع جراحی و نوع سینه به بیماران خود توصیه می کنند. در ادامه این متن به اهمیت استفاده از سوتین مخصوص بعد از عمل ماموپلاستی پرداخته ایم. ... ادامه مطلب

جراحی لیفت سینه، بهترین روش بالا کشیدن سینه افتاده چیست؟جراحی لیفت سینه، بهترین روش بالا کشیدن سینه افتاده چیست؟

در حال حاضر، لیفت سینه یک روش جدید و قابل اطمینان برای حل مشکل افتادگی سینه است که به روش های مختلفی قابل انجام است. در این مقاله به بررسی دقیق تر جراحی لیفت سینه، بهترین روش بالا کشیدن سینه افتاده، می پردازیم. ... ادامه مطلب

طراحی و راه اندازی وب سایت : گروه نرم افزاری پزشک آنلاین