کتاب سیب صورتی
صفحه اصلی / مطالب و مقالات / مطالب سرطان پستان / چگونه سرطان سينه را تشخيص دهيم؟

چگونه سرطان سينه را تشخيص دهيم؟

جراحی یکی از درمانهای اصلی در سرطان پستان است ولی قبل از شروع هر درمانی، نیاز به تشخیص بیماری است. این مطالب برای کسانی نگاشته شده است که با تشخیص بیماری بدخیم پستان (سرطان پستان) مراجعه کرده‌اند.

آنچه در این مطلب میخوانید

تشخیص و بررسی های قبل از جراحی

معمولاً داستان از آنجا شروع می‌شود که بیمار یا پزشک توده‌ای مشکوک را لمس می‌کنند. گاهی نیز بدون لمس توده، طبق گزارش سونوگرافی یا ماموگرافی وجود این بیماری حدس زده میشود. لازم به ذکر است که توده‌های قابل لمس پستان اغلب خوش خیم هستند ولی وقتی شکی به وجود این بیماری داشته باشیم؛ باید با نمونه گیری بافتی، که اصطلاحاً به آن بیوپسی گفته میشود؛ تشخیص بیماری را قطعی کرد.
روشهای مختلفـی بـرای نمـونه برداری بافتی، وجـود دارد که روش استاندارد آن نمـونه برداری با سوزن ضخیم تحت بیحسی موضعی است.

همچنین بخوانید: علائم سرطان سينه در مردان

این روش، به صورت سرپایی و بدون نیاز به بستری، بیهوشی و بخیه انجام می گردد. برخلاف تصور بعضی افراد، نمونه برداری باعث تحریک توده یا پخش شدن بیماری نمیشود. گاهی بسته به امکانات یا وجود برخی شرایط خاص، نمونه برداری بافتی به شیوه های دیگری مانند نمونه برداری با سوزن نازک یا با وکیوم و یا از طریق عمل جراحی صورت میگیرد.

روشهای تشخیصی سرطان پستان

قبل از انجام جراحی سرطان پستان ، با هر روشی که بتوان تشخیص بیماری را به طور قطع انجام داد باید اقدام نمود. این روشها عبارتند از:

1. سونوگرافی هر دو پستان و نواحی زیر بغل جهت بررسی وضعیت غدد لنفی زیر بغل و وجود سایر موارد احتمالی در پستان سمت مقابل.

تشخیص سرطان سینه

2. ماموگرافی دو طرفه، ماموگرافی نوعی روش عکسبرداری تشخیصی است که با استفاده از اشعه ایکس به میزان ناچیز و بی خطر، سایر قسمت های پستان و پستان سمت مقابل را از نظر وجود ضایعه همزمان ارزیابی میکند. قبل از انجام جراحی، این کار تشخیصی باید در تمام بیماران انجام شود و هیچگونه محدودیت سنی ندارد، حتی اگر فردی در 25 سالگی هم به این بیماری مبتلا گردد یا باردار باشد یا شیردهی داشته باشد یا حتی در مردان مبتلا به سرطان پستان نیز باید قبل از جراحی، ماموگرافی دو طرفه انجام گردد.

چون هدف از انجام این ماموگرافی، تشخیص سایر ضایعات ریز و همزمان احتمالی است، از پزشک خود بخواهید که برای انجام دقیق تر این کار، مراکز معتبر و مجهز به ماموگرافی دیجیتال را به شما معرفی نماید.نکته ای که لازم است در نظر داشته باشید این است که انجام ماموگرافی به منظور غربالگری یعنی ماموگرافی در فردی که هیچ مشکلی ندارد و کاملاً سالم هستند، از سن 40 سالگی به بعد شروع میشود و در دوران بارداری یا شیردهی و در مردان انجام نمیشود، چرا که در این شرایط دقت آن زیاد نیست ولی در فردی که سالم نیست و به این بیماری مبتلا شده است محدودیت های مذکور وجود ندارد و لازم است در هر شرایطی انجام شود.

سامانه نویت دهی دکتر حکیمیان

3. گرفتن عکس از قفسه سینه و آزمایش خون است.

بجز موارد فوق که لازم است در تمام بیماران انجام شود، بررسی های دیگری بسته به شرایط بیمار و نظر پزشک گاهی درخواست میشوند. از این بررسی ها میتوان به سونوگرافی شکم، سی تی اسکن ریه و شکم و لگن، اسکن استخوان و ام.آر.آی پستان اشاره کرد. لازم است که جراح خود را، از سایر بیماریهای احتمالی که به آن مبتلا هستید مانند سابقه تشنج یا سکته قلبی یا سابقه بالا بودن فشار خون، ابتلا به دیابت و... مطلع نمایید و همچنین سوابق جراحی های قبلی خود و نام تمام داروهای مصرفی حتی داروهای گیاهی و... را قبل از جراحی سرطان پستان به جراح خود بگویید.

اینستاگرام دکتر محمدرضا حکیمیان

در بسیاری موارد پس از جراحی به شیمی درمانی نیز احتیاج است که گاهی اوقات و در بعضی از بیماران ممکن است قدرت باروری را کاهش دهد لذا اگر تمایل دارید شانس بیشتری برای حفظ باروری داشته باشید، لازم است که این موضوع را از ابتدا به جراح و تیم معالج خود یادآوری نمایید تا هر چه زودتر تمهیدات لازم در این زمینه در نظر گرفته شود.

یکی از راه های تشخیص زودرس سرطان پستان ، خودآزمایی پستان یا معاینه پستان توسط خود فرد است. این معاینه برای هر زن بالغ و در هر سن قابل اجرا میباشد. تنها کافیست در هر ماه 15 دقیقه زمان صرف اینکار کند تا در صورت بروز هرگونه تغییرات غیر طبیعی در مراحل اولیه قادر به تشخیص آن باشد.


آدرس مطب : اصفهان ، خیابان توحید میانی ، کوچه 23
تلفن : 36294896 - 031

درباره این موضوع مطالب بیشتری بخوانید

نظرات کاربران درباره این مطلب :آمنه حق بین [ 1402-11-07 ]
سلام چندساله سینه چپم سنگین و یک توده بزرگ درآن هست خواهش میکنم راهنمایی کنید برم برای نمونه برداری یا خیر؟؟

بانو [ 1402-06-16 ]
سلام خسته نباشید آقای دکتر مدت شش ماه می شود که یک توده سخت وسفت درسینه چپم پیدا شده دردناک هم است دیگر هیچ علایم ندارد ایا مشکل من سرطان است

برای متن پیام فقط از حروف فارسی استفاده کنید .
این فرم صرفا جهت دریافت نظرات ، پیشنهادات و انتقادات کاربران در مورد مطلب فوق میباشد .
به سوالات پزشکی در این بخش پاسخ داده نمیشود .
از ارسال پیام های تبلیغاتی در این بخش خودداری نمایید .
حداکثر طول مجاز برای متن پیام 500 کاراکتر است .
نام و فامیل :
تلفن :
ایمیل :
متن پیـام :
9 عارضه ای که در اثر بزرگ بودن سینه ها ایجاد میشود9 عارضه ای که در اثر بزرگ بودن سینه ها ایجاد میشود

سینه هایی که بیش از حد طبیعی و نرمال بزرگ هستند، نه تنها زیبایی ندارند بلکه مشکلات زیادی برای فرد ایجاد می کنند ... ادامه مطلب

نشانه های سرطان سینهنشانه های سرطان سینه

درد شدید و حساس شدن سینه ها ممکن است باعث نگرانی در مورد وجود سرطان سینه در خانم ها شود . امروزه مهارت های پزشکی و بالا رفتن سطح آگاهی افراد از سرطان ، به پیشرفت هایی در زمینه تشخیص ودرمان سرطان سینه کمک کرده و میزان بقای بیماران مبتلا به این نوع از سرطان افزایش یافته است ... ادامه مطلب

توصیه های لازم برای کاهش خطر بروز لنف ادمتوصیه های لازم برای کاهش خطر بروز لنف ادم

پس از انجام جراحی سرطان پستان، در صورت صلاحدید پزشک معالج خود، به کارشناس لنف ادم مراجعه نمایید. کارشناس مربوطه ضمن آموزش نکات لازم گاهی برای شما نوعی آستین فشاری تجویز میکند که در جلوگیری از لنف ادم مفید است ... ادامه مطلب

بیوپسی وکیوم پستان چیست و چگونه انجام میشود؟بیوپسی وکیوم پستان چیست و چگونه انجام میشود؟

یکی از قابل استفاده ترین روشهای بیوپسی (نمونه برداری)، بیوپسی تحت گاید سونوگرافی بخصوص در مورد توده های غیر قابل لمس پستانی یا توده های کوچک ولی قابل رویت در سونوگرافی می باشد ... ادامه مطلب

طراحی و راه اندازی وب سایت : گروه نرم افزاری پزشک آنلاین