کتاب سیب صورتی
صفحه اصلی / مطالب و مقالات / مطالب سرطان پستان / طول دوره پرتو درمانی در سرطان سینه چند روز است؟

طول دوره پرتو درمانی در سرطان سینه چند روز است؟

در بیماران مبتلا به سرطان در صورت تشخیص پزشک به انجام رادیوتراپی یا پرتو درمانی، پرتودرمانی معمولاً روزی یک بار و هر بار به مدت چند دقیقه انجام می شود. پرتودرمانی در همه ی دنیا معمولاً پنج روز در هفته انجام می شود و در روزهای تعطیل آخر هفته انجام نمی شود. دلیل این کار این است که سلول های سالم بدن فرصت داشته باشند تا آسیب های ناخواسته ای که از پرتودرمانی به آن ها وارد شده است را ترمیم کنند.

آنچه در این مطلب میخوانید

معمولاً سلول های تومور این قدرت را ندارند که در این استراحت کوتاه، خود را ترمیم کنند. ولی اگر بیمار به هر دلیلی درمان خود را نیمه کاره رها کند یا بیش از استراحت مجاز در هفته بین درمانها فاصله بیندازد (معمولاً فاصله ی بیش از پنج روز)، سلول های تومور هم این فرصت را پیدا می کنند که خود را ترمیم کنند و این به ضرر بیمار است.

جراح پستان

برای همین همیشه به بیماران گوشزد می شود که تا جایی که امکان دارد درمان ها را منظم انجام دهند. مدت پرتودرمانی برای کسانی که پستان آن ها توسط جراحی به طور کامل برداشته شده است؛ معمولاً پنج هفته و برای کسانی که بخشی از پستان برداشته شده است بین چهار تا شش هفته بر اساس خصوصیات تومور، شکل پستان و نظر پزشک معالج متغیر خواهد بود.

دکتر سید محمد رضا حکیمیان فلوشیپ جراحی سرطان با دانش بالا و تجربه سالها کار در ارتباط با سرطان پستان قادر به تشخیص این بیماری بوده و آماده ارائه‌ خدمات درمانی به شما عزیزان می باشند. شماره تماس : 36294896 - 031

رادیوتراپی یا پرتو درمانی حین عمل چیست؟

برای دسته ای از بیماران که سن پایین ندارند و تومور آنها کوچک است در مراکزی که مجهز به دستگاه مخصوص هستند، پرتودرمانی در حین انجام جراحی انجام می گیرد. اگر بیمار به درستی انتخاب شده باشد، معمولاً نیازی به پرتودرمانی بعد از عمل نیست. مزیت اصلی این روش درمانی این است که با هزینه کمتر، در چند دقیقه همزمان با عمل جراحی تمامی پرتو درمانی مورد نیاز، انجام می شود.

طول دوره پرتو درمانی در سرطان سینه

سؤالات رایج در مورد پرتودرمانی

1. آیا بیماری که پرتودرمانی می شود برای اطرافیان خود خطری ایجاد می کند؟

بسیاری از مردم تصور می کنند از بدن بیماری که پرتودرمانی شده است به اطراف اشعه تابیده می شود، بنابراین باید از این افراد دوری کرد. این تصور کاملاً اشتباه است. در پرتودرمانی به قسمت های مشخصی از بدن بیمار فقط تا زمانی که دستگاه روشن است اشعه تابانده می-شود و وقتی بیمار از اتاق درمان خارج شود دیگر اشعه ای از بدن او به اطراف ساطع نمی شود. بنابراین فردی که پرتودرمانی شده است برای دیگران حتی برای خانم باردار یا کودکان و یا نوزادان شیرخوار، خطری ندارد.

نوبت دهی دکتر حکیمیان

2. آیا شیمی درمانی را می توان هم زمان با پرتودرمانی به کار برد؟

گرچه انجام رادیوتراپی همزمان با استفاده از داروهای شیمی درمانی امکان پذیر است اما معمولاً انجام نمی شود. معمولاً پرتودرمانی چند هفته پس از اتمام شیمی درمانی شروع می شود.

3. آیا هورمون درمانی را می توان هم زمان با پرتودرمانی به کار برد؟

گرچه در گذشته تصور می شد مصرف هم زمان داروی هورمونی مانند تاموکسیفن و پرتودرمانی احتمال ایجاد عوارض ریوی را در بیماران افزایش دهد ولی امروزه مشخص شده است که این گونه نیست، بنابراین می توان تاموکسیفن یا لتروزول (داروی دیگر هورمونی) را همزمان با پرتودرمانی استفاده کرد.

صفحه اینستاگرام دکتر محمدرضا حکیمیان

4. آیا می توان هرسپتین که نوعی درمان هدفمند با پادتن است را همزمان با پرتودرمانی به کار برد؟

بله. مصرف هم زمان هرسپتین و پرتودرمانی امکان پذیر است.

امروزه ماموپلاستی یا جراحی ترمیمی پستان با به کار گیری تکنیک های پیشرفته و روز دنیا، همچنین دستگاه های مجهز و مدرن انجام می‌شود. این جراحی به منظور ایجاد زیبایی و ترمیم معایب پستان صورت می‌گیرد.


آدرس مطب : اصفهان ، خیابان توحید میانی ، کوچه 23
تلفن : 36294896 - 031

درباره این موضوع مطالب بیشتری بخوانید

نظرات کاربران درباره این مطلب :حسین [ 1402-08-04 ]
با سلام ایا در پرتودرمانی ممکن است اشعه بیش از حد زده شود که باعث به کما رفتن شخص یا مرگ مغزی شود .سپاسگزارم

برای متن پیام فقط از حروف فارسی استفاده کنید .
این فرم صرفا جهت دریافت نظرات ، پیشنهادات و انتقادات کاربران در مورد مطلب فوق میباشد .
به سوالات پزشکی در این بخش پاسخ داده نمیشود .
از ارسال پیام های تبلیغاتی در این بخش خودداری نمایید .
حداکثر طول مجاز برای متن پیام 500 کاراکتر است .
نام و فامیل :
تلفن :
ایمیل :
متن پیـام :
آمار سرطان پستان بر اساس گروه سنی در ایرانآمار سرطان پستان بر اساس گروه سنی در ایران

سرطان پستان شایع ترین نوع سرطان در بین زنان است. سرطان پستان هنگامی ایجاد می شود که سلول های پستان به طور غیر قابل کنترل رشد کرده و تومور تشکیل دهند ... ادامه مطلب

داروهای شیمی درمانی چه عوارضی دارند؟داروهای شیمی درمانی چه عوارضی دارند؟

عوارضی که ممکن است داروهای شیمی درمانی در بدن ایجاد نمایند بستگی به ترکیب دارویی و شدت واکنش بدن نسبت به دارو دارد. به یاد داشته باشید این عوارض موقت و گذرا هستند و بیمار دچار همه عوارضی که در اینجا ذکر میشود، نخواهد شد و در مجموع فواید حاصل از این داروها بیشتر از عوارض آنهاست ... ادامه مطلب

جراحی لیفت سینه چگونه انجام میشود؟جراحی لیفت سینه چگونه انجام میشود؟

افتادگی سینه ، بعد از زایمان های متعدد و یا کاهش وزن های شدید یکی از معضلاتی است که بسیاری از خانم ها از آن رنج می برند . این عارضه در افراد با سنین بالا بیشتر دیده می شود . این اتفاق درست زمانی خواهد افتاد که پوست حالت الاستیته خود را از دست می دهد و دچار کشیدگی می شود . ... ادامه مطلب

شیردهی پس از جراحی ماموپلاستیشیردهی پس از جراحی ماموپلاستی

عمل جراحی مامو پلاستی میتواند برای موارد مختلفی از جمله اصلاح سایز و اندازه سینه با افتادگی پستان مورد استفاده قرار گیرد . در این جراحی قسمت هایی از بافت غدد و بافت چربی و پوست برداشته میشوند تا پزشک بتواند بافت پستان را به شکل دلخواه بیمار تغییر دهد ... ادامه مطلب

طراحی و راه اندازی وب سایت : گروه نرم افزاری پزشک آنلاین