کتاب سیب صورتی
صفحه اصلی / مطالب و مقالات / مطالب سرطان پستان / درمان سرطان پستان در مرحله اولیه

درمان سرطان پستان در مرحله اولیه

در سال­های گذشته دانشمندان به اطلاعات ارزشمندی در مورد زیست شناسی مولکولی در سرطان دست یافته ­اند. بروز تغییراتی در سلول­های سرطانی، منجر به رشد خارج از کنترل و گسترش این سلول­ها می­شود. افزایش دانسته­ های محققان در مورد این تغییرات باعث شده که محققان انواع جدیدی از داروها را که این تغییرات اختصاصی را هدف قرار می­دهند، شناسایی کنند. این داروهای هدفمند به منظور ممانعت از رشد و گسترش سلول­های سرطانی طراحی شده ­اند و در مقایسه با داروهای شیمی درمانی به طور اختصاصی قسمت­هایی از سلول سرطانی یا ویژگی­های خاصی از سلول سرطانی را هدف می­گیرند.

آنچه در این مطلب میخوانید

گاهی اوقات داروهای هدفمند در جاهایی که داروهای شیمی درمانی مؤثر نیستند به کار می­روند. بعضی از داروهای هدفمند می­توانند کمک کنند تا سایر درمان­ ها عملکرد بهتری داشته باشند و احتمال موفقیت درمان را بالا ببرند. با توجه به نحوه­ ی عملکرد اختصاصی­ تر، عوارض جانبی داروهای هدفمند هم با عوارض جانبی شیمی درمانی متفاوت است و معمولاً این داروها آسیب کمتری به سلول­های طبیعی بدن می­رسانند. بخش عمده­‌ای از داروهای مزبور را پادتن­ های ساخته­ ی دست بشر تشکیل می­دهند که مشابه پادتن­ هایی هستند که سیستم ایمنی بدن می­سازد به همین خاطر این نوع درمان را درمان با پادتن هم می­ نامند.

دکتر سید محمد رضا حکیمیان فلوشیپ جراحی سرطان با دانش بالا و تجربه سالها کار در ارتباط با سرطان پستان قادر به تشخیص این بیماری بوده و آماده ارائه‌ خدمات درمانی به شما عزیزان می باشند. شماره تماس : 36294896 - 031

وضعیت HER2 در سرطان پستان

سلول­های سرطانی در برخی از افراد مبتلا به سرطان پستان دارای پروتئین ویژه‌­ای هستند که افزایش دهنده رشد سلول سرطانی می­باشند و به نام HER2/neu یا به اختصار HER2 شناخته می­شود. این موارد تحت عنوان سرطان پستان از نوع HER2 مثبت شناخته می­شوند. این نوع خاص از سرطان در مقایسه با سایر سرطان­های پستان تمایل به رشد و گسترش سریع­تر و بیشتری دارد. مشخص شدن وضعیت HER2 در سرطان پستان اهمیت زیادی دارد زیرا درمان­های ویژه­ ای علیه HER2 در دسترس می­باشد.

درمان سرطان پستان

بنابراین در بیمارانی که سرطان پستان در آنها تشخیص داده می­شود علاوه بر گیرنده­ های هورمونی، وضعیت HER2 نیز بایست مشخص گردد. معمولاً برای تعیین وضعیت HER2 از روش ویژه­ای به نام IHC استفاده می­شود. این روش با نوعی رنگ آمیزی خاص بر روی سلول­های بدخیم پستان که طی نمونه­ گیری یا حین جراحی خارج شده­اند انجام می­گیرد. چنانچه نتیجه­ ی این آزمایش 0 تا 10+ باشد تومور از نظر HER2 منفی محسوب می­شود و اگر 3+ گزارش شود نتیجه مثبت تلقی می شود. در مواردی که نتیجه 2+ گزارش شود، آزمایش تکمیلی به نام FISH یا CISH انجام می­گردد تا وضعیت مثبت بودن یا منفی بودن HER2 قطعی گردد.

درمان­های هدفمند در سرطان پستان از نوع HER2 مثبت

تقریباً یک زن از هر پنج زن مبتلا به سرطان پستان واجد تومورهای HER2 مثبت است. همانگونه که ذکر شد این دسته از سرطان­های پستان، تمایل به رشد سریع­تر و گسترش تهاجمی ­تر دارند و درمان اختصاصی ­­تری طلب می­‌کنند. تعدادی از داروهای هدفمند ساخته شده­‌اند که پروتئین HER2 را هدف قرار می­دهند. از آن جمله می­توان به هرسپتین، پروتوزوماب، لاپاتینیب و... اشاره کرد. چون هرسپتین بیشتر از سایر داروها کاربرد دارد در مورد آن توضیح بیشتری داده می­شود. در صورت نیاز در مورد سایر داروهای این گروه می­توانید از تیم درمان خود راهنمایی بگیرید.

نوبت دهی دکتر حکیمیان

هرسپتین

هرسپتین یا تراستوزوماب نوعی پادتن است. به عبارت دیگر هرسپتین یک پادتن مشابه یک پروتئین بسیار اختصاصی سیستم ایمنی بدن می­باشد که به صورت مصنوعی ساخته شده است و شایع­ترین پادتن مورد استفاده در سرطان­های پستان HER2 مثبت، به شمار می­رود. این دارو معمولاً همراه با شیمی درمانی استفاده می­شود، اما ممکن است به تنهایی هم به کار برود.

صفحه اینستاگرام دکتر حکیمیان

در درمان سرطان پستان مرحله­ ی اولیه، این دارو معمولاً همزمان با شیمی درمانی (اغلب از دوره­ ی پنجم شیمی درمانی) شروع می­شود و بعد از پایان شیمی درمانی هم هر سه هفته یک بار تا مدت یک سال بصورت تزریق وریدی استفاده می­شود. برای موارد سرطان پستان پیشرفته یا درگیری سایر احشاء معمولاً دارو تا زمانی که مؤثر باشد و به درمان بیمار کمک کند استفاده می­شود. هرسپتین به صورت وریدی تزریق می­گردد. اولین تزریق این دارو باید حداقل طی 90 دقیقه انفوزیون شود و در صورت عدم بروز مشکل یا واکنش حساسیتی، تزریق­های بعدی می­تواند طی 30 تا 90 دقیقه صورت گیرد.

اگر هنگام مراجعه به پرشک و انجام معاینات لازم و بررسی نتایج ماموگرافی یا سونو گرافی علائمی از سرطان پستان در مراجعه کننده مشاهده گردد؛ برای تشخیص دقیق لازم است نمونه برداری از توده پستان انجام شود.


آدرس مطب : اصفهان ، خیابان توحید میانی ، کوچه 23
تلفن : 36294896 - 031

درباره این موضوع مطالب بیشتری بخوانید

نظرات کاربران درباره این مطلب :
برای متن پیام فقط از حروف فارسی استفاده کنید .
این فرم صرفا جهت دریافت نظرات ، پیشنهادات و انتقادات کاربران در مورد مطلب فوق میباشد .
به سوالات پزشکی در این بخش پاسخ داده نمیشود .
از ارسال پیام های تبلیغاتی در این بخش خودداری نمایید .
حداکثر طول مجاز برای متن پیام 500 کاراکتر است .
نام و فامیل :
تلفن :
ایمیل :
متن پیـام :
ژنیکوماستی با چه روشهایی درمان میشود؟ژنیکوماستی با چه روشهایی درمان میشود؟

ژنیکوماستی عارضه ای است در مردان که با بزرگ شدن بافت سینه همراه است ، گاهی فقط دریکی از پستان ها و گاهی در هر دوپستان ( به میزان یکسان یا متفاوت ) مشاهده می شود . علت اصلی این پدیده اختلال در سیستم غدد درون ریز می‌باشد ... ادامه مطلب

چه عواملی ریسک ابتلا به سرطان پستان را افزایش میدهند؟چه عواملی ریسک ابتلا به سرطان پستان را افزایش میدهند؟

بیشتر بیماریهای خوش خیم پستان مثل کیست های پستان با افزایش خطر سرطان پستان همراه نیستند. تعداد ناچیزی از ضایعات خوش خیم پستان که با تکثیر غیرطبیعی همراه هستند، احتمال خطر سرطان ر افزایش میدهند ... ادامه مطلب

منابع غذایی گیاهی برای پیشگیری از سرطانمنابع غذایی گیاهی برای پیشگیری از سرطان

سبزیجات حاوی مواد متعددی هستند كه ممكن است در جلوگیری ازسرطان مفید باشند. مصرف بیشتر سبزیجات و میوه جات خطر سرطان ریه ، مری ، معده و روده بزرگ و ركتوم ها را می كاهد. مصرف سبزیجات و میوه جات بواسطه جایگزی نشدن با مصرف غذاهای پركالری میتوانند از افزایش وزن كه عامل خطری برای سرطان است جلوگیری كنند ... ادامه مطلب

اثربخشی ماموگرام برای تشخیص زودهنگام سرطان پستان در ایراناثربخشی ماموگرام برای تشخیص زودهنگام سرطان پستان در ایران

ماموگرافی در تشخیص سرطان پستان نقش اساسی ایفا می‌کند. آزمایش ماموگرافی به تشخیص زودهنگام بیماری سینه در زنان کمک می کند. ... ادامه مطلب

طراحی و راه اندازی وب سایت : گروه نرم افزاری پزشک آنلاین