کتاب سیب صورتی
صفحه اصلی / مطالب و مقالات / مطالب سرطان پستان / نقش ارث در ایجاد سرطان سینه

نقش ارث در ایجاد سرطان سینه

معمولاً 5 تا 10 درصد کل سرطان­ها ارثی هستند. این نکته شامل انواع سرطان­­ها از جمله سرطان پستان نیز می­گردد. به طور کلی یافتن اینگونه موارد توسط متخصصین ژنتیک نه تنها اهمیت بسیاری در تعیین میزان خطر در افراد مبتلا دارد بلکه می­تواند افراد پرخطر خانواده را شناسایی کند و از انتقال جهش شناخته شده به نسل­های بعدی و در نتیجه ابتلای آنها به بیماری جلوگیری نماید. یکی از این بیماری­ها سرطان پستان ارثی می­باشد. سرطان پستان به عنوان یک بیماری شایع در میان بانوان اهمیت بسیاری دارد.

آنچه در این مطلب میخوانید

بار دیگر تأکید می­شود که همه سرطان­ها ژنتیکی هستند یعنی به دنبال تغییرات در ژن­ها ایجاد می­شوند ولی فقط حدود 5 الی 10 درصد آنها ارثی هستند و تنها به فرزندان منتقل می­شوند و اغلب آنها به فرزندان منتقل نمی­شوند. بنابراین حدود 90 الی 95 درصد سرطان­ها ارثی نیستند و قابل انتقال به فرزندان نمی­باشند این انواع سرطان در اثر موارد دیگری مانند عوامل محیطی و غیره بوجود می­آیند. درصدی از سرطان­ها، از نوع فامیلی هستند یعنی فامیل نزدیک فرد مبتلا، مختصری بیشتر از افراد عادی جامعه امکان ابتلا به سرطان را دارد.

جراح پستان

بنابراین به تفاوت معنی واژه­های «ژنتیک»، «ارثی» و «فامیلی» باید توجه داشت.

دکتر سید محمد رضا حکیمیان فلوشیپ جراحی سرطان با دانش بالا و تجربه سالها کار در ارتباط با سرطان پستان قادر به تشخیص این بیماری بوده و آماده ارائه‌ خدمات درمانی به شما عزیزان می باشند. شماره تماس : 36294896 - 031

سرطان پستان ارثی

یافتن مواد ارثی در میان بیماران به سرطان پستان اهمیت بسیاری دارد. بسیاری از بیماران فارغ از اینکه خود مبتلا به بیماری هستند نگران ابتلای فرزندانشان به بیماری مشابه می­باشند. به طور کلی هر خانمی تا سن 80 سالگی با احتمال حدود 80 درصد ممکن است به سرطان پستان مبتلا شود. امروزه بسیاری از فاکتورهای خطر مانند کاهش فعالیت فیزیکی، افزایش وزن، مصرف داروهای استروئیدی و عدم شیردهی و مصرف عوامل سرطان­زا مانند الکل و سیگار سبب افزایش خطر ابتلا به سرطان پستان می­شوند.

نقش ارث در ایجاد سرطان سینه

یکی دیگر از این عومل خطر را می­توان در نوع ارثی این بیماری دید. همانگونه که قبلاً ذکر شد، هر ژن که معمولاً به صورت جفت می­باشد مسئول توارث یک صفت می­باشد. ژن­هایی در رابطه با سرطان پستان شناسایی شده ­اند که در اثر ایجاد جهش، فرد را مستعد سرطان پستان می­گردانند. این جهش معمولاً یا برای اولین بار زمانی که سلول ایجاد کننده جنین در زمان لقاح تشکیل می­گردد اتفاق می­افتد و یا از سلول­های جنسی پدر یا مادر به فرزند می­رسد.

بنابراین تمامی سلول­های بدن حاوی این جهش هستند. به همین دلیل، برای بررسی آن از تمامی سلول­های بدن می­توان استفاده کرد. از نظر عملی راحت­ترین سلول­ها لنفوسیت­های خون هستند که با استفاده از یک خونگیری ساده به دست می­آیند. لنفوسیت­ها نوع گلبول سفید هستند.

البته در مورد افرادی که نمونه­ گیری تازه در مورد آنها امکان­پذیر نیست. (مثلاً افراد فوت شده) می­توان از قسمت حاوی بافت سالم بلوک­های پارافینه استفاده شود. این نمونه­ها معمولاً در حین عمل جراحی و نمونه برداری تشخصی تهیه می­گردد و توسط بخش پاتولوژی پردازش می­گردد و می­تواند سال­ها بعد مورد استفاده قرار گیرد. این نمونه­ها چندین سال در آزمایشگاه پاتولوژی نگهداری می­شوند.
چه زمانی مشکوک به وجود سرطان ارثی در یک خانواده می­شویم؟

نوبت دهی دکتر حکیمیان

موارد تاثیرگذار در ابتلا به سرطان پستان ارثی

موارد زیر شرایطی هستند که ممکن است نشان دهنده سرطان پستان ارثی باشند. همانطور که گفته شد، اینموارد صرفاً احتمال ابتلا را مطرح می­کنند و لازم است در این حالت­ها از مشاوره ژنتیک راهنمایی گرفت و در صورت نیاز بررسی­های تکمیلی را انجام داد :

  1. ابتلای بیماری، در سنین جوانتر از سن شایع آن باشد. معمولاً این بیماری در بانوان 45 سال به بالا اتفاق می­افتد بنابراین اگر فرد جوانتر از این سن مبتلا به بیماری گردد می­بایست به مشاور ژنتیک مراجعه نماید.
  2. ابتلای بیش از یک نفر از اعضاء خانواده به سرطان مشابه (مثلاً سرطان پستان) و یا سرطان مرتبط (مانند سرطان تخمدان) البته در صورت وجود هر نوع سرطان در میان اعضای خانواده یعنی در صورتی که بیش از یک نفر مبتلا وجود داشته باشد می­بایست به متخصص ژنتیک مراجعه نمود.
  3. وجود نوع غیرعادی بیماری مثل ابتلای عضو مرد خانواده به سرطان پستان و یا وود چند تومور اولیه در پستان که به آن چند کانونی گفته می­شود.
  4. ابتلا به بیماری در هر دو پستان به طور همزمان یا با فاصله زمانی (شامل عود بیماری نمی­باشد).
  5. ابتلا به سرطان­های اولیه دیگر به صورت همزمان و یا با فاصله زمانی (البته این مسائل شامل انتشار بیماری به دیگر اعضاء بدن یا عود بیماری نمی­باشد).

در صورت وجود یک یا چند مورد از موارد فوق، بیمار می­بایست جهت تعیین احتمال ابتلای خود و اعضاء خانواده به متخصص ژنتیک مراجعه نماید.

معمولاً متخصصین ژنتیک پس از انجام مشاوره و رسم شجره نامه در صورت صلاحدید اقدام به بررسی جهش بر روی ژن­های مستعد کننده ابتلا به سرطان پستان می­نماید. شایع­ترین ژن­هایی که مورد بررسی قرار می­گیرند ژن­های سرطان پستان 1 و 2می­باشند که به اختصار BRCA2 و BRCA1 نامیده می­شود. کلیه کدهای ژنتیک فرد مبتلا از نظر جهش مورد بررسی قرار می­گیرند و اگر جهش وجود داشته باشد بیماری ارثی نیست و نیازی به بررسی سایرین نداریم ولی اگر جهش ایجاد کننده بیماری وجود داشته باشد، در مرحله بعد کلیه افراد مرتبط در خانواده برای وجود و یا عدم وجود جهش زنتیکی مورد بررسی قرار می­گیرند.

صفحه اینستاگرام دکتر محمدرضا حکیمیان

بدین معنی که در افراد دیگر خانواده نیاز به بررسی کامل نیست و فقط همان ناحیه­ای که در فرد مبتلا جهش در آن مشاهده شده مورد بررسی قرار می­گیرد. نکته دیگر این که برای اعضای خانواده بر اساس توارث در شجره نامه غربالگری انجام می­گردد. مثلاً اگر فردی مبتلا باشد برای بررسی خواهرزاده ­ها ابتدا خواهر بیمار مورد بررسی قرار می­گیرد و در صورت عدم وجود جهش در وی نیازی به بررسی فرزندانش نمی­باشد.

امروزه ماموپلاستی یا جراحی ترمیمی پستان با به کار گیری تکنیک های پیشرفته و روز دنیا، همچنین دستگاه های مجهز و مدرن انجام می‌شود. این جراحی به منظور ایجاد زیبایی و ترمیم معایب پستان صورت می‌گیرد.


آدرس مطب : اصفهان ، خیابان توحید میانی ، کوچه 23
تلفن : 36294896 - 031

درباره این موضوع مطالب بیشتری بخوانید

نظرات کاربران درباره این مطلب :مائده طالبی [ 1402-08-13 ]
امسال متوجه شدم کنسر سینه دارم وعمل کردم ولی تا جایی که اطلاع دارم نه مادر نه خاله نه خواهر سابقه نداشته تا خاله مادر ومادربزرگ مادر دلیلش چی میتونه باشه ُسی وهفت ساله هستم

لعیا مرادی [ 1402-08-04 ]
الان یه مدت هست که احساس درد در هر دو سینه ام دارم و وقتی مواد خوراکی مثل کلم می خورم این درد بیشتر میشه و زمانی که چای سبز مصرف می کنم درد تسکین پیدا می کنه

لعیا مرادی [ 1402-08-04 ]
الان یه مدت هست که احساس درد در هر دو سینه ام دارم و وقتی مواد خوراکی مثل کلم می خورم این درد بیشتر میشه و زمانی که چای سبز مصرف می کنم درد تسکین پیدا می کنه

برای متن پیام فقط از حروف فارسی استفاده کنید .
این فرم صرفا جهت دریافت نظرات ، پیشنهادات و انتقادات کاربران در مورد مطلب فوق میباشد .
به سوالات پزشکی در این بخش پاسخ داده نمیشود .
از ارسال پیام های تبلیغاتی در این بخش خودداری نمایید .
حداکثر طول مجاز برای متن پیام 500 کاراکتر است .
نام و فامیل :
تلفن :
ایمیل :
متن پیـام :
کدام مبتلایان به سرطان سینه باید شیمی درمانی شوند؟کدام مبتلایان به سرطان سینه باید شیمی درمانی شوند؟

مبتلایان به سرطان پستان در سیر درمان خود معمولاً نیاز به شیمی درمانی دارند ولی مواردی هم وجود دارد که نیازی به این کار نیست. شیمی درمانی در سرطان پستان به منظور جلوگیری از رشد و گسترش سلولهای سرطانی به نقاط دیگر انجام میشود ... ادامه مطلب

افزایش خطر ابتلا به سرطان پستان در ارتباط با سابقه خانوادگیافزایش خطر ابتلا به سرطان پستان در ارتباط با سابقه خانوادگی

خطر ابتلا به سرطان پستان در برخی افراد بیشتر از جمعیت عادی است زیرا سایر اعضای خانواده آن ها سرطان های خاصی داشته اند. به این می گویند سابقه خانوادگی سرطان که در ادامه می خواهیم به آن بپردازیم. ... ادامه مطلب

پرتو درمانی غدد لنفاویپرتو درمانی غدد لنفاوی

سیستم لنفاوی از غدد لنفاوی ، طحال ، غده تیموس و مغز استخوان تشکیل می‌ شود. سرطان غدد لنفاوی می‌ تواند تمام آن نواحی و همچنین سایر اعضای بدن را تحت تأثیر قرار دهد. این که چه روش درمانی برای سرطان غدد لنفاوی برای شما مناسب‌ تر است به نوع لنفوم و شدت آن بستگی دارد. ... ادامه مطلب

تومورهای فیلوئیدس چه هستند و علت بروز آنها چیست؟تومورهای فیلوئیدس چه هستند و علت بروز آنها چیست؟

تومور های فیلوئیدس پستان تومور هایی از جنس بافت فیبرواپیتلیال هستند . تومور فیلوئیدس در بافت پیوندی پستان رشد می کند . این تومور ها کم تر از ۱ درصد کل تومورهای پستان را تشکیل می دهند . در این مقاله به بررسی تومور های فیلوئیدس پستان می پردازیم . ... ادامه مطلب

طراحی و راه اندازی وب سایت : گروه نرم افزاری پزشک آنلاین