کتاب سیب صورتی
صفحه اصلی / مطالب و مقالات / مطالب و مقالات / نکات مهم در نمونه برداری از پستان

نکات مهم در نمونه برداری از پستان

نمونه برداری از پستان روشی است که در آن نمونه کوچکی از بافت سینه برای آزمایش برداشته می شود. بافت سینه به لحاظ بررسی وجود سرطان پستان در زیر میکروسکوپ بررسی می شود. روش های متعددی برای انجام نمونه برداری وجود دارد. در یک روش از سوزن مخصوص برای برداشت بافت استفاده می شود. در روش دیگر نمونه برداری طی یک جراحی کوچک و سرپایی انجام می شود.نمونه برداری برای تایید یا رد سرطان پستان انجام می گیرد. این روش بعد از سایر تست های پستان مانند ماموگرافی یا معاینه فیزیکی پستان که نشان دهنده احتمال سرطان سینه بوده اند انجام می شود.

آنچه در این مطلب میخوانید

دکتر سید محمد رضا حکیمیان فلوشیپ جراحی سرطان با دانش بالا و تجربه سالها کار در ارتباط با سرطان پستان قادر به تشخیص زود هنگام این بیماری بوده و آماده ارائه‌ خدمات درمانی به شما عزیزان می باشند. شماره تماس : 36294896 - 031

علت انجام نمونه برداری از پستان

نکات مهم در نمونه برداری از پستان

روش انجام نمونه برداری از پستان

نحوه نمونه برداری به سه طریق است:

  1. بیوپسی آسپیراسیون با سوزن نازک که از سوزن بسیار ریز برای برداشت نمونه بافتی سینه استفاده می شود.
  2. بیوپسی سوزنی مرکزی که از سوزن بزرگ تر برای برداشت نمونه استفاده می شود.
  3. نمونه برداری از سینه به کمک جراحی که نمونه در یک جراحی کوچک و سرپایی برداشته می شود.

روش اول و دوم در نمونه برداری از سینه معمولا شامل مراحل زیر هستند:

روش نمونه برداری از پستان به کمک جراحی :

جراح یک برش کوچک بر روی پوست شما ایجاد می کند تا همه یا بخشی از توده را بردارد. در صورتی که توده با نمونه برداری سوزنی قابل دسترسی نباشد، این نوع نمونه برداری از سینه انجام می شود.

نوع نمونه برداری از سینه به فاکتورهای مختلفی چون اندازه توده، نوع آن و یا ناحیه ای که در تست های دیگر مشکوک تشخیص داده شده است بستگی دارد.

فواید نمونه برداری پستان

نوبت دهی دکتر حکیمیان

عوارض نمونه برداری از پستان

کبودی و خونریزی از جمله عوارض نمونه برداری از پستان هستند. در برخی مواقع محل بیوپسی عفونی می شود. در این صورت، شما باید آنتی بیوتیک دریافت کنید. نمونه برداری از سینه با جراحی ممکن است موجب درد و ناراحتی بیشتر گردد. پزشک داروهایی را برای تسکین درد این نوع نمونه برداری از سینه تجویز می کند. خطر خونریزی و تشکیل هماتوم یا مجموعه ای از خون در محل نمونه برداری وجود دارد. با این حال ، به نظر می رسد خطر کمتر از یک درصد بیماران است.

یک بیمار گاه به گاه دارای ناراحتی قابل توجهی است که می تواند به راحتی توسط داروهای مسکن بدون نسخه کنترل شود. هر روشی که در آن به داخل پوست نفوذ می کند خطر عفونت را به همراه دارد. به نظر می رسد احتمال عفونت نیاز به درمان آنتی بیوتیکی کمتر از یک در 1000 است. بسته به نوع بیوپسی در حال انجام یا طراحی دستگاه بیوپسی ، نمونه برداری از بافت واقع در عمق پستان ، خطر اندکی برای عبور سوزن از دیواره قفسه سینه دارد ، و اجازه می دهد هوا در اطراف ریه ایجاد شود که می تواند باعث فروپاشی ریه شود که این یک اتفاق بسیار نادر است.

نتایج نمونه برداری از پستان

آماده شدن جواب نمونه برداری از پستان به چند روز تا یک هفته زمان نیاز دارد. نتایج معمولا بدین صورت گزارش می شود:

نتايج بدست آمده از پاتولوژي نمونه برداري ميتواند لزوم انجام جراحي را براي بيمار مشخص سازد. نکته مهم وجود تطابق بين يافته هاي پاتولوژي و راديولوژي است درصورتي که راديولوژيست ضايعه را مشکوک به سرطان گزارش کند ولي يافته هاي پاتولوژي دال بر وجود يک ضايعه خوشخيم باشد انجام جراحي براي تشخيص قطعي ضروري است.

کدام روش نمونه برداری بهتر است؟

در شرایط مختلف ممکن است هر یک از روش های نمونه برداری ارجحیت پیدا کنند ولی در مجموع ترجیح بر این است که تاحد ممکن از نمونه برداری باز کمتر استفاده شود و این که نمونه برداری با هدایت سونوگرافی انجام شود. با این وجود برای توده های سطحی و توده های پشت هاله مرکزی پستان معمولا از روش باز استفاده میشود و در توده هایی که فقط در ماموگرافی دیده شوند از روش استریوتاکتیک استفاده میشود.

اینستاگرام دکتر محمدرضا حکیمیان

نکات قبل از نمونه برداری

عموما توصیه میشود شب قبل از هر گونه عمل جراحی بیمار استحمام کند. اگر بیمار به داروی بیحسی حساسیت دارد حتما باید پزشک را مطلع سازد. اگر بیمار داروی خاصی مصرف میکند باید آنرا با پزشک در میان بگذارد. مصرف آسپیرین قبل از نمونه برداری با سوزن ظریف اشکالی ندارد ولی برای سایر روش ها بهتر است با نظر پزشک مربوطه به مدت یک هفته قطع گردد.

مراقبت های پس از نمونه برداری

در نمونه برداری باز با توجه به انجام عمل جراحی، مراقبت پس از عمل به نظر پزشک مربوطه بستگی خواهد داشت اما در روش های سوزنی مختصر فشار روی پانسمان و استفاده ای کیسه یخ روی پانسمان در ساعات اول پس از نمونه برداری و برداشتن پانسمان روز پس از نمونه برداری توصیه میشود. بیمار روز پس از عمل میتواند حمام کند. فعالیت های معمولی مشکلی ندارند اما ورزش بستگی به تحمل درد توسط بیمار دارد و بهتر است چند روی به تاخیر بیفتد تا التیام کامل حاصل گردد.

امروزه ماموپلاستی یا جراحی ترمیمی پستان با به کار گیری تکنیک های پیشرفته و روز دنیا، همچنین دستگاه های مجهز و مدرن انجام می‌شود. این جراحی به منظور ایجاد زیبایی و ترمیم معایب پستان صورت می‌گیرد.


آدرس مطب : اصفهان ، خیابان توحید میانی ، کوچه 23
تلفن : 36294896 - 031

نظرات کاربران درباره این مطلب :زهرا هارونی [ 1401-10-19 ]
من یک هفته قبل از نمونه برداری قرص اورژانسی مصرف کردم ایا تاثیری داره؟

فاطمه حیدری [ 1401-09-04 ]
سلام خسته نباشید چند پیش معاینه انجام سینه سفت هستش سونوگرافی دوباره انجام دادم یک طرف کیست یک طرف دیگه توده کوچکی هست دکتر زنان نمونه برداری نوشت انجام دادم به نظر شما کیست یک طرفم سینه طرف دیگه توده هستش باید چکار کرد

فاطمه باغبانی [ 1401-04-16 ]
بعد از نمنه برداری با سوزن پسةان كبؤد شده آست آیا مشکل خاصی ندارد یا به پزشک مراجعه کند ممنون از راهنمایتان می شوم

فرزانه آذرمی [ 1400-12-25 ]
سلام وقت بخیر. من در تاریخ 17 اسفند 1400 وکیوم بیوپسی کردم ولی جای عملم کبوده . شکل سینه کمی تغییر کرده و برآمده شده. زیر بغلم درد دارم. آیا آبسه کرده؟ سفالکسین 500 دوورق خوردم. متشکرم.

برای متن پیام فقط از حروف فارسی استفاده کنید .
این فرم صرفا جهت دریافت نظرات ، پیشنهادات و انتقادات کاربران در مورد مطلب فوق میباشد .
به سوالات پزشکی در این بخش پاسخ داده نمیشود .
از ارسال پیام های تبلیغاتی در این بخش خودداری نمایید .
حداکثر طول مجاز برای متن پیام 500 کاراکتر است .
نام و فامیل :
تلفن :
ایمیل :
متن پیـام :
آیا امکان جابه جایی پروتز سینه وجود دارد؟آیا امکان جابه جایی پروتز سینه وجود دارد؟

پروتز سینه یا شکل‌ دهی سینه روشی است که در آن یک سیلیکون یا ژل واجد شرایط از طریق برش ایجاد شده در اطراف سینه وارد بافت سینه می ‌شود. ... ادامه مطلب

عمل اصلاح سینه ها به وسیله پروتز یا ایمپلنت سینهعمل اصلاح سینه ها به وسیله پروتز یا ایمپلنت سینه

عمل اصلاح سینه ها به وسیله پروتز یا ایمپلنت سینه از سری جراحی های زیبایی و درمانی است که اغلب به منظور زیبایی بخشی و فرم دهی به سینه های بانوان انجام می گیرد. این عمل انواع گوناگونی دارد و با روش های متفاوت و متنوعی انجام می شود. ... ادامه مطلب

درمان سرطان پستان در مرحله اولیهدرمان سرطان پستان در مرحله اولیه

داروهای هدفمند به منظور ممانعت از رشد و گسترش سلولهای سرطانی طراحی شده اند و در مقایسه با داروهای شیمی درمانی به طور اختصاصی قسمتهایی از سلول سرطانی یا ویژگی های خاصی از سلول سرطانی را هدف می گیرند ... ادامه مطلب

فیلم روشهای تشخیص زودرس بیماریهای بدخیم پستانفیلم روشهای تشخیص زودرس بیماریهای بدخیم پستان

تشخیص سرطان پستان در مراحل اولیه نه تنها شانس درمان را افزایش می دهد، بلکه از عوارض روحی- روانی، خانوادگی و اجتماعی آن جلوگیری می کند. یکی از راه های تشخیص زودرس سرطان پستان، خودآزمایی پستان یا معاینه پستان توسط خود فرد است ... ادامه مطلب

طراحی و راه اندازی وب سایت : گروه نرم افزاری پزشک آنلاین