کتاب سیب صورتی
صفحه اصلی / مطالب و مقالات / مطالب و مقالات / آیا فیبروادنوم خطرناک است؟

آیا فیبروادنوم خطرناک است؟

فیبروادنوم (Fibroadenoma) به توده های خوش خیم در ناحیه پستان گفته می شود . این توده ها می توانند به صورت تک یا به تعداد بسیار زیادی باشند . در این مقاله به بررسی فیبروادنوم می پردازیم . فیبروادنوم توده ای است که در پستان شکل می گیرد ، خوش خیم است و در اکثر موارد موجب تشدید خطر ابتلا به سرطان سینه نمی شود . فیبروادنوم بر خلاف سرطان سینه که با گذشت زمان بزرگ و بزرگ تر شده و قابلیت گسترش در دیگر اندام های بدن را دارد ، بسیار کوچک و دارای ابعاد ۱ الی ۲ سانتی متر است و از بافت پستان خارج نمی شود . لازم به ذکر است که در موارد بسیار نادری اندازه این توده به ۵ سانتی متر نیز می رسد .

آنچه در این مطلب میخوانید

غالبا فیبروادنوم موجب بروز احساس درد نشده و به سنگ مرمری شباهت دارد که در زیر پوست پستان فرد حرکت می کند . در برخی موارد فرد مبتلا ، بافت سینه خود را محکم و در مواردی نیز صاف توصیف کرده و حتی ممکن است توده موجود را احساس نکند . این بیماری پستان بیشتر در خانم‌ هایی با سن ۱۵ تا ۳۵ دیده می‌ شود .

اگر در معاینات دوره ای پستان با توده ای برخورد کرده اید یا از قبل تشخیص فیبروآدنوم برای شما داده شده است؛ برای بررسی های دقیق تر و درمان این عارضه (در صورت نیاز) در اصفهان، می‌توانید به دکتر سید محمد رضا حکیمیان، بورد جراحی و فلوشیپ جراحی پستان مراجعه نمایید. برای هماهنگی با مطب ایشان و در یافت نوبت می‌توانید از طریق تماس با شماره تلفن 36294896 - 031 اقدام فرمایید.

علائم فیبروادنوم

بیماری فیبروادنوم علامت خاصی را از خود به نمایش نمی‌ گذارد و تقریبا می‌ توان گفت تنها علامت آن احساس وجود توده در سینه است که پس از لمس قابل تشخیص است . بر خلاف سرطان پستان ، فیبروادنوما باعث ایجاد ترشح نوک سینه ، تورم ، قرمزی یا سوزش پوستی در اطراف پستان نمی‌ شود .

آیا فیبروادنوم خطرناک است؟

علت بروز فیبروادنوم

تا کنون علت بروز فیبروادنوم مشخص نشده است . این بیماری ریشه در زمینه های مادرزادی ندارد و پزشکان از علت بروز این بیماری اطلاع ندارند . بروز فیبروادنوم ممکن است به تغییر سطح هورمون ها مربوط باشد ، زیرا اغلب در دوران بلوغ یا بارداری ظاهر می شود و پس از یائسگی از بین می رود .

درمان فیبروادنوم

روش درمان با توجه به برخی عوامل همچون تغییراتی در توده و صلاح دید جراح پستان متفاوت می باشد ، که در ادامه به شرح آن می پردازیم .
روش درمانی مناسب برای فیبروادنوم هایی با اندازه بیش از ۳ سانت یا فیبروادنوم های مشکوک به نوع فیلدوس ، جراحی می باشد .
اگر فیبروادنوم اندازه ای کوچک و زیر ۲ سانتی متر داشته باشد ، از فرد درخواست می شود که هر شش ماه یکبار به پزشک مراجعه نماید و مورد بررسی و ارزیابی قرار گیرد تا سایز توده توسط پزک بررسی شود و اطمینان حاصل شود که توده روند رو به رشد نداشته است .

نوبت دهی آنلاین

به طور مثال در صورتیکه هر شش ماه یکبار فرد تحت معاینه و بررسی قرار گیرد و توده ای با اندازه 11 میلی متر داشته باشد و این توده پس از بررسی دوره ای از لحاظ سایز و فرم تغییری نکرده باشد ، در چنین شرایطی نیاز به اقدام خاصی نخواهد بود و تنها کافی است تحت مراقبت بوده و چکاپ های دوره ای را انجام دهد .
در صورتیکه طی بررسی ها و چکاپ های دوره ای مشخص گردد که توده با تغییر سایز همراه بوده و جزء توده هایی است که رشد سریع دارد ، دو اقدام نظیر نمونه برداری و برداشتن توده های پستان انجام می شود .

آیا فیبروادنوم خطرناک است؟

همان گونه که پیش تر نیز اشاره کردیم ، فیبروادنوم یکی از شایع ترین بیماری های پستان در زنان است که خوش خیم بوده و سرطانی نیست .
فیبروادنوم را در دو نوع ساده و مختلط دسته بندی می کنند . احتمال ابتلا به سرطان در افراد مبتلا به فیبروادنوم ساده ناچیز و حتی صفر است . اما افراد مبتلا به فیبروادنوم مختلط ممکن است در آینده به سرطان سینه مبتلا شوند . البته در چنین مواقعی می توان از طریق جراحی از شر توده ها خلاص شده و از بروز سرطان سینه جلوگیری نمود .

آدرس اینستاگرام دکتر حکیمیان

سن شیوع توده فیبروادنوم

شیوع توده های خوش خیم فیبروادنوم در سنین پایین جوانی حدود 17 سالگی می باشد و فیبروادنوم ها در سنین بلوغ تا حدود یائسگی پدید می آیند . رشد توده های خوش خیم فیبروادنوم وابسته به هورمون های تخمدان است ، به همین دلیل تشکیل توده های فیبروادنوم و رشد آن ها در دوره سنی یائسگی امکان نخواهد داشت و در بارداری به دلیل تغییرات هورمونی و همچنین با مصرف قرص های ضدبارداری احتمال تحریک توده ها و افزایش رشد آن ها وجود خواهد داشت .

سرطان پستان یکی از بیماری هایی است که در صورت تشخیص به موقع و زودهنگام، می‌توان از عوارض وخیم و مرگ بیمار جلوگیری نمود. گاهی برای درمان یا پیشگیری از سرایت این بیماری به بخشهای دیگر بدن، به تشخیص پزشک متخصص انجام جراحی سرطان پستان الزامی است.


آدرس مطب : اصفهان ، خیابان توحید میانی ، کوچه 23
تلفن : 36294896 - 031

نظرات کاربران درباره این مطلب :محدوده بختیاری [ 1402-12-05 ]
سلام سینه راستم عمل فیبرو داشتم دوسال پیش الان درد داره دوباره فیبرو داره چکار کنم

زهره حسن زاده [ 1402-03-09 ]
درد قفسه سینه سمت راست دارم وفیبرم هم دارم باید چه کنم

برای متن پیام فقط از حروف فارسی استفاده کنید .
این فرم صرفا جهت دریافت نظرات ، پیشنهادات و انتقادات کاربران در مورد مطلب فوق میباشد .
به سوالات پزشکی در این بخش پاسخ داده نمیشود .
از ارسال پیام های تبلیغاتی در این بخش خودداری نمایید .
حداکثر طول مجاز برای متن پیام 500 کاراکتر است .
نام و فامیل :
تلفن :
ایمیل :
متن پیـام :
رابطه ی هورمون استروژن با سرطان سینهرابطه ی هورمون استروژن با سرطان سینه

آگاهی نسبت به علل ایجاد سرطان پستان نقش عمده و چشمگیری در پیشگیری از سرطان سینه دارد. در این بخش به ارتباط میان هورمون استروژن با سرطان سینه پرداخته ایم. ... ادامه مطلب

آگاهی درباره سرطان پستان با کتاب سیب صورتی؛سفارش آنلاین کتابآگاهی درباره سرطان پستان با کتاب سیب صورتی؛سفارش آنلاین کتاب

در این کتاب درباره تغدیه، ژنتیک، تشخیص زودرس، پیشگیری، روابط زناشویی، چکاپ فامیلهای نزدیک، شیمی درمانی، کنترل استرس، جراحی و غیره بخوانید. ... ادامه مطلب

ماستیت چه بیماری است؟ماستیت چه بیماری است؟

ماستیت یک نوع بیماری التهابی و عفونی است که در پستان ها ایجاد می شود. در حقیقت ماستیت شایع ترین بیماری پستان می باشد. بیمار از درد رنج می برد و نیاز به درمان زودهنگام دارد.این بیماری ممکن است به طور خود به خود یا به دلیل شیردهی در پستان ها ایجاد شود ... ادامه مطلب

عمل جراحی پروتز پستان چیست؟عمل جراحی پروتز پستان چیست؟

درعمل جراحی پروتز سینه پزشک جراح برای وارد کردن پروتز از چند مکان متفاوت که شامل زیر بغل، هاله دور پستان و چین زیر پستان است، وارد بدن میکند و آنرا در محل قرارگرفته شده نگه می‌ دارد و از جا به‌ جا شدن آن زیر پوست جلوگیری می‌ کند. سپس برش را پس از قرار دادن پروتز در جای مناسب میبندد و بخیه می‌ زند. ... ادامه مطلب

طراحی و راه اندازی وب سایت : گروه نرم افزاری پزشک آنلاین