کتاب سیب صورتی
صفحه اصلی / مطالب و مقالات / جراحی پستان / وایر گذاری در پستان به چه دلیل انجام میشود؟

وایر گذاری در پستان به چه دلیل انجام میشود؟

برای انجام جراحی پستان در برخی موارد لازم است که محل قرار گرفتن توده علامت گذاری شود تا پزشک هنگام جراحی محل دقیق قرار گرفتن توده را پیدا کند . روش های مختلفی برای علامت گذاری توده وجود دارد . برای مثال از طریق تزریق ماده آبی رنگ ، علامت گذاری بر روی پوست محل قرارگرفتن توده و یا انجام وایر گذاری ، می توان قبل از عمل محل توده را علامت گذاری کرد . در این مقاله به بررسی روش وایر گذاری در پستان می پردازیم و به اختصار موارد دیگر را شرح می دهیم .

آنچه در این مطلب میخوانید

دکتر سید محمد رضا حکیمیان فلوشیپ جراحی سرطان با دانش بالا و تجربه سالها کار در ارتباط با سرطان پستان قادر به تشخیص زود هنگام این بیماری و انواع توده های بدخیم پستان بوده و آماده ارائه‌ خدمات درمانی به شما عزیزان می باشند. شماره تماس : 36294896 - 031

وایر گذاری پستان چیست؟

وایر گذاری روشی است که باعث می شود هنگام انجام جراحی پزشک به راحتی بتواند محل توده را تشخیص دهد .در این روش قبل از انجام جراحی قطعه ای سیم فلزی نازک ( مانند سیم های نازک فیوز ) در پستان قرار می گیرد و هنگام جراحی این سیم به عنوان راهنما عمل کرده و پزشک را به ناحیه ای که تومور در آن قرار دارد می رساند . جنس سیم استفاده شده معمولا از تیتانیوم است .در وایرگذاری ، بسته به تعداد و اندازه ی تومور و وسعت ناحیه ای که در آن تومور گسترش یافته است ، تعداد سیم ها متفاوت خواهد بود و ممکن است بیش از یک سیم استفاده شود .

چه زمانی باید از وایر گذاری استفاده کرد ؟

وایر گذاری در مواردی استفاده می شود که توده در ناحیه ای از پستان قرار گرفته باشد که قابل بیوپسی سوزنی ریز و یا بیوپسی سوزن هسته نباشد . همچنین در مواردی که بیوپسی نتیجه ی قطعی و مشخصی نداشته باشد وایر گذاری استفاده می شود . همچنین در مواردی که توده ها بسیار کوچک باشند و یا در منطقه ی میکروکلسیفیکاسیون وجود داشته باشند ، پیدا کردن توده پستان برای پزشک بسیار دشوار خواهد بود و لازم است از وایرگذاری استفاده شود .

وایر گذاری در پستان

وایر گذاری چگونه و توسط چه کسی انجام می شود ؟

وایر گذاری توسط پزشک پستان و یا رادیولوژیست انجام می شود . به این صورت که توده از طریق سونوگرافی پستان یا ماموگرافی تشخیص داده می شود . سپس پستان بی حس می شود . سیم در ناحیه ی مشخص شده وارد می شود . هنگامی که میله ی فلزی وارد ناحیه ی مورد نظر شد ، پزشک فنر متصل به سر آن را آزاد می کند . شکل این فنر به شکل بیضی و مدور مانند و یا مانند پاپیون می باشد . جنس فنر معمولا از جنس فلز تیتانیوم می باشد .

بعد از انجام وایر گذاری ماموگرافی انجام می شود تا وضعیت قرار گرفتن سیم بررسی شود . ماموگرافی به گونه ای انجام می شود که کمترین فشار ممکن به پستان وارد شود و سیم حرکت نکند . بعد از انجام وایر گذاری محل ورود سیم پانسمان می شود .

نوبت دهی

آیا انجام وایر گذاری دردناک است ؟

قبل از ورود سیم به پستان ، پستان بی حس خواهد شد و اکثر بیماران در حین وایر گذاری دردی احساس نمی کنند و ممکن است بیمار اندکی احساس فشار بکند .

فاصله ی زمانی بین وایر گذاری و جراحی پستان چقدر است ؟

اینستاگرام دکتر حکیمیان

سایر روشهای علامت گذاری محل توده

روش علامت گذاری از طریق تزریق ماده آبی رنگ

در این روش که توسط پزشک رادیولوژیست انجام می شود مقدار کمی ماده ی آبی رنگ به محل توده تزریق می شود و هنگام جراحی محل توده را برای پزشک مشخص می کند .

روش علامت گذاری پوست در محل توده

در این روش رادیولوژیست پوست روی محل توده را علامت گذاری می کند . برای انجام این کار پزشک رادیولوژیست از هدایت ماموگرافی یا سونوگرافی استفاده می کند . این روش نسبت به روش های قبلی راحت تر و سریع تر انجام می شود . این روش نسبت به دو روش قبلی دقت کمتری دارد .

اگر هنگام مراجعه به پرشک و انجام معاینات لازم و بررسی نتایج ماموگرافی یا سونو گرافی علائمی از سرطان پستان در مراجعه کننده مشاهده گردد؛ برای تشخیص دقیق لازم است نمونه برداری از توده پستان انجام شود.


آدرس مطب : اصفهان ، خیابان توحید میانی ، کوچه 23
تلفن : 36294896 - 031

نظرات کاربران درباره این مطلب :تیدا میرشکاری [ 1402-12-26 ]
مطلب مورد نطر که درخصوص جراحی و عملیات قبل از جراحی بود،خیلی مفید برایم بود

برای متن پیام فقط از حروف فارسی استفاده کنید .
این فرم صرفا جهت دریافت نظرات ، پیشنهادات و انتقادات کاربران در مورد مطلب فوق میباشد .
به سوالات پزشکی در این بخش پاسخ داده نمیشود .
از ارسال پیام های تبلیغاتی در این بخش خودداری نمایید .
حداکثر طول مجاز برای متن پیام 500 کاراکتر است .
نام و فامیل :
تلفن :
ایمیل :
متن پیـام :
فیلم های آموزشی در مورد سرطان پستانفیلم های آموزشی در مورد سرطان پستان

در این بخش اطلاعات مفیدی (مانند معاینه سینه، پیشگیری از سرطان پستان و غیره) در مورد سرطان پستان در قالب فایل ویدئویی به شما کاربران گرامی ارائه می‌گردد ... ادامه مطلب

دوران نقاهت بعد از عمل کوچک کردن سینهدوران نقاهت بعد از عمل کوچک کردن سینه

در جراحی کوچک کردن سینه (ماموپلاستی)، چربی، بافت و پوست اضافه سینه برداشته می شود. عمل کوچک کردن سینه به لیفت و تغییر دادن شکل سینه ها و بهبود موقعیت ... ادامه مطلب

تورم پستان بعد از عمل پروتز سینه کی بهبود می یابد؟تورم پستان بعد از عمل پروتز سینه کی بهبود می یابد؟

پروتز سینه از جمله عمل ‌های جراحی است که به دلیل زیبایی ای که در بدن ایجاد می‌ نماید، طرفداران بسیاری را گرد خود جمع کرده است. این عمل در حالی که مزایایی را از نقطه نظر زیبایی به دنبال دارد، دارای عوارض زیادی نیز می‌ باشد. ... ادامه مطلب

تغییرات نوک سینه از نشانه های سرطان سینهتغییرات نوک سینه از نشانه های سرطان سینه

تغییرات پوست سینه و نوک سینه در سرطان سینه تنها نمونه‌ای از چندین نشانه این سرطان است که توجه به آن ضروری بوده. در ادامه انواع تغییرات سینه در این سرطان را بررسی خواهیم کرد. ... ادامه مطلب

طراحی و راه اندازی وب سایت : گروه نرم افزاری پزشک آنلاین