کتاب سیب صورتی
صفحه اصلی / مطالب و مقالات / مطالب سرطان پستان / آیا آدنوزیس پیش زمینه سرطان پستان است؟

آیا آدنوزیس پیش زمینه سرطان پستان است؟

آدنوزیس یا آدنوز شرایط خوش خیم پستانی است که در طی آن توده های مدور کوچک و گاهی قابل لمس بر اثر بزرگ شدن لبول های پستان ( غدد تولید کننده شیر ) ایجاد می شود . آدنوزیس منجر به ایجاد توده یا توده هایی می شود که احساس می شوند . گاهی این توده ها بسیار کوچک هستند و قابل لمس نیستند . آدنوریس اغلب اوقات در بیوپسی پستان زنانی که دارای فیبروز یا کیست در پستان هستند ، یافت می شود . در این مقاله به بررسی دقیق آدنوزیس می پردازیم .

آنچه در این مطلب میخوانید

دکتر سید محمد رضا حکیمیان فلوشیپ جراحی سرطان با دانش بالا و تجربه سالها کار در ارتباط با سرطان پستان قادر به تشخیص زود هنگام این بیماری و انواع توده های بدخیم پستان بوده و آماده ارائه‌ خدمات درمانی به شما عزیزان می باشند. شماره تماس : 36294896 - 031

تشخیص آدنوزیس

در صورتی که لوبول های بزرگ شده به همدیگر نزدیک باشند ممکن است به شکل یک توده احساس شوند . در چنین مواردی توده توسط خود فرد و سپس توسط پزشک در طی معاینه لمس خواهد شد . توجه داشته باشید که لمس و معاینه توده توسط پزشک به تنهایی برای تشخیص آدنوزیس از توده سرطانی کافی نیست . در صورتی که پزشک درباره احتمال وجود سرطان سینه یا سایر مشکلات سینه احساس نگرانی کند ، از شما می خواهد از روش های تصویر برداری مانند ماموگرافی و اولتراسوند استفاده کنید .

این توده در ماموگرافی به عنوان ناحیه غیرطبیعی ، توده یا توده کلسیمی شناسایی می شود که از رسوبات کلسیم تشکیل می شود . آدنوزیس پستان می تواند در ماموگرام مشخص شود ، اما چون می تواند با کلسیفیکاسیون همراه باشد ، انجام این تست به تنهایی نمی تواند ما را برای تشخیص قطعی آدنوزیس از سرطان یاری کند .

معمولا انجام نمونه برداری بهترین راه برای تائید آدنوزیس می باشد . ( در طی انجام بیوپسی قسمتی از بافت پستان برداشته شده و برای بررسی به آزمایشگاه ارسال می شود )

آدنوزیس

آدنوز اسکلروزیس

آدنوز اسکروزیس ، نوع خاصی از آدنوزیس می باشد که در آن لوبول های بزرگ شده ، توسط بافت اسکار مانندی تغییر شکل پیدا می کنند . این حالت امکان دارد باعث ایجاد درد در سینه شود .

بسیاری از زنانی که آدنوز اسکلروزیس دارند ، در سینه خود احساس درد می کنند که با دوره قاعدگی آن ها ارتباط دارد . آدنوز اسکلروزیس می تواند به صورت توده ای موضعی یا پراکنده مشاهده شود . این توده در ۸۰ درصد موارد قابل لمس نیست ، هر چند در برخی موارد موجب تورفتگی پوست می شود .

نوبت دهی دکتر حکیمیان

درمان آدنوزیس

علت آدنوزیس

علت قطعی بروز آدنوزیس در حال حاضر مشخص نیست . با توجه به تحقیقاتی که انجام شده ، گفته می شود که توده آدنوزیس ممکن است در اثر تاثیرات و تغییرات نرمال هورمونی اتفاق بیفتد .ریسک فاکتور های آدنوزیس هم در حاضر شناخته شده نیستند . به طور کلی فاکتور هایی که ریسک ابتلا به شرایط خوش خیم پستانی را افزایش می دهند عبارت اند از :

اینستاگرام دکتر حکیمیان

آیا آدنوزیس ریسک فاکتوری برای ابتلا به سرطان سینه محسوب می شود ؟

با اینکه در برخی موارد از لفظ تومور برای بیان اسکلروزیس استفاده می شود ، اسکلروزیس سرطان سینه نیست .

اینطور که تصور می شود بیشتر انواع آدنوزیس خطر ابتلا به سرطان سینه را افزایش نمی دهند . اما برخی از تحقیقات نشان داده اند زنان مبتلا به آدنوز اسکلروزیس تا حد کمی در معرض ابتلا به سرطان سینه قرار دارند .

مطالعات نشان داده است که آدنوز اسکلروزیس ریسک ابتلا به سرطان سینه را ، در افرادی که ریسک فاکتور های مشخصی ، مانند سن بالا و سابقه خانوادگی ، دارند تا حدود دو برابر افزایش می دهد .

بروز سرطان پستان به عوامل ژنتیکی و محیطی از جمله تغذیه، فعالیت بدنی، مصرف سیگار، سن شروع بارداری و ... بستگی دارد. ارتباط تغذیه و سرطان پستان همچنین نقش پیشگیرانه خوراکی ها در این نوع از سرطان، سالهاست که به اثبات رسیده. برای مطالعه مقاله ایی پیرامون توصیه های غذایی برای جلوگیری از سرطان پستان و ارتباط تغذیه و سرطان پستان کلیک کنید.


آدرس مطب : اصفهان ، خیابان توحید میانی ، کوچه 23
تلفن : 36294896 - 031

نظرات کاربران درباره این مطلب :
برای متن پیام فقط از حروف فارسی استفاده کنید .
این فرم صرفا جهت دریافت نظرات ، پیشنهادات و انتقادات کاربران در مورد مطلب فوق میباشد .
به سوالات پزشکی در این بخش پاسخ داده نمیشود .
از ارسال پیام های تبلیغاتی در این بخش خودداری نمایید .
حداکثر طول مجاز برای متن پیام 500 کاراکتر است .
نام و فامیل :
تلفن :
ایمیل :
متن پیـام :
جراحی حفظ پستان با روش آنکوپلاستیجراحی حفظ پستان با روش آنکوپلاستی

سرطان پستان از دير باز برای بانوان يک بيماری هولناک بوده است. علاوه بر عوارض اصل و جانبی سرطان بر روی بدن بيمار، اصلی ترين رنج بيمار از دست دادن يک عض ... ادامه مطلب

پاسخ به سؤالات رایج در مورد شیمی درمانیپاسخ به سؤالات رایج در مورد شیمی درمانی

ابتلا به سرطان و تحت درمان قرار گرفتن با شیمی درمانی، محدودیت ها و ممنوعیت هایی برای افراد مبتلا و اطرافیانشان ایجاد می‌کند که در این مقاله به برخی از آنها پرداخته شده است ... ادامه مطلب

سونوگرافی پستان در چه مواردی انجام میشود؟سونوگرافی پستان در چه مواردی انجام میشود؟

سونوگرافی پستان یک آزمون پزشکی غیرتهاجمی است که به پزشکان در تشخیص و درمان مشکل احتمالی کمک می‌کند. البته نوعی دیگر از سونوگرافی نیز تحت عنوان سونوگرافی داپلر وجود دارد که به بررسی حرکت خون در داخل اندام خواهد پرداخت ... ادامه مطلب

عمل جراحی ترمیمی یا بازسازی پستان چیست؟عمل جراحی ترمیمی یا بازسازی پستان چیست؟

هنگامی که سلول های سینه سرطانی بشوند و بتوانند که از پستان به بخش های دیگر بدن رفته و به آن بخش هجوم ببرند؛ و سبب سرطانی شدن آن منطقه نیز بشوند، می گوییم تومور پستان از نوع بدخیم می باشد. ... ادامه مطلب

طراحی و راه اندازی وب سایت : گروه نرم افزاری پزشک آنلاین