کتاب سیب صورتی
صفحه اصلی / مطالب و مقالات / بیماریهای خوش خیم پستان / تومورهای فیلوئیدس چه هستند و علت بروز آنها چیست؟

تومورهای فیلوئیدس چه هستند و علت بروز آنها چیست؟

تومور های فیلوئیدس پستان تومور هایی از جنس بافت فیبرواپیتلیال هستند . تومور فیلوئیدس در بافت پیوندی پستان رشد می کند . این تومور ها کم تر از ۱ درصد کل تومورهای پستان را تشکیل می دهند . در این مقاله به بررسی تومور های فیلوئیدس پستان می پردازیم .

آنچه در این مطلب میخوانید

تومور های فیلوئیدس جزء تومور های نادر بوده واغلب در دهه ۳۰ و ۴۰ سالگی خانم ها ، در پستان ایجاد می شود ولی در هر حال در هر سنی ممکن است به وجود آید . این تومور ها در نژاد سفید آمریکای لاتین نسبت به نژاد آسیایی و آفریقایی شیوع بیشتر دارند . این تومور ها در تعداد بسیار کمی از مردان که دارای زمینه ژنیکوماستی هستند نیز ممکن است دیده شوند . تومور فیلوئیدس پستان به صورت توده ای قابل لمس ، همراه با رشد سریع و اندازه ای بزرگتر از ۲ سانتی متر دیده می شود .

دکتر سید محمد رضا حکیمیان فلوشیپ جراحی سرطان، با دانش بالا و تجربه سالها کار در ارتباط با سرطان پستان قادر به تشخیص زود هنگام این بیماری و انواع توده های بدخیم پستان بوده و آماده ارائه‌ خدمات درمانی به شما عزیزان می باشند. شماره تماس : 36294896 - 031

تشخیص تومور فیلوئیدس

تومور های فیلوئیدس ممکن است خوش خیم یا بد خیم باشند . این تومورها بیشتر خوش خیم هستند ولی همه انواع تومور های فیلوئیدس دارای پتانسیل بد خیمی در نظر گرفته می شوند . احتمال خوش خیم بودن تومور فیلوئیدس در خانم های جوان بیشتر است . تومور فیلوئیدس بسیار سریع رشد می کند و اولین مشخصه آن توده قابل لمس در زیر پوست است . همچنین پوست سینه در ناحیه برآمدگی ممکن است قرمز و گرم به نظر برسد .

ام آر ای پستان روش مفیدی در تشخیص تومور فیلوئیدس خوش خیم از بد خیم است که هم بر اساس خصوصیات مورفولوژیک و هم دینامیک توده است . این خصوصیات شامل وجود چربی ، خون ریزی یا نکروز می تواند باشد . در ماموگرافی ، اغلب تومور های فیلوئیدس حدود مشخص داشته و به شکل گرد و یا لوبوله می باشند و بعضا یک هاله در اطراف توده وجود دارد .

تومورهای فیلوئیدس

تومور فیلوئیدس ممکن است بسیار شبیه به توده های خوش خیم پستان به نام فیبروادنوم به نظر برسد . گاهی نیاز است برای تشخیص قطعی ، پاتولوژیست کل توده را زیر میکروسکوپ بررسی کند ، به همین دلیل است که روش جراحی توصیه می شود ؛ حتی اگر توده به نظر خوش خیم برسد .

برخلاف انواع دیگر ضایعات خوش خیم سینه ، تومور های فیلوئیدس خوش خیم سینه می توانند بسیار سریع رشد کرده و بزرگ شوند .تومور های بد خیم فیلوئیدس مانند سارکوم رفتار می کنند و می توانند از طریق خون متاستاز کنند . حدود ۱۰ درصد از بیماران مبتلا به تومور فیلوئیدس دچار متاستاز دور می شوند که می تواند در بیماران با تومور های بدخیم بافتی تا ۲۰ درصد افزایش پیدا کند . شایع ترین مکان های متاستاز دور ، احشای ریه ، استخوان و شکم است .متاستاز در ناحیه پاروتید نادر است .

نوبت دهی دکتر حکیمیان

علت بروز تومورهای فیلوئیدس

گفته شده است که برخی اختلالات ژنتیکی ارثی ، ریسک ابتلا به تومور فیلوییدس را افزایش می دهد ولی در بیشتر کیس ها علت بروز تومور مشخص نیست . به طور کلی عواملی که می توانند ریسک ابتلا به تومور فیلوئیدس را افزایش دهند عبارت اند از :

اینستاگرام دکتر حکیمیان

درمان تومور های فیلوئیدس

درمان انواع تومور های فیلوئیدس اعم از خوش خیم یا بد خیم ، جراحی است ؛ جراحی برای حذف کامل توده ، به همراه برداشتن حداقل یک سانتی متر از بافت سالم سینه در اطراف توده . برخی پزشکان معتقد اند که حتی ناحیه گسترده تری از بافت سالم اطراف توده لازم است تا برداشته شود . این روش برداشتن موضعی گستره نامیده می شود .پس درمان تومور های فیلوئیدسی که فقط در سینه وجود داشته باشند ، چه خوش خیم و چه بد خیم ، به صورت برداشت موضعی گسترده است . برداشت تومور با استفاده از جراحی برای جلوگیری از بازگشت مجدد تومور در سینه است. برای درمان تومور های فیلوئیدسی که متاستاز کرده و در سایر بخش های بدن پراکنده شده اند شیمی درمانی پیشنهاد می شود .

مطالعات نشان داده است که ، در صورتیکه برداشت موضعی گسترده انجام نگیرد ، احتمال بالایی برای بازگشت مجدد تومور های فیلوئیدس در ناحیه قبلی وجود دارد . این احتمال برای هر دو نوع تومور خوش خیم و بد خیم وجود دارد .پس از انجام جراحی و حذف کامل توده ، تومور به آزمایشگاه منتقل شده و آنجا توسط پاتولوژیست ، در زیر میکروسکوپ مورد بررسی قرار می گیرد .

اگر با مشکل ژنیکوماستی یا بزرگی سینه در آقایان مواجه هستید؛ برای تشخیص قطعی و درمان این بیماری در اصفهان، می‌توانید به دکتر سید محمد رضا حکیمیان، فلوشیپ جراحی پستان مراجعه نمایید. برای هماهنگی با مطب ایشان و در یافت نوبت می‌توانید از طریق تماس با شماره تلفن 36294896 - 031 اقدام فرمایید.


آدرس مطب : اصفهان ، خیابان توحید میانی ، کوچه 23
تلفن : 36294896 - 031

درباره این موضوع مطالب بیشتری بخوانید

نظرات کاربران درباره این مطلب :
برای متن پیام فقط از حروف فارسی استفاده کنید .
این فرم صرفا جهت دریافت نظرات ، پیشنهادات و انتقادات کاربران در مورد مطلب فوق میباشد .
به سوالات پزشکی در این بخش پاسخ داده نمیشود .
از ارسال پیام های تبلیغاتی در این بخش خودداری نمایید .
حداکثر طول مجاز برای متن پیام 500 کاراکتر است .
نام و فامیل :
تلفن :
ایمیل :
متن پیـام :
جراحی همزمان لیفت و پروتز پستان چیست؟جراحی همزمان لیفت و پروتز پستان چیست؟

سینه ها به دلیل نقش اساسی شان در داشتن اندامی زیبا و متعادل، همواره مورد توجه بانوان بوده است. معمولاً بانوان به دنبال راهکارهایی برای داشتن سینه های بزرگ، سفت و خوش فرم هستند. یکی از این راهکارها عمل همزمان لیفت و پروتز پستان است که در این مقاله به آن می‌پردازیم. ... ادامه مطلب

چرا جراحی ماموپلاستی بعد از عمل چاقی لازم است؟چرا جراحی ماموپلاستی بعد از عمل چاقی لازم است؟

وقتی جراحی کوچک کردن سینه انجام می شود مقدار مشخصی از بافت سینه شامل بافت غددی بافت چربی و پوست برداشته می شود . ... ادامه مطلب

نکاتی برای حفظ سلامت سینه در زناننکاتی برای حفظ سلامت سینه در زنان

برخی از زنان، به ویژه خانم های جوان، نگران کوچک یا بزرگ بودن سینه های خود می باشند. برخی دیگر نگران فرم و حالت سینه های خود هستند. اما آنچه همواره و برای همه زنان اهمیت دارد، سلامت سینه ها است.در ادامه این مقاله به بررسی دقیق تر نکاتی برای حفظ سلامت سینه در زنان می پردازیم. ... ادامه مطلب

تورم پستان بعد از عمل پروتز سینه کی بهبود می یابد؟تورم پستان بعد از عمل پروتز سینه کی بهبود می یابد؟

پروتز سینه از جمله عمل ‌های جراحی است که به دلیل زیبایی ای که در بدن ایجاد می‌ نماید، طرفداران بسیاری را گرد خود جمع کرده است. این عمل در حالی که مزایایی را از نقطه نظر زیبایی به دنبال دارد، دارای عوارض زیادی نیز می‌ باشد. ... ادامه مطلب

طراحی و راه اندازی وب سایت : گروه نرم افزاری پزشک آنلاین