کتاب سیب صورتی
صفحه اصلی / مطالب و مقالات / بیماریهای خوش خیم پستان / کلسیفیکاسیون پستان چیست و چگونه درمان می شود ؟

کلسیفیکاسیون پستان چیست و چگونه درمان می شود ؟

بیماری کلسیفیکاسیون ( Calcification ) هنگامی اتفاق می‌ افتد که کلسیم در بافت بدن ، رگ‌ های خونی یا اندام‌ ها جمع شود . کلسیم یک عنصر مورد نیاز بدن است که در ایجاد و تقویت بافت های سفت و استخوانی بدن مورد نیاز می باشد . اما ممکن است گاهی این عنصر در بافت های نرم نظیر رحم ، پستان ، پروستات ، تاندون ، مفاصل ، عروق و دریچه قلب تجمع پیدا کرده و عملکرد آنها را در انتقال مایعات بدن با مشکل مواجه کند . کلسیم از طریق جریان خون منتقل می‌ شود . همچنین کلسیم در همه سلول‌ ها یافت می‌ شود . در این مقاله به بررسی کلسیفیکاسیون پستان می پردازیم .

آنچه در این مطلب میخوانید

کلسیفیکاسیون می‌ تواند به دنبال افزایش سن اتفاق بیفتد همچنین این احتمال وجود دارد که با عفونت ، آسیب و سرطان مرتبط باشد . کلسیفیکاسیون پستان عبارت است از رسوب کلسیم در بافت پستانی . کلسیفیکاسیون در بافت پستان شایع است ؛ حدود ۵۰ درصد خانم های بالای ۵۰ سال ممکن است کلسیفیکاسیون پستان داشته باشند .

دکتر سید محمد رضا حکیمیان فلوشیپ جراحی سرطان با دانش بالا و تجربه سالها کار در ارتباط با سرطان پستان قادر به تشخیص زود هنگام این بیماری و انواع توده های بدخیم پستان بوده و آماده ارائه‌ خدمات درمانی به شما عزیزان می باشند. شماره تماس : 36294896 - 031

تشخیص کلسیفیکاسیون پستان

کلسیفیکاسیون پستان فقط از طریق ماموگرافی مشاهده می‌ شود . در تصاویر ماموگرافی این رسوب ها در قالب نقاط یا خطوط سفید دیده می شوند و معمولا به اندازه ای کوچک هستند که نمی توان آنها را احساس کرد . کلسیفیکاسیون های پستان معمولا در ماموگرافی ها قابل مشاهده می باشند و تشخیص آنها پس از دوران یائسگی بسیار آسان تر می باشد . اگر چه این کلسیفیکاسیون ها معمولا غیر سرطانی ( خوش خیم ) هستند ، ولی برخی از الگو های خاص کلسیفیکاسیون پستان ، نظیرخوشه های فشرده یا اشکال غیر عادی ، می توانند نشانه وجود سرطان سینه باشند .

کلسیفیکاسیون پستان

انواع کلسیفیکاسیون پستان

در یک ماموگرافی، کلسیفیکاسیون های پستان بر اساس اندازه رسوب کلسیم به دو دسته تقسیم می شوند :

  1. ماکروکلسیفیکاسیون :این‌ ها به‌ صورت نقاط یا خطوط سفید بزرگ دیده می‌ شوند و عمدتا به صورت پراکنده در بافت پستان پخش شده اند .این نوع از کلسیفیکاسیون تقریبا همیشه غیرسرطانی است و نیازی به آزمایش و پیگیری بیشتر ندارد .
  2. میکروکلسیفیکاسیون :این‌ ها به‌ صورت ذرات ریز سفید بسیار کوچک ، شبیه به دانه‌ های شن دیده می‌ شوند . این نوع از کلسیفیکاسیون هم معمولا غیرسرطانی است ، اما الگو های خاص می‌ توانند نشانه اولیه سرطان باشند .

اگر در ماموگرافی اولیه ، کلسیفیکاسیون های پستانی مشکوک به نظر برسند ، برای دریافت تصویر دقیق‌ تر از کلسیفیکاسیون‌ ها ، از شما خواسته می‌ شود برای گرفتن نما های دارای بزرگ نمایی بیشتر مراجعه کنید . اگر ماموگرافی دوم همچنان برای سرطان نگران‌ کننده باشد ، ممکن است پزشک شما برای اطمینان حاصل کردن ، نمونه‌ برداری از پستان را پیشنهاد دهد . اگر کلسیفیکاسیون غیر سرطانی به نظر برسد ، ممکن است پزشک از شما بخواهد برای انجام آزمایش سالانه معمول ، مراجعه کنید و یا پیشنهاد کند پس از شش ماه برای پیگیری کوتاه‌ مدت دوباره مراجعه کنید تا از عدم تغییر کلسیفیکاسیون‌ ها مطمئن شوید .

نوبت دهی دکتر حکیمیان

علل ایجاد کلسیفیکاسیون پستان

به طور کلی فرآیند های خوش خیم پستان می توانند منجر به ایجاد کلسیفیکاسیون پستان شوند که به صورت خلاصه در زیر آورده شده :

آدرس اینستاگرام دکتر محمدرضا حکیمیان

درمان کلسیفیکاسیون پستان

در صورت خوش خیم بودن کلسیفیکاسیون ، تنها کمتر از ۲ درصد احتمال برور سرطان سینه وجود دارد . می توان اینگونه نیز بیان کرد که در بیش از ۹۸ درصد موارد ، کلسیفیکاسیون ها بدخیم یا سرطانی نیستند و عمدتا هر ۶ یا ۱۲ ماه بررسی می شوند . در صورتی که پس از یک سال پیگیری ، هیچگونه تغییری مشاهده نشود ، ماموگرافی روتین سالانه توصیه می شود .

در صورت مشکوک بودن کلسیفیکاسیون ، پزشک انجام بیوپسی را پیشنهاد می دهد . با توجه به نتیجه بیوپسی پستان اگر کلسیفیکاسیون بدخیم و سرطانی باشد ، جراحی و درمان های پس از آن صورت می گیرد . در صورت خوش خیم بودن کلسیفیکاسیون ، تنها کنترل از طریق ماموگرافی توصیه می شود .

آیا کلسیفیکاسیون پستان خطرناک است ؟

کلسیفیکاسیون ها عمدتا غیر سرطانی و خوش خیم هستند . اما بعضی طرح های معین آن‌ ها نظیر تراکم خوشه ای نقاط سفید همراه با اشکال نا منظم نشانگر سرطان پستان می‌ باشند .

اگر هنگام مراجعه به پرشک و انجام معاینات لازم و بررسی نتایج ماموگرافی یا سونو گرافی علائمی از سرطان پستان در مراجعه کننده مشاهده گردد؛ برای تشخیص دقیق لازم است نمونه برداری از توده پستان انجام شود.


آدرس مطب : اصفهان ، خیابان توحید میانی ، کوچه 23
تلفن : 36294896 - 031

نظرات کاربران درباره این مطلب :فریبا پرچمی [ 1402-12-11 ]
سلام ،در ماموگرافی اخیرم بافت هردو پستان دچار کلسیفیکاسون شده از نوع خوش حیم و کلیه هام هردو دارای سنگ میسه این کلسیمهارو از بین برد درمانی داره؟چه مکملی کلسیم بدن رو کم میکنه

زند وکیلی [ 1402-11-08 ]
بهترین توضیحی بود که تا الان در مورد مطالب پزشکی خونده بودم

invalid [ 1402-09-21 ]
سپاسگزارم از توضیحات شما.ولی ببخشین راه درمان توده ماکروکلسیفیکاسیون رو توضیح ندادین.

نیکی [ 1402-07-12 ]
ممنونم از توضیحات کامل و جامعتون.

م، عامریان [ 1402-04-05 ]
بابت اطلاعات بهینه تشکر ویژه، سپاسگزارم

انوشه [ 1401-11-23 ]
خیلی ممنون از توضیحات کاملتون . عالی بود .

مژگان [ 1401-10-28 ]
سلام سوالی داشتم درسینه سمت راست یک کیست حاوی دونودل ۲میلی متری کلسیفیته درسونوگرافی دیده شده هیچ علایمی هم ندارم ۵۰ ساله هستم ویائسه نشدم ایاخطرناکه؟

برای متن پیام فقط از حروف فارسی استفاده کنید .
این فرم صرفا جهت دریافت نظرات ، پیشنهادات و انتقادات کاربران در مورد مطلب فوق میباشد .
به سوالات پزشکی در این بخش پاسخ داده نمیشود .
از ارسال پیام های تبلیغاتی در این بخش خودداری نمایید .
حداکثر طول مجاز برای متن پیام 500 کاراکتر است .
نام و فامیل :
تلفن :
ایمیل :
متن پیـام :
چه خصوصیاتی در یک توده پستان احتمال بدخیمی را مطرح می کند؟چه خصوصیاتی در یک توده پستان احتمال بدخیمی را مطرح می کند؟

سرطان سینه ، تومور بدخیمی است که از بافت های سینه شروع می شود و می تواند خانم ها و یا آقایان را نیز درگیر کند . معمولا سرطان سینه در مراحل اولیه با علامت و نشانه خاصی همراه نیست اما خود فرد با لمس سینه ، متوجه وجود توده خواهد شد . ... ادامه مطلب

درمان سرطان پستان با شیمی درمانیدرمان سرطان پستان با شیمی درمانی

شیمی درمانی سرطان سینه از داروهایی برای هدف قرار دادن و تخریب سلول های سرطانی سینه استفاده می کند. شیمی درمانی سرطان پستان مکمل درمان های دیگر است . ... ادامه مطلب

شروع و میزان فعالیت های ورزشی بعد از جراحی سینهشروع و میزان فعالیت های ورزشی بعد از جراحی سینه

از آن ‌جا که عمل جراحی پروتز سینه بسیار حساس است، نیاز است تا مراقبت‌ های خاصی نیز پس از جراحی از محل جراحی داشته باشید چرا که برای داشتن نتیجه بهتر، نیاز است تا مدت زمانی، قید فعالیت ‌های مرتبط با ورزش بعد از پروتز سینه را بزنید. در این بخش مهمترین نکات ورزشی بعد از جراحی های سینه را ذکر کرده ایم. ... ادامه مطلب

آیا آدنوزیس پیش زمینه سرطان پستان است؟آیا آدنوزیس پیش زمینه سرطان پستان است؟

آدنوزیس یا آدنوز شرایط خوش خیم پستانی است که در طی آن توده های مدور کوچک و گاهی قابل لمس بر اثر بزرگ شدن لبول های پستان ( غدد تولید کننده شیر ) ایجاد می شود . آدنوزیس منجر به ایجاد توده یا توده هایی می شود که احساس می شوند ... ادامه مطلب

طراحی و راه اندازی وب سایت : گروه نرم افزاری پزشک آنلاین