کتاب سیب صورتی
صفحه اصلی / مطالب و مقالات / مطالب سرطان پستان / نقش استرس در ابتلا به سرطان پستان

نقش استرس در ابتلا به سرطان پستان

نتیجه تحقیقات دانشمندان نشان می دهد که استرس و مشکلات روحی و فشار های روانی تاثیر مستقیم بر جسم فرد دارند و می توانند سبب بروز بیماری های مختلف و تشدید بیماری های موجود شوند . یکی از بیماری هایی که ممکن است در اثر استرس بروز کند و یا تشدید شود سرطان ، و از جمله سرطان پستان است . در واقع به وجود امدن شرایط تنش آفرین برای فرد باعث تولید هورمون هایی در بدن می شود که سیستم ایمنی بدن را با اختلال مواجه کرده و زمینه بروز انواع بیماری ها را فراهم می کند . در این مقاله به بررسی نقش استرس در ابتلا به سرطان پستان می پردازیم .

آنچه در این مطلب میخوانید

دکتر سید محمد رضا حکیمیان فلوشیپ جراحی سرطان با دانش بالا و تجربه سالها کار در ارتباط با سرطان پستان قادر به تشخیص زود هنگام این بیماری بوده و آماده ارائه‌ خدمات درمانی به شما عزیزان می باشند. شماره تماس : 36294896 - 031

شایع‌ترین سرطان بین زنان سرطان پستان است و سن ابتلا به این سرطان شایع بین زنان ایرانی ، ۵ تا ۱۰ سال پایین‌ تر از سن جهانی این بیماری است .

عوامل خطر سرطان پستان آن‌طور که متخصصان بیان می‌ کنند ، سابقه فامیلی ابتلا به سرطان ، نخستین بارداری بالای ۳۰ سال ، عادت ماهیانه زیر ۱۲ سال ، یائسگی بالای ۵۵ سال ، عدم بارداری ، عدم شیردهی و هورمون‌ درمانی بعد از یائسگی است ، اما اگر دقت کرده باشید این روز ها به ارتباط استرس و بیماری های مختلف به ویژه انواع سرطان ، بسیار توجه می شود .

آیا استرس سبب ایجاد سرطان سینه می شود ؟

هر گونه اختلال در عملکرد بدن تحت تاثیر یک واقعه یا تهدید ، استرس نام دارد . که بروز آن در بدن می تواند باعث تغییراتی در ترشح هورمون ها و سیستم دفاعی بدن شود . استرس به تدریج روی سیستم ایمنی بدن تاثیر می گذارد و سیستم دفاعی بدن را دچار اشکال می کند و نتیجه حاصل از آن می تواند موجب رشد سلول های سرطانی در بدن شود ، زیرا که سیستم دفاعی در مقابله با تکثیر این سلول ها دچار ضعف می شود . بر این اساس ، استرس می تواند عامل آغازگر سرطان باشد .

استرس و سرطان پستان

سلول های سرطانی روزانه به طور مرتب در بدن تشکیل می شوند ولی طبق نظم خاصی از بدن جمع آوری می گردند ، رویارویی با استرس ها و مشکلات زندگی می تواند این نظم را دچار اختلال نماید .

یکی دیگر از سیستم های بدن که کارکرد آن می تواند تحت تأثیر استرس ها و عوامل روانی مؤثر بر آن تغییر کند ، سیستم غدد و هورمون ها می باشد . اشکال مختلف استرس و پاسخ های هیجانی که هر فرد در مواجهه با شرایط گوناگون محیطی از خود بروز می دهد ، موجب ترشح آدرنوکورتیکوتروپین از هیپوتالاموس و کورتیکو استروئیدها از غدد فوق کلیوی می گردد که این هورمون ها باعث تضعیف سیستم ایمنی و کاهش عملکرد آن می شوند .

لازم به ذکر است که شدت استرسی که فرد متحمل می شود و همچنین ویژگی های شخصیتی فرد ، در میزان ارتباط و تاثیر استرس بر سرطان موثر است .

البته گاهی اوقات رفتار هایی که فرد به دنبال استرس از خود بروز می دهد ، عامل مستعد کننده سرطان هستند . به طور مثال افراد در مواجهه با استرس به مصرف بیشتر الکل و یا سیگار کشیدن روی می آورند .

اینستاگرام دکتر حکیمیان

آیا استرس می تواند بر پخش شدن یا متاستاز سرطان پستان تاثیرگذار باشد ؟

از دیدگاه بیولوژیکی به نظر می رسد که استرس عامل محرکی برای رشد و همچنین متاستاز سرطان سینه محسوب می شود . هنگامی که فرد در شرایط استرس قرار می گیرد هومونی به نام نوراپی‌نفرین ترشح می شود . نوراپی‌نفرین به نوبه خود ممکن است باعث تشکیل رگ های خونی جدید ( رگ زایی ) و تسریع متاستاز شود .

نوبت دهی انلاین

کاهش استرس و تسکین فشار های روزانه در بیماران مبتلا به سرطان پستان

برخی روش های مورد استفاده عبارت اند از :

  1. رفلکسولوژی : از فشار در نواحی مختلف پا جهت تسکین استرس و درد استفاده می شود .
  2. ماساژ : شامل فشار آرام و کشش آهسته بدن جهت حفظ حداکثر سلامتی بدن است .
  3. آروماتراپی : یک هنر قدیمی استنشاق عطر و بوی خوش است که به وسیله ایجاد احساس آرامش شادی موجب سلامتی بدن می گردد .
  4. ریکی : یک نوع درمان تماسی ملایم دست است که حسی آرامش و راحتی ایجاد می کند .
  5. یوگا : نوعی ورزش گروهی است ک بسیاری از زنان در آن به وسیله انقباض و شل نمودن بدنشان به آرامش ذهنی دست می یابند .
  6. موسیقی درمانی

بانوانی که تحت عمل ماستکتومی قرار گرفته اند می توانند برای بازسازی پستان تحت جراحی قرار بگیرند. در این عمل از ایمپلنت پستان یا بافت زیر شکم استفاده می شود و همزمان با جراحی ماستکتومی یا در زمان دیگری انجام می شود.


آدرس مطب : اصفهان ، خیابان توحید میانی ، کوچه 23
تلفن : 36294896 - 031

درباره این موضوع مطالب بیشتری بخوانید

نظرات کاربران درباره این مطلب :
برای متن پیام فقط از حروف فارسی استفاده کنید .
این فرم صرفا جهت دریافت نظرات ، پیشنهادات و انتقادات کاربران در مورد مطلب فوق میباشد .
به سوالات پزشکی در این بخش پاسخ داده نمیشود .
از ارسال پیام های تبلیغاتی در این بخش خودداری نمایید .
حداکثر طول مجاز برای متن پیام 500 کاراکتر است .
نام و فامیل :
تلفن :
ایمیل :
متن پیـام :
منابع غذایی گیاهی برای پیشگیری از سرطانمنابع غذایی گیاهی برای پیشگیری از سرطان

سبزیجات حاوی مواد متعددی هستند كه ممكن است در جلوگیری ازسرطان مفید باشند. مصرف بیشتر سبزیجات و میوه جات خطر سرطان ریه ، مری ، معده و روده بزرگ و ركتوم ها را می كاهد. مصرف سبزیجات و میوه جات بواسطه جایگزی نشدن با مصرف غذاهای پركالری میتوانند از افزایش وزن كه عامل خطری برای سرطان است جلوگیری كنند ... ادامه مطلب

اقدامات لازم پس از بزرگ کردن سینه با جراحیاقدامات لازم پس از بزرگ کردن سینه با جراحی

مراقبت های بعد از پروتز سینه نقش بسیار مهمی در نتیجه عمل و جلوگیری از ایجاد عوارض دارد. ... ادامه مطلب

تومور های فیبروآدنوم خوش خیم، مرزی و بدخیمتومور های فیبروآدنوم خوش خیم، مرزی و بدخیم

توده فیبروآدنوم معمولا به صورت نرم و لاستیکی یا کمی سفت و دارای شکل مشخص می باشد، این توده معمولا بسیار متحرک است و معمولاً درد ندارد، ممکن است آن را مانند یک تیله بازی لاستیکی در پستان خود حس کنید که به راحتی در هنگام معاینه و بررسی زیر پوست شما حرکت می کند. ... ادامه مطلب

سینه ها در دوران بارداری چه تغییراتی پیدا میکنند؟سینه ها در دوران بارداری چه تغییراتی پیدا میکنند؟

تغییردر سینه ها بخش طبیعی بارداری بوده که نتیجه نوسانات هورمونی است. در این مقاله ،به نکاتی می پردازیم که باعث کاهش ناراحتی سینه در بارداری می شود ... ادامه مطلب

طراحی و راه اندازی وب سایت : گروه نرم افزاری پزشک آنلاین