کتاب سیب صورتی
صفحه اصلی / مطالب و مقالات / جراحی پستان / تخلیه پستان در چه مواردی انجام می شود؟

تخلیه پستان در چه مواردی انجام می شود؟

ماستکتومی یا همان جراحی تخلیه پستان، یک روش برای درمان سرطان سینه است که از طریق آن یک بخش یا کل بافت پستان برداشته می شود؛ حتی در برخی از موارد بافت های مجاور را نیز تخلیه می کنند. در گذشته جراحی ماستکتومی رادیکال یک درمان استاندارد برای درمان سرطان پستان به شمار می آمد؛ در این روش پستان به صورت کامل برداشته می شود، علاوه بر آن غدد لنفاوی زیر بغل و تعدادی از عضلات زیر پستان نیز برداشته می شوند. خوشبختانه با پیشرفتی که در سیر روش های درمانی به وجود آمده است، امروزه روش های کم تهاجمی تری برای درمان سرطان پستان برای بانوان ارائه می شود. در ادامه این مقاله به بررسی دقیق تر موارد تخلیه پستان می پردازیم.

آنچه در این مطلب میخوانید

جراحی تخلیه پستان یا ماستکتومی توسط دکتر سید محمد رضا حکیمیان، جراح زیبایی پستان، سرطان پستان و بازسازی پستان قابل انجام می‌باشد. لطفا برای تعیین نوبت و کسب اطلاعات بیشتر با شماره 36294896 - 031 تماس حاصل فرمایید.

تخلیه پستان با چه هدفی انجام می شود؟

این روش جراحی به منظور حذف تومور سرطانی و خارج کردن آن انجام می گیرد؛ چه تومور پستان خوش خیم باشد چه بدخیم. در این جراحی تلاش بر این است که تا جایی که ممکن است بافت پستان حفظ شود و تنها تومور خارج شود ولی بافت سالم پستان تخلیه نشود.

توجه کنید که برای انجام این جراحی لازم است که سرطان گسترش پیدا نکرده باشد و به سایر نقاط پستان پخش نشده باشد، چرا که در این صورت مجبور به تخلیه کامل بافت پستان هستیم.

در برخی از موارد لازم است که پس از انجام جراحی تخلیه سینه، بیمار از شیمی درمانی و یا رادیوتراپی به طور همزمان استفاده کند. در این صورت احتمال عود بیماری به مقدار زیادی کم می شود. هرچند که شیمی درمانی و رادیوتراپی می تواند برای بیمار مشکل ساز باشد؛ اما در برخی از موارد، انجام آن ها به منظور جلوگیری از پیشروی و انتقال سرطان به اندام های دیگر به ویژه شش، مغز و…. و همچنین جلوگیری از عود مجدد سرطان پستان ضروری است.

تخلیه پستان

ماستکتومی چند نوع دارد؟

جراحی تخلیه پستان دارای انواع مختلفی است که برخی از آن ها عبارتند از:

در این نوع از ماستکتومی، پوست سینه، هاله نوک پستان و بافت داخلی پستان تخلیه می شود.

این روش به ماستکتومی کلی بسیار نزدیک است. علاوه بر بخش هایی که در ماستکتومی سنتی برداشته می شود، تعدادی از غدد لنفاوی زیر بغل و تعدادی از ماهیچه های زیر پستان نیز در این روش برداشته می شود.

در این روش که به ندرت انجام می شود، کل بافت پستان، پوست آن قسمت،‌ هاله‌ نوک پستان، عضلات قرار گرفته روی قفسه سینه و تمامی غدد لنفاوی زیر بغل تخلیه می ‌شوند.

در این روش تلاش بر این است که بیش تر پوست پستان را حفظ کنند اما نوک پستان و هاله ای که اطراف آن قرار دارد حذف می شود.

آدرس اینستاگرام دکتر حکیمیان

این که کدام ماستکتومی برای بیمار مناسب تر است تحت تاثیر چه عواملی است؟

  1. سن بیمار
  2. سلامت عمومی بیمار
  3. وضعیت یائسگی بیمار
  4. اندازه تومور
  5. مرحله گسترش تومور
  6. درجه تومور و تهاجمی بودن آن
  7. وضعیت گیرنده هورمون تومور
  8. درگیر بودن یا نبودن غدد لنفاوی

در چه کسانی برداشتن کل بافت پستان ضرورت دارد؟

همانطور که گفتیم برخی از بیماران نیاز به تخلیه کامل پستان دارند. برای مثال:

نوبت دهی آنلاین

ماستکتومی در چه مواردی انجام می شود؟

به منظور درمان سرطان پستان

ماستکتومی در درمان برخی از سرطان ها استفاده می شود که این سرطان ها عبارتند از:

در افرادی که ریسک بالایی در ابتلا به سرطان پستان دارند، ماستکتومی به منظور پیشگیری از ابتلا صورت می گیرد. در این روش بافت هردو پستان به طور کامل تخلیه می شود؛ در نتیجه ریسک ابتلا به سرطان به شدت کم می شود. معمولا کسانی که سابقه خانوادگی در سرطان پستان دارند برای این مورد داوطلب می شوند.

ماموگرافی در واقع یک نوع عکسبرداری است که با اشعه X انجام میشود. این روش از حدود 30 سال پیش ابداع شده وخطرات ناشی از برخورد اشعه X با پستان در ان بسیار ناچیز است و می تواند نادیده گرفته شود در حقیقت فایده ناشی از تشخیص زودرس توسط این روش بسیار بیشتر از خطرات احتمالی آن است چراکه میزان اشعه لازم برای ایجاد سرطان از اشعه ای که توسط ماموگرافی به پستان تابانده می شود بسیار بیش‌تر است و البته میزان نفوذ این اشعه نیز ناچیز است.


آدرس مطب : اصفهان ، خیابان توحید میانی ، کوچه 23
تلفن : 36294896 - 031

درباره این موضوع مطالب بیشتری بخوانید

نظرات کاربران درباره این مطلب :جعفری [ 1402-04-17 ]
دکتر حکیمیان انسان دلسوزی است که به جامعه ایران خدمت می کند به مادیات توجه نمی کند و به بیماران خود روحیه می دهد.

برای متن پیام فقط از حروف فارسی استفاده کنید .
این فرم صرفا جهت دریافت نظرات ، پیشنهادات و انتقادات کاربران در مورد مطلب فوق میباشد .
به سوالات پزشکی در این بخش پاسخ داده نمیشود .
از ارسال پیام های تبلیغاتی در این بخش خودداری نمایید .
حداکثر طول مجاز برای متن پیام 500 کاراکتر است .
نام و فامیل :
تلفن :
ایمیل :
متن پیـام :
نقش استرس در ابتلا به سرطان پستاننقش استرس در ابتلا به سرطان پستان

نتیجه تحقیقات دانشمندان نشان می دهد که استرس و مشکلات روحی و فشار های روانی تاثیر مستقیم بر جسم فرد دارند و می توانند سبب بروز بیماری های مختلف و تشدید بیماری های موجود شوند . یکی از بیماری هایی که ممکن است در اثر استرس بروز کند و یا تشدید شود سرطان ، و از جمله سرطان پستان است . ... ادامه مطلب

جراحی برداشتن بافت سرطانی پستان بدون تخلیه پستانجراحی برداشتن بافت سرطانی پستان بدون تخلیه پستان

یکی از شایع‌ترین نوع سرطان، سرطان سینه است که بسیاری از بانوان به آن مبتلا هستند. معمولاً این بیماری در ابتدا علائم یا نشانه های خاصی ندارد اما به مر ... ادامه مطلب

کدام توده های سینه خطرناک و سرطانی نیستند؟کدام توده های سینه خطرناک و سرطانی نیستند؟

یکی از شایع ترین و کشنده ترین سرطان ها در خانم ها سرطان سینه است . سرطان ها از یک توده شروع می شوند . بسیاری از خانم ها هنگام ماموگرافی یا معاینات خانگی با توده هایی مواجه می ‌شوند ... ادامه مطلب

درمان غدد خوش خیم پستاندرمان غدد خوش خیم پستان

غدد خوش خیم یا غیر سرطانی پستان، توده های غیر طبیعی یا دیگر تغییراتی می باشند که در بافت پستان تشکیل می شوند. این توده های خوش خیم ممکن است در هر نقطه ای از بافت سینه خود را نشان دهند. ... ادامه مطلب

طراحی و راه اندازی وب سایت : گروه نرم افزاری پزشک آنلاین