کتاب سیب صورتی
صفحه اصلی / مطالب و مقالات / مطالب و مقالات / آشنایی با ساختار سینه زنان

آشنایی با ساختار سینه زنان

پستان بافتی است که بر روی عضلات قفسه سینه قرار دارد . این عضو به طور طبیعی از ترقوه به سمت پایین تا زیر بغل و از روبرو تا وسط دنده های زنان را می پوشاند . آشنایی با آناتومی پستان به شما کمک می کند موارد عادی و غیر عادی در خصوص این عضو بدن تان را بشناسید و در صورت تغییرات غیر عادی به پزشک مراجعه کنید . در این مقاله به بررسی اجزای بافت سینه می پردازیم .

جراحی پستان

سینه زنان از اجزای مختلفی تشکیل شده است . این قسمت ها عبارت اند از :

غدد شیری

هر پستان از ۲۰۱۵ بخش به نام لوب تشکیل شده است که به صورت خوشه‌ ای در کنار هم قرار دارند . لوب‌ ها مجموعه‌ ای از غدد شیری هستند . هر لوب از بخش‌ های کوچکتری به نام لوبول تشکیل شده است . درون هر لوب پستان هزاران لوبول ریز وجود دارد . لوبول واحد اصلی تولید شیر است .مجرای شیر ،لوب‌ ها را به مرکز نوک پستان درهاله دور پستان متصل می‌ کند .

مجاری

مجاری ، لوله های انتقال دهنده شیر از غدد شیری به نوک سینه ها هستند . مجموعه ای از غدد شیری به همراه مجاری بخش انتهایی ، مجرای لوبولار را تشکیل می دهند . بسیاری از واحد های لوبولار شامل مجرای انتهایی در سینه ها هستند . بیشتر سرطان های سینه از مجاری انتهایی آغاز شده که تحت عنوان سرطان داکتال شناخته می شوند .

اجزای بافت سینه

عضلات سینه

عضلات سینه بخشی از قفسه سینه بوده در زیر سینه ها قرار دارند و از آنها پشتیبانی می کنند .
عضلات سینه عبارت اند از :

  1. عضله پکتورالیس ماژور
  2. عضله پکتورالیس مینور
  3. عضله ساب کلاوین
  4. عضله سراتوس انتریور

بافت چربی

فاشیا

بافت پستان توسط یک لایه نازک از بافت همبند به نام فاشیا احاطه می شود . پوستی که پستان را می پوشاند شبیه پوست بقیه قسمت های بدن دارای غدد عرق ، فولیکول های مو و سایر خصوصیات پوستی می باشد . پزشک هنگام انجام معاینه سینه علاوه بر خود بافت سینه پوست آن را نیز معاینه می کند .

اینستاگرام دکتر حکیمیان

عروق خونی

خونرسانی به پستان در درجه اول از طریق شریان پستانی داخلی انجام می شود که در زیر بافت اصلی پستان جریان دارد .

غدد لنفاوی

در کنار عروق خونی ، شبکه ای از عروق لنفاوی در سرتاسر سینه منتشر شده است که هر چند تای آنها به یک غده لنفاوی منتهی می شود .
غدد لنفاوی شبیه لوبیا هستند که با لمس سینه می توانید برخی از آنها را احساس کنید . بیشتر عروق لنفاوی پستان به زیر بغل و بخش مختصری از آن به بالای ترقوه و اطراف جناغ گسترش می یابند .شبکه لنفاوی در سرطان ها اهمیت بسزایی دارد . چون سلول های سرطانی می توانند از طریق آن به سایر نقاط بدن منتشر شوند .

لیگامنت ها ( رباط ها )

لیگامنت های کوپر رشته هایی از بافت فیبروزی است که به ساختار پستان شکل می دهند .

نیپل ( نوک سینه )

نوک سینه در مرکز سینه قرار دارد و یک بخش رنگی دورش را احاطه کرده است که هاله نام دارد .رنگ هاله در زنان متفاوت است و همچنین در اثر تغییرات هورمونی مانند پریود ماهانه و بارداری تغییر می کند .
نوک سینه در برخی خانم ها برجسته و در برخی کمی تو رفته است .هاله در دوران شیر دهی با ترشح ماده ای چرب موجب نرم شدن نوک سینه می شود .

نوبت دهی

آرئول ( هاله پستان )

آرئول یک محدوده مدور یا بیضی شکل است که در مرکز پستان قرار دارد ، تیره رنگ تر است و نوک پستان را احاطه کرده است . اعتقاد بر این است که آرئول یا هاله به رنگ تیره تر خلق شده است که نوزاد راحت تر آن را ببیند و برای تغذیه به دهان بگیرد .

غدد مونتگومری

غدد برجسته کوچکی است که در خارج از نیپل و در هاله پستان واقع شده اند . این غدد برجسته ترشحات تمیز و مرطوب کننده ای تولید می کنند که نیپل و آرئول را در حین تغذیه محافظت می کند . گفته می شود که ترشحات غدد مونتگومری یا غدد آرئولار بو هم تولید می کنند که نوزاد را به سمت پستان جذب کرده و پستان را به دهان می گیرد .

امروزه ماموپلاستی یا جراحی ترمیمی پستان با به کار گیری تکنیک های پیشرفته و روز دنیا، همچنین دستگاه های مجهز و مدرن انجام می‌شود. این جراحی به منظور ایجاد زیبایی و ترمیم معایب پستان صورت می‌گیرد.


آدرس مطب : اصفهان ، خیابان توحید میانی ، کوچه 23
تلفن : 36294896 - 031

درباره این موضوع مطالب بیشتری بخوانید

نظرات کاربران درباره این مطلب :صادقه حملی [ 1401-08-20 ]
سلام ببخشید منظور از بافت های نرم حفره های سینه چیه

لیلا شاهقلیان [ 1400-11-22 ]
جراحی کوچک کردن سینه های بزرگ عوارض دارد یا نه ؟

برای متن پیام فقط از حروف فارسی استفاده کنید .
این فرم صرفا جهت دریافت نظرات ، پیشنهادات و انتقادات کاربران در مورد مطلب فوق میباشد .
به سوالات پزشکی در این بخش پاسخ داده نمیشود .
از ارسال پیام های تبلیغاتی در این بخش خودداری نمایید .
حداکثر طول مجاز برای متن پیام 500 کاراکتر است .
نام و فامیل :
تلفن :
ایمیل :
متن پیـام :
لنف نود هیپواکو چیست؟لنف نود هیپواکو چیست؟

توده هیپواکو بافتی است که ضخیم تر و یا جامد تر از حد معمول است، در حقیقت از لفظ اکو برای توصیف امواج سونوگرافی استفاده می شود، در حقیقت توصیف چیزی که ... ادامه مطلب

آیا نکروز چربی ابتلا به سرطان پستان را افزایش می دهد؟آیا نکروز چربی ابتلا به سرطان پستان را افزایش می دهد؟

نکروز چربی شرایطی است که فرد در آن دچار آسیب دیدگی بافت چربی می‌ شود . در این وضعیت محتوای چربی داخل سلول‌ های چربی جایگزین چربی آسیب دیده می‌ شود . نکروز به معنای از بین رفتن سلول زنده طی آسیب است . ... ادامه مطلب

فیلم های آموزشی در مورد سرطان پستانفیلم های آموزشی در مورد سرطان پستان

در این بخش اطلاعات مفیدی (مانند معاینه سینه، پیشگیری از سرطان پستان و غیره) در مورد سرطان پستان در قالب فایل ویدئویی به شما کاربران گرامی ارائه می‌گردد ... ادامه مطلب

در جلسات مشاوره پروتز سینه چه مواردی مطرح می شود؟در جلسات مشاوره پروتز سینه چه مواردی مطرح می شود؟

جراحی پروتز سینه از جمله جراحی های زیبایی پستان می باشد که به منظور افزایش سایز سینه و خوش فرم تر کردن سینه ها مورد استفاده قرار می گیرد. ... ادامه مطلب

طراحی و راه اندازی وب سایت : گروه نرم افزاری پزشک آنلاین