کتاب سیب صورتی
صفحه اصلی / مطالب و مقالات / مطالب سرطان پستان / افزایش خطر سرطان پستان با بافت متراکم سینه

افزایش خطر سرطان پستان با بافت متراکم سینه

سرطان پستان وقتی ایجاد می شود که فرایند تقسیم سلولی درون بافت پستان دچار اختلال شود. سلول های بافت سرطانی شده پستان، یک تقسیم بیش از اندازه و بدون کنترل دارند. محل شروع این سرطان در پستان می تواند متفاوت باشد. طبق تحقیقاتی که توسط متخصصین انجام شده است، آن دسته از زنانی که بافت پستان در آن ها متراکم تر است، بیش تر از سایرین مستعد سرطان پستان می باشند.

آنچه در این مطلب میخوانید

به کمک ماموگرافی می توان تراکم بافت پستان را اندازه گیری کرد. به عبارتی، تراکم بافت پستان چیزی نیست که خود شخص بیمار بتواند اندازه گیری کند؛ بنابراین حتما ماموگرافی نیاز است تا مشخص شود که چگالی بافت درون سینه چه مقدار است. در ادامه این مقاله به بررسی دقیق تر افزایش خطر سرطان پستان با بافت متراکم سینه می پردازیم.

جراحی پستان

علائم سرطان چیست؟

این عارضه در برخی از افراد، هیچ علامتی را بروز نمی دهد؛ اما در برخی دیگر یک سری از نشانه ها بروز می یابد. مشاهده این علائم به معنای وجود قطعی بیماری نیست؛ بلکه با مشاهده آن ها می توان به این بیماری مشکوک شد. برخی از این نشانه ها عبارتند از:

همچنین بخوانید: علائم سرطان سينه در مردان

علت سفت شدن بافت پستان چیست؟

یکی از تغییراتی که می تواند سبب نگرانی خانم ها شود، سفت و سنگین شدن بافت پستان ها است. سفت شدن بافت پستان، به ندرت جزء علائم سرطان می باشد و علل مختلفی دارد. برخی از علل این تغییر عبارتند از:

  1. تغییرات فیبروکیستیک پستان
  2. چرخه پریودی و سفت شدن پستان
  3. بارداری
  4. شیردهی
  5. عوارض جانبی مصرف برخی از داروها
  6. عفونت یا همان ماستیت پستان
  7. سرطان التهابی پستان
افزایش خطر سرطان پستان

تراکم بافت پستان و خطر سرطان چه ارتباطی با یکدیگر دارند؟

  1. هرچه میزان تراکم بافت پستان یک فرد بیش تر باشد، خطر ابتلا به سرطان در آن فرد نیز بیش تر است. متاسفانه هنوز علت مشخصی برای این ارتباط کشف نشده است .
  2. خطر مرگ و میر ناشی از سرطان هیچ ارتباطی با تراکم بافت پستان ندارد.
  3. بافت متراکم می تواند سبب پنهان شدن سرطان در ماموگرافی شود و میزان خطا را در این غربالگری سرطان افزایش دهد. بافت فیبری و بافت غده ای، درون ماموگرافی با رنگ سفید مشخص می شوند. تمییز بافت متراکم از بافت سرطانی در ماموگرافی بسیار دشوار است؛ بنابراین ممکن است توده های سلولی کوچک در این نوع بافت مشخص نشوند. پس تشخیص سرطان در این گروه نیز دشوار تر است.
  4. مطالعات نشان می دهند خانم هایی که پستان متراکم دارند بیش تر در معرض ابتلا به سرطان قرار دارند. هرچند این تفاوت خیلی نیست و عدد بزرگی را نشان نمی دهد؛ ولی همچنان بین دارندگان پستان متراکم و غیر متراکم تفاوتی وجود دارد.

نوبت دهی

احتمال بافت متراکم پستان در چه کسانی بیش تر است؟

تراکم بافت پستان با گذر زمان و افزایش سن تغییر می کند. معمولا در موارد زیر تراکم بافت سینه بالاتر است:

  1. جوان تر بودن فرد
  2. باردار یا شیرده بودن
  3. در حال استفاده از هورمون درمانی و مصرف هورمون های جایگزین است
  4. دارای وزن بدن کمتری است

اینستاگرام دکتر حکیمیان

کسانی که بافت پستان متراکمی دارند، چه اقداماتی باید انجام دهند؟

این گروه از افراد با تغییر سبک زندگی خود می توانند ریسک ابتلا به این بیماری را کاهش دهند. برخی از این اقدامات شامل موارد زیر می شود:

توصیه می شود که این افراد با پزشک خود در مورد خطر فردی ابتلا به سرطان پستان صحبت کنند. سینه های متراکم فقط یکی از چند عامل ریسک سرطان پستان است. پزشک در مورد سایر فاکتورها از جمله سن و سابقه خانوادگی سرطان شما تحقیق خواهد کرد.

با انجام آزمایش های گوناگون مانند سونوگرافی پستان و ام آر آی، ممکن است برخی از سرطان هایی که به وسیله ماموگرافی مشاهده نشده اند، تشخیص داده شود. دقت کنید که این آزمایش ها به احتمال بالایی نتیجه مثبت کاذب دارند. در این صورت غالبا آزمایش های غیر ضروری مانند نمونه برداری تکرار می شود.

امروزه ماموپلاستی یا جراحی ترمیمی پستان با به کار گیری تکنیک های پیشرفته و روز دنیا، همچنین دستگاه های مجهز و مدرن انجام می‌شود. این جراحی به منظور ایجاد زیبایی و ترمیم معایب پستان صورت می‌گیرد.


آدرس مطب : اصفهان ، خیابان توحید میانی ، کوچه 23
تلفن : 36294896 - 031

درباره این موضوع مطالب بیشتری بخوانید

نظرات کاربران درباره این مطلب :
برای متن پیام فقط از حروف فارسی استفاده کنید .
این فرم صرفا جهت دریافت نظرات ، پیشنهادات و انتقادات کاربران در مورد مطلب فوق میباشد .
به سوالات پزشکی در این بخش پاسخ داده نمیشود .
از ارسال پیام های تبلیغاتی در این بخش خودداری نمایید .
حداکثر طول مجاز برای متن پیام 500 کاراکتر است .
نام و فامیل :
تلفن :
ایمیل :
متن پیـام :
تغییرات فیزیکی دوران قاعدگی در پستانتغییرات فیزیکی دوران قاعدگی در پستان

در دوران عادت ماهانه زنان ، سینه ها تحت تاثیر هورمون های جنسی دچار تغییرات خاصی می شوند که در هر شخص به گونه ای متفاوت بروز می کند . از جمله این تغییرات می توان به افزایش حجم ، ورم و نیز درد خفیفی در پستان ها اشاره نمود . در این مقاله به بررسی تغییرات فیزیکی دوران قاعدگی در پستان می پردازیم . ... ادامه مطلب

کاهش عوارض ماموپلاستی با این اقداماتکاهش عوارض ماموپلاستی با این اقدامات

اولین و مهمترین کار برای جلوگیری از عوارض ماموپلاستی، انتخاب پزشکی است که جراح سینه باشد و در این امر تخصص و تجربه کافی داشته باشد ... ادامه مطلب

پاسخ به سؤالات رایج در مورد شیمی درمانیپاسخ به سؤالات رایج در مورد شیمی درمانی

ابتلا به سرطان و تحت درمان قرار گرفتن با شیمی درمانی، محدودیت ها و ممنوعیت هایی برای افراد مبتلا و اطرافیانشان ایجاد می‌کند که در این مقاله به برخی از آنها پرداخته شده است ... ادامه مطلب

جراحی لیفت سینه، بهترین روش بالا کشیدن سینه افتاده چیست؟جراحی لیفت سینه، بهترین روش بالا کشیدن سینه افتاده چیست؟

در حال حاضر، لیفت سینه یک روش جدید و قابل اطمینان برای حل مشکل افتادگی سینه است که به روش های مختلفی قابل انجام است. در این مقاله به بررسی دقیق تر جراحی لیفت سینه، بهترین روش بالا کشیدن سینه افتاده، می پردازیم. ... ادامه مطلب

طراحی و راه اندازی وب سایت : گروه نرم افزاری پزشک آنلاین