کتاب سیب صورتی
صفحه اصلی / مطالب و مقالات / مطالب سرطان پستان / بیماری زوسکا را با سرطان پستان اشتباه نگیرید

بیماری زوسکا را با سرطان پستان اشتباه نگیرید

زوسکا یک بیماری آزاردهنده و دردناک است که می تواند هر فردی را درگیر کند. به ایجاد عفونت در اطراف نوک پستان، زوسکا می گویند. بسیاری از افراد، زوسکا را با سرطان پستان اشتباه می گیرند. ممکن است که این بیماری در ابتدا به سرطان پستان شباهت داشته باشد؛ اما هیچ ارتباطی میان آن و سرطان پستان وجود ندارد و صرفا باید آن را یک بیماری مهم دانست که به پیگیری و درمان نیاز دارد.

آنچه در این مطلب میخوانید

در این بیماری، سلول های اپتلیال پستان بیش از اندازه تکثیر می شوند که به دنبال آن مجاری سینه بسته شده و حالتی شبیه به سرطان پستان ایجاد می شود. خیلی از افراد حتی نام این بیماری را نشنیده اند، بنابراین اشتباه گرفتن علائم آن با سرطان پستان، آن ها را به شدت مضطرب می کند. در ادامه این مقاله به بررسی دقیق تر تفاوت میان بیماری زوسکا و سرطان پستان می پردازیم.

جراحی پستان

بیماری زوسکا چیست؟

زوسکا را با نام های دیگری از جمله فیستول شیرزا و زوسکا-آتکینز نیز می شناسند. هرچند که زوسکا ارتباطی با سرطان پستان ندارد؛ اما به تنهایی یک بیماری جدی محسوب می شود و نباید از آن غافل شد. زوسکا یک بیماری عفونی پستان است که سبب متورم شدن پستان و تشکیل آبسه در آن می شود. این بیماری ارتباطی با بارداری و شیردهی ندارد. غالبا در یک پستان بروز پیدا می کند؛ اما می تواند دو طرفه هم باشد. زوسکا کشنده نیست، ولی کم خطر بودن این بیماری، دلیلی بر به تعویق انداختن فرایند درمان آن نمی باشد. متاسفانه غالبا این بیماری به اشتباه تشخیص داده می شود و متعاقبا درمان اشتباهی هم ارائه می شود؛ بنابراین در برخی از اوقات سبب ایجاد ماستکتومی غیرضروری می شود.

زوسکا می تواند به صورت مرحله ای ظاهر شود. در اولین مرحله، مجاری نزدیک به پستانک بزرگ شده و متصل می‌ شوند. مرحله اول تقریبا در یک سوم موارد می ‌تواند بدون علامت باشد. در دومین مرحله مجاری از چرک پر می شوند. این تغییر سبب درد پستانی پراکنده‌ و عود کننده‌ در نزدیکی و یا اطراف نوک پستان می‌ شود. احتمال ایجاد آبسه‌ هایی در ناحیه نوک پستان وجود دارد، که می ‌تواند به همراه قرمزی‌، تب‌، تورم و ترشحات چرکی هاله پستان باشد. در مرحله آخر یک کانال تخلیه یا سینوس ایجاد می شود.

بیماری زوسکا

زوسکا سبب بروز چه علائمی می شود؟

مسدود شدن مجاری پستان، علائم گوناگونی از جمله عفونت ثانویه باکتریایی را بروز می دهد. برخی از دیگر علائم زوسکا شامل موارد زیر می شوند:

اینستاگرام دکتر حکیمیان

زوسکا چه عوارضی می تواند داشته باشد؟

همانطور که گفتیم این بیماری کم خطر است و خطرات جانبی برای بیمار ندارد؛ اما عفونت های ثانویه باکتریایی را باید جدی گرفت. برخی از عوارض زوسکا عبارتند از:

چه کسانی بیش تر از سایرین مستعد بیماری زوسکا هستند؟

ابتلا به این بیماری عفونی در میان خانم های جوان بیش از دیگران رایج است. همانطور که پیش تر ذکر کرده بودیم، بروز زوسکا هیچ ارتباطی با دوران بارداری و یا شیردهی ندارد. لازم به ذکر است، آن دسته از افرادی که به مصرف سیگار اعتیاد دارند، بیش از دیگران در معرض ابتلا به بیماری زوسکا قرار خواهند گرفت. زوسکا فارغ از جنسیت، می تواند در افراد گوناگون با هر سن و وضعیتی ایجاد شود. با این وجود، بین 1 تا 10 درصد از خانم ها همیشه در خطر ابتلا به این بیماری قرار دارند.

نوبت دهی

زوسکا چگونه درمان می شود؟

  1. در اقدام اول ،لازم است که علت این بیماری که همان آبسه و عفونت بود رفع شود؛ در نتیجه آنتی بیوتیک هایی برای بیمار تجویز می شود. بسیاری از پزشکان معتقدند درمان دارویی زوسکا به تنهایی، در اغلب موارد پاسخگو نیست و منجر به عود بیماری و جمع شدن نوک پستان می ‌شود.
  2. گاهی اوقات برای کاهش علائم بیماری می توان برش درناژ انجام داد. متاسفانه این روش می تواند عوارضی به همراه داشته باشد مانند ایجاد زخم، انحراف نوک سینه و آسیب به بافت. این روش درمانی چندان مناسب نیست چرا که علاوه بر عوارضی که به دنبال دارد، درمان موثری هم انجام نمی دهد.
  3. برای درمان قطعی زوسکا لازم است که فیستول و همه بافت های غده ای کنارهاله ای، همراه با بافت داکتال نوک پستان برش داده شود. این روش درمانی در 95 درصد موارد موفقیت آمیز می باشد. آن دسته از بیمارانی که به این روش درمان می شوند، از نتیجه نهایی زیبایی نوک پستان خود رضایت زیادی دارند.

امروزه ماموپلاستی یا جراحی ترمیمی پستان با به کار گیری تکنیک های پیشرفته و روز دنیا، همچنین دستگاه های مجهز و مدرن انجام می‌شود. این جراحی به منظور ایجاد زیبایی و ترمیم معایب پستان صورت می‌گیرد.


آدرس مطب : اصفهان ، خیابان توحید میانی ، کوچه 23
تلفن : 36294896 - 031

نظرات کاربران درباره این مطلب :
برای متن پیام فقط از حروف فارسی استفاده کنید .
این فرم صرفا جهت دریافت نظرات ، پیشنهادات و انتقادات کاربران در مورد مطلب فوق میباشد .
به سوالات پزشکی در این بخش پاسخ داده نمیشود .
از ارسال پیام های تبلیغاتی در این بخش خودداری نمایید .
حداکثر طول مجاز برای متن پیام 500 کاراکتر است .
نام و فامیل :
تلفن :
ایمیل :
متن پیـام :
جراحی اصلاح پستان توبروس چیست و به چه علت انجام میشود؟جراحی اصلاح پستان توبروس چیست و به چه علت انجام میشود؟

در برخی از سینه ها فرم های مختلفی دیده می شود که البته ممکن است بعضی از آنها حالتی متفاوت و یا غیر معمول داشته باشند، برخی از افراد توده هایی در سینه ... ادامه مطلب

کاهش عوارض ماموپلاستی با این اقداماتکاهش عوارض ماموپلاستی با این اقدامات

اولین و مهمترین کار برای جلوگیری از عوارض ماموپلاستی، انتخاب پزشکی است که جراح سینه باشد و در این امر تخصص و تجربه کافی داشته باشد ... ادامه مطلب

مبتلایان به سرطان سینه چقدر عمر میکنند؟مبتلایان به سرطان سینه چقدر عمر میکنند؟

احتمال متاستاز سرطان سینه در وهله اول به خوش خیم بودن یا بدخیم بودن توده سرطانی بستگی دارد. اصولا توده های خوش خیم دچار متاستاز نمی شوند. اما حتی اگر توده های خوش خیم را به موقع درمان نکنید ممکن است پیشرفت کرده و به بخش های دیگر هم سرایت کنند. ... ادامه مطلب

نکات کلیدی برای پیشگیری از سرطاننکات کلیدی برای پیشگیری از سرطان

بهترین روش برای پیشگیری از سرطان، فرهنگسازی در این زمینه است. برای فرهنگ سازی در مورد اصول تغذیه و اصلاح شیوه زندگی ٬ به تلاش برنامه ریزی شده و طولانی مدت نیاز است ... ادامه مطلب

طراحی و راه اندازی وب سایت : گروه نرم افزاری پزشک آنلاین