کتاب سیب صورتی
صفحه اصلی / مطالب و مقالات / مطالب و مقالات / ماموگرافی در چه سنی توصیه میشود؟

ماموگرافی در چه سنی توصیه میشود؟

یکی از سرطان های شایع در بین خانم ها سرطان پستان است .از آنجایی که تشخیص به موقع سرطان می تواند به روند درمان بسیار کمک کند، دغدغه ی بسیاری از خانم ها جلوگیری از سرطان پستان یا تشخیص به موقع آن می باشد . ماموگرافی یکی از راه هایی است که به پزشک کمک می کند در اسرع وقت این بیماری را تشخیص دهد . در این مقاله بهترین سن برای انجام ماموگرافی را بررسی می کنیم .

آنچه در این مطلب میخوانید

جراح سرطان سینه

ماموگرافی چیست ؟

ماموگرافی عملی است که جهت غربالگری سرطان سینه انجام می شود. در ماموگرافی با استفاده از اشعه ایکس بافت سینه بررسی می شود و در صورت مشاهده مواردی مشکوک به سرطان، آزمایش های بیشتر انجام می شود. این روش در تشخیص سرطان در افرادی که هیچ نشانه ای از سرطان ندارند و یا در مراحل ابتدایی سرطان هستند بسیار موثر عمل می کند . از موارد بسیار مهم در درمان سرطان پستان ، تشخیص به موقع و شروع درمان در همان مراحل ابتدایی بیماری می باشد و ماموگرافی نقش مهمی در این زمینه ایفا می کند .

آیا میزان اشعه ایکس استفاده شده در ماموگرافی خطر دارد؟

میزان اشعه ایکس استفاده شده در ماموگرافی بسیار کم است و انجام آن خطری برای فرد ندارد. به طور کلی افراد در زندگی روزمره از طبیعت اطراف خود پرتو دریافت می کنند که هیچ خطری برای آنها ندارد.برای مثال با افزایش ارتفاع در مسافرت های هوایی میزان دز دریافتی پرتوایکس که منشاء آن خورشید است، افزایش می یابد. میزان دز پرتو در ماموگرافی تقریبا معادل یک سفرهوایی مثلا از ایران به مقصد آلمان می باشد.

ماموگرافی

آزمایش های تکمیلی ماموگرافی

از معایب ماموگرافی این است که در این روش امکان برخورد به موارد مثبت نادرست بسیار زیاد است و ممکن است باعث نگرانی افراد شود . در این موارد برای بررسی بیشتر علاوه بر ماموگرافی به یک سری آزمایش های تکمیلی و یا انجام سونوگرافی نیاز است . اما این آزمایش ها به معنای روشن شدن زنگ خطر نیست . ۹۵ درصد افرادی که نیاز به انجام آزمایش های تکمیلی دارند مبتلا به سرطان نشده اند .برای تشخیص دقیق تر معمولا ماموگرافی و سونوگرافی به طور مکمل عمل می کنند .

چه سنی برای انجام ماموگرافی مناسب است؟

بطور کلی انجام ماموگرافی برای افراد زیر ۳۵ سال مجاز نیست و فقط در مواردی که فوق تخصص جراحی پستان تشخیص بدهد که انجام ماموگرافی لازم است باید انجام شود . دلیل اینکه ماموگرافی برای افراد زیر ۴۰ سال توصیه نمی شود این است که بعد از چهل سالگی است که میزان تغییرات هورمون های زنانه کمتر می شود و بافت سینه تقریبا ثابت می شود . همچنین احتمال سرطان پستان در سنین کمتر از ۴۰ سال بسیار کم است .

  1. ماموگرافی غربالگری : این نوع ماموگرافی برای خانم های بالای ۴۰ سال می باشد . در صورتی که در اطراف خود خواهر ، مادر و یا دخترشان به سرطان سینه مبتلا شده باشند ، باید هر سال ماموگرافی انجام شود . درصورتی که فرد در اطراف خود فردی با سابقه سرطان سینه نداشته باشد می تواند دو سال یکبار ماموگرافی انجام دهد .
  2. ماموگرافی تشخیصی : این نوع ماموگرافی برای تشخیص انجام می شود و محدودیت سنی خاصی ندارد.

نوبت دهی

چه زمانی از چرخه قاعدگی برای انجام ماموگرافی بهتر است؟

از انجایی که قاعدگی بر بافت پستان ها اثرگذار است بهتر است برای انجام ماموگرافی در روزهای پایانی پریود و یک هفته پس از شروع قاعدگی اقدام کنید .به دلیل تغییرات هورمونی توصیه نمی شود قبل از پریود ماموگرافی کنید.

آیا افرادی که پروتز سینه انجام داده اند می توانند ماموگرافی کنند ؟

افرادی که جراحی پروتز سینه انجام داده اند نیز می توانند ماموگرافی انجام دهند. انجام ماموگرافی هیچ آسیبی به بافت پروتز نمی زند و فعالیتی بی خطر برای پروتز محسوب می شود .

اینستاگرام دکتر حکیمیان

ایا انجام ماموگرافی برای مادران شیرده مجاز است؟

بله مادران شیرده نیز میتوانند ماموگرافی انجام دهند . بهتر است قبل از ماموگرافی شیر را بدوشند .

قبل از ماموگرافی چه نکاتی باید رعایت شود ؟

عمل لیفت همراه با پروتز سینه یکی از روشهای افزایش حجم، بالا بردن و خوش فرم نمودن سینه است. این جراحی توسط دکتر سید محمدرضا حکیمیان در اصفهان قابل انجام است. لطفا جهت کسب اطلاعات بیشتر با شماره تلفن 36294896 - 031 تماس حاصل فرمایید.


آدرس مطب : اصفهان ، خیابان توحید میانی ، کوچه 23
تلفن : 36294896 - 031

درباره این موضوع مطالب بیشتری بخوانید

نظرات کاربران درباره این مطلب :
برای متن پیام فقط از حروف فارسی استفاده کنید .
این فرم صرفا جهت دریافت نظرات ، پیشنهادات و انتقادات کاربران در مورد مطلب فوق میباشد .
به سوالات پزشکی در این بخش پاسخ داده نمیشود .
از ارسال پیام های تبلیغاتی در این بخش خودداری نمایید .
حداکثر طول مجاز برای متن پیام 500 کاراکتر است .
نام و فامیل :
تلفن :
ایمیل :
متن پیـام :
پس از عمل جراحی ماستکتومی چه اقداماتی لازم است؟پس از عمل جراحی ماستکتومی چه اقداماتی لازم است؟

ماستکتومی یک عمل جراحی برای برداشتن پستان است.این جراحی برای برداشتن تمام بافت پستان از سینه به عنوان راه حلی برای درمان یا پیشگیری از سرطان است. ... ادامه مطلب

طول عمر مبتلایان به سرطان سینهطول عمر مبتلایان به سرطان سینه

احتمال ابتلای زنان به سرطان سینه نسبت به هر نوع سرطان دیگری به جز سرطان پوست بیشتر است. سرطان سینه هم مانند تمام انواع سرطان های دیگر ممکن است متاستاز ... ادامه مطلب

بیماری پاژه پستان چیست و چه علائمی دارد؟بیماری پاژه پستان چیست و چه علائمی دارد؟

بیماری پاژه پستان (همچنین به نام بیماری پاژه نوک پستان و بیماری پاژه پستانی نیز شناخته می‌شود) یک نوع سرطان نادر است که پوست نوک پستان و معمولاً دایره تیره‌تر پوست اطراف آن را درگیر می‌کند که به آن آرئول می‌ گویند. ... ادامه مطلب

فیلم های آموزشی در مورد سرطان پستانفیلم های آموزشی در مورد سرطان پستان

در این بخش اطلاعات مفیدی (مانند معاینه سینه، پیشگیری از سرطان پستان و غیره) در مورد سرطان پستان در قالب فایل ویدئویی به شما کاربران گرامی ارائه می‌گردد ... ادامه مطلب

طراحی و راه اندازی وب سایت : گروه نرم افزاری پزشک آنلاین