کتاب سیب صورتی
صفحه اصلی / مطالب و مقالات / مطالب سرطان پستان / درمان سرطان پستان در مراحل اولیه به چه صورت است؟

درمان سرطان پستان در مراحل اولیه به چه صورت است؟

به صورت کلی سرطان سینه ای که در مراحل یا گریدهای 1 و 2 باشد، در مراحل اولیه به سر میبرد. گرید 3 سرطان سینه، گرچه جزو مراحل اولیه نیست، اما همچنان شانس درمان سرطان در آن وجود دارد. به صورت کلی هرچه سرطان را زودتر شناسایی کنید، شانس درمان شما هم بالاتر خواهد بود.

آنچه در این مطلب میخوانید

جراحی پستان

درمان سرطان سینه مرحله 1

تومور یا تومورهای سرطانی در این مرحله اغلب بسیار کوچک هستند و هنوز به غدههای لنفاوی سرایت نکردهاند. البته ممکن است به بخش بسیار کوچکی از غدههای لنفاوی نگهبان (اولین غدهای که سرطان ممکن است به آن سرایت کند) رسیده باشند.
جراحی اصلیترین روش برای درمان سرطان سینه در مرحله 1 است. سرطان سینه در این مرحله را اغلب با جراحی حفظ سینه (لامپکتومی) درمان میکنند. هرچند ممکن است در صورت نیاز، و برای تضمین عدم بازگشت سرطان از جراحی ماستکتومی یا تخلیه سینه هم استفاده شود. انتخاب نوع جراحی به نظر پزشک و تصمیم بیمار بستگی دارد. همچنین در این مرحله از سرطان پستان، غدههای لنفاوی هم باید بررسی شوند. هم غدد لنفاوی نگهبان، هم غدد لنفاوی زیربغل.

در برخی از موارد، میتوان از جراحی بازسازی پستان هم همزمان با جراحی برداشتن سرطان سینه استفاده کرد. اما چنانچه به پرتو درمانی بعد از جراحی نیاز داشته باشید، بهتر است عمل بازسازی سینه را بعد از پرتو درمانی انجام دهید.
پرتو درمانی بعد از جراحی را برای اطمینان از باقی نماندن سلولهای سرطانی در در بدن انجام میدهند. البته در همه شرایط نیازی به انجام پرتو درمانی بعد از عمل نیست. لزوم انجام دادن یا ندادن رادیوتراپی را کادر درمانی شما تعیین میکنند.
علاوه بر جراحی، چنانچه فرد به سرطان سینه با گیرندههای هورمونی مثبت مبتلا باشد، بیشتر پزشکان هورمون تراپی را به عنوان روش اصلی درمان پیشنهاد میکنند. فارغ از اینکه تومور سرطانی بزرگ باشد، یا کوچک. خانم هایی که به تودههای بالای 0.5 سانتی متر مبتلا باشند، میتوانند از هورمون تراپی سود ببرند.
اگر هم توده سرطانی دارای گیرنده هورمونی، بیشتر از 1 سانتی متر قطر داشته باشد، میتوان از شیمی درمانی نیز استفاده کرد.

سرطان سینه

درمان سرطان سینه مرحله 2

در این مرحله توده های سرطانی بزرگتر از تودههای سرطانی مرحله 1 هستند و به تعدادی از غده های لنفاوی اطراف هم سرایت کرده اند.
مرحله 2 سرطان سینه را نیز با جراحی موضعی (لامپکتومی یا جراحی تخلیه کامل سینه ) ماستکتومی درمان میکنند. همچنین در این مرحله باید با استفاده از بیوپسی یا نمونه برداری، غده های لنفاوی نگهبان و زیربغل نیز بررسی شوند تا پزشک ببیند که سلولهای سرطانی در آنها وجود دارد یا نه.
خانمهایی که تحت لامپکتومی قرار میگیرند، معمولا باید از پرتو درمانی بعد از جراحی نیز استفاده کنند. از طرف دیگر خانمهایی که ماستکتومی میکنند اغلب زمانی ممکن است تحت پرتودرمانی قرار بگیرند که سلولهای سرطانی به غده های لنفاوی هم سرایت کرده باشند.
چنانچه مشخص شود که به سرطان سینه مرحله دوم مبتلا هستید، و قبلا پیش از جراحی درمانهایی از قبیل شیمی درمانی و هورمون تراپی را تجربه کرده باشید، بهتر است همزمان با جراحی ماستکتومی، پرتودرمانی غدههای لنفاوی را نیز انجام دهید.
علاوه بر این اگر به شیمی درمانی بعد از جراحی هم احتیاج داشته باشید، پرتو درمانی تا بعد از شیمی درمانی عقب میافتد.
در برخی از موارد میتوان جراحی بازسازی سینه را همزمان با جراحی تخلیه سینه انجام داد، اما اگر نیاز به پرتو درمانی باشد، بهتر است تا بعد از رادیوتراپی صبر کنید و بعد عمل بازسازی سینه را انجام دهید.
در مرحله دوم سرطان سینه، می توانید از درمان های سیستماتیک هم استفاده کنید. این درمانها یا قبل از جراحی صورت میگیرند، یا بعد از جراحی. اگر از آنها بعد از جراحی استفاده شود، برای کاهش شانس بازگشت سرطان، و از بین بردن سلولهای سرطانی باقی مانده در بدن به کار برده میشوند، و اگر قبل از جراحی استفاده شوند، کاربردشان کوچک کردن تومورهای بزرگ است، تا جراح بتواند به راحتی عمل را انجام دهد.
از جمله درمانهای سیستماتیک سرطان سینه عبارتند از:

درمان سرطان سینه گرید 1

درجه بندی سرطان سینه

به طور کلی درجه بندی کلی سرطان سینه از مقایسه سلولهای سرطانی با سلولهای طبیعی است. برای آگاهی از درجه سرطان پستان ، معمولا همکاری بین یک جراح سرطان سینه آنکولویست و آسیب شناس صورت میگیرد. پس از برداشتن نمونه از سینههای بیمار و ارسال آن به پاتولوژی این نمونه بافت از تومور در زیر میکروسکوپ بررسی میشود. آسیب شناس همچنین به ویژگیهای خاص سلولهای سرطانی می پردازد و سرطان سینه را از درجه 1 تا 3 تقسیم بندی میکند.
مراحل سرطان سینه را میتوان به دو روش متمایز تقسیم کرد:

در گزارشی که پاتولوژیست به جراح سینه ارائه میکند، اطلاعاتی هم از نظر درجهبندی سرطان سینه و هم مرحلهبندی سرطان سینه درآن درج میشود.

نوبت دهی

مرحله بندی پیشرفت سرطان سینه

سرطان پستان همچنین میتواند به چهار مرحله تقسیم شود:

  1. مرحله 1 سرطان سینه : سرطان پستان زمانی است که اندازه تومور سرطان 2 سانتی متر یا کوچکتر باشد و تعداد کمی از سلولهای سرطانی یافت شود. گاهی اوقات سرطان در پستان یافت نمیشود، اما این سلولهای سرطانی به غدد لنفاوی زیر بغل گسترش یافته اند.
  2. سرطان سینه مرحله 2 : سرطان پستان زمانی است که اندازه تومور سرطان زیر 5 سانتی متر میباشد. ممکن است در غدد لنفاوی زیر بازو گسترش نیافته باشد. بعضی اوقات سرطان در پستان یافت نمیشود. ممکن است سرطان داخل پستان یافت نشود ولی چند غده لنفاوی ۱-۳ عدد درگیر باشد.
  3. سرطان پستان مرحله 3 : بعضا سرطان پستان به صورت موضعی یا محلی پیشرفت میکند. سرطان به غدد لنفاوی زیر بغل و گاهی اوقات به سایر غدد لنفاوی مجاور نیز گسترش مییابد. ممکن است در پوست پستان یا عضله سینه گسترش یابد. ممکن است پوست قرمز و متورم باشد. گاهی اوقات سرطان در پستان یافت نمیشود یا اندازه آن كوچک است اما به 4 تا 9 غدد لنفاوی در زیر بغل گسترش یافته است.
  4. سرطان پستان مرحله چهارم: سرطان پستان ثانویه یا متاستاتیک نامیده میشود. این در شرایطی است که سرطان به سایر قسمتهای بدن مانند استخوانها، کبد یا ریه ها گسترش یافته است.

اهمیت تشخیص به موقع سرطان سینه

گرچه سرطان سینه به طور معمول هیچ نشانه‌ای در مراحل اولیه ایجاد نمی‌کند، کشف به موقع می‌تواند وضعیت فرد مبتلا به سرطان سینه را از قربانی به نجات‌یافته تغییر بدهد. در جوامعی که زنان معاینات شخصی ماهیانه‌ی سینه‌ها را جدی می‌گیرند و در مواجهه با علائم وقت را برای ملاقات با پزشک هدر نمی‌دهند سرطان در مراحل اولیه تشخیص داده می‌شود که این موضوع کار درمان را آسان‌تر می‌کند.

اینستاگرام دکتر حکیمیان

علائم سرطان سینه زنان در مراحل ابتدایی

سرطان سینه مرحله صفر

این دوره را دوره پیش از سرطان نیز مینامند که اولین مرحله سرطان سینه به شمار میآید و معمولترین آن نیز رشد سلولی غیرطبیعی در کانالهای شیری سینه است. این مرحله از سرطان سینه تهاجمی نبوده و به دیگر بافتهای سینه سرایت نخواهد کرد اما میتواند در صورت درمان نشدن در آینده به دیگر نقاط سینه سرایت نماید. در این نوع از سرطان، سلولهای سرطانی هنوز به غدد لنفاوی و دیگر ارگانهای بدن نیز سرایت نکردهاند. این نوع از سرطان معمولاً تنها با جراحی یا پرتودرمانی مداوا خواهند شد.

امروزه جراحی های زیبایی پستان مانند لیفت پستان (ماستوپکسی) با به کار گیری تکنیک های پیشرفته و روز دنیا انجام می‌شود. این جراحی به منظور ایجاد زیبایی و ترمیم معایب پستان توسط دکتر سید محمد رضا حکیمیان جراح پستان با دانش بالا و تجربه سالها کار در این زمینه صورت می‌گیرد. شماره تماس : 36294896 - 031


آدرس مطب : اصفهان ، خیابان توحید میانی ، کوچه 23
تلفن : 36294896 - 031

درباره این موضوع مطالب بیشتری بخوانید

نظرات کاربران درباره این مطلب :رودابه زارعی [ 1402-08-08 ]
من یه بیمارسرطانی هستم سرطان سینه سرطان سینه علایم خاصی نداره من وقتی متوجه شدم درمان روشروع کردم شیمی درمانی عمل پرتو درمانی الان هم درمان هدف مند ومهار کننده

برای متن پیام فقط از حروف فارسی استفاده کنید .
این فرم صرفا جهت دریافت نظرات ، پیشنهادات و انتقادات کاربران در مورد مطلب فوق میباشد .
به سوالات پزشکی در این بخش پاسخ داده نمیشود .
از ارسال پیام های تبلیغاتی در این بخش خودداری نمایید .
حداکثر طول مجاز برای متن پیام 500 کاراکتر است .
نام و فامیل :
تلفن :
ایمیل :
متن پیـام :
پرتو درمانی غدد لنفاویپرتو درمانی غدد لنفاوی

سیستم لنفاوی از غدد لنفاوی ، طحال ، غده تیموس و مغز استخوان تشکیل می‌ شود. سرطان غدد لنفاوی می‌ تواند تمام آن نواحی و همچنین سایر اعضای بدن را تحت تأثیر قرار دهد. این که چه روش درمانی برای سرطان غدد لنفاوی برای شما مناسب‌ تر است به نوع لنفوم و شدت آن بستگی دارد. ... ادامه مطلب

دوره نقاهت بعد از لیفت سینهدوره نقاهت بعد از لیفت سینه

لیفت سینه به عنوان یک گزینه محبوب و بسیار مناسب برای زنانی است که میخواهند در اندام خود تغییراتی ایجاد نمایند و یا وزن زیادی از دست داده اند و دچار افتادگی در سینه های خود شده اند . در این بخش به دوره نقاهت بعد از لیفت سینه پرداخته ایم. ... ادامه مطلب

پروتز سینه از چه جنسی است؟پروتز سینه از چه جنسی است؟

لایه خارجی تمام پروتز ها، از جنس سیلیکون می باشد و داخل این پروتز ها، توسط مواد مختلفی مانند، آب نمک و یا ژل سیلیکون خالص پر شده است. در گذشته پروتز پرشده از اب نمک و یا ژل سیلیکون پر شده را فقط برای جراحی پروتز سینه استفاده می کردند، اما در حال حاظر ژل سیلیکون منسجم بیشتر مورد استفاده قرار می گیرد ... ادامه مطلب

نحوه ی کارکرد دستگاه ماموگرافینحوه ی کارکرد دستگاه ماموگرافی

ماموگرافی برای تشخیص زودهنگام سرطان سینه، مورداستفاده قرار می‌گیرد. در بسیاری از موارد، ماموگرافی برای غربالگری سرطان سینه در زنانی که هیچ علامتی از بیماری ندارند؛ به کار گرفته می‌شود. در سایر موارد، ماموگرافی برای تشخیص بیماری‌های پستان در زنان دارای علائم انجام می‌شود ... ادامه مطلب

طراحی و راه اندازی وب سایت : گروه نرم افزاری پزشک آنلاین