کتاب سیب صورتی
صفحه اصلی / مطالب و مقالات / جراحی پستان / عمل جراحی پروتز پستان چیست؟

عمل جراحی پروتز پستان چیست؟

بزرگ کردن سینه به ‌وسیله‌ی جراحی، یک عمل زیبایی ایمن با حداقل تهاجم است که توسط جراح پستان و جراح پلاستیک قابل انجام است . پروسه‌ جراحی در این عمل یک تا دو ساعت و تحت بیهوشی عمومی انجام می‌شود. انجام یک جلسه مشاوره با جراح پستان قبل از جراحی ضروری ایست در این جلسه فرد معاینه می شود و مواردی همچون عرض سینه شرایط بافت سینه ، تجربه تخصصی پزشک و مناسب ترین پروتز از نظر اندازه، جنس و فرم پروتز برای فرد مشخص میشود.

آنچه در این مطلب میخوانید

درعمل جراحی پروتز سینه پزشک جراح برای وارد کردن پروتز از چند مکان متفاوت که شامل زیر بغل، هاله دور پستان و چین زیر پستان است، وارد بدن می‌کند و آنرا در محل قرارگرفته شده نگه می‌دارد و از جا به‌ جا شدن آن زیر پوست جلوگیری می‌کند. سپس برش را پس از قرار دادن پروتز در جای مناسب می‌بندد و بخیه می‌زند.

جراحی پستان

عمل پروتز سینه برای چه کسانی مناسب تر است ؟

  1. افرادی که به‌خاطر بیماری‌های سخت مثل سرطان تمام یا بخشی از سینه‌ی خود را از دست داده‌اند.
  2. کسانی که به ‌صورت مادرزادی سینه‌های نا‌متقارن با شکل غیر‌طبیعی دارند.
  3. زنانی که به دلایل هورمونی یا ژنتیکی ، لاغری بیش‌ از حد ، سوءتغذیه و کاهش وزن شدید سینه‌های کوچک و افتاده ایی دارند.
  4. زنانی که به‌خاطر بالا رفتن سن، بارداری و شیردهی بافت سینه‌شان تحلیل رفته و کوچک شده است.
پروتز دائمی سينه

انواع پروتز های سینه

از نظر شکل ظاهری پروتز های سینه را میتوان به دو دسته پروتز های گرد و اشکی تقسیم کرد.

  1. پروتز های گرد برای خانم های جوانترو کسانی که تمایل دارند سینه های آنها ظاهربرجسته تری داشته باشد یا درزمان تغییر پروتزهای قبلی مورد استفاده قرار میگیرد.
  2. پروتز های اشکی (آنومیکال) بیشتربرای افرادی که تمایل دارند پروتز سینه شان ظاهر طبیعی تری داشته باشد و میزان بافت سینه ایشان کم ، تخت یا نا متقارن است مورد استفاده قرار میگیرد.

پروتز ها از نظر جنس و مواد تشکیل دهنده به دو دسته تقسیم میشوند:

پروتز پستان سیلیکونی که ژل مانند است و به این ‌دلیل که بدن تحمل این ماده را دارد و آن را دفع نمیکند‌، پوسته خارجی را از جنس سیلیکون تهیه میکنند و به ‌نظر می‌رسد که انتخاب نخست خانم‌ها برای پروتز سینه ، پروتزهای سیلیکونی باشند. در صورت صدمه دیدن، این پروتزها از بین نمی‌روند و ژل‌های درون پروتز به فضای اطراف یا لایه‌های دیگر پروتز وارد می‌شوند.
در گذشته داخل پروتز ها با آب نمک پر می‌شد که در حال حاضر کمتر مورد استفاده قرار می‌گیرد و بیشتر پروتز‌ها را با ژل پر می‌کنند، تا حالت طبیعی از نظر لمس داشته باشد. البته این موضوع که پروتز پستان از هر لحاظ حالت طبیعی داشته باشد، به تبحر و مهارت جراح و همچنین نوع عمل بستگی دارد. پروتزهای پستان سالینی گرد هستند و با آب‌نمک استریل یا سالین پر شده‌اند.آنها دارای جداره‌ای سیلیکونی و غیرقابل نفوذ اند و از پروتز‌های سیلیکونی سفت‌تر هستند، در صورت پاره‌ شدن تخت و صاف می‌شود و مایع درون آنها طی فرایندی طبیعی جذب بدن می‌شود. چون این مایع به‌طور طبیعی در بدن وجود دارد، پس مشکلی برای سلامتی ایجاد نمی‌کند. این نوع پروتز ها در مقایسه با نوع آنومیکال هزینه ی کمتر و نیاز به برش کمتر دارند.

نوبت دهی

البته نوع دیگری از پروتز ها با نام پروتز های ترکیبی هم وجود دارند که دارای زمینه ای سیلیکونی و بخشی سالینی هستند. قسمت سالینی این پروتز افزایش تدریجی سایز پروتز را ممکن می کند . به همین دلیل برای افرادی مناسب است که تمایل به داشتن سینه های بزرگ دارند اما در ابتدا بافت پستان کافی ندارند. در این پروتز ها میتوان به تدریج سالین بیشتری اضافه کرد و بنابراین بافت پستان جا باز کرده و پروتز بزرگتری را خواهد پذیرفت.

دوام پروتز پستان چقدر است؟

پروتز های پستان بسیار مقاوم هستند. به جز در موارد خاص که در اثر ورزش های سنگین، ضربات ناگهانی، تصادف و مانند این موارد دچار پارگی شوند. معمولا مشکلی ایجاد نمی کنند . در صورت بروزهر یک ازموارد گفته شده می توان با یک عمل اصلاحی پروتز قبلی را خارج و پروتز جدیدی را جایگزین کرد. در موارد محدودی شاهد تشکیل غلاف دردناک در اطراف پروتز توسط سیستم ایمنی فرد هستیم. که با انتخاب بهترین برند پروتز و روش جراحی صحیح میتوان ای نگرانی ها را به حداقل کاهش داد.

علی ‌رغم مقاوم بودن پروتزهای سینه اما این پروتزها همیشگی نیستند و بر اثرعواملی مثل مرور زمان ، ضربات ناگهانی ، تصادف و از این قبیل دچار فرسایش ‌شوند. البته این مسئله در میان خانم‌های ورزشکار به‌ خصوص مربی‌های ایروبیک، دوندگان ماراتن، سوارکاران نسبت به کسانی که تمرینات و تحرک کمتری دارند رایج تر است. به همین دلیل توصیه میشود کسانی ‌که جراحی پروتز سینه انجام داده اند ۱۰ تا ۱۵ سال بعد از عمل توسط پزشک متخصص معاینه شوند و در صورت نیاز و به تشخیص پزشک، سونوگرافی انجام دهند.

عوارض پروتز سینه چیست؟

مانند همه جراحی های دیگر عوارض پس از عمل به عوامل مختلفی از جمله مهارت پزشک، رعایت موارد مربوط به آمادگی پیش از عمل و مراقبت های دقیق پس از آن و شرایط بدنی فرد بستگی دارد اما در مجموع ممکن است مواردی مثل : خونریزی ، عفونت ، جراحاتی روی پوست مانند چین خوردگی پوست روی پروتز ، جدا شدن زخم ها ،درد مداوم و یا جابه جایی پروتز به جهات مختلف و نظیر آن مشاهده شود . البته انتخاب پزشک متخصص و ماهر و جراحی به روش اصولی تا حد زیادی از بروز این عوارض جلوگیری میکند.

آیا پس از پروتز سینه امکان شیر دهی وجود دارد؟

پروتز سینه چه بر روی عضله سینه قرار گیرد و چه در زیر آن ، مشکلی برای مجاری شیر دهی ایجاد نمیکند و در نتیجه امکان بارداری بعد از پروتز سینه نیز وجود دارد اما در مواردی ممکن است پزشک جراح مجبور شود برش را دور هاله سینه انجام دهد و چند مجرای شیری احتمال دارد قطع شوند و این موضوع می‌تواند بر میزان شیر تولیدشده و نحوه ی شیردهی تأثیر بگذارد بنابراین بهتر است بعد از دوران بارداری و شیردهی برای انجام عمل پروتز سینه اقدام شود.

اقدامات لازم قبل و بعد از پروتز سینه چه هستند؟

پس از جراحی پروتز سینه...

اینستاگرام دکتر حکیمیان

در پایان بهتر است بدانیم پروتز پستان برای سلامتی پستان خطری ندارد و مطالعات انجام شده توسط موسسات تحقیقات پزشکی رابطه‌ای بین پروتز پستان و ایجاد بیماری‌های خود ایمنی و سیستمیک پیدا نکرده است. اما در ضمن ضمانتی هم وجود ندارد که پروتز پستان مادام العمر باشد ودر آینده ممکن است نیاز به عمل جراحی مجدد جهت تعویض پروتز پستان باشد. حاملگی و کاهش وزن هم ممکن است در ظاهر پستان حاوی پروتز، تغییر مادام العمر ایجاد کند.

یکی از راه های تشخیص زودرس سرطان پستان ، خودآزمایی پستان یا معاینه پستان توسط خود فرد است. این معاینه برای هر زن بالغ و در هر سن قابل اجرا میباشد. تنها کافیست در هر ماه 15 دقیقه زمان صرف اینکار کند تا در صورت بروز هرگونه تغییرات غیر طبیعی در مراحل اولیه قادر به تشخیص آن باشد.


آدرس مطب : اصفهان ، خیابان توحید میانی ، کوچه 23
تلفن : 36294896 - 031

درباره این موضوع مطالب بیشتری بخوانید

نظرات کاربران درباره این مطلب :
برای متن پیام فقط از حروف فارسی استفاده کنید .
این فرم صرفا جهت دریافت نظرات ، پیشنهادات و انتقادات کاربران در مورد مطلب فوق میباشد .
به سوالات پزشکی در این بخش پاسخ داده نمیشود .
از ارسال پیام های تبلیغاتی در این بخش خودداری نمایید .
حداکثر طول مجاز برای متن پیام 500 کاراکتر است .
نام و فامیل :
تلفن :
ایمیل :
متن پیـام :
آیا گیاه خواری در پیشگیری از ابتلا به سرطان سینه موثر است؟آیا گیاه خواری در پیشگیری از ابتلا به سرطان سینه موثر است؟

گیاه خواری ممکن است به جلوگیری از سرطان سینه کمک کند. زنانی که پس از یائسگی از یک رژیم غذایی گیاهی سالم پیروی می کنند، با خطر کمتری برای ابتلا به سرطان سینه روبرو هستند. ... ادامه مطلب

ماستیت چه بیماری است؟ماستیت چه بیماری است؟

ماستیت یک نوع بیماری التهابی و عفونی است که در پستان ها ایجاد می شود. در حقیقت ماستیت شایع ترین بیماری پستان می باشد. بیمار از درد رنج می برد و نیاز به درمان زودهنگام دارد.این بیماری ممکن است به طور خود به خود یا به دلیل شیردهی در پستان ها ایجاد شود ... ادامه مطلب

انواع کیست سینه در زنان و درمان آنانواع کیست سینه در زنان و درمان آن

کیست سینه اصولا کیسه‌ هایی پر شده از مایع داخل سینه هستند ، که معمولا خوش خیم و غیر سرطانی هستند . گاهی تنها یک عدد از این کیست‌ ها تشکیل می‌ شود و گاهی هم تعداد زیادی از آنها فرد را درگیر می‌ کند و امکان تشکیل آنها در یکی از سینه‌ ها و یا حتی هر دو سینه وجود دارد . ... ادامه مطلب

عمل اصلاح سینه ها به وسیله پروتز یا ایمپلنت سینهعمل اصلاح سینه ها به وسیله پروتز یا ایمپلنت سینه

عمل اصلاح سینه ها به وسیله پروتز یا ایمپلنت سینه از سری جراحی های زیبایی و درمانی است که اغلب به منظور زیبایی بخشی و فرم دهی به سینه های بانوان انجام می گیرد. این عمل انواع گوناگونی دارد و با روش های متفاوت و متنوعی انجام می شود. ... ادامه مطلب

طراحی و راه اندازی وب سایت : گروه نرم افزاری پزشک آنلاین