کتاب سیب صورتی
صفحه اصلی / مطالب و مقالات / مطالب سرطان پستان / احتمال ارثی بودن سرطان سینه چقدر است؟

احتمال ارثی بودن سرطان سینه چقدر است؟

به طور کلی یافتن این گونه موارد توسط متخصصین ژنتیک نه تنها اهمیت بسیاری در تعیین میزان خطر در افراد مبتلا دارد بلکه می‌ تواند افراد پر خطر خانواده را شناسایی کند و از انتقال جهش شناخته شده به نسلهای بعدی و در نتیجه ابتلای آن ‌ها به بیماری جلوگیری نماید. یکی از این بیماری ها سرطان پستان ارثی می باشد. سرطان پستان به عنوان یک بیماری شایع در میان بانوان اهمیت بسیاری دارد.

آنچه در این مطلب میخوانید

سرطان پستان ارثی

یافتن مواد ارثی در میان بیماران به سرطان پستان اهمیت بسیاری دارد. بسیاری از بیماران فارغ از اینکه خود مبتلا به بیماری هستند نگران ابتلای فرزندانشان به بیماری مشابه می باشند. به طور کلی هر خانمی تا سن 80 سالگی با احتمال حدود 80 درصد ممکن است به سرطان پستان مبتلا شود. امروزه بسیاری از فاکتور های خطر مانند کاهش فعالیت فیزیکی، افزایش وزن، مصرف دارو های استروئیدی و عدم شیردهی و مصرف عوامل سرطان زا مانند الکل و سیگار سبب افزایش خطر ابتلا به سرطان پستان می شوند.

جراحی پستان

یکی دیگر از این عومل خطر را می توان در نوع ارثی این بیماری دید. همان گونه که قبلاً ذکر شد، هر ژن که معمولاً به صورت جفت می باشد مسئول توارث یک صفت می باشد. ژن هایی در رابطه با سرطان پستان شناسایی شده ‌اند که در اثر ایجاد جهش، فرد را مستعد سرطان پستان می گردانند. این جهش معمولاً یا برای اولین بار زمانی که سلول ایجاد کننده جنین در زمان لقاح تشکیل می گردد اتفاق می افتد و یا از سلول های جنسی پدر یا مادر به فرزند می رسد.

همچنین بخوانید: سرطان سینه متاستاتیک

بنابراین تمامی سلول های بدن حاوی این جهش هستند. به همین دلیل، برای بررسی آن از تمامی سلول های بدن می توان استفاده کرد. از نظر عملی راحت ترین سلول ها لنفوسیت های خون هستند که با استفاده از یک خون گیری ساده به دست می آیند. لنفوسیت ها نوع گلبول سفید هستند.

البته در مورد افرادی که نمونه گیری تازه در مورد آن‌ ها امکان پذیر نیست. (مثلاً افراد فوت شده) می توان از قسمت حاوی بافت سالم بلوک های پارافینه استفاده شود. این نمونه ها معمولاً در حین عمل جراحی و نمونه ‌برداری شخصی تهیه می گردد و توسط بخش پاتولوژی پردازش می گردد و می تواند سال ها بعد مورد استفاده قرار گیرد. این نمونه ها چندین سال در آزمایشگاه پاتولوژی نگهداری می شوند.

چگونه می ‌توان فهميد كه سرطان پستان در يك خانواده ارثی است؟

در برخي موارد پزشك به وجود زمينه‌ هاي ارثي براي ايجاد سرطان پستان شك مي كند. اين موارد عبارتند از:

احتمال ارثی بودن سرطان سینه

آيا روش دقيق و قطعي وجود دارد كه مشخص كننده وجود يا عدم وجود اين دو ژن كشف شده در يك فرد و يا يك خانواده باشد؟

در حال حاضر بهترين روش كه مي‌ تواند با اطمينان در مورد وجود يا عدم وجود ژن‌ هاي سرطان پستان ارثي اظهار نظر نمايد، روش تعيين توالي اجزاي ژن (Sequencing) است. در اين روش تك تك اجزاي سازنده ژن ‌هاي مربوطه كه ژن ‌هاي بسيار بزرگي هستند، مورد بررسي قرار مي گيرد و آناليز مي‌ شود.

نوبت دهی آنلاین

آیا سرطان سینه ارثی است؟

سرطان و ژنتیک

ژن ‌ها بخش ‌های کوتاهی از DNA دی اکسیریبونوکلئیک اسید هستند که در کروموزوم ‌ها یافت می ‌شوند. DNAحاوی دستورالعمل ‌های است که به ساخت پروتئین کمک می ‌کند و پروتئین ‌ها ساختار و عملکرد تمام سلول ‌های را که بدن شما را تشکیل می ‌دهند کنترل می ‌کنند. آن ‌ها ممکن است مجموعه دستورات نادرستی را ارائه دهند و منجر به رشد یا عملکرد سلولی معیوب شوند. در هر یک از افراد، اگر یک خطا در یک ژن وجود داشته باشد ، در همان سلول ‌های که حاوی یک ژن هستند ، همان اشتباه رخ می‌ دهد که می ‌تواند عامل سرطان ‌زا باشد.

تغییرات ژنتیکی

دو نوع تغییر DNA وجود دارد: مواردی که به ارث رسیده و آن‌ هایی که با گذشت زمان روی می ‌دهند. تغییرات DNA ارثی از والدین به فرزند منتقل می ‌شود. تغییرات DNA ارثی که جهش ‌های Germ line نیز نامیده می ‌شوند.
تغییرات DNA ای که در طول زندگی اتفاق می‌ افتد، در نتیجه روند طبیعی پیری یا قرار گرفتن در معرض مواد شیمیایی موجود در محیط ، جهش‌ های somatic است.
برخی از تغییرات DNA بی ضرر هستند ، اما برخی دیگر می‌ توانند باعث ابتلا به بیماری (سرطان) یا سایر مشکلات شوند. در آخر تغییرات DNA که بر سلامتی تأثیر منفی می گذارند، جهش نامیده می ‌شوند.

اینستاگرام دکتر حکیمیان

موارد تاثیرگذار در ابتلا به سرطان پستان ارثی

موارد زیر شرایطی هستند که ممکن است نشان دهنده سرطان پستان ارثی باشند. همانطور که گفته شد، این‌موارد صرفاً احتمال ابتلا را مطرح می کنند و لازم است در این حالت ها از مشاوره ژنتیک راهنمایی گرفت و در صورت نیاز بررسی های تکمیلی را انجام داد :

  1. ابتلای بیماری، در سنین جوان ‌تر از سن شایع آن باشد. معمولاً این بیماری در بانوان 45 سال به بالا اتفاق می افتد بنابراین اگر فرد جوان ‌تر از این سن مبتلا به بیماری گردد می بایست به مشاور ژنتیک مراجعه نماید.
  2. ابتلای بیش از یک نفر از اعضاء خانواده به سرطان مشابه (مثلاً سرطان پستان) و یا سرطان مرتبط (مانند سرطان تخمدان) البته در صورت وجود هر نوع سرطان در میان اعضای خانواده یعنی در صورتی که بیش از یک نفر مبتلا وجود داشته باشد می بایست به متخصص ژنتیک مراجعه نمود.
  3. وجود نوع غیرعادی بیماری مثل ابتلای عضو مرد خانواده به سرطان پستان و یا وجود چند تومور اولیه در پستان که به آن چند کانونی گفته می شود.
  4. ابتلا به بیماری در هر دو پستان به طور هم زمان یا با فاصله زمانی (شامل عود بیماری نمی باشد).
  5. ابتلا به سرطان های اولیه دیگر به صورت هم زمان و یا با فاصله زمانی (البته این مسائل شامل انتشار بیماری به دیگر اعضاء بدن یا عود بیماری نمی باشد).

در صورت وجود یک یا چند مورد از موارد فوق، بیمار می بایست جهت تعیین احتمال ابتلای خود و اعضاء خانواده به متخصص ژنتیک مراجعه نماید.معمولاً متخصصین ژنتیک پس از انجام مشاوره و رسم شجره ‌نامه در صورت صلاح ‌دید اقدام به بررسی جهش بر روی ژن های مستعد کننده ابتلا به سرطان پستان می نماید. شایع ترین ژن هایی که مورد بررسی قرار می گیرند ژن های سرطان پستان 1 و 2 می باشند که به اختصار BRCA2 و BRCA1 نامیده می شود. کلیه کد های ژنتیک فرد مبتلا از نظر جهش مورد بررسی قرار می گیرند و اگر جهش وجود داشته باشد بیماری ارثی نیست و نیازی به بررسی سایرین نداریم ولی اگر جهش ایجاد کننده بیماری وجود داشته باشد، در مرحله بعد کلیه افراد مرتبط در خانواده برای وجود و یا عدم وجود جهش زنتیکی مورد بررسی قرار می گیرند.

امروزه جراحی های زیبایی پستان مانند لیفت پستان با به کار گیری تکنیک های پیشرفته و روز دنیا انجام می‌شود. این جراحی به منظور ایجاد زیبایی و ترمیم معایب پستان توسط دکتر سید محمد رضا حکیمیان جراح پستان با دانش بالا و تجربه سالها کار در این زمینه صورت می‌گیرد. شماره تماس : 36294896 - 031


آدرس مطب : اصفهان ، خیابان توحید میانی ، کوچه 23
تلفن : 36294896 - 031

درباره این موضوع مطالب بیشتری بخوانید

نظرات کاربران درباره این مطلب :
برای متن پیام فقط از حروف فارسی استفاده کنید .
این فرم صرفا جهت دریافت نظرات ، پیشنهادات و انتقادات کاربران در مورد مطلب فوق میباشد .
به سوالات پزشکی در این بخش پاسخ داده نمیشود .
از ارسال پیام های تبلیغاتی در این بخش خودداری نمایید .
حداکثر طول مجاز برای متن پیام 500 کاراکتر است .
نام و فامیل :
تلفن :
ایمیل :
متن پیـام :
آیا بدون جراحی می توان سرطان سینه را درمان کرد؟آیا بدون جراحی می توان سرطان سینه را درمان کرد؟

یکی از بیماری های شایع در زنان سرطان سینه است که از شایع ترین علت مرگ و میر در آنها می باشد. در سرطان سینه بعضی از سلولها از حالت منظم و معمولی چرخه س ... ادامه مطلب

آیا طب مکمل و جایگزین در درمان سرطان پستان موثر است؟آیا طب مکمل و جایگزین در درمان سرطان پستان موثر است؟

منظور از طب مکمل، سایر روشهای درمانی، غیرپزشکی نوین است که به پیشگیری یا درمان بیماریها می‌پردازد. گاهی بیماران برای درمان سرطان به طب سنتی روی می‌آورند و دچار عواقب ناگوار می شنوند ... ادامه مطلب

آیا مردان هم به سرطان سینه دچار می شوند؟آیا مردان هم به سرطان سینه دچار می شوند؟

سرطان سینه به شرایطی گفته می شود که در طی آن بسیاری از سلول های طبیعی و مورد نیاز در بخش سینه به شکلی غیرعادی منتشر و تکثیر می شوند ... ادامه مطلب

بیماری پاژه پستان چیست و چه علائمی دارد؟بیماری پاژه پستان چیست و چه علائمی دارد؟

بیماری پاژه پستان (همچنین به نام بیماری پاژه نوک پستان و بیماری پاژه پستانی نیز شناخته می‌شود) یک نوع سرطان نادر است که پوست نوک پستان و معمولاً دایره تیره‌تر پوست اطراف آن را درگیر می‌کند که به آن آرئول می‌ گویند. ... ادامه مطلب

طراحی و راه اندازی وب سایت : گروه نرم افزاری پزشک آنلاین