کتاب سیب صورتی
صفحه اصلی / مطالب و مقالات / جراحی سرطان پستان / درمان های جراحی و غیرجراحی جدید در سرطان پستان

درمان های جراحی و غیرجراحی جدید در سرطان پستان

سرطان سینه مخصوص زنان نیست بلکه ممکن است سرطان سینه مردان را نیز درگیر نماید. اما این بیماری در بین زنان شایع تر می باشد. درمان سرطان سینه به عوامل مختلفی بستگی دارد، حجم و مکان توده در پستان، میزان پیشرفته بودن بیماری، سن بیمار، وضعیت کلی سلامت بیمار (عدم وجود بیماری های مثل بیماری های زنان و…)، دفعات ابتلا به سرطان پستان (دفعه اول باشد یا خیر)، در درمان این بیماری موثر می باشد.

آنچه در این مطلب میخوانید

آیا می دانید کدام روش درمان سرطان سینه را انتخاب نمایید؟

جراح پستان باید قبل از آن که روش جراحی و درمان سرطان سینه را بیان نماید، باید در خصوص موارد زیر کمی بررسی نماید:

همچنین بخوانید: علائم سرطان سينه در مردان

اغلب اوقات افراد مبتلا به سرطان سینه چندین روش درمانی را برای درمان آن انجام می دهند. در سال های اخیر پیشرفت زیادی در درمان سرطان پستان حاصل شده است که منبع امید بیماران سرطانی است. امروزه به جای فقط یک یا دو روش درمانی، لیستی از گزینه های درمانی وجود دارد که برای مبارزه با سلول های سرطانی استفاده می شود.

جراحی پستان

روش های درمان سرطان پستان

روش های درمان سرطان سینه بسیار گوناگون بوده و هر روز در حال تغییر و پیشرفت هستند و ممکن است در آینده به این لیست روش های جدید تری اضافه شود. روش هایی که در اینجا به آن ها اشاره می کنیم با توجه به شرایط بیمار انتخاب می شوند ممکن است برای یک بیمار یک روش یا چند روش به صورت ترکیبی مورد استفاده قرار گیرد.

انواع روش های جراحی در درمان سرطان پستان

هدف از جراحی سرطان سینه، برداشتن تومور و بخشی از بافت اطراف آن، در کنار حفظ بافت پستان (تا جای ممکن) است. روش های جراحی پستان، بسته به محل تومور و وسعت بافتی که با تومور خارج می شود، متفاوت هستند. در صورت لزوم ممکن است جراح غدد لنفاوی زیر بغل را هم برای انجام آزمایشات بیشتر خارج کند.
در بسیاری از موارد روش های غیر جراحی در دسترس بسیار موثر تر عمل می کنند. بنابراین بهتر است قبل از انتخاب روش درمان، نظر پزشک و دیگر گزینه های موجود را با دقت بررسی کنید. روش های جراحی درمان برست کنسر(سرطان سینه) عبارتند از:

ماستکتومی ساده یا کامل

در این روش، جراح کل پستان (که نوک پستان را هم شامل می شود) را بر می دارد. با این حال غدد لنفاوی (غدد کوچکی که قسمتی از سیستم ایمنی بدن هستند) دست نخورده باقی می مانند.
ماستکتومی برای افراد زیر مناسب است:

درمان های جراحی و غیرجراحی جدید در سرطان پستان

روش های جراحی گوناگونی در درمان سرطان سینه وجود دارد که قدیمی ترین آن ها، برداشتن کامل پستان و غدد لنفاوی زیر بغل است، به این روش ماستکتومی رادیکال مدیفیه گفته می شود.در این روش پوست، نوک سینه، بافت سینه، آرئول و غدد لنفاوی زیر بغل به طور کامل برداشته می شود، با این حال عضلات قفسه سینه دست نخورده باقی می ماند.
متاسفانه هنوز در مواردی مجبور هستند از همین روش (که روش خوشایندی نه برای پزشکان، نه برای بیمار است) استفاده کنند.در مواردی که تومور بزرگ است و به شیمی درمانی قبل از عمل پاسخ نداده است، یا مواردی که تومور چند کانونی است و در چند نقطه از پستان تومور وجود دارد، راه دیگری به جز ماستکتومی رادیکال مدیفیه وجود ندارد.
در مورد برداشتن غدد لنفاوی باید گفت در گذشته تعداد بسیار بالایی از غدد لنفاوی برداشته می شد، گاهی تا 60 عدد غده لنفاوی از زیر بغل خارج می شد. با این حال امروزه خصوصا در مواردی که به درگیر شدن غدد لنفاوی مشکوک هستیم غدد لنفاوی نگهبان را برداشته و بر اساس جواب پاتولوژی در مورد برداشتن سایر غدد لنفاوی زیر بغل تصمیم می گیریم. با این روش احتمال ورم دست یا لنف ادم بعد از عمل بسیار کاهش می یابد.
هدف کلی روش MRM حذف تمام یا بخش اعظم سرطان است، اما تا حد ممکن بافت پوست سالم حفظ می شود. اینکار باعث می شود بیمار در آینده، در صورت تمایل بتواند پس از بهبودی کامل، تحت جراحی بازسازی سینه قرار بگیرد.
بیمار برای انجام ماستکتومی رادیکال مدیفیه، تحت بیهوشی عمومی قرار می گیرد. سپس جراح، قفسه سینه را علامت گذاری و برای برش آماده می کند و با ایجاد یک برش در قفسه سینه، پوست را عقب می کشد تا پستان تخلیه شود. همچنین بسیاری از غدد لنفاوی زیر بغل هم بطور کامل خارج خواهند شد. معمولا کل مراحل جراحی بین دو تا چهار ساعت زمان می برند.

آدرس اینستاگرام دکتر حکیمیان

ماستکتومی رادیکال

در این روش، جراح، تمام بافت سینه را همراه با نوک پستان، غدد لنفاوی زیر بغل و عضلات قفسه سینه را بطور کامل خارج می کند.
امروزه، این جراحی به ندرت انجام می شود، چراکه در اکثر موارد ماستکتومی رادیکال مدیفیه (که تغییر ظاهری کم تری دارد) به اندازه ی ماستکتومی رادیکال موثر عمل می کند. ماستکتومی رادیکال، فقط به کسانی پیشنهاد می شود که سرطان، عضلات سینه ‌شان را هم درگیر کرده است.

لومپکتومی (ماستکتومی پارشیال، جزئی یا ناقص)

در ماستکتومی پارشیال، جراح، تومور و بخشی از بافت اطراف آن را خارج می کند. در این روش، به احتمال زیاد بیمار پس از جراحی به پرتودرمانی نیاز دارد. بنابراین لومپکتومی برای خانم های باردار و کسانی که قادر به تحمل اشعه نیستند، مناسب نیست. لازم به ذکر است در مواردی که تومور بزرگ است یا سرطان به بافت خارج از پستان نفوذ کرده است، ماستکتومی جزئی پیشنهاد نمی شود.
تمامی روش هایی که تا به این جا معرفی شدند، جزو روش های نسبتا قدیمی هستند، امروزه روش های جدید تری در دسترس است که علاوه بر خارج کردن تومور، ظاهر سینه را تا حد زیادی حفظ می کنند. این روش ها عبارتند از:

جراحی سرطان با حفظ سینه و انکوپلاستی

یکی از بهترین روش های جراحی که امروزه بسیار رایج است، جراحی سرطان با حفظ پستان است که در برخی موارد به شکل انکوپلاستی انجام می گیرد.
در این روش جراحی برداشتن تومور، حفظ پستان و جراحی زیبایی پستان (که می تواند شامل کوچک کردن پستان، لیفت پستان و بالا کشیدن پستان) بصورت همزمان انجام می شود. این روش امروزه در جهان بسیار مرسوم است.

ماستکتومی ساب کوتانه (ماستکتومی با حفظ پوست)

در این روش، جراح، پوست ناحیه‌ای که تومور از آن خارج شده را همراه با پوست نوک سینه بر می دارد، اما پوست سایر نواحی برای کمک به بازسازی پستان، بدون هیچ تغییری باقی می مانند.
این روش برای کسانی که سلول های سرطانی نزدیک به پوستشان است، یا کسانی که قصد دارند بازسازی سینه را در آینده انجام دهند، مناسب نیست.
ماستکتومی ساب کوتانه روش نسبتا جدیدی است که همانطور که گفتیم، طی آن بافت پستان به طور کامل برداشته می شود، با این حال پوست پستان حفظ می شود و همزمان بازسازی پستان نیز انجام می گیرد. این روش با کمک پروتز و فلپ های عضلانی انجام می شود.
این روش،خصوصا در عمل های پیشگیرانه در افراد پر خطر و دارای سابقه خانوادگی بسیار توصیه می شود.

نویت دهی انلاین دکتر حکیمیان

ماستکتومی ساب کوتانه با حفظ پوست و نوک پستان :(NASM)

این روش هم مانند روش قبل می باشد اما برتری این روش حفظ نوک سینه می باشد. در روش قبل نوک پستان با استفاده از میکرونیدلینگ بازسازی می گردد اما در این روش نوک پستان فرد حفظ می گردد. این روش نیز در عمل های پیشگیرانه بسیار توصیه می شود.

کتاب سیب صورتی به قلم بیش از ۲۰ نفر از متخصصین مقوله سرطان پستان و با گردآوری و تدوین دکتر سید محمد رضا حکیمیان ، شامل اطلاعات معتبر ، کاربردی و بسیار مفیدی است که خواندن و معرفی آن را به تمامی کسانی که به نوعی با این بیماری مواجه هستند توصیه می کنیم . این مجموعه به پرسش‌های بی شماری در زمینه سرطان پستان پاسخ داده است و هدیه ارزشمندی برای دوستان و آشنایان است. شما می توانید برای دریافت این کتاب، روی لینک تهیه کتاب سیب صورتی کلیک کنید؛ یا از طریق پیام به شماره واتساپ ۰۹۰۴۴۰۴۶۶۴۹ اقدام فرمایید.


آدرس مطب : اصفهان ، خیابان توحید میانی ، کوچه 23
تلفن : 36294896 - 031

درباره این موضوع مطالب بیشتری بخوانید

نظرات کاربران درباره این مطلب :
برای متن پیام فقط از حروف فارسی استفاده کنید .
این فرم صرفا جهت دریافت نظرات ، پیشنهادات و انتقادات کاربران در مورد مطلب فوق میباشد .
به سوالات پزشکی در این بخش پاسخ داده نمیشود .
از ارسال پیام های تبلیغاتی در این بخش خودداری نمایید .
حداکثر طول مجاز برای متن پیام 500 کاراکتر است .
نام و فامیل :
تلفن :
ایمیل :
متن پیـام :
درمان های جراحی و غیرجراحی جدید در سرطان پستاندرمان های جراحی و غیرجراحی جدید در سرطان پستان

سرطان سینه مخصوص زنان نیست بلکه ممکن است سرطان سینه مردان را نیز درگیر نماید. اما این بیماری در بین زنان شایع تر می باشد. درمان سرطان سینه به عوامل مختلفی بستگی دارد، حجم و مکان توده در پستان، میزان پیشرفته بودن بیماری، سن بیمار و وضعیت کلی سلامت بیمار در درمان این بیماری موثر می باشد. ... ادامه مطلب

پرتو درمانی غدد لنفاویپرتو درمانی غدد لنفاوی

سیستم لنفاوی از غدد لنفاوی ، طحال ، غده تیموس و مغز استخوان تشکیل می‌ شود. سرطان غدد لنفاوی می‌ تواند تمام آن نواحی و همچنین سایر اعضای بدن را تحت تأثیر قرار دهد. این که چه روش درمانی برای سرطان غدد لنفاوی برای شما مناسب‌ تر است به نوع لنفوم و شدت آن بستگی دارد. ... ادامه مطلب

کاهش عوارض ماموپلاستی با این اقداماتکاهش عوارض ماموپلاستی با این اقدامات

اولین و مهمترین کار برای جلوگیری از عوارض ماموپلاستی، انتخاب پزشکی است که جراح سینه باشد و در این امر تخصص و تجربه کافی داشته باشد ... ادامه مطلب

پاسخ به سؤالات رایج در مورد شیمی درمانیپاسخ به سؤالات رایج در مورد شیمی درمانی

ابتلا به سرطان و تحت درمان قرار گرفتن با شیمی درمانی، محدودیت ها و ممنوعیت هایی برای افراد مبتلا و اطرافیانشان ایجاد می‌کند که در این مقاله به برخی از آنها پرداخته شده است ... ادامه مطلب

طراحی و راه اندازی وب سایت : گروه نرم افزاری پزشک آنلاین