کتاب سیب صورتی
صفحه اصلی / مطالب و مقالات / مطالب سرطان پستان / چطور بفهمیم سرطان سینه داریم؟

چطور بفهمیم سرطان سینه داریم؟

خود آزمایی پستان، معاینه ‌ای است که باید در خانه به وسیله خودتان انجام شود. برای تشخیص بیماری ‌های احتمالی سینه، باید از چشم و دست خود استفاده کنید تا تغییرات ظاهری یا لمس سینه را متوجه شوید.اگر متوجه تغییرات جدیدی در سینه خود شدید، آن را با پزشک خود در میان بگذارید. اگرچه بیشتر مواردی که از طریق خود آزمایی سینه یافت می ‌شوند موارد خوش خیم هستند، اما برخی تغییرات می‌ تواند نشانه ‌ای از بیماری‌ های مهم‌ تر از جمله سرطان سینه باشد. اغلب پژوهش ‌ها خود آزمایی سینه را به عنوان بخشی از غربالگری سرطان سینه پیشنهاد نمی ‌کنند، چرا که تاثیر این نوع آزمایش در تشخیص سرطان و یا افزایش شانس زندگی در زنان مبتلا به آن به اثبات نرسیده است. با این وجود پزشکان باور دارند که آشنائی زنان با فرم و بافت سینه از آن جهت با ارزش است که می‌ توانند تشخیص دهند حالت طبیعی سینه چیست و می‌ توانند تغییرات را به درستی گزارش دهند.
در ابتدا همه چیز از معاینه ظاهر سینه آغاز می ‌شود.

جراحی پستان

معاینه ظاهری :

  1. بدون لباس و لباس زیر به حالتی که دستانتان در کنار بدنتان باشد، رو به روی آینه بنشینید و یا بایستید.
  2. برای بازرسی بصری سینه به شیوه زیر عمل کنید:
  3. رو به جلو به دنبال چین ‌خوردگی، کم‌رنگی پوست، یا تغییر در اندازه، شکل یا تقارن باشید. چک کنید که نوک سینه به سمت داخل نباشد.
  4. سپس در حالتی که دست‌ ها به سمت پائین روی ران‌ ها قرار‌گرفته، سینه را بررسی نمایید.
  5. سپس در حالتی که دستانتان بالای سرتان است و کف دست‌ ها روی هم قرار دارد، سینه خود را بررسی نمائید. سینه‌ های خود را بالا بگیرید تا از تقارن برآمدگی پایین سینه اطمینان حاصل نمایید.

بزنید روی لینک و با کاربردهای سونوگرافی پستان آشنا شوید.

معاینه لمسی :

سپس از دستان خود برای تشخیص سرطان سینه در منزل استفاده کنید. راه ‌های متداول در معاینه دستی سینه شامل موارد ذیل است:

در حالت خوابیده:

از یک تخت یا سطح صافی برای دراز کشیدن به پشت استفاده نمائید. در زمانی ‌که دراز می ‌کشید، بافت سینه پخش می ‌شود و در این حالت بعلت نازک ‌تر شدن لمس آن برای معاینه راحت‌ تر می ‌شود.

در زیر دوش:

انگشتان و سینه خود را به صابون آغشته کنید تا در زمان بررسی دستی انگشتانتان راحت‌ تر و نرم ‌تر بر روی پوست حرکت کند.

چطور بفهمیم سرطان سینه داریم

چه چیز طبیعی است؟

بسیاری از زنان برآمدگی یا تغییراتی را در سینه پیدا می‌ کنند، اما برخی از این موارد تغییرات نرمالی است که در مراحل مختلفی از چرخه قاعدگی ممکن است بروز کند. یافتن برآمدگی یا تغییری در سینه دلیل بر اضطراب و یا نگرانی نیست. سینه اغلب در شرایط متفاوت، یکسان نیست. به عنوان مثال، برآمدگی زیر سینه طبیعی است. شکل ظاهری و بافت سینه با گذشت زمان و پیر شدن تغییر می ‌کند.

در صورت مشاهده این موارد به پزشک مراجعه نمایید:

تشخیص دقیق متاستاز سرطان سینه با سونوگرافی

در آزمایشگاه ها و کلینیک ها از طریق اعمال مختلفی به سنجش و ارزیابی این نوع از سرطان ها می پردازند. یکی از راه هایی که در این مسیر به ما کمک می کند مامو گرافی است و سپس از روش دیگری که به نوعی مکمل ماموگرافی به شمار می آید، یعنی سونوگرافی کمک می گیرند. سونوگرافی یک روش مطمئن، کم هزینه، قابل استفاده و در دسترس طیف وسیعی از بانوان و خانم های محترم است. در این روش با کمترین هزینه و نیز در کم ترین زمان ممکن که حدودا بیست دقیقه طول می کشد بررسی هایی انجام می شود که تعیین می کند ایا در ناحیه پستان ها ما با خطری جدی و غیر عادی مواجه هستیم یا خیر.

در سال های اخیر یکی از اطلاع رسانی هایی که در زمینه سرطان پستان انجام می شود این است که بانوان حتما از روش های تشخیصی استفاده کرده تا به یقین برسند که مشکلی ان ها را تهدید نمی کند. ( حتی زمانی که با هیچ نشانه غیر عادی مواج نیستید برای یک بار هم که شده این مسیر بدون دردسر ولی پر از اهمیت را طی کنید). بخشی از این بررسی ها خانگی است، مانند انجام خودآزمایی پستان .

آدرس اینستاگرام دکتر حکیمیان

نحوه انجام سونوگرافی پستان

در روش سونوگرافی پستان با استفاده از مقداری ژل که روی سینه های شخص مراجعه کننده قرار می گیرد مرحله تشخیص آغاز می شود. سپس پراب های دستگاه سونوگرافی حرکت می کند تا بتواند اعضای داخلی سینه را بر روی نمایشگر نشان دهد. پزشک متخصصی که این کار را انجام می دهد می تواند موارد غیرعادی در سینه ها را تشخیص دهد و تمام وضعیت سینه را گزارش کند. پزشکی که در این مسیر به ما کمک می کند اصطلاحا رادیولوژیست خوانده می شود.

از آزمایش های مختلفی برای تشخیص سرطان پستان می توان استفاده کرد. اگر پزشک در آزمایش غربالگری (ماموگرافی) نشانه ای از سرطان پستان پیدا کند یا علائمی داشته باشد که می تواند به معنای سرطان سینه باشد، به آزمایش های بیشتری نیاز دارید تا از وجود یا عدم وجود سرطان مطمئن شوید. توجه داشته باشید که انواع سرطان سینه، می توانند علائم و نشانه های متفاوتی داشته باشند.
مهم‏ ترین روش‏ هایی که به فراوانی استفاده می ‏شوند عبارتند از: ماموگرافی، سونوگرافی ، ام آر آی (MRI) و نمونه برداری (بیوپسی) که در ذیل به شرح مختصر هر یک می ‏پردازیم:

ماموگرافی

در ماموگرافی از اشعه ایکس برای عکس ‏برداری از ساختمان ‏های داخل پستان استفاده می ‏شود. این یک روش سریع و ساده است و باعث سهولت در تشخیص و نیز بهبود نتایج درمان بیماران به علت تشخیص زودرس بیماری شده است.
خطرات ناشی از برخورد اشعه ایکس با پستان در این روش بسیار نا چیز است و می ‏توان آن را نادیده گرفت. در حقیقت میزان سود ناشی از تشخیص زودرس توسط این روش بسیار بیشتر از خطرات احتمالی آن است. حتی اگر یک زن از ۴۰ تا ۹۰ سالگی هر سال ماموگرافی انجام دهد، میزان اشعه دریافتی، بسیار ناچیز و کمتر از میزان لازم برای ایجاد سرطان پستان است.
در زنان سالم، ماموگرافی غربالگری به عنوان یک روش تشخیصی زودرس استفاده می ‏شود. به این ترتیب که یک ماموگرافی پایه در سنین ۳۵ تا ۳۹ سالگی انجام شده و سپس از ۴۰ سالگی به بعد، سالانه ماموگرافی انجام می ‏شود تا در صورت وجود توده سرطانی در پستان در مراحل اولیه بتوان آن را کشف کرد.
نکته مهمی که باید در نظر داشت این است که، انجام ماموگرافی در زنان کمتر از ۳۰ سال، به هیچ وجه ارزش تشخیصی ندارد و انجام آن به صلاح بیمار نیست. مگر در موارد نادر که جراح وجود ضایعه مشکوکی را در پستان تشخیص داده باشد.

ام‌ آر‌ آی (MRI)

یک روش تصویربرداری بدون درد دیگرMRI است که معمولاً به کمک ماموگرافی و سونوگرافی آمده و می ‏تواند توده‏ های مخفی پستان را شناسایی نماید و برای تشخیص ماهیت توده ‏های پستانی به ‏کار می ‏رود. کاربرد MRI شامل موارد زیر است:

نوبت دهی آنلاین

نمونه‏ برداری‌(بیوپسی)

در صورتی که نتایج معاینات و تصویر برداری ‏های پستان غیر طبیعی باشند، قدم بعدی نمونه ‏برداری از توده جهت ارسال به آزمایشگاه و بررسی میکروسکوپی سلول‏ های آن است. روش‏ های مختلفی برای نمونه ‏برداری وجود دارد که عبارتند از:
1. نمونه ‏برداری با سوزن باریک
2. نمونه ‏برداری بافتی از طریق سوزن
3. نمونه‏ برداری به روش جراحی

تست‌ های آزمایشگاهی برای تشخیص سرطان پستان

  1. آزمایش ژنومیک پیشرفته: آزمایش ژنومیک، یک تومور را در سطح سلولی بررسی می ‌کند تا تغییرات DNA در نتیجه رشد سرطان را جستجو کند. با شناسایی جهشی که در ژنوم سلول سرطانی رخ می ‌دهد، بهتر می‌ توانیم علت تومور و درمان مناسب را دریابیم.
  2. انکوتایپ DX: آزمایش انکوتایپ DX (که آن را آزمایش ژن 21 نیز می ‌نامند) تعیین می‌ کند که آیا شیمی درمانی برای زنانی که در مراحل اولیه سرطان سینه هستند، مناسب است یا نه. همچنین، این تست آزمایشگاهی به ما کمک می ‌کند تا احتمال عود بیماری را تشخیص دهیم. با این اطلاعات، بهتر می توان در مورد سرطان پستان تصمیمات آگاهانه‌ تری گرفت.
  3. ماماپرینت (Mammaprint) + بلوپرینت (Blueprint): تست‌ های آزمایشگاهی ماماپرینت و بلوپرینت برای رمزگشایی ویژگی های خاص یک تومور سینه مورد استفاده قرار می ‌گیرد تا کمک کند بتوانیم یک برنامه درمانی هدفمند را مختص نیاز های فردی هر بیمار تهیه نماییم. ماماپرینت برای تعیین خطر بازگشت سرطان بیمار استفاده می ‌شود. بلوپرینت برای تعیین اینکه کدام یک از جهش ‌های تومور نشانگر رفتار سرطان می‌ باشد، کاربردی است. هنگام استفاده از ماماپرینت، بلوپرینت تومور ها را به طور دقیق طبقه بندی کرده و تصویر واضح‌ تری از استراتژی درمان به ما ارائه می ‌دهد.

کتاب سیب صورتی به قلم بیش از ۲۰ نفر از متخصصین مقوله سرطان پستان و با گردآوری و تدوین دکتر سید محمد رضا حکیمیان ، شامل اطلاعات معتبر ، کاربردی و بسیار مفیدی است که خواندن و معرفی آن را به تمامی کسانی که به نوعی با این بیماری مواجه هستند توصیه می کنیم . این مجموعه به پرسش‌های بی شماری در زمینه سرطان پستان پاسخ داده است و هدیه ارزشمندی برای دوستان و آشنایان است. شما می توانید برای دریافت این کتاب، روی لینک تهیه کتاب سیب صورتی کلیک کنید؛ یا از طریق پیام به شماره واتساپ ۰۹۰۴۴۰۴۶۶۴۹ اقدام فرمایید.


آدرس مطب : اصفهان ، خیابان توحید میانی ، کوچه 23
تلفن : 36294896 - 031

درباره این موضوع مطالب بیشتری بخوانید

نظرات کاربران درباره این مطلب :آنیل جعفری [ 1402-06-08 ]
با سلام و عرض ادب ببخشید دختران و زنان عادی که مبتلا به سرطان یا کیست سینه نیستند میتونند عمل برداشتن کامل بافت سینه انجام بدن

برای متن پیام فقط از حروف فارسی استفاده کنید .
این فرم صرفا جهت دریافت نظرات ، پیشنهادات و انتقادات کاربران در مورد مطلب فوق میباشد .
به سوالات پزشکی در این بخش پاسخ داده نمیشود .
از ارسال پیام های تبلیغاتی در این بخش خودداری نمایید .
حداکثر طول مجاز برای متن پیام 500 کاراکتر است .
نام و فامیل :
تلفن :
ایمیل :
متن پیـام :
پاسخ به سؤالات رایج در مورد شیمی درمانیپاسخ به سؤالات رایج در مورد شیمی درمانی

ابتلا به سرطان و تحت درمان قرار گرفتن با شیمی درمانی، محدودیت ها و ممنوعیت هایی برای افراد مبتلا و اطرافیانشان ایجاد می‌کند که در این مقاله به برخی از آنها پرداخته شده است ... ادامه مطلب

تومور های فیبروآدنوم خوش خیم، مرزی و بدخیمتومور های فیبروآدنوم خوش خیم، مرزی و بدخیم

توده فیبروآدنوم معمولا به صورت نرم و لاستیکی یا کمی سفت و دارای شکل مشخص می باشد، این توده معمولا بسیار متحرک است و معمولاً درد ندارد، ممکن است آن را مانند یک تیله بازی لاستیکی در پستان خود حس کنید که به راحتی در هنگام معاینه و بررسی زیر پوست شما حرکت می کند. ... ادامه مطلب

دوران نقاهت بعد از عمل کوچک کردن سینهدوران نقاهت بعد از عمل کوچک کردن سینه

در جراحی کوچک کردن سینه (ماموپلاستی)، چربی، بافت و پوست اضافه سینه برداشته می شود. عمل کوچک کردن سینه به لیفت و تغییر دادن شکل سینه ها و بهبود موقعیت ... ادامه مطلب

چرا تشخیص زود هنگام در پیشگیری از پیشرفت سرطان پستان مهم است؟چرا تشخیص زود هنگام در پیشگیری از پیشرفت سرطان پستان مهم است؟

سرطان سینه، یکی از شایع ترین انواع سرطان در زنان است. با تشخیص به موقع و قبل از لمس ضایعه و تغييرات بافت پستان در ماموگرافی می توان از پیشروی بیماری سرطان سینه جلوگیری کرد. در این بخش به روش های تشخیص سرطان سینه اشاره کرده ایم. ... ادامه مطلب

طراحی و راه اندازی وب سایت : گروه نرم افزاری پزشک آنلاین