کتاب سیب صورتی
صفحه اصلی / مطالب و مقالات / بیماریهای خوش خیم پستان / ایا تفاوت پستان چپ و راست در زنان نگران کننده است؟

ایا تفاوت پستان چپ و راست در زنان نگران کننده است؟

عدم تقارن سینه ها (Breast Asymmetry) یکی از ویژگی های طبیعی در بانوان به حساب می آید که تا حد زیادی به ساختار و بافت سینه ها مربوط می شود. به طور کلی، از زمان شروع رشد سینه ها در دوران بلوغ، همواره سینه چپ و راست کمی با هم تفاوت دارند. این تفاوت اندازه در انتهای سن رشد معمولا از بین رفته و یا به حداقل می رسد. با این حال، گاهی در سال های بعد از سنین رشد، عدم تقارن سینه ها بیشتر مشخص می گردد.

آنچه در این مطلب میخوانید

عدم تقارن سینه ها نشانه چیست؟

داشتن سینه های نا متقارن، به ویژه در دوران رشد پستان در نوجوانی، بسیار معمول و شایع است. اما این عدم تقارن سینه ها در پایان زمان رشد کامل سینه ها برطرف می شود. با این حال، 25٪ از زنان کل زندگی خود را با عدم تقارن پستان می گذارنند، که این امر نیز کاملا طبیعی است و لزوماً نشان دهنده یک بیماری زمینه ای نیست. در خانم هایی که این عدم تقارن سینه ها بسیار چشمگیر تر است، می تواند مربوط به ساختار و بافت های پستان باشد. اکثر توده های موجود در سینه زنان زیر 50 سال معمولاً خوش خیم هستند، اما هر توده در خانم های بالای 30 سال باید ارزیابی شود. معاینات پستان، شامل تصویربرداری و نمونه برداری از پستان می باشد که همگی از روش های رایج در ارزیابی سینه در خانم ها می باشد.

جراحی پستان

نشانه های سینه نا متقارن

از جمله نشانه هایی که می توان نا متقارن بودن سینه را تشخیص داد عبارتند از:

اگر عدم تقارن پستان آشکار تر یا آزار دهنده باشد، باید به یک جراح سینه مراجعه کنید.

عدم تقارن پستانها

علل نا متقارن بودن سینه خانم ها از نظر رشد

بلوغ

عدم تقارن در دوران رشد سینه در نوجوانی معمول است. به طور معمول، عدم تقارن پستان با رشد کامل سینه ها برطرف می شود، که به طور معمول در سن 18 سالگی اتفاق می افتد. درجه نهایی عدم تقارن پستان تا این زمان تعیین نمی شود. بسیاری از زنان در دوران بلوغ پستان نا متقارن دارند و حدود 25٪ از این زنان تا بزرگسالی عدم تقارن پایدار دارند.

همچنین بخوانید: علائم سرطان سينه

آسیب به سینه قبل از بلوغ

آسیب به بافت پستان قبل از رشد کامل آن می تواند منجر به عدم تقارن پستان شود. ضربه، عفونت یا اشعه به یک طرف قفسه سینه از آسیب های احتمالی است که ممکن است منجر به رشد نا متقارن پستان شود. همچنین عدم تقارن در دوره بلوغ طبیعی است معمولا رشد یکی از پستان ها ز‌ود تر شروع می شود و پستان مقابل تا دو سال بعد ممکن است شروع به رشد کند. جراحی آبسه پستان در دوران نوزادی از علل اصلی است.

علل نا متقارن بودن سینه خانم ها از نظر رشد توده ها

سینه های نا متقارن ممکن است به دلیل وجود توده ای در پستان باشد که می تواند به عنوان یکی از موارد زیر مشخص شود.

عفونت پستان (ورم پستان)

آبسه پستان ، ماستیت یا عفونت بافت پستان به طور معمول به صورت یک توده قابل لمس، متورم در یک سینه همراه با درد، قرمزی و گرما ظاهر می شود. به طور معمول، آبسه پستان در اثر عفونت باکتریایی ایجاد می شود. مجاری شیر در پستان نیز می تواند آلوده شود. ماستیت معمولاً در خانم هایی که در دوران شیردهی هستند بروز می کند، اگرچه گاهی اوقات این وضعیت در زنانی که شیرده نیستند نیز ممکن است ایجاد شود.
علائم اصلی عفونت پستان شامل: خستگی، حالت تهوع، درد پستان ، علائم التهاب پستان مانند قرمزی ، تورم یا تب

کیست پستان

کیست پستان کیسه ای پر از مایع (مانند یک بالون کوچک) در داخل پستان است. کیست پستان در زنان شایع است. ممکن است کمی درد ایجاد کنند ، اما معمولاً خوش خیم هستند (سرطانی نیستند).

توده خوش خیم پستان

عدم تقارن پستان ممکن است به دلیل ندولاریتی دو طرفه (که خود به خود برطرف می شوند) قابل لمس پستان یا توده ای در پستان باشد که احساس کنید. توده های قابل لمس پستان شایع است و 90٪ آن ها در زنان 20 تا 50 ساله خوش خیم هستند. در زنان زیر 30 سال، ندولاریتی دو طرفه پستان خود به خود برطرف می شوند. برخی از انواع احتمالی توده های خوش خیم پستان شامل تغییرات فیبری همراه با چرخه قاعدگی ، کیست یا آسیب بافتی پس از ضربه به پستان است.
اغلب بیماری های پستان مانند به وجود آمدن توده در سینه خانم ها بسیار شایع است و وجود هر توده دلیلی بر وجود سرطان پستان نیست. پاپیلوم داخل حفره ای هدایتی همان توده های خوش خیم پستان هستند که در مجاری شیری ایجاد می شوند.

دیگر عوامل عدم تقارن سینه ها

ممکن است سینه ها به دلیل ناهنجاری استخوان های ستون فقرات یا دنده ها نا متقارن به نظر برسند. ناهنجاری های دنده مانند شکستگی یا تغییر شکل ممکن است شکل دیواره قفسه سینه را تغییر داده و منجر به عدم تقارن شود.

اسکولیوز بیماری است که در آن ستون فقرات بیش از حد معمول خم می شود، یا از جلو به عقب یا از راست به چپ. اسکولیوز شدید می تواند تنه را بچرخاند و نا متقارن بودن پستان ها را حتی در اندازه یکسان نشان دهد. اسکولیوز معمولاً در دوره بلوغ ایجاد می شود.

سندروم پولند که در این سندروم عضلات قفسه سینه تشکیل نمی شود و قوس دنده ها دچار ناهنجاری هستند. به همین دلیل یک طرف قفسه سینه، سینه اصلا رشد نمی کند و سمت مقابل رشد طبیعی خود را دارد. این سندروم می تواند به درجات مختلفی از عدم تشکیل پستان عدم تشکیل عضلات و یا همزمان با ناهنجاری ها استخوانی و اسکلتی باشد. بنابراین همه انواع اقسام این ناهنجاری ها می تواند سبب ایجاد غیرقرینگی در پستان ها شود.
هایپوپلازی پستان که ممکن است یکی از پستان ها بخش تحتانی و زیرین آن تشکیل نشود.
پستان توبولر که پستان به صورت لوله ای فقط درون هاله سینه رشد می کند لذا یکی از هاله ها، هاله قهوه ای رنگ پستان بسیار بزرگ و لوله ای شکل شده و پستان فقط در این بخش قرار دارد و زیر آن هیچ بافت پستانی وجود ندارد.

درمان عدم تقارن سینه ها

عدم تقارن بسته به درجه پیشرفت و اختلاف سینه ها نیاز به جراحی دارد. انواع جراحی ها از جمله کوچک کردن سینه، بزرگ کردن سینه به روش تزریق چربی و همچنین گذاشتن پروتز و گاهی چرخاندن فلپ های اسکلتی عضلانی در نقص های عضلانی، می تواند طی یک یا سه عمل جراحی عدم تقارن را اصلاح کند.
در سینه های غیر قرینه، قرینه سازی کاملا شبیه به هم معمولا طی یک عمل جراحی انجام نمی شود و ممکن است نیاز به دو تا سه بار جراحی باشد تا سینه ها شبیه به هم شوند.
برخی موارد عدم تقارن پستان در منزل قابل درمان است. بیشتر توده ها در زنان زیر 30 سال خوش خیم هستند و خود به خود برطرف می شوند. اگر بیش از 30 سال سن دارید و متوجه توده جدیدی هستید، باید به یک جراح سینه مراجعه کنید، مخصوصاً اگر فکر می کنید که عفونت دارید.

درمان های خانگی

درمان های زیر برای سینه های نامتقارن می تواند در خانه تکمیل شود. بالشتک کاپ سینه می تواند ظاهر سینه های نا متقارن را بهبود بخشد. این روش به ویژه برای نوجوانانی که عدم تقارن سینه های آن ها به دلیل این است که سینه های آن ها در حال رشد است بسیار مفید است. این روش همچنین برای افرادی که عدم تقارن سینه آن ها پس از جراحی لامپکتومی یا عمل ماستکتومی به وجود می آید نیز مفید است.

نوبت دهی آنلاین

برای تشخیص علت عدم تقارن سینه ها چه باید کرد؟

تفاوت در اندازه و حجم سینه ها به معنای اختلاف ساختاری و تراکم سینه ها نیست. در واقع، در سینه های نا متقارن عمدتا ساختار داخلی و تراکم آن ها شباهت زیادی به یکدیگر دارند. به همین دلیل، برای بررسی علت عدم تقارن سینه ها لازم است برخی معاینات دقیق تر و تصویربرداری ها از بافت های داخلی سینه انجام گیرد.
انجام ماموگرافی از بافت های داخلی سینه تصویر واضح تری خواهد داد. بر اساس این تصاویر، ممکن است نا متقارنی هایی در بافت و تراکم سینه ها مشاهده شوند که به فاکتورهای مختلفی ربط پیدا می کنند. برخی از انواع نا متقارنی سینه ها را در ادامه معرفی می کنیم که گاهی برای تشخیص آن ها به تصویربرداری های بیشتری نیاز است.

نامتقارنی گلوبال (Global Asymmetry)

عدم تقارن سینه ها گاهی به صورت نامتقارنی گلوبال خود را نشان می دهد. نامتقارنی گلوبال به معنای اختلاف حجم یا تراکم بین سینه چپ و راست است. معمولا این گونه عدم تقارن سینه ها به دلیل تغییرات هورمونی به وجود می آید. از این رو، در عمده مواقع بروز این مشکل کاملا طبیعی است. اما اگر اختلاف حجم در اثر شکل گیری توده یا کیست به وجود آمده باشد، بدون شک نیاز به تصویربرداری های تکمیلی خواهد بود.

نامتقارنی فوکال (Focal Asymmetry)

گاهی ممکن است تصاویر ماموگرافی دقیقا یک نوع تراکم برای هر دو پستان نشان دهند اما پزشک نتواند این شباهت تراکم را به طور دقیق طبیعی و یا در اثر وجود تومور بداند. در چنین شرایطی به طور قطع لازم است که پزشک متخصص روش تصویربرداری دقیق تری را تجویز نماید. استفاده از تصاویر دقیق تر کمک می کند تا وجود سلول های سرطانی و یا شکل گیری توده های غیرعادی بررسی شده و تصمیم گیری نهایی انجام گیرد.

چه موقع به پزشک مراجعه کنیم؟

آدرس اینستاگرام دکتر حکیمیان

چه زمانی باید نگران شویم، علایم هشدار دهنده سرطان سینه

باید بدانید که عدم تقارن سینه ها یک مساله رایج است و معمولا غیر طبیعی محسوب نمی شود و نیازی به نگرانی وجود ندارد، مگر این که این تغییر اندازه بیشتر از 20 درصد باشد یا به صورت ناگهانی ایجاد شده باشد که در این صورت حتما باید به پزشک مراجعه نمایید چون ممکن است تاخیر در رسیدگی به آن با مرگ و زندگی شما در ارتباط باشد.

سرطان سینه بیماری است که از هر 9 زن یک نفر به آن مبتلا می شود بنابراین شناخت نشانه های سرطان سینه برای زنان حکم مرگ و زندگی را دارد. به گفته دکتر شپرد اگر در ظاهر یا لمس سینه خود تغییری احساس کردید مثل برآمدگی یا سفتی نزدیک سینه یا زیر بازو حتما با پزشکتان در میان بگذارید. همچنین به ترشحات سینه تان توجه کنید. ترشحات نوک سینه به جز شیر یا ترشحات خونی هشدار دهنده هستند. علامت دیگر خارش، قرمزی، پوسته شدن یا چروک شدن پوست روی سینه است.

کتاب سیب صورتی به قلم بیش از ۲۰ نفر از متخصصین مقوله سرطان پستان و با گردآوری و تدوین دکتر سید محمد رضا حکیمیان ، شامل اطلاعات معتبر ، کاربردی و بسیار مفیدی است که خواندن و معرفی آن را به تمامی کسانی که به نوعی با این بیماری مواجه هستند توصیه می کنیم . این مجموعه به پرسش‌های بی شماری در زمینه سرطان پستان پاسخ داده است و هدیه ارزشمندی برای دوستان و آشنایان است. شما می توانید برای دریافت این کتاب، روی لینک تهیه کتاب سیب صورتی کلیک کنید؛ یا از طریق پیام به شماره واتساپ ۰۹۰۴۴۰۴۶۶۴۹ اقدام فرمایید.


آدرس مطب : اصفهان ، خیابان توحید میانی ، کوچه 23
تلفن : 36294896 - 031

نظرات کاربران درباره این مطلب :بیتا شکری [ 1403-01-05 ]
سلام.من دخترم نوزده سالشه.سینه سمت چپ کوچکتر از سمت راست هست.در کل سینه بزرگی نداره که بخوام سایزشو بگم.نگرانم راهنماییم کنید ،درد و هیچ مشکلی هم ندارد

رحیم [ 1402-09-27 ]
سلام جناب داکتر من آقا هستم ۲۳ سالمه ۴ ساله سینه سمت راستم کوچکتره از سمت چپ و چند ماه میشه آزار دهنده است نوک سینه کوچک سمت راست میسوزه

حدیثه گرگیج [ 1402-09-17 ]
سلام یکی از سینه هام کوچیکه ویکیش بزرگه سینه ی سمت چپم بزرگه و سینه ی سمت راستم کوچیکه علتش چیه خوب میشه یا نه

سیده المیراظهیری [ 1402-08-27 ]
با سلام ۱۷ سال دارم سینه سمت راستم از سینه سمت چپم بزرگتره خیلی فکرم مشغول شده دوبار هم سونو گرافی رفتم هیچ مشکلی نبوده باید چه کار کنم.

زهرا [ 1402-08-17 ]
سلام من 18سالمه سینه چپم خیلی کوچیکتر از سینه راسته طوری ک توو چشمه و برای دوخت لباس خیلی مشکل ایجاد میکنه چه راهکاری پیشنهاد میکنید ب روش خونگی؟

سیفی [ 1402-07-29 ]
سلام 18 سالمه و از اوایل بلوغ با عدم تقارن سینه مشکل داشتم اما این چند وقت تفاوت هاش یکم زیاد شده و خیلی تو چشمه سینه چپم بزرگ تره و هر دو درد میکنن سینه چپ بیشتر درد میکنه خطرناکه؟

لیلا رستمی [ 1402-07-02 ]
سلام خسته نباشید لیلا هستم ۱۶سالمه عدم متفاوت بودن سینه سمت چپم باعث ازار دهندس لطفا میشه راه نمایی کنید ممنون

ارزو محمدی [ 1402-03-04 ]
من 15ساله استم سینه هایم خیلی کوچک است نمی فهمم چرا لطفن جوابش میخواهم

بهارناز [ 1401-12-11 ]
در ۳۴ سالگی اولین بار باردار شدم یکی از سینه هایم با وجودی که از قبل هم بزرگتر بود از زمان بارداری تا الان که دخترم ۳ ساله است در حال رشد است. به نظر شما چه علتی دارد

لیلا صمدی [ 1401-10-15 ]
با سلام و خسته نباشید دختری 10 ساله دارم سینه سمت چپش سلام در حال بزرگ شدن است اما هیچ اثری از سینه سمت راست نیست لطفاً راهنمایی بفرمایید

برای متن پیام فقط از حروف فارسی استفاده کنید .
این فرم صرفا جهت دریافت نظرات ، پیشنهادات و انتقادات کاربران در مورد مطلب فوق میباشد .
به سوالات پزشکی در این بخش پاسخ داده نمیشود .
از ارسال پیام های تبلیغاتی در این بخش خودداری نمایید .
حداکثر طول مجاز برای متن پیام 500 کاراکتر است .
نام و فامیل :
تلفن :
ایمیل :
متن پیـام :
تصویربرداری مجاری و غدد لنفاوی (لنفوسیتی گرافی) چیست؟تصویربرداری مجاری و غدد لنفاوی (لنفوسیتی گرافی) چیست؟

لنفوسیتی گرافی، نوع خاصی از تصویربرداری پزشکی هسته ای است که تصاویری به نام سیتیگرام های سیستم لنفاوی ارائه می دهد.در تصویربرداری پزشکی هسته ای از مقادیر کمی مواد رادیواکتیو برای تشخیص، ارزیابی یا معالجه انواع بیماری ها استفاده می شود ... ادامه مطلب

عمل زیبایی هاله نوک سینهعمل زیبایی هاله نوک سینه

یکی از عمل‌ های نوین در حوزه زیبایی که طرفداران زیادی پیدا کرده است جراحی زیبایی نوک سینه است ... ادامه مطلب

دوره نقاهت بعد از لیفت سینهدوره نقاهت بعد از لیفت سینه

لیفت سینه به عنوان یک گزینه محبوب و بسیار مناسب برای زنانی است که میخواهند در اندام خود تغییراتی ایجاد نمایند و یا وزن زیادی از دست داده اند و دچار افتادگی در سینه های خود شده اند . در این بخش به دوره نقاهت بعد از لیفت سینه پرداخته ایم. ... ادامه مطلب

رایج ترین انواع سرطان سینه و علائم و نشانه های آنهارایج ترین انواع سرطان سینه و علائم و نشانه های آنها

انواع سرطان پستان بسته به اینکه سلول های سرطانی در کدام قسمت پستان آغاز می شوند، متفاوت می باشند. اغلب انواع سرطان پستان، آدنوکارسینومای پستان هستند. ... ادامه مطلب

طراحی و راه اندازی وب سایت : گروه نرم افزاری پزشک آنلاین