کتاب سیب صورتی
صفحه اصلی / مطالب و مقالات / مطالب سرطان پستان / ایا سن با ابتلا به سرطان پستان مرتبط است؟

ایا سن با ابتلا به سرطان پستان مرتبط است؟

احتمال ابتلا به سرطان سینه در بانوان از سنی است که بافت سینه تشکیل می شود. سن ابتلا به سرطان پستان در اروپا بین 50 تا 60 سالگی است،اما سن ابتلا در ایران بین 45 تا 50 سالگی است و به طور متوسط سن ابتلا به این بیماری در بین زنان کشور 45 سالگی میباشد.

آنچه در این مطلب میخوانید

طبق گفته NCI، خطر ابتلا به سرطان سینه ظرف 10 سال آینده به شرح زیر می باشد.

  1. 1 در 227 (44/0٪) برای افراد 30 ساله
  2. 1 از 68 (1/47٪) برای افراد 40 ساله
  3. 1 در 42 (38/2٪) برای افراد 50 ساله
  4. 1 در 28 (3.56٪) برای افراد 60 ساله است
  5. 1 از 26 نفر (82/3٪) برای افراد 70 ساله

جراحی پستان

آیا سرطان سینه قبل از 35 سالگی قابل تشخیص است؟

سرطان پیش از 35 سالگی در خانم ها به سختی قابل تشخیص است. تشخیص سرطان سینه در خانم های جوان به دلیل بافت متراکم و غیرشفاف پستان کار ساده ای نیست. برای تشخیص سرطان سینه در سنین جوانی از معاینات بالینی برای لمس توده ی مشکوک استفاده می ‌شود. اسکن نیز وجود توده را نشان می ‌دهد اما کمکی به تشخیص خوش ‌خیم یا بد خیم بودن سرطان سینه نمی کند.در نهایت نیز نمونه ‌برداری از توده مشکوک، سرطانی بودن آن را مشخص می ‌کند.

همچنین بخوانید: بد خیم بودن سرطان سینه

سرطان در سنین جوانی اغلب در خانم هایی دیده می ‌شود که سابقه خانوادگی سرطان سینه و تخمدان دارند. سابقه فامیلی احتمال ابتلا به سرطان سینه را پنج برابر افزایش می‌ دهد. خانم هایی که 3 نفر از اعضای درجه یک خانواده‌ شان به سرطان سینه مبتلا بوده ‌اند باید نسبت به سلامتی خود هشیار تر باشند. این دسته از خانم ها باید هر 6 ماه یک بار تحت معاینه پزشک قرار بگیرند و از 35 سالگی هر سال یک بار اسکن انجام دهند. البته باید سن ابتلا به سرطان سینه در دیگر اعضای خانواده را در نظر بگیرند و از 5 سال قبل ‌تر اقدام کنند

سن سرطان سينه

از دیگر عوامل افزایش ‌دهنده خطر ابتلا به سرطان سینه در خانم های جوان می ‌توان به مصرف قرص ‌های ضد بارداری از سنین نوجوانی و همچنین بارداری دیر هنگام اشاره کرد.
شروع زود هنگام اولین قاعدگی دختران نوجوان، یائسگی دیر هنگام، عدم بارداری و شیردهی و افزایش وزن بر اثر مصرف غذا های پر چرب به همراه عدم تحرک و نیز استفاده از الکل و سیگار، غذا ی نا سالم، هوای آلوده به مواد شیمیایی و مواد سمی محیطی از عوامل افزایش شانس ابتلا به سرطان پستان است. هورمون‌ درمانی بعد از یائسگی ، افزایش وزن و سقط جنین غیرطبی از دیگر عوامل سرطان زای محیطی می باشند.

سن سرطان سینه

می دانستید شایع ترین سرطان در خانم ها درکشور ما سرطان پستان می باشد. سالانه حدود 4500 نفر از خانم ها در کشور ما مبتلا به این نوع سرطان می شوند. پیش بینی می شود در آینده ای نه چندان دور آمار این بیماری رو به افزایش خواهد بود . طبق گزارشات به دست آمده در هر 37 دقیقه یک نفر مبتلا به این نوع سرطان می شود .

سرطان سینه از چه سنی شروع می شود ؟

معمولا سرطان سینه در سنین پایین، کمتر از 30 سال ) به ندرت دیده می شود و هرچه سن افراد بالاتر می رود ( بالای 40 سال ) احتمال ابتلا به آن بیشتر می شود .

تشخیص به موقع سرطان سینه

به دلیل عوامل خطری که برای این نوع سرطان وجود دارد ( سن و جنسیت ) با افزایش امید به زندگی ، میزان مبتلا به سرطان سینه در سال های آینده دو برابر خواهد شد . حال باید چه کار کرد ؟ تشخیص این نوع سرطان در مراحل اولیه از اهمیت زیادی برخوردار است . توصیه می شود هر خانمی که بالاتر از سن 20 سالگی می باشد در ماه بعد از اتمام قاعدگی خودشان را معاینه کنند. در صورتی که در طی ماه تغییر غیر طبیعی در سینه خود احساس کردند مانند لمس توده در سینه حتما به پزشک متخصص انکولوژی یا به مرکز درمان سرطان مراجعه کند . اگر این تشخیص زودرس انجام شود درمان در مراحل اولیه انجام می شود .

اینستاگرام دکتر حکیمیان

سرطان سینه در سن پایین

با ورود به سال های نوجوانی و دوران بلوغ، این طبیعی است که سینه های تان تغییر کنند. افزایش و کاهش هورمون های زنانه، مانند استروژن و پروژسترون، ممکن است سینه های شما را حساس و دردناک کند. همچنین ممکن است هر ماه که پریود می شوید، باعث شود شما توده یا برجستگی هایی را در سینه های تان احساس کنید. اما آیا این توده ها و برجستگی ها می توانند سرطان باشد؟ احتمال ابتلا به سرطان سینه در دختران 14 سال یا حتی کم سن تر تقریباً بالا است. با پشت سر گذاشتن سنین نوجوانی و دوران بلوغ، این شانس در دختران نوجوان کمی افزایش می یابد، اما هنوز هم ابتلا به سرطان سینه در نوجوانان بسیار نادر است و از هر 1 میلیون جمعیت نوجوان، تنها یک نفر به سرطان سینه مبتلا می شود.

نوبت دهی دکتر حکیمیان

سن سرطان سينه در دختران نوجوان

احتمال ابتلا به سرطان سینه در دختران 14 سال یا حتی کم سن تر وجود دارد. طبق داده های منتشر شده در سمینارهای انکولوژی، محققان تخمین می زنند که 80 درصد دختران مبتلا به سرطان پستان در سنین 15 تا 19 سال، پنج سال بعد زنده خواهند بود.

کتاب سیب صورتی به قلم بیش از ۲۰ نفر از متخصصین مقوله سرطان پستان و با گردآوری و تدوین دکتر سید محمد رضا حکیمیان ، شامل اطلاعات معتبر ، کاربردی و بسیار مفیدی است که خواندن و معرفی آن را به تمامی کسانی که به نوعی با این بیماری مواجه هستند توصیه می کنیم . این مجموعه به پرسش‌های بی شماری در زمینه سرطان پستان پاسخ داده است و هدیه ارزشمندی برای دوستان و آشنایان است. شما می توانید برای دریافت این کتاب، روی لینک تهیه کتاب سیب صورتی کلیک کنید؛ یا از طریق پیام به شماره واتساپ ۰۹۰۴۴۰۴۶۶۴۹ اقدام فرمایید.


آدرس مطب : اصفهان ، خیابان توحید میانی ، کوچه 23
تلفن : 36294896 - 031

درباره این موضوع مطالب بیشتری بخوانید

نظرات کاربران درباره این مطلب :آوا سودی [ 1402-11-25 ]
سلام من ۲۰سالمه سینه هام درد میکنه وسینه چپم یکم بزرگ تره ،روی سینه هام مو در اومده و اطراف سینه روی ترقوه و پشت کتف کلی خالای ریز زده ممکنه سرطان سینه باشه؟؟

آوا سودی [ 1402-11-23 ]
سلام من ۲۰سالمه سینه هام درد میکنه وسینه چپم یکم بزرگ تره ،روی سینه هام مو در اومده و اطراف سینه روی ترقوه و پشت کتف کلی خالای ریز زده ممکنه سرطان سینه باشه؟؟

سارا حسنی [ 1402-05-04 ]
سلام وقت بخیر خواهرم 18سالشه ازمایش داده دکتر زنان مراجعه کرده گفته سرطان سینه خوش،خیم داره سابقه کیست رحمی هم بوده خیلی نگرانم بنظرتون خوب میشه؟اینترنت نوشته بود زیر 20سال 5سال زنده میمونن نگران شدم

اسما حیدری [ 1402-03-20 ]
سلام من یه دختر 14 سال هستم در کرج زندگی میکنم در نوک سینه های من کبود شده و بعد از مدتی هم از بین نرفته نوک پستان های سینع چپ خیلی بزرگ تر از سمت راستیه هر چند وقت یکبار هم دردی رو در سمت چی سینه ام احساس میکنم با این علاعمی که دارم ممکنه سرطالن یا بیماری دیگع ای داشته باشم

برای متن پیام فقط از حروف فارسی استفاده کنید .
این فرم صرفا جهت دریافت نظرات ، پیشنهادات و انتقادات کاربران در مورد مطلب فوق میباشد .
به سوالات پزشکی در این بخش پاسخ داده نمیشود .
از ارسال پیام های تبلیغاتی در این بخش خودداری نمایید .
حداکثر طول مجاز برای متن پیام 500 کاراکتر است .
نام و فامیل :
تلفن :
ایمیل :
متن پیـام :
آیا مردان هم به سرطان سینه دچار می شوند؟آیا مردان هم به سرطان سینه دچار می شوند؟

سرطان سینه به شرایطی گفته می شود که در طی آن بسیاری از سلول های طبیعی و مورد نیاز در بخش سینه به شکلی غیرعادی منتشر و تکثیر می شوند ... ادامه مطلب

سرطان پستان با چه روشهایی درمان میشود؟سرطان پستان با چه روشهایی درمان میشود؟

خوشبختانه سرطان پستان با درمانهای جدید در بسیاری موارد قابل کنترل و در موارد زیادی هم بطور کامل قابل درمان است. لازم است بدانید که در میان تمام انواع سرطان ها، سرطان پستان بهترین پاسخ به درمان را دارد و در بسیاری از مـوارد بهبـودی کـامل حـاصل می شود و بیمار به زندگی کاملاً عادی خود برمی گردد ... ادامه مطلب

توصیه های غذایی برای سرطان سینهتوصیه های غذایی برای سرطان سینه

تغذیه نقشی بسیار مهم و اساسی در برخورداری از زندگی سالم ، پیشگیری از بیماری ها و چگونگی مبارزه ی بدن با آنها ایفا میکند بطوریکه بیش از یک سوم سرطان ها به عادات غذایی ما مرتبط میشوند. مواد غذایی که در ادامه مطلب به آنها اشاره می کنیم می توانند از پیشرفت سرطان سینه جلوگیری کنند. ... ادامه مطلب

چه کسانی کاندیدای مناسب جراحی بازسازی پستان محسوب می شوند؟چه کسانی کاندیدای مناسب جراحی بازسازی پستان محسوب می شوند؟

برخی از زنان ممکن است سینه هایی داشته باشند که اندازه آنها یکسان نباشد. یکی ممکن است به طور قابل توجهی بزرگتر یا کوچکتر از دیگری باشد. این امر می تواند منجر به احساس نارضایتی از ظاهر خود و در پی آن درخواست عمل توسط فرد شود. در این بخش به جراحی بازسازی پستان و نکات مربوط به آن پرداخته ایم. ... ادامه مطلب

طراحی و راه اندازی وب سایت : گروه نرم افزاری پزشک آنلاین