کتاب سیب صورتی
صفحه اصلی / مطالب و مقالات / جراحی پستان / مهمترین نکات پانسمان زخم پس از ماموپلاستی

مهمترین نکات پانسمان زخم پس از ماموپلاستی

از آنجایی که بر روی سینه افراد در ماموپلاستی برش هایی ایجاد می شود برای اینکه این بریدگی ها و بخیه ها دچار عفونت در خود نشوند پزشک جراح با استفاده از پانسمان از ورود میکروب ها و نفوذ آن ها به بدن فرد جلوگیری می کند.

آنچه در این مطلب میخوانید

البته لازم است که پزشک متخصص تمامی ابزار ها و وسایلی که برای انجام این عمل زیبایی استفاده می کند کاملا استریل شده و بدون آلودگی باشند تا پس از مدتی مشکلاتی از قبیل عفونت را به وجود نیاورد.
بعد از Mammaplasty دوره بهبودی می تواند بستگی به نحوه عمل ماموپلاستی و همچنین انجام توصیه های پزشک مربوطه داشته باشد. با رعایت نکات و مراقبت های بعد از Mammaplasty می توانید به راحتی نتایج شگفت انگیز این عمل را مشاهده کنید.

جراحی پستان

مراقبت های بعد از عمل ماموپلاستی

بعد از ماموپلاستی باید به توصیه های پزشک مربوطه عمل کنید تا دوران بهبودی سریع تر انجام شود. ماموپلاستی می تواند به برداشتن چربی های اضافی سینه و پوست نافرم و کشیده شده سینه بیانجامد. برای این منظور ممکن است در بسیاری از مواقع برش های متعددی برای برداشتن بافت سینه انجام شود که هر یک از این برش ها می تواند عامل ایجاد درد در نظر گرفته شود.
وجود درد پس از انجام این عمل زیبایی بسیار معمول است و ممکن است در هر فردی بروز یابد که البته درد ناشی از آن غیر قابل تحمل نیست و می توان آن را بدون هیچ مشکلی تحمل کرد.
تا یک هفته بعد از Mammaplasty باید باند الاستیک و همچنین سینه بند مخصوص بعد از جراحی سینه را به طور مرتب به صورت شبانه روزی استفاده کنید. استفاده از این نوع سینه بند ها می تواند تاثیرات بسیاری در پیشگیری از عوارض و مشکلات احتمالی داشته باشد و علاوه بر آن بر نتایج حاصل از انجام این عمل زیبایی نیز تاثیرات بسیار زیادی دارد. لذا استفاده از آن در طی دوران نقاهت پس از عمل برای افراد بسیار پر اهمیت است.
تا یک هفته بعد از Mammaplasty امکان گرفتن دوش آب گرم برای شما وجود دارد. در واقع با برداشتن پانسمان به طور کامل بعد از یک هفته می توانید به راحتی دوش بگیرید.
بخیه ها و لوله های تخلیه ای که در هنگام ماموگرافی در سینه افراد واقع شده است تا یک هفته بعد از عمل ماموپلاستی برداشته می شود. استفاده از لوله پس از انجام عمل در سینه ها عمدتا به دلیل تخلیه خون آّبه های موجود در آن ناحیه می باشد که پس از ترشح خون آبه از طریق لوله از بدن خارج شود.

بعد از کشیدن بخیه ها پزشک می تواند پانسمان و گاز های استریل را بردارد. اما شما باید تا چند هفته بعد از Mammaplasty نیز از سینه بند بعد از جراحی استفاده کنید. این سینه بند می تواند در متقارن نگه داشتن سینه ها و ایجاد تورم در آن ها جلوگیری کند. بنابراین استفاده از آن ها حتما باید انجام گیرد. تا هفته های اول از بلند کردن وسایل سنگین خودداری کنید. این عمل می تواند بعد از جراحی سینه باعث افتادگی در سینه ها شود و روند بهبودی را با کاهش روبرو کند. برای این منظور از کارهای سنگین در این زمان خودداری کنید.
استراحت می تواند به ترمیم بافت های سینه بیانجامد. باید تا یک هفته بعد از ماموپلاستی از استراحت و خواب کافی برخوردار باشید. اگر دچار درد و یا تورم در سینه خود شدید از پزشک بخواهید که برای شما مسکن تجویز کند. مسکن ها می توانند درد بعد از ماموپلاستی را کاهش دهند.
از آنجایی که عمل Mammaplasty دارای بخیه است از این رو پزشک بعد از جراحی سینه به شما آنتی بیوتیک توصیه می کند. آنتی بیوتیک ها می توانند از ایجاد عفونت های بعد از جراحی سینه بکاهند. بنابراین استفاده از آن ها تا دو هفته بعد از عمل ماموپلاستی به شدت توصیه می شود. همچنین توصیه می شود که تنها دارو های تجویز شده توسط پزشک متخصص را به طور کامل و منظم مصرف نمایید و از مصرف خود سرانه سایر دارو ها در طی این مدت به شدت خودداری کنید.
برای اینکه درد را کاهش دهید می توانید با نوشیدن مایعات بسیار و دفع سدیم به کم شدن درد در سینه کمک بسیاری کنید.
در صورتی که میزان درد ناشی از انجام عمل زیبایی در ناحیه سینه سبب بروز احساس ناراحتی در شخص شد می تواند جهت آرام کردن و تسکین این درد از کمپرس آب سرد در این ناحیه نیز استفاده کند. استفاده از کمپرس آب سرد به ویژه در دو روز ابتدایی تاثیرات مثبتی از رفع درد ناشی از عمل و همچنین تورم موجود در آن ناحیه داشته باشد.
نکته دیگر در رابطه با مراقبت های پس از عمل ماموپلاستی، استفاده از کمپرس آب گرم در این ناحیه می باشد که تاثیرات بسیار مطلوبی در رفع کبودی های به وجود آمده در ناحیه سینه ها دارد. البته لازم به ذکر است که استفاده از این روش تنها پس از گذشت سه روز ابتدایی مجاز است و توصیه می شود قبل از سه روز ابتدایی از آن استفاده نکنید.
به افرادی که ماموپلاستی را انجام داده اند توصیه می شود که در روز های ابتدایی در حین خواب حتما ارتفاع زیر سرشان بلند تر از سایر نقاط دیگر بدن باشد. لذا داشتن زاویه 30 درجه سر در حین خواب تاثیرات مطلوبی در روند بهبودی و ریکاوری دارد.
بهتر است برای حداقل چند روز ابتدایی کلیه فعالیت های روزانه را به طور کامل به تعویق بیاندازید و بیشتر به استراحت بپردازید. همچنین به مدت یک ماه توصیه می شود که از انجام تمامی فعالیت های سنگین و ورزش به طور کامل خودداری کنید تا مشکل خاصی را برای نتایج و سلامتی فرد به وجود نیاورد.

پانسمان زخم پس از ماموپلاستی

پانسمان های بعد از ماموپلاستی

همان طور که گفته شد بخیه هایی که بر روی سینه ایجاد می شود باید توسط بانداژ و پانسمان پوشانده شود. این پانسمان ها می توانند تا مدت یک هفته بر روی زخم های بعد از ماموپلاستی وجود داشته باشند. بعد از یک هفته پزشک می تواند بخیه های موجود در سینه را بکشد.
این بخیه ها ممکن است در برخی از مواقع عفونت را در افراد ایجاد کنند. برای جلوگیری از ایجاد عفونت استفاده از آنتی بیوتیک ها تا حدود زیادی می تواند از بروز چنین حوادثی در افراد جلوگیری کند. پانسمان ها تا چند روز بعد از Mammaplasty بر روی مناطقی که بخیه در آن جا صورت گرفته است باید قرار داده شوند.
بعد از تعویض پانسمان تا یک هفته بعد از جراحی سینه درد و کبودی سینه کاهش پیدا کرده است و زمان برداشتن بخیه ها صورت می گیرد. برای اینکه بتوانید به راحتی پانسمان های روی بدن خود را عوض کنید باید از یکی از افراد خانواده خود برای این کار کمک بگیرید.
همچنین توصیه می شود در صورتی که قرار است خودتان پانسمان را به طور مکرر بعد از عمل تعویض کنید، حتما نحوه صحیح و اصولی پانسمان کردن این ناحیه را از پزشک معالج خود یاد بگیرید.
پانسمان و گاز استریلی که بر روی زخم بخیه قرار داده می شود بعد از Mammaplasty به راحتی می تواند تعویض شود. استفاده از این پانسمان ها برای جلوگیری از ایجاد عفونت در افراد می تواند روشی بسیار مناسب عنوان شود.
پانسمان ها با تشخیص و صلاح دید پزشک می توانند عوض شوند و از گازهای استریل تازه ای برای این زخم ها استفاده شود. در واقع ضد عفونی کردن زخم نیز قبل از پانسمان از جمله نکات مهم بعد از عمل ماموپلاستی است.

شستشوی محل بخیه ها بعد از ماموپلاستی

درن چیست؟

درن یک لوله پلاستیکی کوچک و انعطاف پذیری است که گاها در حین جراحی توسط پزشک داخل بدن شما گذاشته می شود و معمولا چند روز بعد خارج می شود. برخی درن ها به یک مخزن پلاستیکی کوچک متصل می شوند که مایع یا هوای خارج شده از محل عمل را جمع آوری می کنند. همه عمل جراحی ها نیازی به درن ندارند و در صورت لزوم و توصیه جراح استفاده می شود.

اینستاگرام دکتر حکیمیان

اهداف درن ها

جراحان از لوله های پلاستیکی کوچک برای کمک به تخلیه مایع پس از عمل استفاده می کنند. بدون درن ها ممکن است مایعات در محل عمل جمع شده و باعث ایجاد عفونت شوند. یا در مورد عمل جراحی روی ریه ها یا قفسه سینه، ممکن است هوا جمع شود و ریه ها را له کنند. درن ‌ها می‌ توانند با حذف واسطه ‌های التهابی، باکتری ‌ها، مواد خارجی و بافت ‌های نکروزه به روند بهبودی کمک کنند. آن ها نظارت بر عوارض احتمالی را با امکان نمونه برداری آسان از مایع جمع شده در درن را در طول بهبودی امکان پذیر می سازند. هدف اصلی برای استفاده از درن شامل نیاز به حذف فضای مرده، حذف مایع یا گاز موجود و جلوگیری از تجمع مایع یا گاز است. فضای مرده بین بافت ها پس از اختلال در بافت همبند زیر جلدی ایجاد می شود. ایجاد این فضا نا مطلوب است زیرا مایعی که به طور معمول این فضای خالی را پر می کند، محیط اصلی را برای رشد باکتری ها فراهم می کند.

نوبت دهی انلاین

درن بعد از عمل ماموپلاستی به چه علت است؟

اگر حجم سینه بزرگ باشد و بافت چربی زیادی داشته باشد از درن (Drain) استفاده می شود. تجربه نشان داده است که بعد از عمل در زیر پوست پستان آب تجمع می یابد. در نتیجه درن ها به خروج ترشحات و مایعات کمک می کنند و ریسک مشکلات ناشی از آن ها را کاهش می دهند. در اغلب موارد روز بعد از عمل و قبل از ترخیص، درن خارج می شود. اما برخی اوقات نیز ممکن است درن تا حدود 1 هفته در محل زخم باقی بماند.

مدت زمان استفاده از درن چقدر است؟

زمان برداشتن درن پس از جراحی به نوع روش، میانگین مقدار روزانه درناژ و ترجیح جراح بستگی دارد. هر چه مدت زمان بیشتری درن باقی بماند، خطر عفونت افزایش می یابد، بنابراین بیشتر درن ها ظرف 24 تا 48 ساعت پس از جراحی برداشته می شوند. اما به طور کلی یک اصل مشترک در خارج کردن درن ها وجود دارد. هنگامی که حجم باقی مانده درن ها به زیر 30 سی سی برسد و محتویات آن از رنگ قرمز به رنگ زرد و نارنجی تغییر کند، زمان مناسب برای خارج کردن آن است.

کتاب سیب صورتی به قلم بیش از ۲۰ نفر از متخصصین مقوله سرطان پستان و با گردآوری و تدوین دکتر سید محمد رضا حکیمیان ، شامل اطلاعات معتبر ، کاربردی و بسیار مفیدی است که خواندن و معرفی آن را به تمامی کسانی که به نوعی با این بیماری مواجه هستند توصیه می کنیم . این مجموعه به پرسش‌های بی شماری در زمینه سرطان پستان پاسخ داده است و هدیه ارزشمندی برای دوستان و آشنایان است. شما می توانید برای دریافت این کتاب، روی لینک تهیه کتاب سیب صورتی کلیک کنید؛ یا از طریق پیام به شماره واتساپ ۰۹۰۴۴۰۴۶۶۴۹ اقدام فرمایید.


آدرس مطب : اصفهان ، خیابان توحید میانی ، کوچه 23
تلفن : 36294896 - 031

درباره این موضوع مطالب بیشتری بخوانید

نظرات کاربران درباره این مطلب :
برای متن پیام فقط از حروف فارسی استفاده کنید .
این فرم صرفا جهت دریافت نظرات ، پیشنهادات و انتقادات کاربران در مورد مطلب فوق میباشد .
به سوالات پزشکی در این بخش پاسخ داده نمیشود .
از ارسال پیام های تبلیغاتی در این بخش خودداری نمایید .
حداکثر طول مجاز برای متن پیام 500 کاراکتر است .
نام و فامیل :
تلفن :
ایمیل :
متن پیـام :
کاهش حس نوک پستان پس از جراحیکاهش حس نوک پستان پس از جراحی

تغییرات در حساسیت نوک پستان بعد از عمل پروتز سینه شایع است، اکثر خانم ها بعد از عمل بزرگ کردن سینه به دلیل تورم بافت سینه،این تغییرات را احساس می کنند ... ادامه مطلب

رابطه سرطان با تغذیهرابطه سرطان با تغذیه

در مورد ارتباط تغذیه با سرطان مطالب بسیار متنوع و گاه متناقضی به گوش می رسید. از نظر علمی و اخلاق پزشکی، اعضای تیم درمان فقط اجازه دارند مطالب علمی مورد تأیید و آزموده شده را به عنوان راهکار به بیماران ارائه نمایند. ... ادامه مطلب

چه عواملی ریسک ابتلا به سرطان پستان را افزایش میدهند؟چه عواملی ریسک ابتلا به سرطان پستان را افزایش میدهند؟

بیشتر بیماریهای خوش خیم پستان مثل کیست های پستان با افزایش خطر سرطان پستان همراه نیستند. تعداد ناچیزی از ضایعات خوش خیم پستان که با تکثیر غیرطبیعی همراه هستند، احتمال خطر سرطان ر افزایش میدهند ... ادامه مطلب

جراحی درمانی پستان شامل چه مواردی میشوند؟جراحی درمانی پستان شامل چه مواردی میشوند؟

سرطان سینه یا سرطان پستان نوعی از سرطان است که از پستان آغاز می شود. سرطان هنگامی آغاز می شود که رشد سلول ها از کنترل خارج شود ... ادامه مطلب

طراحی و راه اندازی وب سایت : گروه نرم افزاری پزشک آنلاین