کتاب سیب صورتی
صفحه اصلی / مطالب و مقالات / کلینیک پستان / علت و درمان عفونت قارچی پستان

علت و درمان عفونت قارچی پستان

عفونت قارچی پستان که تحت عنوان کاندیدیاسی (Candidiasis) نیز شناخته می شود، یکی از انواع بیماری های پوستی التهابی است که در لایه ها و چین های پوستی سینه ایجاد می شود. اگر می خواهید از علت و درمان این بیماری آگاه شوید، تا آخر این مقاله با ما همراه باشید.

آنچه در این مطلب میخوانید

عفونت قارچی پستان چگونه به وجود می آید؟

عفونت های قارچی نوک پستان در دوران شیردهی شایع است که باعث درد شدید سینه و نوک پستان می شوند. درد نوک سینه به دلیل برفک معمولاً بعد از شیردهی اتفاق می افتد. ممکن است هنگام پوشیدن بعضی از لباس ها درد ایجاد کند. رنگ نوک سینه صورتی روشن می شود. اگر نوک سینه به طرز ناگهانی درد گرفت و این درد همراه با علائم پوستی بود؛ ممکن است نشان دهنده عفونت باکتریایی باشد که در دهان برای بعضی از کودکان هم اتفاق می افتد.

جراحی پستان

این بیماری یک عفونت قارچی است که توسط مخمری به نام کاندیدا ایجاد می شود. این مخمر نوعی قارچ است. بسیاری از انواع مخمر به طور طبیعی روی پوست شما زندگی می کنند. این معمولاً در افراد سالم هیچ مشکلی ایجاد نمی کند اما زمانی که کاندیدا بیش از حد رشد می کند، مخمر می تواند زیر پوست شما فرو رفته و باعث عفونت شود.

عفونت قارچی پستان

علائم عفونت قارچی پستان

شایع ترین علامت عفونت قارچی نوک پستان، درد نوک پستان و سینه است. ممکن است دردی با چاقو یا تیراندازی در عمق سینه خود و در طول یا بعد از شیردهی احساس کنید. همچنین، نوک سینه های شما ممکن است در لمس حساس شوند. سایر علائم عفونت قارچی نوک پستان عبارتند از:

ممکن است علائم برفک را در دهان نوزاد خود مشاهده کنید. این علائم عبارتند از:

همانطور که پیش تر گفتیم مخمری به نام کاندیدا باعث عفونت قارچی پستان می شود. کاندیدا در محیط های گرم و مرطوب رشد می کند و اگر کودک شما برفک دهان دارد، می تواند عفونت را به نوک سینه های شما منتقل کند. برفک دهانی کودک مدت کوتاهی بعد از شروع شیردهی اتفاق می افتد؛ برفک دهانی معمولاً برای افرادی که عفونت کاندیدا واژن را هنگام زایمان داشته اند یا به کودک خود آنتی بیوتیک داده اند، اتفاق می افتد. عوامل دیگری که ممکن است در ایجاد عفونت قارچی نوک پستان نقش داشته باشند عبارتند از:

اینستاگرام دکتر حکیمیان

درمان عفونت قارچی پستان

درمان عفونت قارچی نوک پستان شما معمولاً شامل دارو های ضد قارچی است. ارائه دهنده مراقبت های بهداشتی شما ممکن است کرم، ژل یا پماد ضد قارچ را توصیه کند. می توانید ضد قارچ را مستقیماً روی نوک پستان خود بمالید. می توانید بسیاری از کرم های ضد قارچ و سایر داروها را بدون نسخه خریداری کنید. داروهای ضد قارچ موضعی (به کار رفته روی پوست) عبارتند از:

  1. کانازول فلوکونازول
  2. کلوتریمازول
  3. میکونازول
  4. نیستاتین

برای برخی موارد، ارائه دهنده مراقبت های بهداشتی شما ممکن است یک داروی ضد قارچ خوراکی را پیشنهاد کند. این شامل داروهایی مانند فلوکونازول است. پزشک شما همچنین ممکن است یک داروی ضد التهاب یا یک کرم استروئیدی تجویز کند. این ها می توانند به تسکین علائم شما کمک کنند.
اگر کودک شما برفک دهان دارد، مهم است که او هم زمان با شما درمان شود. در غیر این صورت، می توانید به انتقال عفونت بین یکدیگر ادامه دهید. اما شما می توانید تا زمانی که هر دو تحت درمان هستید به شیردهی ادامه دهید.
خوشبختانه عفونت مخمری زیر سینه خیلی زود به درمان جواب می دهد اما اگر علائم شما ظرف چند هفته از بین نرفت، با ارائه دهنده مراقبت های بهداشتی خود صحبت کنید. ممکن است به یک گزینه درمانی با نسخه نیاز داشته باشید و اگر عفونت قارچی نوک پستان شما برگشت تعجب نکنید. عود ها به خصوص در دوران شیردهی شایع است.

نوبت دهی آنلاین

جلوگیری از عفونت قارچی پستان

می توانید با تمیز و خشک نگه داشتن سینه ها و نوک سینه ها از عفونت قارچی نوک پستان جلوگیری کنید. پس از شیردهی حتما سینه ها و نوک سینه های خود را با آب گرم بشویید و سپس خشک کنید. پس از هر بار تغذیه، نوک سینه های خود را با محلول سرکه آب بشویید. اقدامات دیگری که می توانید برای جلوگیری از عفونت قارچی نوک پستان انجام دهید عبارتند از:

کتاب سیب صورتی به قلم بیش از ۲۰ نفر از متخصصین مقوله سرطان پستان و با گردآوری و تدوین دکتر سید محمد رضا حکیمیان ، شامل اطلاعات معتبر ، کاربردی و بسیار مفیدی است که خواندن و معرفی آن را به تمامی کسانی که به نوعی با این بیماری مواجه هستند توصیه می کنیم . این مجموعه به پرسش‌های بی شماری در زمینه سرطان پستان پاسخ داده است و هدیه ارزشمندی برای دوستان و آشنایان است. شما می توانید برای دریافت این کتاب، روی لینک تهیه کتاب سیب صورتی کلیک کنید؛ یا از طریق پیام به شماره واتساپ ۰۹۰۴۴۰۴۶۶۴۹ اقدام فرمایید.


آدرس مطب : اصفهان ، خیابان توحید میانی ، کوچه 23
تلفن : 36294896 - 031

نظرات کاربران درباره این مطلب :
برای متن پیام فقط از حروف فارسی استفاده کنید .
این فرم صرفا جهت دریافت نظرات ، پیشنهادات و انتقادات کاربران در مورد مطلب فوق میباشد .
به سوالات پزشکی در این بخش پاسخ داده نمیشود .
از ارسال پیام های تبلیغاتی در این بخش خودداری نمایید .
حداکثر طول مجاز برای متن پیام 500 کاراکتر است .
نام و فامیل :
تلفن :
ایمیل :
متن پیـام :
چگونه سرطان سينه را تشخيص دهيم؟چگونه سرطان سينه را تشخيص دهيم؟

روشهای تشخیصی سرطان پستان ، به صورت سرپایی و بدون نیاز به بستری، بیهوشی و بخیه انجام می گردد و برخلاف تصور بعضی افراد، نمونه برداری باعث تحریک توده یا پخش شدن بیماری نمیشود ... ادامه مطلب

طول دوره پرتو درمانی در سرطان سینه چند روز است؟طول دوره پرتو درمانی در سرطان سینه چند روز است؟

در بیماران مبتلا به سرطان در صورت تشخیص پزشک به انجام رادیوتراپی یا پرتو درمانی، پرتودرمانی معمولاً روزی یک بار و هر بار به مدت چند دقیقه انجام می شود. پرتودرمانی در همه ی دنیا معمولاً پنج روز در هفته انجام می شود و در روزهای تعطیل آخر هفته انجام نمی شود ... ادامه مطلب

اکتبر، ماه آگاهی سازی درباره سرطان سینهاکتبر، ماه آگاهی سازی درباره سرطان سینه

سرطان سینه شایع‌ ترین نوع سرطان در بین زنان است و سالیانه بر زندگی ۲٫۱ میلیون زن در جهان تأثیر می‌ گذارد . همچنین سرطان سینه دومین علت اصلی مرگ و میر در میان زنان است . ... ادامه مطلب

عوامل موثر در بروز افتادگی پستانعوامل موثر در بروز افتادگی پستان

افتادگی پستان ها یکی از مشکلات شایع در میان خانم ها، به ویژه خانم های میانسال است؛ که با افزایش سن رخ می دهد. سن مشخصی برای افتادگی پستان ها وجود ندارد و علل مختلفی می تواند سبب افتادگی پستان ها شود. ... ادامه مطلب

طراحی و راه اندازی وب سایت : گروه نرم افزاری پزشک آنلاین