کتاب سیب صورتی
صفحه اصلی / مطالب و مقالات / بیماریهای خوش خیم پستان / بیماری های مربوط به رشد پستان

بیماری های مربوط به رشد پستان

رشد و نمو پستان بخش مهمی از تولید مثل هر فرد است و در مراحل خاصی در طول زندگی اتفاق می افتد. به طوری که ابتدا قبل از تولد، دوباره در دوران بلوغ و بعد در طول سال های باروری خانم ها. همچنین تغییراتی در سینه ها در طول سیکل قاعدگی و زمانی که زن به یائسگی می رسد اتفاق می افتد. تغییرات اندازه پستان معمولا خطرناک نیست، اما می تواند باعث بروز مشکلات فیزیکی و ظاهری شود. در ادامه مقاله به مشکلات و بیماری های رایج رشد پستان در زنان و مردان می پردازیم.

آنچه در این مطلب میخوانید

عوامل موثر در رشد پستان

مشکلات رایج رشد پستان

مشکلات رایج رشد پستان ممکن است در مراحل شکل گیری پستان ها در طول زندگی یک فرد اتفاق بیافتد که در ادامه به برخی از آن ها می پردازیم.

  1. کم آب شدن بافت همبند سینه
  2. از دست دادن حالت ارتجاعی
  3. کاهش سایز سینه
  4. افتادگی سینه ها

همچنین بخوانید: علائم سرطان سينه در مردان

رشد پستان از چه زمانی شروع می شود؟

واقعیت این است که رشد فیزیکی پستان در زمان های مختلف شروع می شود و در افراد مختلف با سرعت های متفاوتی پیشرفت می کند. بنابراین، شروع رشدی که با بلوغ همراه است از فردی به فرد دیگر متفاوت است و این کاملا طبیعی است.
پستان از بافت چربی، رگ ‌های خونی و مجاری شیر تشکیل شده است. دلیل بیولوژیک بزرگ‌ تر شدن آن ها این است که زن بتواند در صورت بچه‌ دار شدن در دوره ‌های بعدی زندگی به بچه شیر بدهد. اولین تغییر فیزیکی بلوغ برای دختران معمولاً رشد سینه است که اغلب در حدود 10 یا 11 سالگی شروع می شود. اما این کاملاً طبیعی است که رشد سینه در هر زمانی بین سنین 7 تا 13 سالگی شروع شود. اولین قاعدگی یک دختر معمولاً 2 تا 2 و نیم سال پس از شروع رشد سینه اتفاق می افتد.
پسران به طور متوسط رشد خود را در حدود 10 یا 11 سالگی شروع می کنند، اما شروع آن در هر زمانی بین 9 تا 15 سالگی نیز طبیعی است.
دختران و پسرانی که زودتر یا دیرتر از این محدوده ها شروع به رشد می کنند، هنوز هم می توانند طبیعی باشند، اما باید توسط دکترشون جهت اطمینان معاینه شوند.

بیماری های مربوط به رشد پستان

علت رشد ناگهانی پستان چیست؟

  1. چاقی: افزایش سایز سینه چیزی است که بسیاری از زنان تجربه می کنند. اولین و مهم ترین دلیل افزایش سایز سینه، افزایش وزن است؛ زیرا سینه ها از سلول های چربی تشکیل شده اند. بافت سینه حاوی گلبول ها و مجاری چربی هستند در نتیجه بیشتر مستعد تغییر ساختاری در افزایش وزن هستند. زمانی که محتوای چربی افزایش می یابد، اندازه سینه ها به طور همزمان افزایش می یابد. از این رو چاقی یا افزایش وزن می تواند منجر به بزرگ شدن سینه ها شود.
  2. آمیزش جنسی: رابطه جنسی و پیش نوازی نوعی لذت فیزیکی است که در آن هیجان انگیزترین نقاط در مردان و زنان تحریک می شوند و باعث افزایش گردش خون در بافت های سینه نیز می شود؛ فعالیت های جنسی باعث برآمدن آرئول ها می شود و از این رو ممکن است اندازه سایز سینه زنان تغییر کند.
  3. قرص های ضد بارداری: برخی از ترکیبات موجود در قرص های ضد بارداری می تواند به افزایش سایز سینه کمک کند.
  4. توده های سینه: سینه ها اغلب به دلیل وجود توده های سینه بزرگ تر به نظر می رسند و برای مقابله و درمان آن ها به مراقبت های پزشکی نیاز است. زنانی که تجربه افزایش سایز پستان را به مدت بیش از 15 تا 30 روز دارند و سینه آن ها ورم کرده، باید با پزشک مشورت کنند. سرطان پستان و توده در زنان بسیار رایج است.
  5. عدم ورزش: عدم ورزش و مصرف مداوم غذاهای چاق کننده می تواند منجر به افزایش سایز سینه شود.

اینستاگرام دکتر حکیمیان

برخی از بیماری های رشد و نمو پستان

هیپوپلازی پستان

هیپوپلازی پستان عارضه ای است که به دلیل عدم تکثیر مناسب بافت پستان در دوران بلوغ ایجاد می ‌شود. به این بیماری سینه های غده ای نیزگفته می شود. سینه های غده ای در حالی که بسیار رایج نیستند، نمی توانند نادر در نظر گرفته شوند زیرا بسیاری از زنان به دنبال درمان نیستند. در حالی که سینه های لوله ای هیچ تهدید مستقیمی برای سلامتی شما ایجاد نمی کنند، برخی از زنان ممکن است به دنبال اصلاح آن باشند. سینه های غده ای همچنین می تواند برای زنانی که مایل به شیر دادن هستند مشکلاتی ایجاد کند.
برخی از مادرانی که سینه ‌های رشد نیافته یا هیپوپلازی دارند، می‌ توانند شیر کافی برای تغذیۀ نوزاد را تولید کنند، اما برخی دیگر قادر به تولید هیچ شیری نخواهند بود. تا زمانی که شروع به شیردهی نکنید، مشخص نمی ‌شود که سینه ‌هایتان چه مقدار شیر تولید خواهند کرد. سینه‌ های رشد نافته بسیار باریک هستند و پُری معمول بافت سینه را ندارند و احتمالاً فاصلۀ زیادی از هم دارند. وجه مشترک سینه های غده ای این است که در هر دو جهت عمودی و افقی فاقد بافت سینه هستند.
ناحیه ای که نوک سینه را احاطه کرده است ممکن است به نظر منقبض شده یا فرو ریخته باشد. ممکن است ناحیه تاریک آرئول بزرگ شده به نظر برسد. یک جفت سینه غده ای یا رشد نیافته اغلب فاقد تقارن است و یکی از آنها به طور قابل توجهی بزرگتر از دیگری به نظر می رسد. به جای ظاهر گرد، سینه های غده ای ممکن است بیضی، نوک تیز یا مربعی شکل به نظر برسند.

نوبت دهی انلاین

ژنیکوماستی پستان

ژنیکوماستی وضعیتی است که در آن بافت سینه در مردان یا پسران بیش از حد رشد یا بزرگ شده است و آن ها ممکن است به طور ناهموار رشد کنند. ژنیکوماستی اغلب زمانی اتفاق می افتد که یک پسر نوجوان دچار تغییرات هورمونی در دوران بلوغ می شود؛ اما ممکن است با افزایش سن برای نوزادان و مردان نیز اتفاق بیافتد. ژنیکوماستی معمولا یک بیماری خوش خیم (غیر سرطانی) است و ممکن است با علل مختلف تغییرات هورمونی مرتبط باشد. در بسیاری از موارد، علت آن مشخص نیست.
ژنیکوماستی اغلب به دلیل تغییر در سطح هورمون زنانه (استروژن) و هورمون مردانه (تستوسترون) ایجاد می شود اما می تواند ناشی از علائم دیگری نیز باشد.
ژنیکوماستی می تواند از عوارض جانبی برخی داروها مانند داروهای ضد افسردگی، آنتی بیوتیک ها، شیمی درمانی، داروهای سرطان پروستات، زخم یا داروهای قلبی عروقی باشد. داروهای غیرقانونی مانند استروئیدهای آنابولیک، هروئین یا ماری جوانا نیز می توانند باعث ژنیکوماستی شوند.
برخی بیماری ها و شرایط پزشکی نیز ممکن است باعث ژنیکوماستی شوند که شامل موارد زیر است:

  1. برخی از شرایطی که نوزاد با آن متولد می شود (اختلالات مادرزادی)
  2. تومورهای غدد فوق کلیوی یا غده هیپوفیز
  3. بیماری های کبدی
  4. اختلالات تیروئید
  5. جراحت یا تروما
  6. بیماری کلیوی
  7. سرطان بیضه
  8. سرطان ریه
  9. چاقی
  10. نوزادان تازه متولد شده ممکن است یک نوع کوتاه مدت ژنیکوماستی داشته باشند. این اغلب به این دلیل است که استروژن مادر برای مدتی پس از تولد در خون نوزاد باقی می ماند.

ژنیکوماستی با سرطان سینه ارتباطی ندارد و به ندرت پیش می آید که مردان به سرطان سینه مبتلا شوند اما پزشک ممکن است آزمایشاتی را برای رد سرطان سینه انجام دهد.

کتاب سیب صورتی به قلم بیش از ۲۰ نفر از متخصصین مقوله سرطان پستان و با گردآوری و تدوین دکتر سید محمد رضا حکیمیان ، شامل اطلاعات معتبر ، کاربردی و بسیار مفیدی است که خواندن و معرفی آن را به تمامی کسانی که به نوعی با این بیماری مواجه هستند توصیه می کنیم . این مجموعه به پرسش‌های بی شماری در زمینه سرطان پستان پاسخ داده است و هدیه ارزشمندی برای دوستان و آشنایان است. شما می توانید برای دریافت این کتاب، روی لینک تهیه کتاب سیب صورتی کلیک کنید؛ یا از طریق پیام به شماره واتساپ ۰۹۰۴۴۰۴۶۶۴۹ اقدام فرمایید.


آدرس مطب : اصفهان ، خیابان توحید میانی ، کوچه 23
تلفن : 36294896 - 031

نظرات کاربران درباره این مطلب :پرنیا جعفری [ 1402-12-18 ]
سلام من ۱۳ساله هستم ویکی از سینه هام بزرگتر از اونیکی بچگی زیر بغلم توده شیری بود ک گفتن چیزی نیست ممکن از اون باشه

ترانه [ 1402-09-17 ]
سلام من ۱۳ سالمه ۱۲ سالگی پریود شدم سایز سینم الان ۶۰ هستش ولی یکم گشاده سایزش طبیعیه یا بزرگه ؟

معصومه شکوهی [ 1402-09-10 ]
سلام من سینه هام خیلی کوچیکن میخوا بزرگ بشن چیکار بکنم

زهراخندانی [ 1402-09-01 ]
سلام خسته نباشید چند سالی هست سینه های من خیلی بزرگ شد هیچ لباسی اندازه م نیست وگردن کتف درد می کنه میشه راهنمایی کنید

زهرا [ 1402-06-25 ]
سلام من چندسال پیش یه توده توی سینم داشتم عمل کردم از اون موقع بزرگ شدن سینه هام سایز۱۰۰ رسیده ومن نمیخوام اینجوری بشه چیکار کنم

شرمین یعقوبی [ 1402-04-14 ]
سلام خسته نباشید من سینه هام خیلی بزرگ سوتین های که به ماه پیش استفاده میکردم الان اصلا به درد نمی خورن چیکار کنم کوچیکه بشن ؟؟؟

ساجده [ 1402-01-22 ]
سلام. من از سينهم يكم درد ميكنم خب و زود بزرڱ نمي شون.

برای متن پیام فقط از حروف فارسی استفاده کنید .
این فرم صرفا جهت دریافت نظرات ، پیشنهادات و انتقادات کاربران در مورد مطلب فوق میباشد .
به سوالات پزشکی در این بخش پاسخ داده نمیشود .
از ارسال پیام های تبلیغاتی در این بخش خودداری نمایید .
حداکثر طول مجاز برای متن پیام 500 کاراکتر است .
نام و فامیل :
تلفن :
ایمیل :
متن پیـام :
آیا سرطان پستان همیشه همراه با توده ای قابل لمس است؟آیا سرطان پستان همیشه همراه با توده ای قابل لمس است؟

همه توده‌‌ هایی که در پستان ایجاد و یا توسط خانم‌‌ ها احساس می‌‌ شوند لزوما سرطان نیستند و اگر این توده‌‌ ها سرطانی هم باشند، با تشخیص زودرس و اقدام سریع درمان‌ پذیر خواهند بود، اما بسیاری از خانم‌‌ ها با مشاهده توده در پستان بسیار نگران و مضطرب می‌ شوند و حتی از مراجعه به پزشک هراس دارند. ... ادامه مطلب

خطر افزایش ابتلا به سرطان پستان به منارک زودرسخطر افزایش ابتلا به سرطان پستان به منارک زودرس

شروع چرخه قاعدگی برای برخی از دختران زودتر از حالت معمول رخ می دهد که به آن منارک زودرس گفته می شود.در ادامه این مقاله به بررسی منارک زودرس به صورت دق ... ادامه مطلب

طبیعی بودن یا نبودن ظاهر سینه ها بعد از عمل پروتز پستانطبیعی بودن یا نبودن ظاهر سینه ها بعد از عمل پروتز پستان

در برخی از خانم ها به دنبال بارداری ، زایمان و شیردهی فرم سینه ها تغییر می کند. این موضوع موجب علاقه مندی خانم ها به استفاده از پروتز سینه می شود . ... ادامه مطلب

طول دوره پرتو درمانی در سرطان سینه چند روز است؟طول دوره پرتو درمانی در سرطان سینه چند روز است؟

در بیماران مبتلا به سرطان در صورت تشخیص پزشک به انجام رادیوتراپی یا پرتو درمانی، پرتودرمانی معمولاً روزی یک بار و هر بار به مدت چند دقیقه انجام می شود. پرتودرمانی در همه ی دنیا معمولاً پنج روز در هفته انجام می شود و در روزهای تعطیل آخر هفته انجام نمی شود ... ادامه مطلب

طراحی و راه اندازی وب سایت : گروه نرم افزاری پزشک آنلاین