کتاب سیب صورتی
صفحه اصلی / مطالب و مقالات / بیماریهای خوش خیم پستان / هیدرآدنیت چرکی پستان چیست؟

هیدرآدنیت چرکی پستان چیست؟

هیدرآدنیت چرکی پستان عارضه ای پوستی است که معمولاً در اثر ساییده شدن برخی از مناطق پوست مانند زیر بغل، کشاله ران، باسن و سینه ها به وجود می آید و باعث ایجاد توده ها و برجستگی های کوچک و دردناک زیر پوست می شود. در ادامه مقاله به علت و علائم این بیماری دردناک می پردازیم.

آنچه در این مطلب میخوانید

جراحی پستان

علت هیدرآدنیت چرکی پستان

تصور می‌ شود این بیماری دارای یک جزء ژنتیکی قوی است، بنابراین اگر اعضای خانواده‌ تان به این بیماری مبتلا هستند، ممکن است در معرض خطر بیشتری قرار بگیرید. تمایل دارد در سنین نوجوانی و اوایل بزرگسالی ایجاد شود. زنان در معرض خطر بیشتری برای ابتلا به آن هستند، اما می تواند در مردان نیز رخ دهد. برخی از شرایط سلامتی نیز ممکن است خطر ابتلا به هیدرآدنیت چرکی پستان را افزایش دهند. این شامل:

مهم است که بدانید داشتن هر یک از شرایط فوق به این معنی نیست که شما به طور خودکار هیدرآدنیت چرکی پستان را مبتلا می شوید. با این حال، مهم است که در صورت ایجاد جوش، مراقب پوست خود باشید. توده ها در نتیجه مسدود شدن فولیکول های مو ایجاد می شوند و باعث هیدرآدنیت چرکی پستان می شود.

هیدرآدنیت چرکی معمولاً در دوران بلوغ شروع می شود، اما در هر سنی ممکن است رخ دهد. قبل از بلوغ و بعد از یائسگی کمتر شایع است، که ممکن است نشان دهد که هورمون‌ های جنسی در آن نقش دارند. بسیاری از افراد مبتلا به این بیماری آکنه و رشد بیش از حد مو (هیرسوتیسم) نیز دارند.
در موارد نادر، هیدرآدنیت چرکی ممکن است با بیماری کرون مرتبط باشد، به ویژه اگر در اطراف ناحیه کشاله ران و پوست نزدیک مقعد ایجاد شود. بیماری کرون یک بیماری طولانی مدت است که باعث می شود پوشش داخلی دستگاه گوارش ملتهب شود.

هیدرآدنیت چرکی پستان

مراحل ایجاد هیدرآدنیت چرکی پستان

  1. مرحله اول: مرحله اول خفیف ترین شکل بالینی این بیماری است. با کورک های جدا شده مشخص می شود که گاهی اوقات به صورت چند تایی ایجاد می شوند، اما بدون تشکیل تونل (مسیر سینوسی). این مرحله باعث ایجاد آبسه های گسترده یا اسکار نمی شود که HS شدیدتر می تواند ایجاد کند. موارد خفیف HS ممکن است با درمان های خانگی درمان شوند. اینها شامل شستن با صابون های ضد باکتری، استفاده از کمپرس گرم، اجتناب از اصلاح، خشک ماندن و استفاده از مواد ضد عفونی کننده است. همچنین ممکن است پزشک مصرف یک داروی ضد التهابی را توصیه کند.
  2. مرحله دوم: در مرحله دوم ممکن است آبسه های متوسط تری را تجربه کنید که ممکن است در نواحی گسترده تری از بدن شما ظاهر شوند. جوش هایی که در ابتدا در زیر پوست ایجاد شده اند می توانند بیشتر تشدید شوند و باز شوند و چرک تولید کنند. اگر درمان‌ های موضعی به تنهایی مؤثر نبوده ‌اند، پزشک ممکن است استروئید های خوراکی یا آنتی‌ بیوتیک‌ ها را نیز تجویز کند. این ها به ترتیب برای کمک به کاهش التهاب و تجمع باکتری ها به طور موقت مصرف می شوند. دارو های مسکن نیز ممکن است توصیه شوند.
  3. مرحله سوم: مرحله سوم شدیدترین شکل HS است. با توسعه گسترده تر ضایعات HS، از جمله تشکیلات دستگاه مشخص می شود. درد و جای زخم نیز در این مرحله انتظار می رود. با توجه به این ماهیت گسترده و مکرر، درمان مرحله سوم می تواند بسیار دشوار باشد. جای جوش، مجاری و اسکار ممکن است از طریق جراحی از بین برود، به خصوص اگر HS شروع به تداخل با کیفیت زندگی شما کند. لیزر درمانی و رفع موهای زائد نیز ممکن است کمک کننده باشد. داروهای سرکوب کننده سیستم ایمنی مانند آدالیموماب نیز ممکن است برای موارد شدید استفاده شود.

علائم هیدرآدنیت چرکی پستان

هیدرادنیت چرکی پستان می تواند یک یا چند ناحیه از بدن را درگیر کند. علائم و نشانه های این بیماری عبارتند از:

تشخیص هیدرآدنیت چرکی پستان

بسیاری از افراد مبتلا به این بیماری ممکن است فوراً به دنبال کمک پزشکی نباشند. این گاهی اوقات به دلیل تشخیص اشتباه قبلی آکنه کیستیک یا سایر بیماری های مزمن پوستی است. برخلاف آکنه سنتی، هیدرآدنیت چرکی تمایل دارد در همان مناطق عود کند و به درمان‌ های بدون نسخه پاسخ نمی‌ دهد. اگر یک یا چند مورد از موارد زیر را تجربه کردید، در مورد وضعیت پوست خود با پزشک صحبت کنید:

اینستاگرام دکتر حکیمیان

عوارض هیدرآدنیت چرکی

هیدرآدنیت چرکی مداوم و شدید می تواند عوارضی ایجاد کند، از جمله:

نوبت دهی آنلاین

درمان هیدرآدنیت چرکی پستان

هیدرآدنیت چرکی معمولا بعد از بلوغ شروع می شود. این بیماری می‌تواند سال ها ادامه داشته باشد و در طول زمان بدتر شود و اثرات جدی بر زندگی روزمره و رفاه عاطفی شما بگذارد. درمان ترکیبی پزشکی و جراحی می تواند به مدیریت بیماری و جلوگیری از عوارض کمک کند. گزینه های درمان این بیماری متفاوت است و با توجه به شرایط بیمار و شدت عوارض آن تعیین می شود. برخی از بیماران مجبور می شوند چند روش مختلف را امتحان کنند تا بتوانند درمان مناسب خود را پیدا کنند.
روش های درمان این بیماری عبارتند از:

یکی از ساده ترین روش ها برای درمان هیدرآدنیت چرکی پستان استفاده از کمپرس گرم است. برای این کار لازم است یک لیف یا کیسه حمام تمیز را زیر آب داغ بگیرید و سپس آن را به مدت ده دقیقه روی پستان ها و سایر محل های عارضه قرار دهید.

در مواردی که هیدرادنیت چرکی با دارو قابل کنترل نباشد، ممکن است جراحی در نظر گرفته شود. اگرچه هیدرآدنیت چرکی می‌تواند برای سال‌ ها باقی بماند، اما اگر زود تشخیص داده شود، می‌توان با درمان علائم را بهبود بخشید. با این حال، این وضعیت می تواند تأثیر قابل توجهی بر زندگی روزمره یک فرد داشته باشد. مجبور به تعویض منظم پانسمان و زندگی مداوم با درد و ناراحتی علائم می تواند کیفیت زندگی شما را تحت تاثیر قرار دهد و منجر به افسردگی شود.

کتاب سیب صورتی به قلم بیش از ۲۰ نفر از متخصصین مقوله سرطان پستان و با گردآوری و تدوین دکتر سید محمد رضا حکیمیان ، شامل اطلاعات معتبر ، کاربردی و بسیار مفیدی است که خواندن و معرفی آن را به تمامی کسانی که به نوعی با این بیماری مواجه هستند توصیه می کنیم . این مجموعه به پرسش‌های بی شماری در زمینه سرطان پستان پاسخ داده است و هدیه ارزشمندی برای دوستان و آشنایان است. شما می توانید برای دریافت این کتاب، روی لینک تهیه کتاب سیب صورتی کلیک کنید؛ یا از طریق پیام به شماره واتساپ ۰۹۰۴۴۰۴۶۶۴۹ اقدام فرمایید.


آدرس مطب : اصفهان ، خیابان توحید میانی ، کوچه 23
تلفن : 36294896 - 031

نظرات کاربران درباره این مطلب :رضا [ 1401-10-19 ]
من سالها درگیر این بیماری بودم. یه درمان یک نفر بهم معرفی کرد که کاملا جواب داد. من کمر، کشاله ران هر دو پام و زیربغلم کاملا درگیر بود. .یکیار دچار انسداد سیستم لنفاوی شدم. درمان من استفاده روزانه از صابون حاوی تی سی سی بود که میشه از داروخانه بدون نسخه تهیه کرد. الان بعد از حدود یک سال و نیم تقریبا کاملا درمان شدم. فقط یکی از ضایعات در زیربغل چپم باقی مونده که در واقع بدترین ضایعه ای بود که داشتم ولی خیلی کوچکتر شده و فکر میکنم طی چند ماه آینده ناپدید بشه.

برای متن پیام فقط از حروف فارسی استفاده کنید .
این فرم صرفا جهت دریافت نظرات ، پیشنهادات و انتقادات کاربران در مورد مطلب فوق میباشد .
به سوالات پزشکی در این بخش پاسخ داده نمیشود .
از ارسال پیام های تبلیغاتی در این بخش خودداری نمایید .
حداکثر طول مجاز برای متن پیام 500 کاراکتر است .
نام و فامیل :
تلفن :
ایمیل :
متن پیـام :
مقایسه جراحی لامپکتومی و ماستکتومی پستانمقایسه جراحی لامپکتومی و ماستکتومی پستان

دو نوع عمل جراحی برای خارج کردن توده ها از سینه وجود دارد که تشخیص نوع عمل برای هر بیمار به نسبت شرایطی که دارد بر عهده پزشک است. در ادامه این مقاله به بررسی دقیق تر عمل های ماستکتومی و لامپکتومی و تفاوت هایی که دارند می پردازیم. ... ادامه مطلب

در چه مواردی نمیتوان جراحی پروتز پستان انجام داد؟در چه مواردی نمیتوان جراحی پروتز پستان انجام داد؟

جراحی پروتز سینه جزء شایع ترین عمل های زیبایی است که به منظور بزرگ کردن سینه انجام می گیرد.دراین مقاله به بررسی دقیق تر منع یا محدودیت پروتز سینه می پردازیم. ... ادامه مطلب

ماموگرافی دیجیتال چیست؟ماموگرافی دیجیتال چیست؟

امروزه شیوه های مختلفی برای تشخیص سرطان پستان به کار برده می شود که یکی از مناسب ترین این روش ها را می توان استفاده از ماموگرافی دیجیتال در نظر گرفت ... ادامه مطلب

لیپوساکشن سینه چیست و برای چه افرادی مناسب است؟لیپوساکشن سینه چیست و برای چه افرادی مناسب است؟

یکی از راه های کاهش حجم سینه ها، عمل لیپوساکشن سینه است که راه حلی مطمئن و اثربخش برای لاغری، فرم دهی و کشیدن چربی سینه ها است ... ادامه مطلب

طراحی و راه اندازی وب سایت : گروه نرم افزاری پزشک آنلاین