کتاب سیب صورتی
صفحه اصلی / مطالب و مقالات / مطالب سرطان پستان / ارتباط بین سندروم متابولیک و سرطان پستان

ارتباط بین سندروم متابولیک و سرطان پستان

سرطان دومین عامل شایع مرگ و میر در کشورهای توسعه یافته و سومین عامل مرگ در کشورهای در حال توسعه از جمله ایران است. سرطان سینه یک نوع از سرطان است که از محل پستان آغاز شده و در صورت پیشرفت می تواند به سایر نقاط بدن منتشر شود و زندگی فرد مبتلا را تهدید کند.

آنچه در این مطلب میخوانید

طبق تحقیقات و پژوهش های انجام شده، بین سرطان پستان و سندروم متابولیک ارتباط مثبتی وجود دارد. در ادامه این مقاله به بررسی ارتباط میان سندروم متابولیک و سرطان پستان به صورت دقیق تر می پردازیم.

جراحی پستان

سندروم متابولیک چیست؟

سندروم متابولیک به گروهی از اختلالات گفته می شود که اگر باهم رخ دهند، سبب افزایش احتمال بروز یک سری از عوارض از جمله خطر بیماری قلبی، سکته، دیابت نوع دو و به ویژه سرطان پستان می شوند. این اختلالات شامل موارد زیر می شوند:

توجه کنید که وجود یکی از اختلالات ذکر شده، به معنای ابتلا به بیماری سندروم متابولیک نیست؛ بلکه به این معناست که خطر ابتلا به بیماری های جدی، برای فرد بیش تر خواهد بود. بدیهی است که وجود تعداد بیش تری از این اختلالات در یک فرد، احتمال ابتلا به عوارض مذکور را به طور معناداری افزایش می دهد. به عبارتی دیگر، سندروم متابولیک که با نام سندروم مقاومت به انسولین نیز شناخته می شود، به صورت چاقی شکمی، دیس لیپیدمی، قند خون ناشتای بالا و فشار خون بالا توصیف می ‏شود.

ارتباط میان سندروم متابولیک و سرطان پستان

ارتباط میان سندروم متابولیک و سرطان پستان

همانطور که پیش تر ذکر شد، بررسی مقالات و نتایج مطالعات نشان داده است که خطر ابتلا به سرطان، به ویژه سرطان پستان در خانم ها، در افراد مبتلا به بیماری سندروم متابولیک بالاتر است و از این رو لازم است اقداماتی جهت کاهش این خطرات در گروه‏ های در معرض خطر انجام شود که در ادامه به ذکر تعدادی از آن ها می پردازیم.
در بیماران مبتلا به سرطان سینه، سندروم متابولیک به دنبال چاقی، زندگی کم تحرک و دریافت شیمی درمانی ، شدت می یابد. آمارها نشان می دهند که در زنان مبتلا به سندروم متابولیک، احتمال بروز سرطان پستان 17 درصد، احتمال بازگشت و عود مجدد سرطان سینه 3 برابر و مرگ در اثر سرطان سینه 2 برابر بیش تر از زنانی است که به سندروم متابولیک مبتلا نیستند.

نوبت دهی دکتر حکیمیان

آیا می توان گفت ورزش و تحرک کافی برای این افراد کمک کننده است؟

در یک پژوهش انجام گرفته توسط دکتر کریستینا دیلی و تیمش، مشخص شد که میزان بروز سندروم متابولیک در خانم هایی که ورزش نکرده بودند، 80 درصد بود و این میزان در خانم هایی که ورزش کردند به 15 درصد کاهش یافته بود.
همچنین آن دسته از خانم هایی که ورزش کرده بودند، چربی بدن خود را کاهش داده و ماهیچه بدست آوردند، خطر ابتلا به بیماری قلبی را پایین آوردند، فشار خون به میزان 15 درصد کاهش یافت و میزان چربی مفید خون یعنی اچ دی ال 50 درصد افزایش داشته است.
این آمار و ارقام به خوبی نشان می دهد که انجام ورزش مناسب، نقش پررنگی در کمک به این دسته از بیماران دارد. به طوری که دکتر دیلی می گوید: ورزش یک فرمی از دارو و درمان است.

اینستاگرام دکتر حکیمیان

چه راه های دیگری برای مدیریت این بیماری وجود دارد؟

امروزه ماموپلاستی یا جراحی ترمیمی پستان با به کار گیری تکنیک های پیشرفته و روز دنیا، همچنین دستگاه های مجهز و مدرن انجام می‌شود. این جراحی به منظور ایجاد زیبایی و ترمیم معایب پستان صورت می‌گیرد.


آدرس مطب : اصفهان ، خیابان توحید میانی ، کوچه 23
تلفن : 36294896 - 031

درباره این موضوع مطالب بیشتری بخوانید

نظرات کاربران درباره این مطلب :
برای متن پیام فقط از حروف فارسی استفاده کنید .
این فرم صرفا جهت دریافت نظرات ، پیشنهادات و انتقادات کاربران در مورد مطلب فوق میباشد .
به سوالات پزشکی در این بخش پاسخ داده نمیشود .
از ارسال پیام های تبلیغاتی در این بخش خودداری نمایید .
حداکثر طول مجاز برای متن پیام 500 کاراکتر است .
نام و فامیل :
تلفن :
ایمیل :
متن پیـام :
سرطان سينه در مردان چه علائمی دارد؟سرطان سينه در مردان چه علائمی دارد؟

سرطان سینه در مردان از بیماری‌های نادر در میان آقایان است که به علت رشد و تکثیر خارج از کنترل سلول‌های داخل پستان رخ می‌دهد و ممکن است به سایر قسمت‌های بدن نیز منتقل شود و در آنجا گسترش یابد. ... ادامه مطلب

ماکروماستی بهترین درمان برای بزرگی سینهماکروماستی بهترین درمان برای بزرگی سینه

ماکروماستی یا بزرگی بیش از حد پستان، وضعیتی است که در آن اندازه سینه فرد در مقایسه با سایر اندام های بدن به طور نامتناسبی بزرگ است. ... ادامه مطلب

در جلسات مشاوره پروتز سینه چه مواردی مطرح می شود؟در جلسات مشاوره پروتز سینه چه مواردی مطرح می شود؟

جراحی پروتز سینه از جمله جراحی های زیبایی پستان می باشد که به منظور افزایش سایز سینه و خوش فرم تر کردن سینه ها مورد استفاده قرار می گیرد. ... ادامه مطلب

مراقبتهای بعد از عمل ماموپلاستی چگونه است؟مراقبتهای بعد از عمل ماموپلاستی چگونه است؟

ماموپلاستی گاهی اوقات یک روش درمانی محسوب می‌ شود و در بعضی مواقع یک عمل زیبایی به شمار می‌ رود . این موضوع به نیاز بیمار بستگی دارد . جنبه درمانی ماموپلاستی بیشتر برای خانم های درگیر با سرطان سینه کاربرد دارد زیرا این افراد برای درمان کامل ، باید بافت سینه خود را بردارند . ... ادامه مطلب

طراحی و راه اندازی وب سایت : گروه نرم افزاری پزشک آنلاین