کتاب سیب صورتی
صفحه اصلی / مطالب و مقالات / جراحی پستان / آیا بیماران مبتلا به بیماری های خود ایمنی، می توانند جراحی پستان انجام دهند؟

آیا بیماران مبتلا به بیماری های خود ایمنی، می توانند جراحی پستان انجام دهند؟

جراحی پستان، یک نوع جراحی است که طی آن، به سینه خانم ها شکل داده می شود. این جراحی به دلایل مختلفی صورت می گیرد که عمدتا، این دلایل به دو گروه اصلی تقسیم می شوند. این جراحی ها یا با اهداف زیبایی، از جمله بازسازی سینه ، جوانسازی سینه و تغییر اندازه آن صورت می گیرد، یا با اهداف پزشکی و درمانی، از جمله کوچک کردن سینه برای کاهش فشار روی گردن و کمر یا درمان سرطان انجام می گیرد.

آنچه در این مطلب میخوانید

ممکن است برخی از داوطلبین این جراحی، به بیماری های خود ایمنی مبتلا باشند، در نتیجه با این سوال روبرو می شوند که با توجه به شرایط خاص خود، قادر به انجام این جراحی هستند یا خیر. در ادامه این مقاله به صورت دقیق تر بررسی می کنیم، که آیا بیماران مبتلا به بیماری های خود ایمنی، می توانند جراحی پستان انجام دهند؟ یا خیر؟

جراح پستان

جراحی پستان چقدر رایج است؟

از آنجایی که سرطان پستان، یکی از رایج ترین سرطان ها در بین زنان می باشد؛ و بهترین روش درمانی برای سرطان پستان، جراحی نمودن آن است، واضح است که جراحی سینه رواج بسیار زیادی در میان مبتلایان به سرطان سینه داشته باشد. البته لازم به ذکر است، در صورتی که این سرطان در مراحل ابتدایی تشخیص داده شود، می توان آن را به خوبی درمان کرد و نیازی به جراحی آن نیست. از طرف دیگر، تعداد زنانی که مایل هستند تا با استفاده از جراحی، ظاهر سینه های خود را بهبود ببخشند نیز کم نمی باشد.

همچنین بخوانید: مشاوره پروتز پستان

درمان سرطان پستان با جراحی:

  1. برای درمان سرطان پستان، یا می توان کل بافت سینه را برداشت ( ماستکتومی )؛ یا در صورت امکان، برداشت بافت سینه را به ناحیه تومور سرطانی محدود کرد و مابقی بافت سینه را حفظ نمود ( لامپکتومی ).
  2. بسیاری از کسانی که ماستکتومی داشته اند، با جراحی زیبایی پستان ، ظاهر سینه خود را بهبود می بخشند؛ که همین مورد یکی از دلایل رواج بسیار بالای جراحی های پستان است.
جراحی پستان و اختلالات خود ایمنی

علت محبوبیت بالای جراحی های زیبایی پستان چیست؟

نتایج مطلوبی که این جراحی به همراه دارد، سبب محبوبیت روز افزون این جراحی ها در میان خانم ها شده است. برخی از این نتایج عبارتند از:

بیماری خود ایمنی چیست؟

در حالت معمول، سیستم ایمنی بدن ما سلول های خودی را از سلول های بیگانه تشخیص می دهد و آن ها را مورد حمله قرار نمی دهد. به عبارتی، به طور طبیعی نقش سیستم ایمنی بدن ما این است که از بدن در برابر پاتوژن هایی مانند باکتری ها و ویروس ها دفاع کند. اگر شرایطی به وجود بیاید که این سیستم اشتباها به سلول های خودی حمله کند و آن را از بین ببرد، می گوییم فرد به بیماری خود ایمنی مبتلا شده است.
این بیماری علت مشخصی ندارد، اما یک سری از موارد، از جمله رژیم غذایی، عوامل ژنتیکی، عفونت ها، در معرض مواد شیمیایی یا پرتوهای خطرناک قرار گرفتن و... می توانند ریسک ابتلا به این بیماری را افزایش دهند.

اینستاگرام دکتر حکیمیان

بیماری های خود ایمنی چه علائمی دارند؟

به طور معمول، علائم اولیه بسیاری از بیماری‌های خود ایمنی، مشابه یکدیگر بوده که برخی از آن ها شامل موارد زیر می شوند:

نوبت دهی آنلاین دکتر حکیمیان

میان بیماری های خود ایمنی و جراحی پستان ارتباطی وجود دارد؟

آنچه ثابت شده، وجود احتمال ابتلا به بیماری های خود ایمنی، پس از انجام جراحی پروتز پستان است. به عبارتی، تعدادی از داوطلبین این جراحی، بعد از مدتی با بیماری های خود ایمنی روبرو شده اند.
در ارتباط با معکوس این قضیه، دلایل کافی و قطعی وجود ندارد؛ اما از طریق یک سری از استدلال ها می توان گفت که بهتر است، افراد مبتلا به بیماری های خود ایمنی از انجام جراحی های پستان خودداری کنند.
برای مثال تحقیقات نشان داده اند که بیماری های خود ایمنی، ترمیم زخم ها را به تعویق می اندازند و در روند طبیعی آن، اختلال ایجاد می کنند. یکی از مواردی که به داوطلبین تمام جراحی ها، به ویژه جراحی های پستان توصیه می شود، نبود مشکل در ترمیم زخم ها است. نهایتا می توان نتیجه گرفت که بهتر است این گروه بیماران، از انجام این گونه جراحی ها اجتناب کنند.

توصیه می‌شود در صورت احساس هر توده ای در پستان خود حتما در اسرع وقت به پزشک مراجعه نمایید. تشخیص ماهیت توده پستان ، و روشهای درمانی مورد نیاز آن، از اقداماتی است که توسط فوق تخصص سرطان پستان انجام می‌پذیرد.


آدرس مطب : اصفهان ، خیابان توحید میانی ، کوچه 23
تلفن : 36294896 - 031

درباره این موضوع مطالب بیشتری بخوانید

نظرات کاربران درباره این مطلب :
برای متن پیام فقط از حروف فارسی استفاده کنید .
این فرم صرفا جهت دریافت نظرات ، پیشنهادات و انتقادات کاربران در مورد مطلب فوق میباشد .
به سوالات پزشکی در این بخش پاسخ داده نمیشود .
از ارسال پیام های تبلیغاتی در این بخش خودداری نمایید .
حداکثر طول مجاز برای متن پیام 500 کاراکتر است .
نام و فامیل :
تلفن :
ایمیل :
متن پیـام :
داستان های بازمانده های زن ایرانی از سرطان پستانداستان های بازمانده های زن ایرانی از سرطان پستان

سرطان پستان شايعترين سرطان زنان است که از جمله درمان های این بیماری ميتوان از جراحی، شیمی درماني، رادیوتراپی و هورمون درماني نام برد ... ادامه مطلب

چرا طی درمان سرطان پستان لنف ادم رخ میدهد؟چرا طی درمان سرطان پستان لنف ادم رخ میدهد؟

سیستم لنفاوی، شبکه ای متشکل از عروق و غدد لنفاوی است. این شبکه بخشی از سیستم گردش خون و همچنین بخشی از سیستم ایمنی بدن است. لنف، مایع شیری رنگی است که در عروق لنفاوی و غدد لنفاوی جریان دارد و حاوی پروتئین، گلبولهای سفید، چربی و فاکتورهای انعقادی میباشد ... ادامه مطلب

هیدرآدنیت چرکی پستان چیست؟هیدرآدنیت چرکی پستان چیست؟

هیدرآدنیت چرکی پستان عارضه ای پوستی است که معمولاً در اثر ساییده شدن برخی از مناطق پوست مانند زیر بغل، کشاله ران، باسن و سینه ها به وجود می آید و باعث ایجاد توده ها و برجستگی های کوچک و دردناک زیر پوست می شود. در ادامه مقاله به علت و علائم این بیماری دردناک می پردازیم. ... ادامه مطلب

سرطان سينه در زنان و نقش فاکتورهاي محيطي در ايجاد آنسرطان سينه در زنان و نقش فاکتورهاي محيطي در ايجاد آن

سرطان پستان، شایعترین سرطانی است که خانم ها به آن مبتلا می شوند. در کشورهای غربی این بیماری بیشتر در سنین بالای ۵۰ سال دیده می شود ولی در کشور ما بیماران، جوان تر هستند و در بسیاری از موارد به علت عدم آگاهی از علائم بیماری در مراحل پیشرفته تری مراجعه می کنند ... ادامه مطلب

طراحی و راه اندازی وب سایت : گروه نرم افزاری پزشک آنلاین