کتاب سیب صورتی
صفحه اصلی / مطالب و مقالات / مطالب سرطان پستان / درمان سرطان پستان با شیمی درمانی

درمان سرطان پستان با شیمی درمانی

شیمی درمانی، برای سرطان سینه از داروهایی برای هدف قرار دادن و تخریب سلول های سرطانی سینه استفاده می کند. این داروها معمولا مستقیما با سورنگ یا به صورت قرص وارد رگ می شوند. شیمی درمانی برای سرطان پستان به طور مکرر در کنار روش های درمانی دیگر مانند جراحی، پرتو درمانی یا هورمون درمانی استفاده می شود. دریافت شیمی درمانی برای سرطان پستان ممکن است شانس بهبودی را افزایش دهد، خطر بازگشت سرطان را کاهش دهد، علائم سرطان را کاهش داده یا به افراد مبتلا به سرطان برای زندگی طولانی تر و با کیفیت بهتر کمک کند.

آنچه در این مطلب میخوانید

اگر سرطان عود کرده یا گسترش یافته باشد، شیمی درمانی ممکن است با کنترل سرطان پستان به شما کمک کند زندگی طولانی تری داشته باشید، یا اینکه کاهش علائم سرطان کمک کند. شیمی درمانی برای سرطان پستان، ممکن است با خطر عوارض جانبی موقتی یا دائمی و خفیف یا جدی همراه باشد. پزشک می تواند به شما کمک کند تا تصمیم بگیرید آیا شیمی درمانی برای سرطان پستان انتخاب خوبی است یا خیر.

جراحی پستان

عوارض شیمی درمانی برای سرطان پستان

دارو های مورد استفاده در شیمی درمانی معمولا با سرعت رشد و تقسیم زیاد را تحت تاثیر قرار می دهند، از این رو بر سلولهای سرطانی و نیز برخی از سلولهای طبیعی بدن که رشد بیشتری دارند اثر می گذارند. بنابراین مو، مغز، استخوان، پوشش مخاطی دهان، بینی و دستگاه گوارش بیش از سلولهای سایر ارگان ها تحت تاثیر این دارو ها قرار می گیرند. عوارض شیمی درمانی سرطان پستان عبارتند از:

تغییرات ظاهری:

اگر چه این امر موجب درد یا صدمه جسمی نمی شود، اما از آنجا که بیماران احساس می کنند که زیبایی و وجاهت خود را از دست داده اند باعث استرس روانی برای بانوان می شود. این مسئله معمولا 1/5 تا 3 هفته پس از شروع درمان آغاز می شود و به تدریج منجر به ریختن کامل تمام موهای بدن می شود. تغییرات ناخن، زخم های دهان، خستگی از دیگر مشکلات درمان شیمی درمانی است.

شیمی درمانی سرطان پستان

تهوع و استفراغ:

تهوع پس از هر دوره شیمی درمانی بسته به نوع دارو و شرایط بیمار ممکن است به صورت خفیف یا شدید بروز کند.

جهت کاهش تهوع بهتر است نکات زیر رعایت شود:

انوبت دهی آنلاین دکتر حکیمیان

کاهش سلولهای خونی:

کاهش تعداد انواع سلولهای خونی عارضه جدی و مهمی است که علت آن را از بین رفتن سلولهای تولید کننده خون در مغز استخوان توسط دارو های شیمی درمانی است. می دانید که در مغز استخوان سه نوع سلول ساخته می شود:

اشکالات قاعدگی:

در سنین قبل از قاعدگی، شیمی درمانی باعث توقف عادت ماهیانه به طور دائم یا موقت می گردد، البته قطع دائمی عادت ماهیانه (یائسگی زودرس) بندرت ایجاد می شود.

اینستاگرام دکتر حکیمیان

شانس درمان سرطان سینه با شیمی درمانی

پس از اتمام شیمی درمانی، پزشک برای ویزیت و معاینات بعدی شما برنامه ریزی می کند. معمولا 4 تا 6 ماه یک بار و سپس با فاصله زمانی طولانی تر در دوره ی عاری از سرطان هستید.

تعیین مراحل سرطان و شانس درمان با شیمی درمانی

  1. مرحله صفر: اولین مرحله سرطان پستان است که در صورت تشخیص زودهنگام و درمان مناسب، نتیجه درمان آن 100 درصد است.
  2. مرحله 1: در این مرحله توده سرطانی در بافت پستان کمتر از 5 سانتی متر است. و هیچ غدد لنفاوی درگیر نکرده است. پیش آگاهی بیماری در این مرحله شرط درمان مناسب و به موقع 98 درصد است.
  3. مرحله 2: در این مرحله توده سرطانی در بافت پستان بین 2- 5 سانتی متر است. و تعداد غدد لنفاوی درگیر 3-1 عدد است. پیش آگاهی بیماری در این مرحله شرط درمان مناسب و به موقع 88 درصد است.
  4. مرحله 3: در این مرحله توده سرطانی در بافت پستان بیش تر از 5 سانتی متر است. و تعداد غدد لنفاوی درگیر بیشتر از 3 عدد است. در این مرحله تومور به دیگر ارگان های بدن پیشرفت نکرده است. پیش آگاهی بیماری در این مرحله شرط درمان مناسب و به موقع 52 درصد است.
  5. مرحله 4: در این مرحله تومور به دیگر ارگان های بدن پیشرفت کرده است. پیش آگاهی بیماری در این مرحله شرط درمان مناسب و به موقع 16 درصد است.

عمل لیفت همراه با پروتز سینه یکی از روشهای افزایش حجم، بالا بردن و خوش فرم نمودن سینه است. این جراحی توسط دکتر سید محمدرضا حکیمیان در اصفهان قابل انجام است. لطفا جهت کسب اطلاعات بیشتر با شماره تلفن 36294896 - 031 اقدام فرمایید.


آدرس مطب : اصفهان ، خیابان توحید میانی ، کوچه 23
تلفن : 36294896 - 031

درباره این موضوع مطالب بیشتری بخوانید

نظرات کاربران درباره این مطلب :حجت اله زارع [ 1402-12-05 ]
سلام تغذیه بیماران سرطان پستان چه چیزهایی بهتر است؟

برای متن پیام فقط از حروف فارسی استفاده کنید .
این فرم صرفا جهت دریافت نظرات ، پیشنهادات و انتقادات کاربران در مورد مطلب فوق میباشد .
به سوالات پزشکی در این بخش پاسخ داده نمیشود .
از ارسال پیام های تبلیغاتی در این بخش خودداری نمایید .
حداکثر طول مجاز برای متن پیام 500 کاراکتر است .
نام و فامیل :
تلفن :
ایمیل :
متن پیـام :
فیلم های آموزشی در مورد سرطان پستانفیلم های آموزشی در مورد سرطان پستان

در این بخش اطلاعات مفیدی (مانند معاینه سینه، پیشگیری از سرطان پستان و غیره) در مورد سرطان پستان در قالب فایل ویدئویی به شما کاربران گرامی ارائه می‌گردد ... ادامه مطلب

کلسیفیکاسیون پستان چیست و چگونه درمان می شود ؟کلسیفیکاسیون پستان چیست و چگونه درمان می شود ؟

کلسیفیکاسیون پستان عبارت است ازرسوب کلسیم در بافت پستانی . کلسیفیکاسیوندر بافت پستان شایع است . حدود ۵۰ درصد خانم های بالای ۵۰ سال ممکن است کلسیفیکاسیون پستان داشته باشند . ... ادامه مطلب

دوران نقاهت بعد از عمل کوچک کردن سینهدوران نقاهت بعد از عمل کوچک کردن سینه

در جراحی کوچک کردن سینه (ماموپلاستی)، چربی، بافت و پوست اضافه سینه برداشته می شود. عمل کوچک کردن سینه به لیفت و تغییر دادن شکل سینه ها و بهبود موقعیت ... ادامه مطلب

تفاوت متخصصان جراحی پستان با متخصصان جراحی زیباییتفاوت متخصصان جراحی پستان با متخصصان جراحی زیبایی

جراحان پستان فقط و فقط عمل های زیبایی و ترمیمی پستان را انجام می دهند به همین دلیل تسلط بیشتر و مهارت بالاتری برای انجام جراحیهای سینه دارند. ... ادامه مطلب

طراحی و راه اندازی وب سایت : گروه نرم افزاری پزشک آنلاین