کتاب سیب صورتی
صفحه اصلی / مطالب و مقالات / جراحی پستان / ماستکتومی و انواع روشهای انجام آن

ماستکتومی و انواع روشهای انجام آن

در طی جراحی ماستکتومی ، جراح بافت یک یا هر دو پستان را برمی دارد. هدف از این عمل معمولاً حذف یا جلوگیری از شیوع و گسترش سرطان سینه است ، اما برخی از افراد به دلایل دیگر تحت این عمل سرطان سينه زنان قرار می گیرند.

آنچه در این مطلب میخوانید

جراح پستان

بعضی از انواع ماستکتومی فقط بخشی از بافت پستان را از بین می برد و برخی دیگر گسترده تر هستند. نوعی که پزشک به شما توصیه می کند به علت انجام عمل بستگی دارد. اگر فردی مبتلا به سرطان پستان باشد ، نوع سرطان و میزان گستردگی آن در انتخاب نوع جراحی تأثیر می گذارد. جراحی گسترده می تواند ظاهر پستان ، نوک سینه ها یا هر دو را تغییر دهد. اگر فردی بخواهد ظاهر اصلی خود را بازیابد ، جراحی ترمیمی و پروتز دو گزینه مناسب است.

همچنین بخوانید: ماستکتومی

انواع ماستکتومی

ماستکتومی انواع مختلفی دارد. آنها عبارتند از:

ماستکتومی توتال یا ماستکتومی کامل (ساده):

این عمل جراحی شامل برداشتن کل پستان است اما عضلات زیر پستان و غدد لنفاوی را دست نخورده رها می کند.

ماستکتومی دوبل:

این جراحی شامل برداشتن هر دو پستان است. اگر ویژگی های ژنتیکی نشان دهنده خطر بالای سرطان پستان باشند ، معمولاً این جراحی به عنوان یک اقدام پیشگیرانه صورت می گیرد. از این رو به آن ماستکتومی پیشگیرانه نیز گفته می شود.

ماستکتومی رادیکال:

این عمل جراحی شامل برداشتن کل پستان ، غدد لنفاوی زیر بغل و عضلات دیواره قفسه سینه می باشد.

ماستکتومی رادیکال اصلاح شده:

این عمل که با نام ماستکتومی رادیکال تعدیل شده نیز شناخته می شود شامل برداشتن کامل غدد لنفاوی پستان و زیر بغل توسط جراح است اما عضلات دیواره قفسه سینه دست نخورده باقی می مانند.

ماستکتومی محافظ پوست:

این عمل شامل برداشتن بافت پستان و نوک آن توسط جراح است اما پوست را دست نخورده باقی می گذارد. جراح همچنین در حین عمل ، پستان را بازسازی می کند.

ماستکتومی محافظ نوک پستان:

این روش نسبتاً جدید است که بر سالم ماندن پوست ، نوک سینه و بافت محیطی پستان تاکید دارد.

ماستکتومی

جراحی حفظ پستان

روش های کم تر تهاجمی که در مجموع تحت عنوان جراحی محافظت کننده از پستان شناخته می شوند گزینه ای دیگر برای بسیاری از افراد با تشخیص سرطان پستان به شمار می روند. نمونه هایی از این روش ها عبارتند از:

لامپکتومی:

عمل لامپکتومی شامل برداشتن تومور و بافت اطراف توسط جراح است ، اما پستان ها به طور کلی دست نخورده باقی می مانند. ممکن است فرد به پرتو درمانی و همچنین جراحی نیاز داشته باشد.

کوادرانکتومی:

به این نوع جراحی ، ماستکتومی پارشیال ، ماستکتومی جزئی یا ماستکتومی ناقص گفته می شود. این روش شامل برداشتن بافت پستان بیش از لامپکتومی است ، اما جراح همچنان بیشتر بافت پستان را سالم نگه می دارد.

ماستکتومی محافظ پوست:

این روش جدید شامل حفظ پوست پستان و بازسازی سینه ای با ظاهر طبیعی تر است. تنها در صورتی که هیچ سلول سرطانی نزدیک به پوست نباشد ، این جراحی امکان پذیر است.

ترمیم و بازسازی پستان

بازسازی نوعی جراحی زیبایی به شمار می رود که می تواند ظاهر اصلی پستان ها را باز گرداند. یک فرد می تواند در طی جراحی ماستکتومی یا در جراحی دوم ، اغلب 6-12 ماه بعد از عمل اصلی ، بازسازی را انجام دهد.
اما بیشتر افراد به دلایل مختلف ترجیح می دهند عمل بازسازی و ترمیمی نداشته باشند.

اینستاگرام دکتر حکیمیان

چه کسی به انواع ماستکتومی نیاز دارد و چرا؟

سرطان پستان و خطر ابتلا به آن شایع ترین دلیل انجام ماستکتومی است. اگر فرد به بیماری دیگری در پستان مبتلا باشد ، پزشک ممکن است یکی از انواع ماستکتومی را نیز توصیه کند. به طور کلی ، اگر فردی مشکلات زیر را داشته باشد ، احتمالا پزشک یکی از انواع ماستکتومی را پیشنهاد می کند:

  1. سرطان غیر تهاجمی پستان: سرطان مجاری درجا (DCIS) شایع ترین نوع سرطان غیر تهاجمی پستان است. در مجاری شیر ایجاد می شود و طبق همین تعریف ، در بافت پستان گسترش نیافته است.
  2. مرحله 1 ، 2 و 3 سرطان پستان: ماستکتومی می تواند به درمان سرطان پستان کمک کند تا زمانی که در مرحله نهایی باشد و به نقاط دوردست بدن مانند ریه ها گسترش یابد.
  3. سرطان التهابی پستان: این یک فرم تهاجمی است ، و دکتر ممکن است انجام شیمی درمانی را قبل از عمل توصیه کند.
  4. بیماری پاژه پستان : این نوع نادر سرطان پوست نوک پستان و آرئول را تحت تأثیر قرار می دهد و اغلب شامل DCIS یا سرطان مهاجم پستان است.
  5. سرطان پستان عود موضعی: در صورت بازگشت سرطان به پستان یا ناحیه ای از پستان ، ماستکتومی ممکن است لازم باشد.

نوبت دهی دکتر حکیمیان

روش های نوین ماستکتومی و حفظ پستان

در حال حاضر روش ‌های جدید تری نیز برای ماستکتومی وجود دارد که در ادامه به آن ها اشاره می کنیم:

توصیه می‌شود در صورت احساس هر توده ای در پستان خود حتما در اسرع وقت به پزشک مراجعه نمایید. تشخیص ماهیت توده پستان ، و روشهای درمانی مورد نیاز آن، از اقداماتی است که توسط فوق تخصص سرطان پستان انجام می‌پذیرد.


آدرس مطب : اصفهان ، خیابان توحید میانی ، کوچه 23
تلفن : 36294896 - 031

درباره این موضوع مطالب بیشتری بخوانید

نظرات کاربران درباره این مطلب :
برای متن پیام فقط از حروف فارسی استفاده کنید .
این فرم صرفا جهت دریافت نظرات ، پیشنهادات و انتقادات کاربران در مورد مطلب فوق میباشد .
به سوالات پزشکی در این بخش پاسخ داده نمیشود .
از ارسال پیام های تبلیغاتی در این بخش خودداری نمایید .
حداکثر طول مجاز برای متن پیام 500 کاراکتر است .
نام و فامیل :
تلفن :
ایمیل :
متن پیـام :
درباره نئوپلاسم یا تومور پستان در زنان بیشتر بدانیددرباره نئوپلاسم یا تومور پستان در زنان بیشتر بدانید

نئوپلاسم یا نورُسته نوعی رشد غیر طبیعی و بیش از حد بافت است. رشد نئوپلاسم با بافت‌ های اطرافش تناسب ندارد. در بیشتر مواقع این رشد غیر طبیعی باعث ایجاد یک توده می ‌شود، که به آن تومور گفته می ‌شود ... ادامه مطلب

بیوپسی وکیوم پستان چیست و چگونه انجام میشود؟بیوپسی وکیوم پستان چیست و چگونه انجام میشود؟

یکی از قابل استفاده ترین روشهای بیوپسی (نمونه برداری)، بیوپسی تحت گاید سونوگرافی بخصوص در مورد توده های غیر قابل لمس پستانی یا توده های کوچک ولی قابل رویت در سونوگرافی می باشد ... ادامه مطلب

آیا سرطان پستان همیشه متاستاز می دهد؟آیا سرطان پستان همیشه متاستاز می دهد؟

متاستاز سرطان پستان به شرایطی گفته می شود که سلول های سرطانی به اندامی دیگر به جز پستان سرایت کرده و تنها در بافت پستان، متمرکز نیستند. ... ادامه مطلب

کدام مبتلایان به سرطان سینه باید شیمی درمانی شوند؟کدام مبتلایان به سرطان سینه باید شیمی درمانی شوند؟

مبتلایان به سرطان پستان در سیر درمان خود معمولاً نیاز به شیمی درمانی دارند ولی مواردی هم وجود دارد که نیازی به این کار نیست. شیمی درمانی در سرطان پستان به منظور جلوگیری از رشد و گسترش سلولهای سرطانی به نقاط دیگر انجام میشود ... ادامه مطلب

طراحی و راه اندازی وب سایت : گروه نرم افزاری پزشک آنلاین