کتاب سیب صورتی
صفحه اصلی / مطالب و مقالات / مطالب سرطان پستان / اهمیت تغذیه خوب در طول درمان سرطان پستان

اهمیت تغذیه خوب در طول درمان سرطان پستان

سرطان پستان شایع ترین سرطان در زنان است. از هر ۸ زن در ۱ نفر سرطان پستان تشخیص داده می شود و ۱ در ۵ از آن هایی که تشخیص داده می شوند، زیر ۵۰ سال دارند. اگر شما فردی هستید که در زمان پس از یائسگی هستید یا اضافه وزن دارید، خطر ابتلا به سرطان سینه در شما بیشتر است، پس باید وزن مناسبی داشته باشید، و برای این مهم باید رژیم غذایی و ورزش مناسب شرایط خود را داشته باشید، پس در ادامه با ما باشید تا مواد غذایی مناسب رژیم غذایی در سرطان پستان را به شما معرفی کنیم. در آخر هم به درست یا غلط بودن برخی خوراکی ها و ارتباط آن ها با سرطان پستان می پردازیم.

آنچه در این مطلب میخوانید

اهمیت رژیم غذایی متعادل در بیماران مبتلا به سرطان پستان

داشتن تغذیه سالم برای همه افراد حائز اهمیت است، اما وقتی به سرطان پستان مبتلا هستید باید آگاهی بیشتری در مورد چگونگی نحوه تغذیه خود داشته باشید. پیروی از یک رژیم غذایی متعادل در حین و بعد از درمان سرطان سینه می تواند تا حد زیادی با بالا رفتن کیفیت زندگی بیماران و کنترل بیشتر بیماری کمک کند.

جراحی پستان

مواد غذایی که به آن ها اشاره می کنیم می توانند یک رژیم غذایی متناسب را شکل دهند که از پیشرفت سرطان سینه جلوگیری کنند:

سرطان پستان و تغذیه

تغذیه و سرطان پستان

تغذیه سالم، برای برخورداری از یک زندگی سالم و پیشگیری از بیماری ضروری است. بسیاری از بیماری ها و ناتوانی ها، در صورت توجه به وضعیت غذایی قابل پیشگیری یا کنترل هستند.

هم اکنون وجود یک رابطه قوی بین رژیم غذایی و برخی انواع سرطان کاملاً آشکار شده است. تخمین زده می شود که بیش از یک سوم سرطان ها به عادات غذایی ما ارتباط داشته باشند. عادات غذایی افراد همچنین می توانند بر چگونگی مبارزه بدن با بیماری ها، تأثیر بگذارند. به طور کلی عواملی چون رژیم پر چربی، پر کالری، چاقی، مصرف الکل و سیگار احتمال بروز سرطان را افزایش می دهند، در حالی که مصرف سبزیجات و میوه های تازه، املاح و ویتامین های خاص و انجام فعالیت های بدنی و ورزش می توانند احتمال بروز این بیماری را کاهش دهند. بر طبق نظر سازمان جهانی بهداشت با استفاده از برنامه های تغذیه ای صحیح می توان ابتلا و مرگ و میر ناشی از سرطان را تا ۲۰% کاهش داد.

در این مبحث شما با ارتباط سرطان ها بخصوص سرطان پستان با تغذیه و چگونگی یک تغذیه سالم آشنا خواهید شد.

اینستاگرام دکتر حکیمیان

بدن ما برای حفظ حیات به چهار دسته مواد غذایی نیاز دارد. این ۴ دسته عبارتند از:

این چهار دسته مواد غذایی به همراه آب از کربوهیدرات ها، پروتئین ها، چربی ها، ویتامین ها و املاح تشکیل شده اند که برای رشد و بقای انسان کاملاً ضروری هستند. وظیفه مواد مغذی در بدن عبارت است از: تأمین انرژی لازم برای ادامه حیات، رشد و ترمیم بافت ها و تنظیم فرآیند های بدن.

ارتباط بین تغذیه و سرطان ها (خصوصا سرطان پستان)

می دانیم که در بروز سرطان ها مجموعه ای از عوامل ژنتیکی و محیطی دخالت دارند. میزان بروز بعضی از انواع سرطان ها مانند سرطان روده، نسبت به ۱۰۰ سال قبل بسیار افزایش یافته است. از سوی دیگر در افرادی که از کشوری به کشور دیگر مهاجرت می کنند، میزان بروز سرطان پس از چند نسل تغییر کرده و مشابه میزان بروز آن در جمعیت کشور جدید می شود. علت این موضوع را تغییر در عادات زندگی و تغذیه‌ ای سنتی مهاجرین و جایگزینی روش های زندگی و غذایی کشور جدید، می دانند.

عوامل محیطی زیادی در بروز برخی سرطان های خاص در برخی از نقاط دنیا دخالت دارند. تعدادی از این عوامل شناخته شده ترند، مثل مصرف توتون و تنباکو و استعمال دخانیات. همچنین عادات غذایی افراد و میزان فعالیت بدنی آن ها که از روش زندگی آن ها ناشی می شود در نقاط مختلف دنیا متفاوت است. روش زندگی هر جمعیت را اقتصاد، فرهنگ، تاریخ، سنت و مذهب آن ها مشخص می کند. پیشرفت های اقتصادی در جهان، تغییرات زیادی را در عادات غذایی مردم و میزان فعالیت بدنی آن ها ایجاد کرده است. این تغییرات منجر به افزایش بروز برخی از انواع سرطان شده است. سرطان روده بزرگ، پروستات و پستان نمونه بارزی از این سرطان ها است.

از سوی دیگر، مراحل تبدیل مواد غذایی در صنایع غذایی به صورت مراحل آماده سازی و روش های ضد عفونی غذا، مثل تهیه غذا های کنسروی و منجمد یا غذا هایی با ماندگاری طولانی، از عوامل دیگر در افزایش بروز برخی سرطان هاست. نوع و میزان غذا های مصرفی، روی تعادل انرژی در بدن، وزن و حتی ظریف ترین مراحل سلولی مثل مراحل تکثیر سلول و ژن ها اثر می گذارد و به این ترتیب می تواند مستقیماً سلول ها را مستعد سرطانی شدن کند یا به عکس در پیشگیری از سرطان کمک نماید.

نکات کاربردی تغذیه ای برای بیماران مبتلا به سرطان پستان

نوبت دهی آنلاین دکتر حکیمیان

در صورت جراحی :

  1. پودر پروتئین یا شیر خشک به وعده های غذایی اضافه کنید.
  2. پنیر رنده شده به سبزیجات، سیب زمینی، برنج و سالاد اضافه کنید.
  3. تنقلات با پروتئین بالا مانند بادام، بادام زمینی و پنیر بخورید.

محدودیت ها :

پستان از بافت چربی و بافت غددی تشکیل شده است که توسط پوست احاطه شده اند و روی عضله جدار قفسه سینه قرار میگیرد. گاهی کمبود بافت سینه باعث سایز کوچک آن میشود که در بعضی از بانوان ممکن است احساس ناخوشایندی ایجاد کند. در این موارد بواسطه افزایش سایز سینه با پروتز پستان احساس اعتماد به نفس و رضایت بیشتری در فرد ایجاد میشود.


آدرس مطب : اصفهان ، خیابان توحید میانی ، کوچه 23
تلفن : 36294896 - 031

درباره این موضوع مطالب بیشتری بخوانید

نظرات کاربران درباره این مطلب :
برای متن پیام فقط از حروف فارسی استفاده کنید .
این فرم صرفا جهت دریافت نظرات ، پیشنهادات و انتقادات کاربران در مورد مطلب فوق میباشد .
به سوالات پزشکی در این بخش پاسخ داده نمیشود .
از ارسال پیام های تبلیغاتی در این بخش خودداری نمایید .
حداکثر طول مجاز برای متن پیام 500 کاراکتر است .
نام و فامیل :
تلفن :
ایمیل :
متن پیـام :
فیلم های آموزشی در مورد سرطان پستانفیلم های آموزشی در مورد سرطان پستان

در این بخش اطلاعات مفیدی (مانند معاینه سینه، پیشگیری از سرطان پستان و غیره) در مورد سرطان پستان در قالب فایل ویدئویی به شما کاربران گرامی ارائه می‌گردد ... ادامه مطلب

جراحی بزرگ کردن سینه در ترنس هاجراحی بزرگ کردن سینه در ترنس ها

در افراد ترنس مانند زنانی که متقاضی بزرگ کردن سینه خود با پروتز هستند، جراحی پروتز سینه انجام می شود. ... ادامه مطلب

ارتباط غذاهای گوشتی با سرطانارتباط غذاهای گوشتی با سرطان

بررسی های زیادی ارتباط بین مصرف گوشت قرمز و نیز گوشت های فرآوری شده (سوسیس و کالباس و غیره) را تحت بررسی قرار داده اند و احتمال افزایش خطر سرطان روده بزرگ و راست روده و پروستات با این تركیبات غذایی تأیید شده است. گوشت حاوی تركیبات متعددی است كه خطر سرطان را می افزاید ... ادامه مطلب

کشیدن درن بعد از عمل پستانکشیدن درن بعد از عمل پستان

عمل ماموپلاستی یکی از عمل های زیبایی اندام است که برای فرم دهی و کوچک کردن سایز پستان انجام می شود. افرادی که این عمل را انجام می دهند، بعد از عمل متو ... ادامه مطلب

طراحی و راه اندازی وب سایت : گروه نرم افزاری پزشک آنلاین