کتاب سیب صورتی
صفحه اصلی / مطالب و مقالات / مطالب سرطان پستان / عوامل خطرناک تغییر پذیری که بر بروز سرطان پستان موثر هستند

عوامل خطرناک تغییر پذیری که بر بروز سرطان پستان موثر هستند

سرطان پستان هنگامی ایجاد می شود که DNA در سلول های پستان جهش یافته یا تغییر می یابد و عملکرد های خاصی که رشد و تقسیم سلولی را کنترل می کنند، غیر فعال می شوند. در بسیاری موارد این سلول های جهش یافته می میرند یا مورد حمله سیستم ایمنی بدن قرار می گیرند. اما برخی از سلول ها از سیستم ایمنی فرار می کنند، رشد کرده و توموری در پستان ایجاد می نمایند. در حالی که ممکن است علت دقیق سرطان پستان یک فرد نا شناخته باشد، برخی عوامل خطر به شدت با این بیماری در ارتباط هستند، از جمله چاقی و مصرف زیاد الکل.

آنچه در این مطلب میخوانید

عوامل خطر عمومی و کلی ابتلا به سرطان سینه

جراحی پستان

تأثیر سبک زندگی بر ابتلا به سرطان سینه

عوامل خطرناک تغییر پذیری که بر بروز سرطان پستان

درمان های قبلی و تأثیر آن بر ابتلا به سرطان سینه

عوامل خطر سرطان سینه که می توان آن ها را تغییر داد

برخی از عوامل خطر سرطان پستان ارتباط مستقیمی با سبک زندگی ما دارند. با توجه بیشتر به این عوامل و داشتن نظارت بر سبک زندگی و ترک عادت های اشتباه می توان خطر ابتلا به سرطان سینه را کاهش داد. این عوامل قابل کنترل عبارتند از:

  1. عدم فعالیت فیزیکی
  2. اضافه وزن یا چاقی بعد از یائسگی
  3. مصرف هورمون
  4. سابقه بارداری
  5. نوشیدن الکل
  6. تحقیقات نشان می دهد عوامل دیگری مانند استعمال سیگار، قرار گرفتن در معرض مواد شیمیایی و تغییرات در هورمون ها به علت شیفت کاری شب می تواند خطر ابتلا به سرطان پستان را افزایش دهد.

عوامل سرطان پستان؛ عوامل اصلاح شونده و قابل تغییر

برخی از عوامل سرطان پستان به سبک زندگی افراد مربوط می ‌شود. این عوامل را می ‌توان با افزایش آگاهی برطرف نمود. در ادامه به مهم ‌ترین عوامل سرطان پستان مرتبط با سبک زندگی افراد اشاره خواهیم کرد.

نداشتن تجربه بارداری در طول دوران زندگی

حاملگی و بچه‌ دار شدن، خطر ابتلا به سرطان پستان را کاهش می‌ دهد. به طور کلی، بانوانی که در طول زندگی خود بارداری را تجربه نکرده باشند، بیش از دیگران در معرض خطر ابتلا به سرطان سینه قرار دارند. البته تجربه اولین بارداری در سنین بالای ۳۰ سال را نیز می‌ توان به عنوان یکی از عوامل سرطان پستان در نظر گرفت.
افزایش تعداد حاملگی ‌ها در طول زندگی و باردار شدن در سنین پایین، نقش موثری در کاهش خطر ابتلا به سرطان سینه دارند. باید اشاره کرد که افزایش تعداد دوره‌ های قاعدگی بانوان می‌تواند به عنوان عوامل سرطان پستان به حساب آید. در دوران بارداری، چرخه ‌های قاعدگی قطع می ‌گردند. بنابراین کاهش خطر ابتلا به سرطان پستان را می ‌توان به کم شدن تعداد چرخه‌ های قاعدگی در زنان مرتبط دانست.

نوبت دهی آنلاین دکتر حکیمیان

مصرف دارو های ضد بارداری خوراکی

بر اساس مطالعات، لازم است مصرف دارو های ضد بارداری خوراکی را از عوامل سرطان پستان برشمرد. تجربه نشان می ‌دهد که خطر ابتلا به سرطان سینه در زنانی که از این دارو ها مصرف نکرده ‌اند، کم تر از بانوانی است که از آن ‌ها استفاده می ‌کنند. البته لازم است این نکته را یادآوری کنیم که در صورت قطع مصرف قرص ‌ها، خطر از بین خواهد رفت.

هورمون درمانی بعد از یائسگی

افرادی که از روش ‌های ترکیبی هورمون درمانی استفاده می ‌کنند، در معرض ابتلا به سرطان پستان قرار می‌ گیرند. البته معمولا با قطع این روش درمانی، احتمال ابتلا به سرطان سینه کاهش پیدا می‌ کند. به طوری که معمولا شانس ابتلای افراد به این بیماری، پنج سال پس از توقف درمان به حالت عادی خواهد رسید.

شیردهی به نوزاد

برخی از مطالعات ثابت کرده‌ اند که شیردهی به نوزاد خطر ابتلا به سرطان سینه را کاهش می ‌دهد. البته این مزیت برای مادرانی که به مدت یک و نیم تا دو سال شیردهی به نوزاد را ادامه می ‌دهند، محسوس ‌تر خواهد بود.

نوشیدن الکل

یکی از مهم‌ ترین عوامل سرطان پستان که به سبک زندگی افراد ارتباط دارد، نوشیدن الکل است. در اصل، استفاده از الکل به وضوح با افزایش شانس ابتلا به سرطان پستان مرتبط می‌ شود. هر چه میزان مصرف الکل و نوشیدنی ‌های الکلی بیشتر باشد، خطر ابتلا به سرطان سینه نیز افزایش می ‌یابد.

سیگار کشیدن به عنوان یکی از عوامل ابتلا به سرطان پستان

شاید بتوان یکی از عوامل سرطان پستان را کشیدن سیگار و مصرف نیکوتین دانست. البته میزان تاثیر این فاکتور خطر زا در زنان با سابقه خانوادگی سرطان پستان، بیشتر است. برای بانوانی که از سنین جوانی شروع به مصرف سیگار می ‌کنند، خطر ابتلا به سرطان پستان بیشتر خواهد بود.
لازم است بدانید که حتی پس از ترک سیگار نیز افراد به مدت ۲۰ سال در معرض خطر ابتلا به سرطان سینه قرار دارند. بنابراین بهتر است از کشیدن سیگار تا حد امکان دوری کنید.

اینستاگرام دکتر حکیمیان

افزایش وزن بیش از حد

چاقی و اضافه وزن بیش از حد را می‌توان یکی از مهم ‌ترین عوامل سرطان پستان در نظر گرفت. معمولا بانوان پس از رسیدن به دوران یائسگی، دچار اضافه وزن و چاقی می ‌شوند. به همین دلیل نیز ممکن است در معرض خطر ابتلا به سرطان سینه قرار گیرند. به این ترتیب، حتی برای افرادی که قبل از سنین یائسگی قرار دارند، کنترل وزن و از بین بردن چربی ‌های اضافی بدن می‌ تواند به کاهش احتمال ابتلا به سرطان پستان کمک کند.

ابتلا به دیابت کنترل نشده

یکی از موثر ترین عوامل سرطان پستان، ابتلا به بیماری دیابت است. بر اساس تحقیقات انجام شده، میزان مرگ و میر ناشی از سرطان سینه در بانوان مبتلا به دیابت، حدود 40 درصد بیشتر است. البته در صورتی که این بیماری به صورت کنترل نشده باقی بماند.
به طور کلی، دیابت بر متابولیسم بدن تاثیر گذاشته و می ‌تواند به تهاجمی ‌تر شدن بیماری کمک کند. به همین دلیل، معمولا در افراد مبتلا به دیابت، موارد ابتلا به سرطان پستان تهاجمی بیشتر مشاهده می ‌شود. کمک گرفتن از یک پزشک مجرب می‌ تواند بسیاری از مشکلات جانبی در این زمینه را برطرف نماید.

فعالیت ‌های بدنی

انجام ورزش و داشتن و فعالیت‌ های بدنی در طول روز به شکل قابل توجهی خطر ابتلا به سرطان پستان را کاهش می‌ دهد. بنابراین اگر قصد دارید عوامل سرطان پستان را در خود تضعیف نمایید، بهتر است ورزش را به عنوان بخشی از برنامه زندگی خود در نظر داشته باشید.

در این سایت مطلبی با عنوان آنچه باید درمورد پروتز پستان بدانید برای شما مخاطبان عزیز تهیه شده است که اطلاعات کافی در مورد پروتز پستان را در اختیارتان قرار می دهد. شما می توانید با کلیک روی عنوان مطلب به آن دسترسی پیدا کنید.


آدرس مطب : اصفهان ، خیابان توحید میانی ، کوچه 23
تلفن : 36294896 - 031

درباره این موضوع مطالب بیشتری بخوانید

نظرات کاربران درباره این مطلب :
برای متن پیام فقط از حروف فارسی استفاده کنید .
این فرم صرفا جهت دریافت نظرات ، پیشنهادات و انتقادات کاربران در مورد مطلب فوق میباشد .
به سوالات پزشکی در این بخش پاسخ داده نمیشود .
از ارسال پیام های تبلیغاتی در این بخش خودداری نمایید .
حداکثر طول مجاز برای متن پیام 500 کاراکتر است .
نام و فامیل :
تلفن :
ایمیل :
متن پیـام :
علت و درمان درد دست در سرطان سینهعلت و درمان درد دست در سرطان سینه

درد در کتف و اطراف آن و دست معمولا یک مشکل ارتوپدی است. با این حال مواقعی وجود دارد که می تواند با سرطان سینه مرتبط باشد ... ادامه مطلب

علت بزرگ شدن سينه مردان و راه های درمان آنعلت بزرگ شدن سينه مردان و راه های درمان آن

بزرگی سینه در آقایان اصطلاحا ژنیکوماستی نامیده میشود و از تکثیر خوش خیم سلول های این عضو بدن ایجاد میشود . این حالت در دوران نوزادی بسیار شایع است ولی در دوران بلوغ و دهه پنج و ششم عمر نیز دیده میشود . گاهی علت این حالت تجمع بافت چربی است که به آن ژنیکوماستی کاذب گفته میشود ... ادامه مطلب

نمونه برداری از پستان به چه دلیلی انجام می شود؟نمونه برداری از پستان به چه دلیلی انجام می شود؟

یکی از راه هایی که به تشخیص قطعی نوع توده های پستان کمک می کند، نمونه برداری یا بیوپسی است. در ادامه این مقاله به بررسی کامل تر دلایل نمونه برداری از پستان می پردازیم. ... ادامه مطلب

سینه ها در دوران بارداری چه تغییراتی پیدا میکنند؟سینه ها در دوران بارداری چه تغییراتی پیدا میکنند؟

تغییردر سینه ها بخش طبیعی بارداری بوده که نتیجه نوسانات هورمونی است. در این مقاله ،به نکاتی می پردازیم که باعث کاهش ناراحتی سینه در بارداری می شود ... ادامه مطلب

طراحی و راه اندازی وب سایت : گروه نرم افزاری پزشک آنلاین