کتاب سیب صورتی
صفحه اصلی / مطالب و مقالات / مطالب سرطان پستان / عوامل خطرناک تغییر ناپذیری که بر بروز سرطان سینه تاثیر دارند

عوامل خطرناک تغییر ناپذیری که بر بروز سرطان سینه تاثیر دارند

هر ساله تعداد زیادی در سراسر دنیا مبتلا به سرطان پستان می شوند. هیچ کس نمی داند سرطان پستان در چه زمانی ایجاد شده است، اما آگاهی از ریسک فاکتور ها یا عوامل خطر سرطان پستان ممکن است به شما در انجام اقدامات پیشگیرانه برای کاهش ابتلا به بیماری کمک کند. داشتن یک عامل خطر به معنی ابتلای قطعی به بیماری نیست و همه عوامل خطر تأثیر یکسانی ندارند. حتی ممکن است برخی از زنان مبتلا به سرطان سینه، هیچ یک از عوامل خطر را تجربه نکرده باشند.

آنچه در این مطلب میخوانید

داشتن یک عامل خطر یا حتی تعدادی از عوامل به این معنی نیست که مطمئنا به این بیماری مبتلا خواهید شد. برخی از عوامل خطر سرطان پستان مواردی هستند که نمی توانید آن ها را تغییر دهید، مانند افزایش سن یا به ارث بردن برخی تغییرات ژنی. این موارد خطر ابتلا به سرطان پستان را افزایش می دهند.

جراحی پستان

عوامل خطر سرطان سینه که نمی توان آن ها را تغییر داد

برخی از عوامل خطر سرطان سینه هستند که از کنترل ما خارج بوده و نمی توانیم آن ها را تغییر دهیم. در صورتی که با این عوامل خطر سر و کار دارید، غربالگری مداوم پستان می تواند بهترین راه جهت شکست سرطان سینه باشد. این عوامل غیر قابل تغییر عبارتند از:

دلایل تغییر ناپذیر سرطان پستان

توضیح برخی از عوامل تغییر ناپذیر موثر بر سرطان سینه

1. بالا رفتن سن

با افزایش سن خطر ابتلا به سرطان سینه افزایش می یابد. بیشتر سرطان های سینه در زنان 55 ساله به بالا دیده می شود.

2. به ارث بردن تغییرات ژنی خاص

تصور می شود که 5 تا 10 درصد موارد سرطان سینه ارثی هستند، به این معنی که مستقیما از تغییرات ژنی (جهش) منتقل شده از والدین ناشی می شوند.

همچنین بخوانید: علائم سرطان سينه در مردان

شایع ترین علت سرطان پستان ارثی، جهش ارثی در یکی یا هر دو ژن مذکور است. در سلول های طبیعی، این ژن ها به ساخت پروتئین هایی کمک می کنند که DNA آسیب دیده را ترمیم می کنند. نسخه های جهش یافته این ژن ها می تواند منجر به رشد غیر طبیعی سلولی شود که منجر به سرطان می شود.

اگر یک نسخه ی جهش یافته از هر یک از ژن ها را از والدین به ارث برده اید، خطر ابتلا به سرطان سینه در شما بیشتر است.
به طور متوسط، یک زن با جهش ژن BRCA1 یا BRCA2 تا سن 80 سالگی به احتمال 70 درصد شانس ابتلا به سرطان پستان را دارد. این خطر همچنین تحت تاثیر تعداد اعضای خانواده مبتلا به سرطان سینه نیز می باشد ( اگر تعداد بیشتری از اعضای خانواده سرطان پستان داشته باشند ، میزان خطر افزایش می یابد. )
زنانی که یکی از جهش ها را دارند، بیشتر در سنین پایین تر به سرطان پستان مبتلا می شوند.
همچنین زنانی که یکی از تغییرات ژنی را دارند در معرض خطر ابتلا به سرطان تخمدان و برخی سرطان های دیگر نیز هستند. ( مردانی که یکی از این تغییرات ژنی را به ارث می برند نیز در معرض خطر بیشتری برای ابتلا به سرطان سینه و برخی دیگر از سرطان ها هستند. )

سایر جهش های ژنی نیز می توانند منجر به سرطان سینه ی ارثی شوند. این جهش های ژنتیکی بسیار کم تر شایع هستند و بیشتر آن ها خطر ابتلا به سرطان سینه را به اندازه ی ژن های BRCA افزایش نمی دهند.

  1. ATM : این ژن به طور معمول به ترمیم DNA آسیب دیده کمک می کند. به ارث بردن دو نسخه ی غیر طبیعی از این ژن باعث بیماری آتاکسی-تلانرکتازی می شود. به ارث بردن یک نسخه ی غیر طبیعی از این ژن با نرخ بالای سرطان سینه مرتبط است.
  2. PALB2 : این ژن پروتئینی را می سازد که با پروتئین ساخته شده توسط ژن BRCA2 تعامل دارد. جهش در این ژن می تواند منجر به افزایش خطر ابتلا به سرطان سینه شود.
  3. TP53 : این ژن به توقف رشد سلول هایی که DNA آن ها آسیب دیده کمک می کند. جهش های ارثی این ژن باعث ایجاد سندرم LI-FRAUMENI می شود. افراد مبتلا به این سندرم در معرض خطر ابتلا به سرطان سینه و همچنین برخی سرطان های دیگر مانند سرطان خون، تومور های مغزی و سارکوم (سرطان استخوان یا بافت همبند) می باشند.

3. داشتن سابقه خانوادگی سرطان سینه

توجه به این نکته مهم است که اکثر زنانی که به سرطان سینه مبتلا می شوند ، سایقه ی خانوادگی ابتلا به این بیماری را ندارند. اما زنانی که خویشاوندان خونی آن ها مبتلا به سرطان سینه هستند در معرض خطر بیشتری هستند.

نوبت دهی آنلاین

4. داشتن سابقه شخصی سرطان سینه:

یک خانم مبتلا به سرطان در یک سینه در معرض خطر بیشتری برای ابتلا به سرطان جدید در سینه ی دیگر یا در قسمتی دیگر از همان سینه است.

5. نژاد و قومیت:

به طور کلی ، زنان سفید پوست ، کمی بیشتر از زنان آفریقایی آمریکایی در معرض ابتلا به سرطان سینه هستند، زنان آسیایی ، اسپانیایی و بومی آمریکا کم تر در معرض خطر ابتلا به سرطان سینه و مرگ ناشی از آن در میان سفید پوستان هستند.

6. قد بلند بودن

بسیاری از مطالعات نشان داده اند که زنان قد بلند نسبت به زنان کوتاه قد ، کمی بیشتر در معرض خطر ابتلا به سرطان سینه هستند.

اینستاگرام دکتر حکیمیان

7. داشتن بافت سینه ی متراکم

سینه ها از بافت چربی، بافت فیبری و بافت غده ای تشکیل شده اند. هنگامی که سینه ها دارای بافت غده ای و فیبری بیشتر و بافت چربی کمتر باشند، در ماموگرافی متراکم تر بنظر می رسند. این زنان بیشتر در معرض خطر ابتلا به سرطان سینه هستند و متاسفانه، بافت متراکم سینه می تواند مشاهده سرطان در ماموگرافی را دشوار تر کند.

8. ابتلا به بیماری های خوش خیم پستان

9. کارسینوم لوبولار در جا

10. شروع زود هنگام قاعدگی و یائسگی دیر هنگام

11. رادیوتراپی قفسه سینه

برای آگاهی از درجه بندی و تعیین مراحل سرطان سینه کلیک کنید.


آدرس مطب : اصفهان ، خیابان توحید میانی ، کوچه 23
تلفن : 36294896 - 031

درباره این موضوع مطالب بیشتری بخوانید

نظرات کاربران درباره این مطلب :
برای متن پیام فقط از حروف فارسی استفاده کنید .
این فرم صرفا جهت دریافت نظرات ، پیشنهادات و انتقادات کاربران در مورد مطلب فوق میباشد .
به سوالات پزشکی در این بخش پاسخ داده نمیشود .
از ارسال پیام های تبلیغاتی در این بخش خودداری نمایید .
حداکثر طول مجاز برای متن پیام 500 کاراکتر است .
نام و فامیل :
تلفن :
ایمیل :
متن پیـام :
لزوم تامین آهن قبل از جراحی پستانلزوم تامین آهن قبل از جراحی پستان

قبل از جراحی سینه ، نیاز به یک سری اقدامات مراقبتی است. یکی از آن ها، تامین آهن کافی فرد است.در این مقاله به تامین آهن قبل از جراحی پستان می پردازیم ... ادامه مطلب

پاسخ به سؤالات رایج در مورد شیمی درمانیپاسخ به سؤالات رایج در مورد شیمی درمانی

ابتلا به سرطان و تحت درمان قرار گرفتن با شیمی درمانی، محدودیت ها و ممنوعیت هایی برای افراد مبتلا و اطرافیانشان ایجاد می‌کند که در این مقاله به برخی از آنها پرداخته شده است ... ادامه مطلب

خطرات احتمالی بعد از ماموپلاستیخطرات احتمالی بعد از ماموپلاستی

عمل جراحی ماموپلاستی یکی از انواع اعمال جراحی زیبایی سینه است که به منظور کوچک تر کردن سینه ها و کاهش حجم آنها صورت می گیرد ... ادامه مطلب

علت و درمان درد دست در سرطان سینهعلت و درمان درد دست در سرطان سینه

درد در کتف و اطراف آن و دست معمولا یک مشکل ارتوپدی است. با این حال مواقعی وجود دارد که می تواند با سرطان سینه مرتبط باشد ... ادامه مطلب

طراحی و راه اندازی وب سایت : گروه نرم افزاری پزشک آنلاین