کتاب سیب صورتی
صفحه اصلی / مطالب و مقالات / مطالب و مقالات / مزایا و خطرات سونوگرافی پستان چیست؟

مزایا و خطرات سونوگرافی پستان چیست؟

در سرطان سینه بعضی از سلولها از حالت منظم و معمولی چرخه سلولی خود خارج میشوند و شروع به رشد و تقسیم غیرعادی می کنند و باعث ایجاد غده های کوچک و ریز می شوند. این بافتهای غیرعادی به مرور گسترش می یابند و باعث ایجاد غده های سرطانی بزرگ می شوند که بافت های مجاور خود را درگیر می کنند. اگر این سرطان به موقع تشخیص داده شود قابل درمان است؛ ولی اگر به موقع تشخیص داده نشود احتمال مرگ بیمار بسیار بالا است.

آنچه در این مطلب میخوانید

سونوگرافی از پستان یا تصویربرداری اولتراسوند یک آزمایش پزشکی غیر تهاجمی است که به پزشکان در تشخیص و درمان بیماری ها کمک می کند. بی خطر و بدون درد است. با استفاده از امواج صوتی تصاویری از داخل بدن تولید می کند. از یک پروب کوچک به نام گیرنده و ژل استفاده می کند که مستقیماً روی پوست قرار می گیرد. امواج صوتی با فرکانس بالا از کاوشگر از طریق ژل به بدن منتقل می شود. کاوشگر صداهایی را که باز می گردند جمع آوری می کند. یک کامپیوتر از آن امواج صوتی برای ایجاد یک تصویر استفاده می کند.

جراح پستان

دلایل انجام سونوگرافی پستان

سونوگرافی پستان فقط برای تشخیص بیماری سرطان سینه نبوده دلایل متعدد دیگر نیز وجود دارد که پزشک معالج دستور انجام آن را می دهد. مهم ترین دلایل انجام این نوع سونوگرافی به شرح ذیل است:

بزنید روی لینک و با کاربردهای سونوگرافی پستان آشنا شوید.

مزایای سونوگرافی پستان

این نوع از تصویر برداری اولتراسوند می تواند به واسطه عدم نیاز به استفاده از اشعه های مضر و استفاده از امواج صوتی خطر آسیب به جنین در صورت بارداری و خطر سرطان زایی به واسطه قرار گرفتن بیش از حد در مقابل اشعه ایکس را کاهش دهد و مزایای زیر را نیز به همراه داشته باشد:

مزایا و خطرات سونوگرافی پستان

معایب سونوگرافی پستان

اگرچه این روش یک روش کاملاً بی خطر است ممکن است نقایصی را نیز داشته باشد. برای مثال ممکن است سونوگرافی پستان منجر به ایجاد تشخیص مثبت کاذب شود، البته این احتمال با مراجعه به مراکزی که از دستگاه های پیشرفته استفاده کرده و از حضور متخصصین توانمند بهره می برند، بسیار کمتر از سایر مراکز خواهد بود.

اینستاگرام دکتر حکیمیان

آمادگی های لازم قبل از انجام سونوگرافی سینه

برای انجام این نوع تصویربرداری نیازی به آمادگی خاصی نیست و بهتر است لباسی بپوشید که رادیولوژیست به راحتی به سینه دسترسی داشته باشد. جواهرات و اشیاء فلزی که می توانند با نتایج عمل تداخل داشته باشند همراه نداشته باشید.

روش انجام سونوگرافی پستان

برای انجام سونوگرافی بیمار بر روی یک تخت به پشت دراز کشیده و ممکن است از او خواسته شود که دست خود را بالای سر قرار دهد. سپس رادیولوژیست ژل مخصوص سونوگرافی را در ناحیه ای که باید سونوگرافی از آن انجام شود، قرار می دهد. این ژل باعث از بین بردن حباب های هوا بین مبدل و پوست می شود و از عبور امواج صوتی به بدن جلوگیری می کند. سونوگرافیست پس از اعمال ژل با قرار دادن مبدل بر روی بدن و حرکت آن به جلو و عقب تصاویر مورد نظر را ضبط می کند. این روش دردی برای بیمار نداشته و تنها فشار جزئی مبدل بر روی پوست احساس می شود.

نوبت دهی دکتر حکیمیان

خطرات سونوگرافی پستان

در سونوگرافی سینه از اشعه استفاده نمی شود به همین دلیل خطر و عوارضی شما را تهدید نمی کند. پس نگران عوارض این نوع تصویربرداری نباشید و طبق نظر پزشک عمل کنید. این تصویربرداری غیر تهاجمی است، بدون درد است و می تواند در هر زمانی، صرف نظر از دوره سیکل قاعدگی انجام شود.

همچنین بخوانید: علائم سرطان سينه در مردان


آدرس مطب : اصفهان ، خیابان توحید میانی ، کوچه 23
تلفن : 36294896 - 031

درباره این موضوع مطالب بیشتری بخوانید

نظرات کاربران درباره این مطلب :بانو [ 1402-06-22 ]
در ماه نهم بارداری، هر روز استحمام کردن، آب یخ خوردن و در مقابل کولر خوابیدن آیا برای جنین ضرری دارد ؟

برای متن پیام فقط از حروف فارسی استفاده کنید .
این فرم صرفا جهت دریافت نظرات ، پیشنهادات و انتقادات کاربران در مورد مطلب فوق میباشد .
به سوالات پزشکی در این بخش پاسخ داده نمیشود .
از ارسال پیام های تبلیغاتی در این بخش خودداری نمایید .
حداکثر طول مجاز برای متن پیام 500 کاراکتر است .
نام و فامیل :
تلفن :
ایمیل :
متن پیـام :
ماستکتومی و انواع روشهای انجام آنماستکتومی و انواع روشهای انجام آن

بعضی از انواع ماستکتومی فقط بخشی از بافت پستان را از بین می برد و برخی دیگر گسترده تر هستند. نوعی که پزشک به شما توصیه می کند به علت انجام عمل بستگی د ... ادامه مطلب

پاسخ به سولات رایج در مورد سرطان پستانپاسخ به سولات رایج در مورد سرطان پستان

افرادی هستند که به طور ژنتیکی مستعد ابتلا به سرطان پستان هستند. این افراد سوالات بی شماری دارند که در این مطلب به برخی از این پرسشهای بیشتر مطرح شده؛ پاسخ داده می‌شود ... ادامه مطلب

فیلم آموزش معاینه پستان برای تشخیص زودرس بیماریهای بدخیمفیلم آموزش معاینه پستان برای تشخیص زودرس بیماریهای بدخیم

خودآزمایی پستان، معاینه پستان توسط خود فرد است. این معاینه برای هر زن و در هر سن قابل اجرا است. خودآزمایی پستان هزینه ای ندارد و در هر ماه، تنها 15 دقیقه وقت جهت انجام آن لازم است. با معاینه ماهیانه پستان، با خصوصیات پستان خود آشنا می شوید ... ادامه مطلب

عوارض بعد از عمل سرطان سينهعوارض بعد از عمل سرطان سينه

هر روش جراحی سرطان سینه در کنار مزایای درمانی که دارد، طبیعتا دارای عوارضی هم می باشد ... ادامه مطلب

طراحی و راه اندازی وب سایت : گروه نرم افزاری پزشک آنلاین