کتاب سیب صورتی
صفحه اصلی / مطالب و مقالات / درباره سرطان / توصیه های غذایی درباره سرطان

توصیه های غذایی درباره سرطان

آیا الکل خطر ابتلا به سرطان را می افزاید ؟

بله. الکل باعث افزایش خطر ابتلا به سرطانهای دهان ـ حلق ـ حنجره ـ مری ـ کبد ـ روده بزرگ و پستان میشود. بخصوص همراهی الکل با مصرف دخانیات خطر بعضی سرطانها را چندین برابر نسبت به مصرف هرکدام به تنهایی افزایش میدهد.

آیا نوشیدن قهوه باعث سرطان میشود ؟

خیر. کافئین موجود در قهوه گاهی علائم بیماری فیبروسیستیک پستان را تشدید میکند ولی در بروز سرطان پستان یا سایر سرطانها از جمله لوزالمعده اثری ندارد.

آیا مصرف چای خطر سرطان را میکاهد ؟

بر اساس مطالعات فعلی ثابت نشده است که مصرف چای در انسان باعث کاهش خطر سرطان میشود.

سامانه نوبت دهی دکتر حکیمیان

آنتی اکسیدانها چه هستند و ارتباط آنها با سرطان چگونه است ؟

طی سوخت و ساز طبیعی بدن موادی تولید میشود که باعث تخریب بافتهای بدن میشوند.به نظر میرسد بدن با استفاده از مواد غذایی موجود در سبزیجات و میوه جات ( آنتی اکسیدانها ) از این تخریب جلوگیری میکند. چون تخریب بافتی با افزایش خطر سرطان همراه است به نظر میرسد آنتی اکسیدانها در جلوگیری از خطر سرطان موثرند. بعضی از انواع معروف آنتی اکسیدانها شامل ویتامین ث و ویتامین ای است.

مطالعات نشان داده اند که افرادی که سبزیجات و میوه جات غنی از آنتی اکسیدانها را به میزان بیشتری مصرف میکنند درمعرض خطر کمتری برای ابتلا به بعضی سرطانها هستند. تحقیقات ثابت نکرده اند که شکلهای دارویی آنتی اکسیدانها باعث کاهش سرطان میشوند و به همین دلیل توصیه میشود بجای مصرف قرص ویتامین ث یا ویتامین ای برای جلوگیری از سرطان از این ترکیبات غذایی در قالب میوه و سبزی استفاده شود.

آیا ساخارین باعث سرطان میشود ؟

خیر. مقادیر بالای ساخارین در گروهی از حیوانات آزمایشگاهی باعث ایجاد سنگ مثانه میشود که میتواند زمینه ساز سرطان مثانه گردد ولی این اثر در انسان دیده نشده است.

آیا آسپارتام باعث سرطان میشود ؟

خیر. آسپارتام نوعی قند مصنوعی با انرﮊی کم است که دویست برابر شیرین تر از شکر میباشد. شواهد فعلی مبنی بر عدم ارتباط بین مصرف آسپارتام و سرطان میباشد.

آیا بتاکاروتن ریسک سرطان را میکاهد ؟

در بررسیهای انجام شده مصرف ترکیبات دارویی بتاکاروتن تاثیر زیادی در کاهش خطر ابتلا به سرطان نداشته است.

پاسخ به سوالات رایج در مورد ارتباط تغذیه با سرطان

غذاهای تهیه شده به روش فرآوری زیستی چه هستند و آیا مصرف آنها بی خطر است ؟

این خوراکیها با افزودن ﮊن سایر گیاهان یا موجودات زنده به نوعی محصول خاص حاصل میشوند و مقاومت آنها را در برابر آفات یا مدت پایداری و... افزایش میدهد. در حال حاضر مدارک ثابت شده ای مبنی بر وجود ارتباط بین خوراکیهای حاضر و سرطان وجود ندارد.

آیا بین کلسیم و سرطان ارتباطی وجود دارد ؟

تحقیقات نشان داده اند که غذاهای غنی از کلسیم ممکن است در کاهش خطر ابتلا به سرطان روده بزرگ و راست روده موثر باشند و استفاده از داروهای جایگزین کننده کلسیم در حد متوسط باعث کاهش آدنومای ( نوعی ضایعه زمینه ساز سرطان روده بزرگ ) روده بزرگ میشوند.

البته نشان داده شده است که مصرف بیش ازحد کلسیم بخصوص اشکال دارویی آن با افزایش خطرابتلا به سرطان پروستات همراه است. بنابراین لازم است مصرف کلسیم در حد متعادل و بطور عمده از طریق منابع غذایی طبیعی بخصوص لبنیات باشد. مصرف کلسیم نباید با مصرف غذاهای پرچربی همراه باشد تا جذب آن مختل نشود.

آیا کلسترول خطر سرطان را می افزاید ؟

شواهد ناچیزی در دسترس است که کلسترول غذا باعث افزایش خطر سرطان شود و کاهش سطح کلسترول خون باعث کاهش خطر سرطان نشده است.

آیا مصرف کمتر چربی باعث کاهش خطر ابتلا به سرطان میشود ؟

شواهد ناچیزی در دسترس است که مقدار چربی موجود در غذا باعث افزایش خطر سرطان میشود ولی اگر مقدار چربی مصرفی باعث بروز چاقی شود چاقی عامل خطری برای سرطان خواهد بود. البته شواهدی نیز در دست است که بعضی انواع چربی مانند چربیهای اشباع ممکن است در افزایش خطر سرطان نقش داشته باشند. در مورد تاثیر سایر انواع چربیها مانند امگا سه یا روغن زیتون و ... در کاهش خطر سرطان شواهد ناچیزی موجود است.

رﮊیم غذایی پر فیبر چیست و آیا در جلوگیری از سرطان موثر است ؟

این رﮊیم شامل انواع وسیعی از کربوهیدراتهای گیاهی است که با دستگاه گوارش انسان جذب نمیشوند. از جمله میتوان به سبزیجات و میوه جات اشاره کرد. ارتباط بین فیبر غذا و سرطان ضعیف است ولی با این وجود مصرف این گروه غذاها به خاطر سایر فواید آنها توصیه میگردد.

صفحه اینستاگرام دکتر محمدرضا حکیمیان

آیا مصرف ماهی ضد سرطان است ؟

ماهی سرشار از امگا سه است. تحقیقات روی حیوانات نشان داده است که مصرف زیاد امگا سه باعث کاهش بروز یا پیشرفت سرطان میشود ولی این امر در انسان ثابت نشده است.باید توجه داشت که بعضی ماهیها حاوی مقادیر بالایی جیوه و سایر آلاینده های محیطی هستند. سطح این آلاینده ها در ماهیهای بزرگتر و پیرتر بیشتر است و بهتر است زنان باردار یا شیرده و کودکان از این نوع ماهیها استفاده نکنند.

تحقیقات نشان داده است حتی در مواردی که فرد از لحاظ ژنتیکی مستعد بروز سرطان پستان می‌باشد ، تغییر عادات غذایی و رعایت برخی نکات میتواند در پیشگیری از سرطان پستان موثر واقع شود.


آدرس مطب : اصفهان ، خیابان توحید میانی ، کوچه 23
تلفن : 36294896 - 031

درباره این موضوع مطالب بیشتری بخوانید

نظرات کاربران درباره این مطلب :فاتحی [ 1402-06-17 ]
سلام.تشکرازبروز بودن ومفیدبودن مطالبتون.خواستم ببینم اگربخواهم برای سایت آموزشگاهم ازبعضی مطالب شمااستفاده بکنم امکان داره؟

برای متن پیام فقط از حروف فارسی استفاده کنید .
این فرم صرفا جهت دریافت نظرات ، پیشنهادات و انتقادات کاربران در مورد مطلب فوق میباشد .
به سوالات پزشکی در این بخش پاسخ داده نمیشود .
از ارسال پیام های تبلیغاتی در این بخش خودداری نمایید .
حداکثر طول مجاز برای متن پیام 500 کاراکتر است .
نام و فامیل :
تلفن :
ایمیل :
متن پیـام :
آبسه پستان چیست و چگونه درمان میشود؟آبسه پستان چیست و چگونه درمان میشود؟

آبسه پستانی در حقیقت همان ماستیت است که یکی از شایعترین مشکلات پستان ها می باشد. این بیماری در بعضی از افراد در نزدیکی نوک سینه ایجاد می شود. آبسه باعث درد و تورم سینه ها شده و معمولا پوست پستان را به رنگ قرمز در می آورد. ... ادامه مطلب

منابع غذایی گیاهی برای پیشگیری از سرطانمنابع غذایی گیاهی برای پیشگیری از سرطان

سبزیجات حاوی مواد متعددی هستند كه ممكن است در جلوگیری ازسرطان مفید باشند. مصرف بیشتر سبزیجات و میوه جات خطر سرطان ریه ، مری ، معده و روده بزرگ و ركتوم ها را می كاهد. مصرف سبزیجات و میوه جات بواسطه جایگزی نشدن با مصرف غذاهای پركالری میتوانند از افزایش وزن كه عامل خطری برای سرطان است جلوگیری كنند ... ادامه مطلب

عمل بازسازی و زیباسازی پستان خانم ها پس از ماستکتومیعمل بازسازی و زیباسازی پستان خانم ها پس از ماستکتومی

در عمل جراحی ماستکتومی پستان جهت درمان یا جلوگیری از سرطان پستان برداشته می شود . زنانی که برای درمان سرطان پستان تحت عمل جراحی قرار گرفته اند ممکن است برای بازسازی فرم و شکل پستان خود به جراحی های بیشتری نیاز داشته باشند . به این عمل ، جراحی بازسازی سینه یا جراحی بازسازی پستان گفته می شود . ... ادامه مطلب

لنف نود هیپواکو چیست؟لنف نود هیپواکو چیست؟

توده هیپواکو بافتی است که ضخیم تر و یا جامد تر از حد معمول است، در حقیقت از لفظ اکو برای توصیف امواج سونوگرافی استفاده می شود، در حقیقت توصیف چیزی که ... ادامه مطلب

طراحی و راه اندازی وب سایت : گروه نرم افزاری پزشک آنلاین