کتاب سیب صورتی
صفحه اصلی / مطالب و مقالات / جراحی پستان / انواع روشهای بازسازی سینه پس از سرطان

انواع روشهای بازسازی سینه پس از سرطان

هدف ازبازسازی سینه باز گرداندن سلامتی و اصلاح تغییرات ظاهری بدن است .بازسازی سینه اغلب پس از درمان سرطان سینه به خصوص مواقعی که به برداشتن کل سینه ( عمل ماستکتومی ) منجر می شود ، انجام می شود . ماستکتومی برای بسیاری از خانم ها اثرات روانی منفی را به همراه دارد .

آنچه در این مطلب میخوانید

جراحی بازسازی پستان با تغییر و بهبود فرم سینه ها بعد از سرطان ، به بالا رفتن سطح اعتماد به نفس در خانم ها کمک می کند . سرطان سینه شایع‌ ترین سرطان در بانوان است که عموما در سن‌ های بالا رخ می دهد .در این مقاله به بررسی دقیق تر عمل بازسازی سینه پس از سرطان می پردازیم .

بنر اینستاگرام دکتر حکیمیان

انواع روش‌ های بازسازی سینه بعد از سرطان

به طور کلی ، برای ترمیم و بازسازی پستان بعد از جراحی سرطان سینه دو روش وجود دارد . اما اینکه کدام روش بعد از عمل ماستکتومی برای فرد مناسب است ، به عوامل مختلفی بستگی دارد .

همچنین بخوانید: کوچک کردن سینه با جراحی

ایمپلنت یا پروتز جهت ترمیم و بازسازی پستان :

پروتز پستان در بیمارانی کاربرد دارد که نمی توانند از بافت های طبیعی بدن خود استفاده نمایند یا کسانی که نمی خواهند اثر بخیه در جای دیگری از بدن آنها یعنی در محلی که قرار است از آنجا بافت برداری صورت گیرد ، به وجود آید . این روش برای بیمارانی که پرتو درمانی روی قفسه سینه داشته اند روش مناسبی نمی باشد زیرا پوست خاصیت ارتجاعی خود را از دست داده است .

این جراحی از نظر تکنیکی ساده تر از سایر روش دیگر می باشد و اگر فردی بخواهد از این روش استفاده کند لازم است با پزشک خود هماهنگ کند تا همزمان با جراحی برداشت سینه ، وسیله ای به نام متسع کننده بافتی در محل جراحی قرار دهد تا به وسیله آن طی چند جلسه فضای لازم برای قرار دادن پروتز ایجاد شود .

روش های بازسازی سینه

جراحی فلپ پوستی یا اتوپلاستی :

در این روش، برای بازسازی سینه از سایر بافت‌ های سالم بدن برای بازسازی سینه استفاده می‌ شود .برای برداشتن بافت مورد نیاز ، معمولا شکم ، ران ، باسن و یا پشت پاگزینه های مناسبی هستند . انجام عمل بازسازی به این روش ، بسیار کار پیچیده‌ ای است . برای انجام ترمیم و بازسازی پستان از این طریق از یکی از دو روش زیر استفاده می شود ؛

  1. جراحی فلپ آزاد
  2. جراحی فلپ اصلی

در روش فلپ آزاد جهت بازسازی سینه ، جراح تمام بافت و رگ‌ های خونی را که گردش خون را برای قرار دادن پستان فراهم می‌ کنند ، کاملا از بین می‌ برد . برای دوختن این رگ‌ ها از روشی به ناممیکروسکوپیاستفاده می‌ شود .

برای بازسازی سینه از طریق روش فلپ اصلی ،بافت‌ های باقیمانده به طور کامل برداشته نشده و جراح برای بازسازی سینه از همان بافت‌ های باقیمانده کمک می‌ گیرد .

جراحی بازسازی سینه به روش فلپ پوستی ، دوره نقاهت طولانی تری را نسبت به قرار دادن پروتز به همراه دارد .

اینستاگرام دکتر حکیمیان

زمان مناسب جراحی بازسازی پستان

جراحی بازسازی پستان ، به صورت همزمان با عمل جراحی برداشتن پستان یا پس از مدت زمانی قابل انجام است .در مواردی که جراحی برداشتن پستان جهت پیشگیری از ابتلا به سرطان پستان انجام می شود ، بهتر است به صورت همزمان بازسازی پستان نیز انجام گردد . گاها با توجه به صلاحدید جراح زمانی که فرد مبتلا به سرطان اولیه است ، عمل جراحی برداشتن و بازسازی سینه به صورت همزمان توصیه می گردد .

عمل جراحی بازسازی پستان محدودیت سنی ندارد و مخصوص مرحله خاصی از بیماری نیست و کاملا بسته به شرایط بیمار و صلاحدید پزشک خواهد بود .

آمادگی قبل از جراحی بازسازی پستان

جزئیات و اطلاعات کامل ، قبل از جراحی در اختیار بیمار قرار خواهد گرفت ؛ مواردی از قبیل دارو های مصرفی ، محل انجام جراحی ، طول دوره نقاهت ، عوارض احتمالی و طرح کلی درمان .

بیمار نیز باید قبل از جراحی :

نوبت دهی

دوره نقاهت جراحی بازسازی پستان

بازسازی پستان ، جراحی پیچیده و دشواری است و فرد بعد از جراحی باید چند روزی را در بیمارستان بستری باشد . در برخی موارد ، نیاز به چند مرحله جراحی است .

ممکن است بیمار در طول دوره نقاهت با علائمی مانند موارد زیر رو به رو شود :

ماموگرافی در واقع یک نوع عکسبرداری است که با اشعه X انجام میشود. این روش از حدود 30 سال پیش ابداع شده وخطرات ناشی از برخورد اشعه X با پستان در ان بسیار ناچیز است و می تواند نادیده گرفته شود در حقیقت فایده ناشی از تشخیص زودرس توسط این روش بسیار بیشتر از خطرات احتمالی آن است چراکه میزان اشعه لازم برای ایجاد سرطان از اشعه ای که توسط ماموگرافی به پستان تابانده می شود بسیار بیش‌تر است و البته میزان نفوذ این اشعه نیز ناچیز است.


آدرس مطب : اصفهان ، خیابان توحید میانی ، کوچه 23
تلفن : 36294896 - 031

درباره این موضوع مطالب بیشتری بخوانید

نظرات کاربران درباره این مطلب :
برای متن پیام فقط از حروف فارسی استفاده کنید .
این فرم صرفا جهت دریافت نظرات ، پیشنهادات و انتقادات کاربران در مورد مطلب فوق میباشد .
به سوالات پزشکی در این بخش پاسخ داده نمیشود .
از ارسال پیام های تبلیغاتی در این بخش خودداری نمایید .
حداکثر طول مجاز برای متن پیام 500 کاراکتر است .
نام و فامیل :
تلفن :
ایمیل :
متن پیـام :
سرطان سینه در بارداریسرطان سینه در بارداری

ابتلا به سرطان سینه خود نوعی تروما یا آسیب است، حال فرض کنید این سرطان در دوران بارداری ایجاد شود. نگرانی زنانی که در دوران بارداری دچار این سرطان می ... ادامه مطلب

موسسات تحقیقاتی در زمینه سرطان پستان در ایرانموسسات تحقیقاتی در زمینه سرطان پستان در ایران

یکی از مباحث مهم در پژوهش های حوزه ی پزشکی مربوط به حوزه ی سرطان پستان است. ... ادامه مطلب

عوامل خطرساز برای سرطان پستانعوامل خطرساز برای سرطان پستان

در ابتلا به سرطان پستان، عواملی مانند سن، جنسیت، ژنتیک، وزن، قد، سن قاعدگی و یائسگی، سقط جنین و غیره دخیل هستند که در این مقاله به آنها می‌پردازیم ... ادامه مطلب

لزوم تامین آهن قبل از جراحی پستانلزوم تامین آهن قبل از جراحی پستان

قبل از جراحی سینه ، نیاز به یک سری اقدامات مراقبتی است. یکی از آن ها، تامین آهن کافی فرد است.در این مقاله به تامین آهن قبل از جراحی پستان می پردازیم ... ادامه مطلب

طراحی و راه اندازی وب سایت : گروه نرم افزاری پزشک آنلاین