کتاب سیب صورتی
صفحه اصلی / مطالب و مقالات / مطالب و مقالات / تصویربرداری مجاری و غدد لنفاوی (لنفوسیتی گرافی) چیست؟

تصویربرداری مجاری و غدد لنفاوی (لنفوسیتی گرافی) چیست؟

لنفوسیتی گرافی، نوع خاصی از تصویربرداری پزشکی هسته ای است که تصاویری به نام سیتیگرام های سیستم لنفاوی ارائه می دهد.

آنچه در این مطلب میخوانید

تصویربرداری مجاری و غدد لنفاوی (اسکن لنفوسینتی گرافی)

در تصویربرداری پزشکی هسته ای از مقادیر کمی مواد رادیواکتیو برای تشخیص، ارزیابی یا معالجه انواع بیماری ها استفاده می شود.از آنجا که اسکن های پزشکی هسته ای می توانند فعالیت مولکولی را مشخص کنند، این توانایی را دارند که بیماری را در مراحل ابتدایی خود شناسایی کنند.آنها همچنین می توانند نشان دهند که آیا بیمار به درمان پاسخ می دهد یا خیر.روش های تصویربرداری پزشکی هسته ای غیر تهاجمی است. به استثنای تزریق داخل وریدی، آنها که معمولاً بدون درد هستند.

همچنین بخوانید: پرتو درمانی غدد لنفاوی

این آزمایش ها از مواد رادیواکتیو به نام رادیودارو برای کمک به پزشکان در تشخیص و ارزیابی بیماری ها استفاده می کنند. رادیودارو ها، مولکول هایی هستند که به مقدار کمی از مواد رادیواکتیو که با دوربین های گاما قابل شناسایی هستند متصل می شوند.رادیودارو ها در تومور ها یا نواحی التهابی جمع می شوند. آنها همچنین می توانند به پروتئین های خاصی در بدن متصل شوند.بسته به نوع معاینه، رادیودارو به صورت تزریقی، خوراکی یا استنشاقی تجویز می شوند و سپس در ناحیه مورد معاینه بدن تجمع می یابد.یک دوربین ویژه یا دستگاه تصویربرداری، تشعشع رادیواکتیو را از رادیودارو تشخیص می دهد. دوربین یا دستگاه ، تصاویری تولید می کند که اطلاعات مولکولی را در اختیار پزشک معالج شما قرار می دهد.

سیستم لنفاوی شبکه ای از کانال های کوچک مشابه رگ های خونی است که مایعی به نام لنف و سلول های سیستم ایمنی بدن به نام لنفوسیت را در بدن گردش می دهد.گره های لنفاوی، که مانند فیلتر بدن عمل می کنند و اجسام خارجی مانند میکروب ها، ویروس ها و گرده ها را به دام می اندازند، در این شبکه قرار دارند.

جراحی پستان ÷

اسکن مورد نظر چه چیزی را تعیین می کند

نوع اسکنی که انجام می دهید، محل تزریق شما و تعداد تصاویر لازم را تعیین می کند:
در بیماران مبتلا به سرطان ملانوما دو تا پنج تزریق به پوست یا سایر بافت های اطراف محل ملانوما انجام می شود. بسته به محل ملانوم ممکن است تزریق در بازو ها و زیر بغل، پا و کشاله ران، سر، گردن و قفسه سینه یا مناطق دیگر انجام شود. تصویربرداری برای این روش معمولاً حدود یک تا دو ساعت طول می کشد.
در بیماران مبتلا به سرطان پستان ممکن است رادیودارو در چندین مکان در نزدیکی تومور و یا اطراف آرئولا تزریق شود. سپس مناطق سینه و زیر بغل تصویر برداری خواهد شد. تصویربرداری معمولاً طی 30 دقیقه انجام می شود.
در بیماران مبتلا به تورم ساق و بازو (لنف ادم) رادیودارو بین انگشتان اول و دوم پا یا دست تزریق می شود. هر دو بازو یا پای متورم و سالم به تصویر کشیده می شود تا دو طرف قابل مقایسه باشند. بسته به میزان انسداد لنفاوی و علت آن، تصویربرداری ممکن است 30 دقیقه تا چند ساعت طول بکشد.

لنفوسیتی گرافی

اسکن لنفوسینتی گرافی (Lympho Scintigraphy)

لنفادم بیماری خاص دستگاه لنفی بدن است که به صورت تورم اندام ها (دست ها و پا ها) خود را نشان می دهد و معمولا به دنبال جراحی های زیر بغل یا کشاله ران اتفاق می افتد ولی انواع اولیه (بدون علت مشخص) آن هم وجود دارد. لنفادم اولیه معمولا در سنین جوانی اتفاق افتاده و با تورم پیش رونده اندام ها همراه است. افتراق این بیماری از سایرعلت های تورم اندام ها بسیار مهم است. اسکن لنفوسینتی گرافی روشی سودمند در تعیین و افتراق تورم لنفاوی از غیرلنفاوی است.

سرطان پستان یکی از شایع ترین سرطان های زنان است. یکی از مراحل درمانی در سرطان پستان مرحله بندی زیربغل است به این مفهوم که باید مشخصص گردد آیا سرطان پستان به زیربغل و لنف نود های آن گسترش یافته اند یا خیر. در گذشته مرحله بندی با برداشتن تمام لنف نود های زیربغل همراه بود که عوارض بسیاری داشت. امروزه با کمک اسکن لنفوسینتی گرافی اولین گره لنفی در مسیر لنفاوی سرطان پستان مشخص شده و فقط این گره برداشته و مورد بررسی قرار می گیرد.

اسکن لنفوسینتی گرافی ، روشی بسیار عالی برای ترسیم نقشه درناژ غدد لنفاوی و یک گره پیش آهنگ است .

اسکن لنفوسینتی گرافی در موارد زیر انجام می شود :

اینستاگرام دکتر حکیمیان

آمادگی بیمار قبل از انجام اسکن لنفوسینتی گرافی:

آمادگی خاصی مانند ناشتا بودن ، رژیم غذایی خاص ، مصرف داروی خاص و حتی قطع دارو های مصرفی قبلی مورد نیاز نیست.
موارد زیر را رعایت کنید :

  1. جواهرات فلزی به همراه نداشته باشید.
  2. لیستی از دارو های مصرفی خود به همراه داشته باشید.
  3. در صورتی که به هرگونه داروی شیمیایی یا لاتس یا رنگ یا ید حساسیت دارید، پزشک هسته ای را در جریان قرار دهید.
  4. کلیه مدارک قبلی خود مانند ( سي تي اسكن و ساير آزمايشات تشخيصی قبلی و ...) را در روز اسکن همراه خود داشته باشید.
  5. نکته مهم : اگر باردار یا شیرده هستید به تکنسین اطلاع دهید.( زیرا اسکن هسته ای برای زنان باردار یا شیرده امن نیست و ماده رادیواکتیو تزریقی ممکن است به جنین یا نوزاد آسیب برساند).

آمادگی برای لنفوسیتی گرافی

ممکن است در طول اسکن گان بپوشید یا مجاز به پوشیدن لباس شخصی خود باشید.
شما باید پزشک و تکنسین خود را که اسکن شما را انجام می دهد از هر دارویی که مصرف می کنید از جمله ویتامین ها و مکمل های گیاهی مطلع کنید.
در صورت وجود آلرژی، بیماری های اخیر یا هرگونه بیماری زمینه ای دیگری که مبتلا هستید آگاه نمایید.
خانم ها همیشه باید در صورت شیردهی و احتمال بارداری به پزشک یا تکنسین خود اطلاع دهند.
جواهرات و سایر زیورآلات فلزی را در خانه بگذارید یا آن ها را قبل از اسکن در بیاورید. چنین اشیایی ممکن است در تفسیر این اسکن تداخل ایجاد کنند. شما دستورالعمل های خاصی را بر اساس نوع اسکن دریافت خواهید کرد.

نحوه انجام لنفوسیتی گرافی

نوبت دهی انلاین

تصویربرداری مجاری و غدد لنفاوی

کتاب سیب صورتی به قلم بیش از ۲۰ نفر از متخصصین مقوله سرطان پستان و با گردآوری و تدوین دکتر سید محمد رضا حکیمیان ، شامل اطلاعات معتبر ، کاربردی و بسیار مفیدی است که خواندن و معرفی آن را به تمامی کسانی که به نوعی با این بیماری مواجه هستند توصیه می کنیم . این مجموعه به پرسش‌های بی شماری در زمینه سرطان پستان پاسخ داده است و هدیه ارزشمندی برای دوستان و آشنایان است. شما می توانید برای دریافت این کتاب، روی لینک تهیه کتاب سیب صورتی کلیک کنید؛ یا از طریق پیام به شماره واتساپ ۰۹۰۴۴۰۴۶۶۴۹ اقدام فرمایید.


آدرس مطب : اصفهان ، خیابان توحید میانی ، کوچه 23
تلفن : 36294896 - 031

درباره این موضوع مطالب بیشتری بخوانید

نظرات کاربران درباره این مطلب :
برای متن پیام فقط از حروف فارسی استفاده کنید .
این فرم صرفا جهت دریافت نظرات ، پیشنهادات و انتقادات کاربران در مورد مطلب فوق میباشد .
به سوالات پزشکی در این بخش پاسخ داده نمیشود .
از ارسال پیام های تبلیغاتی در این بخش خودداری نمایید .
حداکثر طول مجاز برای متن پیام 500 کاراکتر است .
نام و فامیل :
تلفن :
ایمیل :
متن پیـام :
ایا تفاوت پستان چپ و راست در زنان نگران کننده است؟ایا تفاوت پستان چپ و راست در زنان نگران کننده است؟

عدم تقارن سینه ها یکی از ویژگی های طبیعی در بانوان به حساب می آید که تا حد زیادی به ساختار و بافت سینه ها مربوط می شود. به طور کلی، از زمان شروع رشد سینه ها در دوران بلوغ، همواره سینه چپ و راست کمی با هم تفاوت دارند. در این بخش به علل و درمان عدم تقارن سینه ها پرداخته ایم. ... ادامه مطلب

لنف نود هیپواکو چیست؟لنف نود هیپواکو چیست؟

توده هیپواکو بافتی است که ضخیم تر و یا جامد تر از حد معمول است، در حقیقت از لفظ اکو برای توصیف امواج سونوگرافی استفاده می شود، در حقیقت توصیف چیزی که ... ادامه مطلب

اکتبر، ماه آگاهی سازی درباره سرطان سینهاکتبر، ماه آگاهی سازی درباره سرطان سینه

سرطان سینه شایع‌ ترین نوع سرطان در بین زنان است و سالیانه بر زندگی ۲٫۱ میلیون زن در جهان تأثیر می‌ گذارد . همچنین سرطان سینه دومین علت اصلی مرگ و میر در میان زنان است . ... ادامه مطلب

مهمترین نکات در ماموگرافی سینه های دارای پروتزمهمترین نکات در ماموگرافی سینه های دارای پروتز

ماموگرافی یک تصویر اشعه ایکس از پستان است. پزشکان برای بررسی و معاینه سینه از ماموگرافی استفاده می کنند. ماموگرافی منظم یکی از بهترین آزمایشاتی است که پزشکان برای تشخیص زودهنگام سرطان سینه، گاهی تا سه سال قبل از اینکه بتوان آن را احساس کرد، انجام می دهند. ... ادامه مطلب

طراحی و راه اندازی وب سایت : گروه نرم افزاری پزشک آنلاین