کتاب سیب صورتی
صفحه اصلی / مطالب و مقالات / مطالب و مقالات / تاموکسیفن چیست و چه تأثیری بر ژنیکوماستی دارد؟

تاموکسیفن چیست و چه تأثیری بر ژنیکوماستی دارد؟

ژنیکوماستی به دلیل بی‌نظمی یا عدم وجود هورمونهای استروژن و تستوسترون ایجاد می‌شود. به عبارت دیگر، اگر میزان تستوسترون در بدن کاهش یابد یا میزان استروژن افزایش یابد، ممکن است ژنیکوماستی ایجاد شود. این تغییر هورمونی می تواند دلایل زیادی داشته باشد.

آنچه در این مطلب میخوانید

ژنیکوماستی پاتولوژیک به دلیل عدم تعادل بین میزان استروژن (هورمون زنانه) و تستوسترون (هورمون مردانه) یا از طریق حساسیت بیش از حد بافت پستان به مقدار طبیعی استروژن رخ می دهد و در نتیجه تغییر فرم اندام باعث افزایش اضطراب و کاهش اعتماد به نفس فرد می گردد و شرایط زندگی اجتماعی وی را مختل می نماید. داروهایی که برای درمان سرطان پستان و سایر شرایط استفاده می شود ممکن است برای برخی از مردان مبتلا به ژنیکوماستی مفید باشد.

همچنین بخوانید: علائم سرطان سينه در مردان

در واقع از داروهایی می‌توان استفاده کرد که بر روی ترشح و اثر گذاری هورمون‌های جنسی تأثیر می‌گذارند. مصرف تاموکسیفن برای درمان ژنیکوماستی در موارد خاص به برخی از بیماران برای کوچک کردن سینه تجویز می شود. مصرف این دارو باعث انسداد عملکرد هورمون استروژن می شود.

جراح پستان

عوامل ژنیکوماستی

عوامل مختلفی مانند تغییرات هورمونی، افزایش وزن، ژنتیک، سو تغذیه، بیماری های کبدی و کلیوی، مصرف برخی داروها، استفاده از مخدرها، شیمی درمانی، مشروبات الکلی و … باعث تشدید وضعیت رشد سینه ها می شود.

اثرات تاموکسیفن بر ژنیکوماستی

تاموکسیفن سیترات یک (SERM) می‌باشد که هم دارای خواص آنتی استروژنی و هم خواص استروژنی می‌باشد. به عنوان یک آنتی استروژن، عملکرد آن به این گونه است که میتواند به گیرنده‌های استروژن متصل شود. این اتصال باعث میشود که هورمون استروژن نتواند در برخی‌ نقاط خاص از بدن کارایی داشته باشد و دقیقاً به همین دلیل است که مصرف این دارو برای افراد مبتلا به سرطان سینه بسیار مفید است. بسیاری از فرم‌های سرطان سینه در واقع با تغذیه از استروژن پیشرفت میکنند. با جلوگیری از اتصال استروژن به این گیرنده ها، مصرف کنندگان استروئید هم میتوانند از بزرگ شدن نامتعارف بافت سینه خود جلوگیری کنند.

نحوه مصرف تاموکسیفن

تاموکسیفن به صورت خوراکی یک الی دوبار در روز با غذا یا بدون غذا یا طبق دستور پزشک مصرف می شود. دارو باید با آب قورت داده شود، تاموکسیفن را نجوید یا آن را قسمت نکنید. دوز بیشتر از ۲۰ میلی گرم در روز معمولاً به دو قسمت تقسیم می شود و دوبار در روز صبح و عصر یا طبق دستور پزشک مصرف می شود. در صورتی که از فرم مایع این دارو استفاده می کنید دوز مصرفی را به دقت اندازه گیری کنید و از قاشق مربوط به خود دارو استفاده کنید نه قاشق های در منزل زیرا باعث اشتباه در تنظیم دوز می شود. دوز مصرفی به سابقه پزشکی و نحوه ی پاسخ شما به درمان بستگی دارد. در صورت فراموش کردن یک دوز به محض یادآوری آن را مصرف کنید. ولی اگر دیگر زمان دوز بعدی رسیده دو دوز را با هم مصرف نکنید.

تاموکسیفن

موارد منع مصرف تاموکسیفن

اینستاگرام دکتر حکیمیان

عوارض جانبی تاموکسیفن

نوبت دهی آنلاین

عوارض جانبی جدی تاموکسیفن:

بزنید روی لینک و با کاربردهای سونوگرافی پستان آشنا شوید.


آدرس مطب : اصفهان ، خیابان توحید میانی ، کوچه 23
تلفن : 36294896 - 031

نظرات کاربران درباره این مطلب :سیما [ 1402-08-13 ]
آیا تغییر جنسیت زن به مرد که صورت میگیره میشه عملی هم صورت بگیره که قد خودفردهم افزایش پیدا کنه

برای متن پیام فقط از حروف فارسی استفاده کنید .
این فرم صرفا جهت دریافت نظرات ، پیشنهادات و انتقادات کاربران در مورد مطلب فوق میباشد .
به سوالات پزشکی در این بخش پاسخ داده نمیشود .
از ارسال پیام های تبلیغاتی در این بخش خودداری نمایید .
حداکثر طول مجاز برای متن پیام 500 کاراکتر است .
نام و فامیل :
تلفن :
ایمیل :
متن پیـام :
تخلیه پستان در افراد ترنس چگونه انجام می شود؟تخلیه پستان در افراد ترنس چگونه انجام می شود؟

جراحی تخلیه پستان بخشی از جراحی تغییر جنسیت در افراد ترنس می باشد و شامل برداشتن بافت پستان در زنان با گرایش های مردانه است ... ادامه مطلب

بیوپسی وکیوم پستان چیست و چگونه انجام میشود؟بیوپسی وکیوم پستان چیست و چگونه انجام میشود؟

یکی از قابل استفاده ترین روشهای بیوپسی (نمونه برداری)، بیوپسی تحت گاید سونوگرافی بخصوص در مورد توده های غیر قابل لمس پستانی یا توده های کوچک ولی قابل رویت در سونوگرافی می باشد ... ادامه مطلب

توصیه های لازم برای کاهش خطر بروز لنف ادمتوصیه های لازم برای کاهش خطر بروز لنف ادم

پس از انجام جراحی سرطان پستان، در صورت صلاحدید پزشک معالج خود، به کارشناس لنف ادم مراجعه نمایید. کارشناس مربوطه ضمن آموزش نکات لازم گاهی برای شما نوعی آستین فشاری تجویز میکند که در جلوگیری از لنف ادم مفید است ... ادامه مطلب

احتمال ارثی بودن سرطان سینه چقدر است؟احتمال ارثی بودن سرطان سینه چقدر است؟

یافتن مواد ارثی در میان بیماران به سرطان پستان اهمیت بسیاری دارد. بسیاری از بیماران فارغ از اینکه خود مبتلا به بیماری هستند نگران ابتلای فرزندانشان به بیماری مشابه می باشند. به طور کلی هر خانمی تا سن 80 سالگی با احتمال حدود 80 درصد ممکن است به سرطان پستان مبتلا شود. ... ادامه مطلب

طراحی و راه اندازی وب سایت : گروه نرم افزاری پزشک آنلاین