کتاب سیب صورتی
صفحه اصلی / مطالب و مقالات / مطالب سرطان پستان / آمار سرطان پستان بر اساس گروه سنی در ایران

آمار سرطان پستان بر اساس گروه سنی در ایران

سرطان پستان شایع ترین نوع سرطان در بین زنان است. سرطان پستان هنگامی ایجاد می شود که سلول های پستان به طور غیر قابل کنترل رشد کرده و تومور تشکیل دهند. تومورهای بدخیم می توانند در بافت های اطراف یا حتی در قسمت های دورتر بدن پخش شوند. با این حال، تشخیص و درمان زودهنگام می تواند به پیشگیری از این اتفاق کمک کند. آگاهی از عواملی که خطر ابتلا به سرطان پستان را افزایش می دهد، می تواند به فرد کمک کند تا تصمیم گیری درستی در مورد عادت های سبک زندگی خود و انجام غربالگری انجام دهد. سن یکی از چندین عامل مرتبط با خطر ابتلا به سرطان پستان است.

آنچه در این مطلب میخوانید

با افزایش سن، خطر ابتلا به سرطان پستان افزایش می یابد. سن سرطان سینه و این که افراد در چه سنی به سرطان سینه مبتلا می‌شوند را نمی‌توان به طور قطع تعیین کرد؛ اما تحقیقات نشان می‌دهند که افزایش سن خود به عنوان یک فاکتور خطر به حساب می‌آید. به طوری که با رسیدن سن به 50 سالگی، احتمال ابتلا به سرطان سینه افزایش پیدا خواهد کرد. میانگین سن ابتلا به سرطان پستان در ایران بین 45 الی 50 سال است که در کشورهای دیگر شیوع آن از ۵۰ الی ۶۰ سالگی می باشد که علت اصلی آن جوانی جامعه ایران است و این در حالی است که سرعت رشد سرطان پستان در غرب تقریباً ثابت مانده ولی در کشور ما به دلیل سالمندن شدن و همچنین افزایش ریسک فاکتورها در حال افزایش است.

جراح پستان

علل سرطان پستان

علت اصلی سرطان سینه هنوز مشخص نیست و تقریباً همه زنان در معرض ابتلا به این بیماری هستند. عواملی مانند سابقه خانوادگی سرطان سینه به ویژه در مادر، خواهر یا دختر و همچنین سابقه سرطان سینه در فرد یا سن در اولین تولد بیش از 35 سال یک عامل خطر است.علاوه بر این، ناباروری، بلوغ زودرس، یائسگی دیررس، چاقی یائسگی و مصرف زیاد چربی های حیوانی در رژیم غذایی می تواند از مهمترین دلایل سرطان سینه در کشور ما باشد.

مزایای آمارگیری سنی سرطان پستان

میانگین سنی بیماران درگیر، جهت ارزیابی روش های درمانی و کنترل هرچه بیشتر عوامل خطر ساز سرطان پستان اهمیت دارد.

آمار سرطان پستان

علت اثر سن بر سرطان پستان

یکی از دلایل قطعی که می‌توان درباره اهمیت سن در ابتلا به سرطان سینه نام برد، فرصت بیشتر برای جهش‌های ژنتیکی است. در واقع، جهش‌های ژنتیکی در برخی ژن‌های خاص، می‌توانند احتمال ابتلا به سرطان پستان را افزایش دهد. از آنجا که در طول عمر افراد، تعداد این جهش‌ها همواره رو به افزایش است، بنابراین بالا رفتن سن، مدت زمان بیشتری برای این موضوع فراهم می‌کند. به این ترتیب، ابتلا به سرطان سینه در حالت معمول، عمدتاً در سنین بالا رخ می‌دهد.

سرطان سینه در سن بلوغ

طبیعی است که سینه‌ها با ورود به سنین نوجوانی تغییر کند. افزایش و کاهش هورمون‌های زنانه مانند استروژن و پروژسترون ممکن است سینه‌ها را حساس کند. هورمون‌ها همچنین می‌توانند باعث احساس ضخیم شدن و حتی برخی برآمدگی‌ها در سینه‌ها شوندبا گذراندن دوران نوجوانی دختران احتمال سرطان اندکی افزایش می‌یابد؛ اما سرطان سینه در این گروه سنی هنوز بسیار نادر است.

اینستاگرام دکتر حکیمیان

سرطان سینه در زنان زیر ۳۰ سال

تعداد زنان زیر ۳۰ سال با تشخیص سرطان سینه متاستاتیک در حال افزایش است. احتمال متاستاز در سرطان پستان در زنان نوجوان و جوان بیشتر از زنان مسن است. سرطان سینه متاستاتیک به این معنی است که سرطان به مرحله ۴ پیشرفت کرده است. از بافت سینه فراتر رفته و به سایر نواحی بدن مانند استخوان‌ها یا مغز استخوان رفته است.

نوبت دهی دکتر حکیمیان

سن شایع خطر ابتلا به سرطان سینه

احتمال ابتلا به سرطان سینه در بانوان از سنی است که بافت سینه تشکیل می شود. سن ابتلا به سرطان پستان در اروپا بین 50 تا 60 سالگی است؛ اما سن ابتلا در ایران بین 45 تا 50 سالگی است و به طور متوسط سن ابتلا به این بیماری در بین زنان کشور 45 سالگی میباشد. طبق گفته NCI، خطر ابتلا به سرطان سینه ظرف 10 سال آینده به شرح زیر می باشد:


آدرس مطب : اصفهان ، خیابان توحید میانی ، کوچه 23
تلفن : 36294896 - 031

درباره این موضوع مطالب بیشتری بخوانید

نظرات کاربران درباره این مطلب :
برای متن پیام فقط از حروف فارسی استفاده کنید .
این فرم صرفا جهت دریافت نظرات ، پیشنهادات و انتقادات کاربران در مورد مطلب فوق میباشد .
به سوالات پزشکی در این بخش پاسخ داده نمیشود .
از ارسال پیام های تبلیغاتی در این بخش خودداری نمایید .
حداکثر طول مجاز برای متن پیام 500 کاراکتر است .
نام و فامیل :
تلفن :
ایمیل :
متن پیـام :
بررسی علت و درمان سفت و دردناک شدن نوک سینه آقایانبررسی علت و درمان سفت و دردناک شدن نوک سینه آقایان

مشکلات و بیماری هایی که در سینه و نوک سینه زن ها می تواند به وجود بیاید، گاهی ممکن است به طور غیر عادی در پستان و نوک پستان مرد نیز بروز کند. ... ادامه مطلب

چه کسانی به پستان فیبروکیستیک مبتلا می شوند؟چه کسانی به پستان فیبروکیستیک مبتلا می شوند؟

پستان فیبروکیستیک یکی از بیماری های شایع در بانوان است که آمار قابل توجهی از بانوان را درگیر خود کرده است. بیماری پستان فیبروکیستیک اختلالی خوش خیم است. اغلب خطر چندانی برای سلامت بانوان ندارد؛ اما می تواند زمینه ساز عوارض بعدی شود. در این مقاله قصد داریم به بررسی پستان فیبروکیستیک بپردازیم. ... ادامه مطلب

اثربخشی ماموگرام برای تشخیص زودهنگام سرطان پستان در ایراناثربخشی ماموگرام برای تشخیص زودهنگام سرطان پستان در ایران

ماموگرافی در تشخیص سرطان پستان نقش اساسی ایفا می‌کند. آزمایش ماموگرافی به تشخیص زودهنگام بیماری سینه در زنان کمک می کند. ... ادامه مطلب

پادتن درمانی در سرطان پستانپادتن درمانی در سرطان پستان

عوارض جانبی این داروها (پادتن ها) معمولاً خفیف هستند اما احتمال برخی عوارض جانبی جدی و مهم نیز وجود دارد. برخی از بیماران تحت درمان با داروهای پادتن (به ویژه تراسوزوماب و پرتوزوماب) ممکن است دچار کم کاری قلب بشوند ... ادامه مطلب

طراحی و راه اندازی وب سایت : گروه نرم افزاری پزشک آنلاین