کتاب سیب صورتی
صفحه اصلی / مطالب و مقالات / مطالب سرطان پستان / گروه های پشتیبانی برای بیماران سرطان پستان در ایران

گروه های پشتیبانی برای بیماران سرطان پستان در ایران

سرطان پستان اولین سرطان شایع زنان در بیشتر کشورهای دنیا از جمله ایران می‌باشد. در ایران سالانه حدود 14 هزار نفر به سرطان پستان مبتلا می‌شوند و تقریباً 4 هزار نفر به دلیل این سرطان هر سال فوت می‌کنند. کنترل سرطان پستان می‌تواند تأثیرات بسیاری بر روند فعالیتی زنان جامعه داشته باشد. و همچنین نرخ بقا برای زنان مبتلا به سرطان پستان رو به بهبودی باشد.

پژوهش هایی که در زمینه ابتلا به بیماری سرطان و کیفیت زندگی و حمایت اجتماعی از آ‌نها انجام گرفته است، نشان می دهد که فعالیت های گروه های پشتیبانی بر جسم، روان و عملکرد فرد مبتلا به سرطان تأثیر مثبتی دارد. علاوه بر مراحل درمانی، ملاقات و صحبت با افراد دیگری که در زندگی با چالش سرطان روبرو شده اند، می تواند باعث ایجاد یک اجتماع یا گروهی با تجربیات مشترک شود که تعامل با افراد در این گروه، به رفع استرس افراد کمک کرده و آنها را از حالت ایزوله ای که برخی در مواجهه با این بیماری ها در آن قرار می گیرند خارج می سازد.

جراح پستان

اعضای گروه های پشتیبانی بیماران سرطان پستان در ایران

متخصص خون و سرطان (انکولوژیست)

انکولوژیست، پزشک متخصص در درمان سرطان (و همچنین بیماری‌های خونی) است. معمولاً انکولوژیست، مدیریت تیم درمانی را بر عهده دارد. او مسئول تعیین روش درمان، نوع داروها، میزان آنها و برنامه درمانی است. همچنین ممکن است در مورد روند درمانی شما با دیگر متخصصان و بالینگران مشاوره کند یا بیمار را به آنها ارجاع دهد.

پزشک طب تسکینی

پزشک طب تسکینی ممکن است یک فوق تخصص یا فلوشیپ طب تسکینی یا پزشک عمومی یا متخصص بیماری‌های داخلی باشد که دوره‌های تخصصی طب تسکینی و کنترل علائم و عوارض را گذرانده و در این زمینه مهارت کسب کرده است. وظیفه ی پزشک طب تسکینی در تیم مراقبتی و درمانی، ارزیابی مداوم شما، تعیین مراقبت‌های مورد نیاز، برنامه‌ریزی برای ارائه ی مراقبت های حمایتی و تسکینی و کمک به بهبود علائم و عوارض جانبی شماست. او در صورت نیاز، شما را برای دریافت خدمات گوناگون تسکینی، به بخش های مختلف ارجاع دهد.

پرستاران طب تسکینی و دیگر پرستاران با تخصص‌های خاص

پرستاران طب تسکینی، به مدیریت علائم آزار دهنده کمک می کنند. از میان اعضای تیم، معمولاً پرستاران، ارتباط نزدیک‌تری با بیمار دارند و بنابراین یکی از رابط‌های اصلی شما، با بقیه ی اعضای تیم مراقبتی هستند.

فیزیوتراپ، کاردرمانگر

فیزیوتراپ، بیمار را برای حفظ توان حرکتی و ارتقای آن کمک می کند. وظیفه ی فیزیوتراپ، تدوین برنامه‌های ورزشی برای حفظ و بهبود قدرت جسمانی شما در طول و بعد از پایان دوره ی درمان است. کاردرمانگر (کاردرمان) بر بهبود توانایی بیمار برای انجام کارهای روزانه به ویژه در قسمت حرکات بالاتنه تمرکز دارد، تا به او در وابسته نبودن به دیگران و حفظ استقلال خود برای کارهای روزمره‌ کمک کند.

لنفوتراپیست

بعضی انواع سرطان‌ها و جراحی‌هایی که با هدف درمان، انجام می‌شوند، باعث می شوند که مایع لنف در اندام‌هایی مانند دست و پا تجمع کند. تجمع لنف باعث متورم شدن اندام می‌شود و باعث می‌شود بیمار نتواند به راحتی از آن اندام استفاده کند. لنفوتراپیست با انجام ماساژهای تخصصی و آموزش بعضی تمرینات، به بیمارانی که مایع لنف در اندام‌های مختلف ایشان تجمع کرده (به اصطلاح دچار لنف ادم شده‌اند)، کمک می‌کند تا شرایط طبیعی جسمی خودشان را به دست آورند.

گروه های پشتیبانی بیماران سرطان پستان در ایران

مشاور تغذیه

مشاور تغذیه برای تدوین یک رژیم غذایی اختصاصی، متناسب با شرایط بیماری و نیاز‌هایتان به شما کمک می‌کند. همچنین او می‌تواند شما را در زمینه چالش‌های تغذیه‌ای مانند تهوع و کاهش اشتها کمک کند. مشاور تغذیه، درباره مصرف مکمل‌ها نیز شما را راهنمایی می‌کند.

تیم مراقبت‌های روانی اجتماعی معنوی

اعضای تیم مراقبت‌های روانی اجتماعی، کسانی هستند که به شما برای حفظ و به دست آوردن سلامت روانی، عاطفی، اجتماعی و معنوی کمک می کنند. کلیدی‌ترین اعضای این تیم، روانشناس، مددکار اجتماعی و مراقب معنوی هستند.

روانپزشک

قرار گرفتن در شرایط سخت بیماری، می تواند باعث ایجاد فشار‌های روانی و ایجاد برخی بیماری‌های روانی شود. از طرف دیگر، بعضی سرطان‌ها یا روش‌های درمانی، بر روی عملکرد دستگاه عصبی تأثیر می‌گذارند. این اثرات ممکن است خود را به صورت تغییر در خلق، مشکلات شناختی یا دیگر اختلالات عصبی نشان دهد. به علاوه ممکن است کسی از قبل به بیماری‌های روانی دچار باشد. معمولاً روبرو شدن با شرایط استرس آور که در پی ابتلا و درمان سرطان به وجود می‌آید، می‌تواند موجب تشدید بیماری‌های روانی قبلی شود. روانپزشکان، ضمن تشخیص این مشکلات، با انجام مشاوره، روان درمانی یا تجویز دارو، سعی می‌کنند این اختلالات عملکردی را درمان کنند.

نوبت دهی انلاین

روانشناس

روانشناس (خصوصاً روانشناس سرطان)، در سراسر دوره ی بیماری از زمان تشخیص، دوره ی درمان و حتی پس از آن، بیمار و خانواده‌اش را در مواجهه با چالش‌های روانی و عاطفی همراهی می‌کند و به ایشان برای انطباق یافتن با شرایط بیماری، کمک می‌رساند. او بیمار را برای برقراری ارتباطی بهتر با خانواده، تیم مراقبتی و دیگر اطرافیان‌شان یاری می‌کند. روانشناسان همچنین به اعضای خانواده، در روبرو شدن با سوگ عزیزان خود و گذر از این دوران کمک می کنند.

مددکار اجتماعی

مددکار اجتماعی برای حفظ و بهبود منزلت و رفاه اجتماعی بیمار به شکل‌های مختلف تلاش می‌کند. بررسی نیازهای گوناگون، مشاوره دادن، معرفی شما به نهادهای حمایتی، کمک به حل مسائل خانواده و حمایت از بیمار در چالش‌های معیشتی، حقوقی و امثال آن، مثال‌هایی از این تلاش‌ها است.

مشاوره ژنتیک و پیشگیری

مشاوره ژنتیک، معمولاً در خدمات مرسوم مراقبت های حمایتی و تسکینی طبقه بندی نمی‌شود؛ اما یک مشاور ژنتیک می‌تواند نقش قابل توجهی را در کاهش نگرانی خانواده ی بیمار ایفا کند. مشاور ژنتیک به نگرانی‌های اعضای خانواده ی بیمار در مورد ابتلای خودشان به سرطان، بر مبنای شواهد علمی پاسخ می‌دهد.

اینستاگرام دکتر حکیمیان

کارشناس ژنتیک

کارشناس ژنتیک با بررسی سابقه ی خانوادگی شما برای انواع بیماری‌ها، از جمله سرطان، ریسک شما را برای ابتلا به آنها ارزیابی می‌کند و در صورت نیاز شما را به متخصص ژنتیک ارجاع می‌دهد.

متخصص ژنتیک

متخصص ژنتیک بر اساس میزان ریسک شما، نیاز به آزمایش ژنتیک و نوع آزمایش را تعیین می‌کند. پس از انجام آزمایش متخصص ژنتیک با بررسی نتیجه ی آزمایش اقدامات بعدی را که باید برای پیشگیری از ابتلای اعضای خانواده به سرطان انجام دهید تعیین می کند.


آدرس مطب : اصفهان ، خیابان توحید میانی ، کوچه 23
تلفن : 36294896 - 031

درباره این موضوع مطالب بیشتری بخوانید

نظرات کاربران درباره این مطلب :رها [ 1402-10-19 ]
سلام خسته نباشید من تقریبا ۱۶ سالمه و سینه هام قرینه نیستن خیلیا میگن بخاطر بلوغه ولی خب خیلی استرس دارم میخوام بدونم از کجا میشه فهمید که بعدا تا اخر ۱۸ سالگی این غیر قرینگی رفع میشه یا نه

برای متن پیام فقط از حروف فارسی استفاده کنید .
این فرم صرفا جهت دریافت نظرات ، پیشنهادات و انتقادات کاربران در مورد مطلب فوق میباشد .
به سوالات پزشکی در این بخش پاسخ داده نمیشود .
از ارسال پیام های تبلیغاتی در این بخش خودداری نمایید .
حداکثر طول مجاز برای متن پیام 500 کاراکتر است .
نام و فامیل :
تلفن :
ایمیل :
متن پیـام :
درمان سرطان پستان در مراحل اولیه به چه صورت است؟درمان سرطان پستان در مراحل اولیه به چه صورت است؟

به صورت کلی سرطان سینه ای که در مراحل یا گرید های 1 و 2 باشد، در مراحل اولیه به سر میبرد. گرید 3 سرطان سینه، گرچه جزو مراحل اولیه نیست، اما همچنان شانس درمان سرطان در آن وجود دارد. به صورت کلی هرچه سرطان را زودتر شناسایی کنید، شانس درمان شما هم بالاتر خواهد بود. ... ادامه مطلب

آیا بدون جراحی می توان سرطان سینه را درمان کرد؟آیا بدون جراحی می توان سرطان سینه را درمان کرد؟

یکی از بیماری های شایع در زنان سرطان سینه است که از شایع ترین علت مرگ و میر در آنها می باشد. در سرطان سینه بعضی از سلولها از حالت منظم و معمولی چرخه س ... ادامه مطلب

مبتلایان به سرطان سینه چقدر عمر میکنند؟مبتلایان به سرطان سینه چقدر عمر میکنند؟

احتمال متاستاز سرطان سینه در وهله اول به خوش خیم بودن یا بدخیم بودن توده سرطانی بستگی دارد. اصولا توده های خوش خیم دچار متاستاز نمی شوند. اما حتی اگر توده های خوش خیم را به موقع درمان نکنید ممکن است پیشرفت کرده و به بخش های دیگر هم سرایت کنند. ... ادامه مطلب

نمونه برداری از پستان با سوزن ضخیم چه مزایای دارد؟نمونه برداری از پستان با سوزن ضخیم چه مزایای دارد؟

نمونه‌‌برداری با سوزن ضخیم ممکن است برای بررسی توده پستانی که در ماموگرافی یا سونوگرافی مشخص است و یا پزشک شما در حین معاینه بالینی پستان، احساس کرده است؛ استفاده شود. در این روش پزشک از یک سوزن ضخیم و توخالی برای برداشتن نمونه‌ از بافت توده پستان که بیشتر اوقات با هدایت سونوگرافی است؛ استفاده میکند ... ادامه مطلب

طراحی و راه اندازی وب سایت : گروه نرم افزاری پزشک آنلاین