کتاب سیب صورتی
صفحه اصلی / مطالب و مقالات / مطالب سرطان پستان / دسترسی به داروهای قابل تأمین برای درمان سرطان پستان در ایران

دسترسی به داروهای قابل تأمین برای درمان سرطان پستان در ایران

یکی از انواع سرطان های شایع در کشور یعنی سرطان پستان است و از آنجا که محققان درباره تغییرات سلول های ایجاد کننده سرطان اطلاعات بیشتری کسب می کنند، قادر به تولید انواع جدیدی از داروها شده اند که به طور خاص، این تغییرات را هدف قرار می دهند. درمان سیستمیک با استفاده‌ از دارو برای ‌از بین بردن سلول های درگیر شده انجام میشود. داروها در ‌بدن گردش می کنند و بنابراین می توانند به سلول های آلوده در سراسر بدن برسند. روش‌های رایج برای انجام درمان‌های سیستمیک عبارتند ‌از یک لوله داخل وریدی (IV) که با استفاده‌از سوزن ‌در ورید، تزریق در ماهیچه یا زیر پوست یا یک قرص یا کپسول که بلعیده می‌شود، قرار داده می‌شود.

آنچه در این مطلب میخوانید

نوع داروی شیمی درمانی برای هر فرد، بنا بر گرید و استیج بیماری، وضعیت سلامت عمومی شخص و نظر پزشک معالج تعیین می‌شود. میزان دوز مصرفی نیز بر اساس همین فاکتورها مشخص خواهد شد. مدیریت و تأمین داروهای مؤثر بر بیماری های سرطانی و نیز حمایت های مالی از بیماران دریافت کننده این داروها از چالش های بزرگ نظام ملی سلامت در کشورهای مختلف به ویژه کشورهای در حال توسعه است. تهیه این داروها برای بیماران خاص و سرطانی یک چالش بزرگ است و متأسفانه به دلیل عدم تولید بسیاری از داروها در ایران و مشکلات واردات، بیماران در تهیه داروهای مورد نیاز خود دچار استرس و اضطراب می‌شوند.

در این شرایط شناختن داروخانه داروهای کمیاب و شیمی درمانی، بخشی از کار تهیه داروهای خاص را آسان می‌کند و از بار استرس و اضطراب ناشی از نبود داروها کم می‌کند. به طور معمول بیشتر داروخانه‌ها داروهای بیماری‌های رایج و شایع را موجودی دارند و داروهای شیمی درمانی و یا داروهای بیماری‌های خاص در همه داروخانه‌ها یافت نمی‌شود. در چنین مواقعی باید به داروخانه‌ داروهای کمیاب در سطح شهر مراجعه شود.

جراح پستان

شیمی درمانی

در درمان سرطان سینه با شیمی درمانی‌از داروها برای تخریب سلول های درگیر شده و جلوگیری‌از رشد آنها و تقسیم سلولی عمل میکند و ممکن است قبل‌از جراحی برای کوچکتر کردن تومور و یا بعد‌از جراحی برای ‌از بین بردن کامل سلول های آلوده انجام شود. معمولاً شیمی درمانی میتواند‌ از عود مجدد بیماری بعد از درمان سرطان سینه خودداری نماید. داروهای رایج در درمان سرطان سینه عبارتند‌ از:

دسترسی دارویی بیماران سرطان پستان

تاموکسیفن دارویی است که از اتصال استروژن به سلول های سرطان سینه جلوگیری می کند. برای کاهش خطر عود در پستانی که تومور داشته، خطر ابتلا به سرطان در پستان دیگر و خطر عود دور دست مؤثر است. این روش در زنان چه قبل و چه بعد از یائسگی مؤثر است. تاموکسیفن قرصی است که به مدت 5 تا 10 سال روزانه و هر روز به صورت خوراکی مصرف میشود. برای زنان پیش از یائسگی، ممکن است با دارو ترکیب شود تا تخمدان ها از تولید استروژن جلوگیری کنند.

همچنین بخوانید: علائم سرطان سينه در زنان

مهار کننده آروماتاز

این مهار کننده با کاهش میزان استروژن ساخته شده در بافت هایی به غیر از تخمدان در زنان یائسه با محدود کردن آنزیم آروماتاز فعالیت میکند. زمانی که تخمدان ها در طول یائسگی تولید استروژن را متوقف کردند، آنزیم ها هورمون های ضعیف مردانه به نام آندروژن را به استروژن تبدیل می کند. این داروها شامل آناستروزول (آریمیدکس)، اگزمستان (آروماسین) و لتروزول (فمارا) است.

Abraxane و داروهای نانوذرات متصل به آلبومین

این دارو از نظر فنی داروی بسیار جدیدی نیست؛ اما برخی تغییرات اعمال شده در آن، آن را به داروی نوین تبدیل کرده است. داروی آبرکسان تنها برای درمان سرطان سینه و یا در مواردی که بیماری عود کرده و یا گسترش یافته است استفاده میشود. این دارو توسط سازمان غذا و دارو آمریکا تأیید شده و بدون کوچکترین مشکلی‌ در طول شیمی درمانی به بیماران داده میشود؛ اما‌در بیمارانی که هنوز در مراحل اولیه هستند داروهای مختص که قبلا ًنیز توسط سازمان غذا و دارو تأیید شده بود داده میشود.

اینستاگرام دکتر حکیمیان

درمان سرطان سینه با استفاده از مهار کننده آروماتاز

اخیراً آزمایشاتی انجام شده که نشان میدهد درمان هورمونی با این دارو برای عود مجدد این بیماری در سینه بانوان بسیار کاربرد دارد و عملکرد بهتری نیز نسبت به تاموکسیفن را دارا است؛ اما مهمترین دلیل استفاده ‌از این دارو این است که به شدت خطر عود مجدد بیماری را کاهش میدهد.

درمان سرطان سینه با هرسپتین

حدود 25 درصد سرطان‌های سینه دارای نسخه‌های زیادی از ژنی به نام HER2neu هستند که به کنترل نحوه رشد، تقسیم و ترمیم سلول‌ها کمک می‌کند.‌ در زمانی که نسخه های اضافی از این ژن وجود داشته باشد، بدن اغلب مقدار زیادی‌از پروتئین HER2neu تولید می کند و سلول ها می توانند خارج‌از کنترل رشد کنند. سرطان سینه HER2 مثبت می تواند بسیار تهاجمی باشد. هنگامی که نسخه های اضافی این ژن وجود داشته باشد، بدن اغلب مقدار زیادی‌از پروتئین HER2neu تولید می کند و سلول ها می توانند خارج‌از کنترل رشد کنند. سرطان سینه HER2 مثبت می تواند بسیار تهاجمی باشد. هرسپتین با مهار کردن و از بین بردن این ژن ها‌در طول شیمی درمانی میتواند باعث ‌از بین رفتن آنها شود و طول زندگی را در بانوان افزایش دهد. این دارو نیز توسط سازمان غذا و دارو آمریکا تأیید شده است.

نوبت دهی دکتر حکیمیان

عوارض داروهای سرطان پستان

تمامی داروهای سرطان سینه عوارض مشخصی دارند. شدت عوارض این داروها به نوع و میزان دارو بستگی دارد. در هر حال، برخی از رایج‌ترین عوارض این داروها شامل موارد زیر می‌شوند:

بزنید روی لینک و با کاربردهای سونوگرافی پستان آشنا شوید.


آدرس مطب : اصفهان ، خیابان توحید میانی ، کوچه 23
تلفن : 36294896 - 031

درباره این موضوع مطالب بیشتری بخوانید

نظرات کاربران درباره این مطلب :
برای متن پیام فقط از حروف فارسی استفاده کنید .
این فرم صرفا جهت دریافت نظرات ، پیشنهادات و انتقادات کاربران در مورد مطلب فوق میباشد .
به سوالات پزشکی در این بخش پاسخ داده نمیشود .
از ارسال پیام های تبلیغاتی در این بخش خودداری نمایید .
حداکثر طول مجاز برای متن پیام 500 کاراکتر است .
نام و فامیل :
تلفن :
ایمیل :
متن پیـام :
آیا طب مکمل و جایگزین در درمان سرطان پستان موثر است؟آیا طب مکمل و جایگزین در درمان سرطان پستان موثر است؟

منظور از طب مکمل، سایر روشهای درمانی، غیرپزشکی نوین است که به پیشگیری یا درمان بیماریها می‌پردازد. گاهی بیماران برای درمان سرطان به طب سنتی روی می‌آورند و دچار عواقب ناگوار می شنوند ... ادامه مطلب

تخلیه پستان در افراد ترنس چگونه انجام می شود؟تخلیه پستان در افراد ترنس چگونه انجام می شود؟

جراحی تخلیه پستان بخشی از جراحی تغییر جنسیت در افراد ترنس می باشد و شامل برداشتن بافت پستان در زنان با گرایش های مردانه است ... ادامه مطلب

عمل برداشتن سینه به چه دلیل انجام می شود؟عمل برداشتن سینه به چه دلیل انجام می شود؟

ممکن است کسانی که به سرطان پستان دچار شده اند، و یا کسانی که مستعد این بیماری می باشند، تصمیم به جراحی برداشتن سینه بگیرند.در ادامه این مقاله به بررسی کامل تر علل انجام جراحی برداشتن سینه می پردازیم. ... ادامه مطلب

سرطان سینه در بارداریسرطان سینه در بارداری

ابتلا به سرطان سینه خود نوعی تروما یا آسیب است، حال فرض کنید این سرطان در دوران بارداری ایجاد شود. نگرانی زنانی که در دوران بارداری دچار این سرطان می ... ادامه مطلب

طراحی و راه اندازی وب سایت : گروه نرم افزاری پزشک آنلاین