کتاب سیب صورتی
صفحه اصلی / مطالب و مقالات / مطالب سرطان پستان / علائم هشدار دهنده در سرطان پستان

علائم هشدار دهنده در سرطان پستان

این بیماری در بعضی افراد بدون علامت ظاهر می‌شود و گاهی علائم مختلفی دارد که در افراد مختلف متفاوت است.

آنچه در این مطلب میخوانید

وجود داشتن علامت‌های زیر لزوماً به معنی این نیست که به این بیماری مبتلا شده‌ایم، اما با دیدن این علائم کلی، می‌توانیم به این بیماری شک کنیم و به پزشک مراجعه کنیم:

  1. ایجاد شدن برجستگی یا اجزای توده مانند در پستان یا حفره‌ی زیر بغل
  2. تورم بخشی از پستان یا ضخیم شدن پوست آن
  3. پرتقالی شدن پوست پستان
  4. درد نوک پستان یا کشیده شدن نوک پستان به سمت داخل
  5. قرمز یا پوست پوست شدن نوک پستان
  6. ترشح هر نوع ماده‌ای غیر از شیر از نوک پستان (مثل خون)
  7. هرگونه تغییر در شکل پستان یا حس درد

همچنین بخوانید: علائم سرطان سينه

پستان طبیعی باید چه شکلی باشد؟

پستان از سه بخش تشکیل شده است. اما برای سوال «یک پستان سالم چه شکلی است؟» پاسخی وجود ندارد. شکل پستان در افراد مختلف متفاوت است و در این مورد چیزی تحت عنوان نرمال وجود ندارد. ظاهر پستان از عوامل محیطی مختلفی تأثیر می‌گیرد. مثلاْ شروع خون‌ریزی ماهیانه، چاق یا لاغر شدن، بچه‌دار شدن، افزایش سن و برخی داروها می‌توانند شکل پستان‌ها را تغییر دهند.

جراحی پستان

آیا توده پستانی لزوماً خطرناک و بد است؟

توده‌هایی که در پستان به‌ وجود می‌آیند، لزوماً سرطانی نیستند. گاهی این توده‌ها کیست‌هایی کوچک پر از مایع هستند و در بیشتر موارد به دلایل دیگری غیر از سرطان ایجاد می‌شوند. مثلاً کیست‌ها و وضعیت فیبروکیستیک پستان ، دو عامل بسیار شایع هستند. وضعیت فیبروکیستیک تغییراتی در پستان ایجاد می‌کند که ممکن است همراه با درد، سوزش و ایجاد شدن یک توده‌‌ی پستانی باشد.

علائم سرطان سینه

علائم سرطان سینه

علائم و نشانه‌های سرطان پستان می‌تواند شامل مواردی مانند تورم، حفره حفره شدن پوست، درد، تورفتگی نوک پستان، قرمزی و ... باشد. سرطان سینه یا سرطان پستان ناشی از رشد غیر طبیعی سلول‌ها در پستان است. این سرطان می‌تواند از بخش‌های مختلف سینه آغاز شود. دانستن اینکه پستان‌ها در حالت عادی چگونه باید باشند، بخش مهمی از سلامتی پستان است. اگر چه انجام تست‌های غربالگری به طور مداوم برای تشخیص این سرطان مهم است، ماموگرافی‌ها هر نوع کانسر سینه ای را پیدا نمی‌کنند. بنابراین، بسیار مهم است که از تغییرات پستان خود آگاه باشید و نشانه‌ها و علائم کانسر سینه را بدانید.

نوبت دهی

نشانه‌های سرطان پستان

شاید یکی از شناخته شده ترین نشانه‌های سرطان پستان،وجود توده در بافت پستان باشد. اگر چه اکثر زنان پس از کشف توده به پزشک مراجعه می‌کنند، بایستی به دیگر تغییرات ظاهری پوست یا نوک پستان نیز توجه داشته باشند. می‌توانید با مطالعه نشانه‌ها و علائم سرطان وضعیت خود را در مورد این بیماری بهتر بررسی نمایید. اغلب سرطان‌های پستان قبل از اینکه احساس شوند و پیش از بروز علائم، در ماموگرافی غربالگری در مراحل اولیه تشخیص داده می‌شوند. توجه داشته باشید که انواع مختلف سرطان پستان، علائم متفاوتی را به همراه دارند. به عنوان مثال،کارسینوم داکتال تهاجمی (IDC) که در مجاری شیر ایجاد می شود، ممکن است باعث ایجاد توده شود. کارسینوم لوبولار تهاجمی (ILC)که در غدد شیر ایجاد می شود، ممکن است باعث ضخامت پستان شود.

علائم هشدار دهنده اولیه سرطان پستان

علائم تومورهای پستان از فردی به فرد دیگر متفاوت است. برخی از علائم هشدار دهنده اولیه سرطان پستان عبارتند از:

توجه داشته باشید که این علائم ممکن است به دلایل دیگری غیر از سرطان پیش آمده باشند. به عنوان مثال، تغییر در بافت پوست پستان ممکن است در اثر اگزما ایجاد شود و گره‌های لنفاوی متورم ممکن است در اثر عفونت در پستان یا بیماری غیرمرتبط دیگری ایجاد شود. با مراجعه به پزشک می‌توانید مطمئن شوید آیا علائمی که مشاهده کرده اید، جای نگرانی دارد یا نه.

علائم تهاجمی سرطان پستان

علائم تهاجمی سرطان پستان عبارتند از:

علائم کارسینوم داکتال

کارسینوم داکتال درجا (DCIS)علامت خاصی را دنبال نمی‌کند. به ندرت ممکن است یک زن توده‌ای را در سینه خود احساس کند یا ترشح نوک پستان داشته باشد. با این حال، اغلب موارد کارسینوم داکتال درجا با ماموگرافی تشخیص داده می‌شود.

علائم سرطان لوبولار

سرطان لوبولار درجا (LCIS)با علائم خاصی همراه نیست و با ماموگرافی قابل مشاهده نمی‌باشد. این نوع سرطان تنها در شرایطی کشف می‌شود که پزشک به دلایل دیگری مانند انجام تحقیقات در مورد توده‌های غیرمرتبط با سینه، بیوپسی پستان انجام می‌دهد. اگر فردی مبتلا به LCIS باشد، سلول های پستان زیر میکروسکوپ به صورت غیرطبیعی ظاهر می‌شوند.

علائم سرطان التهابی سینه

بر خلاف سایر سرطان‌های پستان،سرطان التهابی پستان (IBC)به ندرت باعث ایجاد توده‌های پستان می‌شود و ممکن است درماموگرافیخود را نشان ندهند. علائم التهابی سرطان پستان شامل موارد زیر می باشد:

برخلاف سایرانواع سرطان پستان، سرطان التهابی پستان منجر به ایجاد توده مشخص در پستان نمی‌شود. بنابراین، خودآزمایی پستان، معاینه بالینی پستان یا حتی ماموگرافی ممکن است سرطان التهابی پستان را تشخیص ندهد. حتی سونوگرافی نیز ممکن است سرطان التهابی پستان را تشخیص ندهد. اما تغییرات سطح پستان ناشی از سرطان التهابی پستان، با چشم غیر مسلح قابل مشاهده است. علائم سرطان التهابی پستان می‌تواند به سرعت رشد کند و بیماری می‌تواند به سرعت گسترش یابد. هر گونه تغییر ناگهانی در بافت یا ظاهر پستان باید فوراً به پزشک اطلاع داده شود.

برای زنان باردار یا شیرده، علائمی مانند قرمزی، تورم، خارش و درد، از علائم عفونت پستان مانند ورم پستان است که با آنتی بیوتیک قابل درمان است. اگر باردار یا شیرده نیستید و با این علائم مواجه شدید، بایستی تحت معاینه پزشک قرار بگیرید تا نتیجه نهایی مشخص شود.

اینستاگرام دکتر حکیمیان

علائم سرطان پستان متاستاتیک

علائم سرطان پستان متاستاتیک به بخشی از بدن که سرطان در آن گسترش یافته و مرحله آن بستگی دارد. برخی اوقات، بیماری متاستاتیک ممکن است علامتی نداشته باشد.

علائم کارسینوم پاپیلاری پستان

اگر چه علائم کار سینوم پاپیلاری ممکن است مشخص نباشد، یک ماموگرافی روتین ممکن است پیشرفت آن را تشخیص دهد. برای کسانی که علائم مرتبط با این نوع سرطان را تجربه می‌کنند، موارد زیر ممکن است رایج باشد:

توده:کارسینوم پاپیلاری اغلب به صورت کیست یا توده 2-3 سانتی متری تشخیص داده می شود که ممکن است هنگام معاینه سینه با دست، احساس شود.

ترشح نوک پستان:حدود 50 درصد از کارسینومای پاپیلاری در زیر نوک پستان اتفاق می افتد و منجر به ترشح خونی نوک پستان می شود.

علائم سرطان سینه سه گانه منفی

اگر چه سرطان سینه سه گانه منفی متفاوت از سایر سرطان‌های سینه نیست، اما چندین ویژگی منحصر بفرد دارد. از جمله:

وضعیت گیرنده:یک سری آزمایش تشخیص می‌دهند که گیرنده های استروژن، پروژسترون و HER2 منفی خواهند بود، به این معنی که هورمون تراپی، روش سنتی درمان سرطان پستان، موثر نیست. در عوض، گزینه‌های درمانی سرطان سینه سه گانه منفی شامل شیمی درمانی، درمان هدفمند و پرتودرمانی می‌باشد.

تهاجمی‌تر:در مقایسه با سایر انواع سرطان پستان، تمایل بیشتری به شیوع و عود بعد از درمان دارد. این خطر چند سال پس از درمان کاهش می‌یابد.

نوع و درجه سلول:سلول‌های سرطان سینه سه گانه منفی معمولاً همراه با رده‌های سلولی basal-like هستند. همچنین، این سلول‌ها ممکن است درجه بالاتری داشته باشند، به این معنی که شبیه به سلول‌های نرمال و سالم نیستند.

آیا سرطان سینه کشنده است

متاسفانه گسترش این بیماری به حدی زیاد است که از هر سه خانم مبتلا به سرطان ، یک نفر به سرطان سینه مبتلا هست. و بعد ازسرطان ریه دومین عامل مرگ و میر در بانوان است. مهم‌ترین عاملی که شانس مرگ و میر را در کاهش می‌دهد افزایش آگاهی درباره این بیماری است. زیرا این بیماری هر چقدر زودتر تشخیص داده شود ، روند درمان بهتر خواهد بود.

تومور سینه به دو گروه تومورهای خوش خیم و تومورهای بدخیم وجود دارد. در هر دو نوع، رشد سلول‌ها سریع و زیاد می‌باشد. البته تومورهای دیگری نیز تحت عنوان تومورهای بینابین وجود دارند که در ابتدا خوش خیم بوده و سپس تبدیل به تومورهای بدخیم می‌شوند.

در تومورهای خوش خیم، روند تکثیر سلول‌ها در مرحله مشخصی متوقف می‌شود، اما در تومورهای بدخیم روند تکثیر بدون وقفه ادامه می‌یابد و قابل‌مهار نمی‌باشد و در نهایت تبدیل بهسرطان سینهمی‌شود که در صورت عدم درمان به سایر قسمت‌های بدن گسترش می‌یابد و در کار آن‌ها اختلال ایجاد کرده و در نهایت با درگیر ساختن اعضای حیاتی بدن می‌تواند منجر به مرگ فرد شود.

زمان تشخیص در این نوع سرطان نیز در روند بهبودی و درمان بسیار موثر است. به گونه ای که هرچه این نوع سرطان در مرحله ابتدایی‌تری یعنی گرید 1 و 2 تشخیص داده شود، امکان حفظ عضو، درمان کامل و حفظ طول عمر طبیعی برای فرد بیشتر خواهد بود، اما تشخیص بیماری در گرید 3 و 4 یا مرحله پیشرفته بیماری تنها امکان کنترلسرطان پستانرا فراهم می‌کند.

ایا سرطان سینه درد دارد

سرطان سینه می‌تواند چندین تغییر دیگر نیز علاوه بر درد در سطح پوست و اطراف سینه ایجاد کند. هر فردی که متوجه هر یک از این تغییرات شود باید به پزشک مراجعه کند.برای بسیاری از افراد این سوال وجود دارد که آیا سرطان سینه درد دارد ؟ در بعضی موارد، سرطان سینه ممکن است هیچ علامتی نداشته باشد، اما پزشک توده‌ای را در ماموگرافی شناسایی می‌کند. بنابراین غربالگری سرطان سینه طبق توصیه پزشک می‌تواند در شناسایی سریع و درمان سرطان در مراحل ابتدایی این بیماری کمک کند.

یکی از راه های تشخیص زودرس سرطان پستان ، خودآزمایی پستان یا معاینه پستان توسط خود فرد است. این معاینه برای هر زن بالغ و در هر سن قابل اجرا میباشد. تنها کافیست در هر ماه 15 دقیقه زمان صرف اینکار کند تا در صورت بروز هرگونه تغییرات غیر طبیعی در مراحل اولیه قادر به تشخیص آن باشد.


آدرس مطب : اصفهان ، خیابان توحید میانی ، کوچه 23
تلفن : 36294896 - 031

درباره این موضوع مطالب بیشتری بخوانید

نظرات کاربران درباره این مطلب :سمانه تباسیده [ 1401-12-16 ]
سلام نوک پستانم ترشح داره سفیدماننده دردقفسه سینه دار تنگی نفس دارم یبوست دارم بازوم دردمیگیره فشارخونم بالامیره معده درددارم حالم بدمیشه روانه بیمارستان میشم لطفا راهنمایی کنید

برای متن پیام فقط از حروف فارسی استفاده کنید .
این فرم صرفا جهت دریافت نظرات ، پیشنهادات و انتقادات کاربران در مورد مطلب فوق میباشد .
به سوالات پزشکی در این بخش پاسخ داده نمیشود .
از ارسال پیام های تبلیغاتی در این بخش خودداری نمایید .
حداکثر طول مجاز برای متن پیام 500 کاراکتر است .
نام و فامیل :
تلفن :
ایمیل :
متن پیـام :
اهمیت استفاده از سوتین مخصوص بعد از عمل ماموپلاستیاهمیت استفاده از سوتین مخصوص بعد از عمل ماموپلاستی

سوتین مناسب بعد از جراحی سینه یا سوتین ماموپلاستی یا عمل کوچک کردن سینه یکی از مسائل مهم بعد از زیبا سازی و فرم دهی سینه است که پزشکان آن ها را با توجه به نوع جراحی و نوع سینه به بیماران خود توصیه می کنند. در ادامه این متن به اهمیت استفاده از سوتین مخصوص بعد از عمل ماموپلاستی پرداخته ایم. ... ادامه مطلب

بیماری زوسکا را با سرطان پستان اشتباه نگیریدبیماری زوسکا را با سرطان پستان اشتباه نگیرید

زوسکا یک بیماری آزاردهنده و دردناک است که می تواند هر فردی را درگیر کند. به ایجاد عفونت در اطراف نوک پستان، زوسکا می گویند. بسیاری از افراد، زوسکا را با سرطان پستان اشتباه می گیرند. ممکن است که این بیماری در ابتدا به سرطان پستان شباهت داشته باشد؛ اما هیچ ارتباطی میان آن و سرطان پستان وجود ندارد ... ادامه مطلب

اولین اقدام پس از تشخیص توده پستان بدون سابقه قبلیاولین اقدام پس از تشخیص توده پستان بدون سابقه قبلی

خانم هایی که با لمس این توده ها در سینه خود به پزشک مراجعه می کنند حالتی مضطرب و نگران دارند، در این مقاله به بررسی اقداماتی که پس از تشخیص توده پستان ... ادامه مطلب

جراحی حفظ پستان با روش آنکوپلاستیجراحی حفظ پستان با روش آنکوپلاستی

سرطان پستان از دير باز برای بانوان يک بيماری هولناک بوده است. علاوه بر عوارض اصل و جانبی سرطان بر روی بدن بيمار، اصلی ترين رنج بيمار از دست دادن يک عض ... ادامه مطلب

طراحی و راه اندازی وب سایت : گروه نرم افزاری پزشک آنلاین