کتاب سیب صورتی
صفحه اصلی / مطالب و مقالات / مطالب سرطان پستان / رایج ترین انواع سرطان سینه و علائم و نشانه های آنها

رایج ترین انواع سرطان سینه و علائم و نشانه های آنها

انواع سرطان پستان بسته به اینکه سلول های سرطانی در کدام قسمت پستان آغاز می شوند، متفاوت می باشند. اغلب انواع سرطان پستان، آدنوکارسینومای پستان هستند. این نوع تومورها در بسیاری از سرطان های رایج دیگر یافت می شوند و در غدد یا مجاری که باعث ترشح مایعات می شوند، شکل می گیرند. آدنوکارسینومای پستان در غدد تولید شیر به نام لوبول یا در مجاری شیر تشکیل می شوند. این سرطان مانند دیگر سرطان ها به دو گروه خوش خیم و بدخیم تقسیم می شود؛ اما جدا از دو نوع رایج سرطان، انواع سرطان سینه متفاوتند و در نتیجه درمان سرطان متفاوت است.

آنچه در این مطلب میخوانید

علائم و نشانه های سرطان سینه

برخی از علائم اولیه، عوارض سرطان سینه و هشداردهنده سرطان پستان(سرطان سینه) عبارتند از:

همچنین بخوانید: علائم سرطان سينه در مردان

البته نباید فراموش کنید بسیاری از این وضعیت ها، ممکن است بر اثر مشکلی دیگر به وجود آمده باشد و در صورت مشاهده آن ها برای تشخیص دقیق، فقط و فقط به پزشک مراجعه کنید. مشخصات توده های سرطانی سینه ممکن است با توده خوش خیم یکسان باشد و بعد از معاینه دقیق نوع توده مشخص شود.

جراح پستان

علت اصلی سرطان سینه در زنان هنوز به درستی مشخص نشده است ولی عوامل زیر می تواند شلنس ابتلا به بیماری سرطان پستان در شما افزایش می دهد:

  1. نژاد
  2. سابقه خانوادگی
  3. جهش ژن های مختلف مانند BRCA1
رایج ترین انواع سرطان سینه

انواع سرطان سینه

بر اساس چگونگی سلول های سرطانی زیر میکروسکوپ، سرطان پستان در انواع مختلفی طبقه بندی می شود. اغلب سرطان پستان، کارسینوما هستند.

1. سرطان مجرایی(کارسینوم داکتال) درجا(DCIS):

شایع ترین نوع سرطان سینه، سرطان مجرایی(کارسینوم داکتال) درجا به این معنی است که سلول های سرطانی فقط در مجاری به درون بافت پستان دسترسی یافته اند. کارسینوم مجاری شیری معمولا علائمی ندارند. با این حال گاهی اوقات می تواند علائمی مانند ترشح خونی از نوک پستان ، وجود یک توده در پستان و برخی از افراد مبتلا به کارسینوم مجاری شیری درجا نوعی بثورات(برآمدگی) درگیر در نوک پستان دارند که به بیماری پاژه نوک پستان معروف است.این بیماری از نوک پستان آغاز می شود و ممکن است به سایر نواحی پستان نیز انتشار یابد. تقریبا بیماری همه زنان در این مرحله سرطان قابل درمان می باشد. معمولا بهترین راه تشخیص در مرحله اولیه سرطان مجرایی درجا از راه ماموگرافی است.

نوبت دهی آنلاین دکتر حکیمیان

2. سرطان لوبولی:

سرطان لوبولی یا سرطان مجاری شیری پستان نوعی سرطان سینه است که در غدد تولید شیر(لوب یا لوبول ها) پستان تشکیل می شود. که می توان از علائم اولیه سرطان لوبولی ضخیم شدن ناحیه ای در بخشی از سینه، ایحاد برآمدگی یا تورم جدید در سینه، تغییر در بافت یا ظاهر پوست بالای پستان مانند کم رنگ شدن یا ضخیم شدن و تورفتگی نوک سینه می توان نام برد. اما هنوز مشخص نیست چه عواملی منجر به سرطان لوبولی می شود. در صورت بروز علائم و نشانه هایی که به تازگی ظهور پیدا کرده اند و قبلا نبوده اند، باید فورا به پزشک مراجعه کنید. پزشک شما را فورا معاینه می کند اگر علائم مشکوکی را مشاهده کرد؛ شما را برای بررسی دقیق تر به ماموگرافی یا سونوگرافی ارجاع می دهد.

اینستاگرام دکتر حکیمیان

3. سرطان التهابی:

سرطان التهابی پستان یکی از گونه های نادر سرطان سینه است که به سرعت پیشرف می کند و باعث ایجاد قرمزی، التهاب و حساسیت سینه می شود. این سرطان زمانی ایجاد می شود که سلول های سرطانی گره و رگ های لنفاوی موجود در پوست پستان مسدود می کنند و باعث ایجاد ظاهری قرمزی و التهاب در سینه می شود.
این بیماری از دسته سرطان های پیشرفته موضعی است به این معنی که از نقطه شروع خود به بافت های مجاور و گره لنفاوی نزدیک سرایت پیدا می کند. سرطان التهابی سینه ممکن است به راحتی با عفونت سینه اشتباه گرفته شود که یک علت شایع تر قرمزی و التهاب سینه است. در صورت مشاهده هرچه سریع تر به پزشک مراجعه کنید.

بزنید روی لینک و با کاربردهای سونوگرافی پستان آشنا شوید.


آدرس مطب : اصفهان ، خیابان توحید میانی ، کوچه 23
تلفن : 36294896 - 031

درباره این موضوع مطالب بیشتری بخوانید

نظرات کاربران درباره این مطلب :
برای متن پیام فقط از حروف فارسی استفاده کنید .
این فرم صرفا جهت دریافت نظرات ، پیشنهادات و انتقادات کاربران در مورد مطلب فوق میباشد .
به سوالات پزشکی در این بخش پاسخ داده نمیشود .
از ارسال پیام های تبلیغاتی در این بخش خودداری نمایید .
حداکثر طول مجاز برای متن پیام 500 کاراکتر است .
نام و فامیل :
تلفن :
ایمیل :
متن پیـام :
اهمیت استفاده از سوتین مخصوص بعد از عمل ماموپلاستیاهمیت استفاده از سوتین مخصوص بعد از عمل ماموپلاستی

سوتین مناسب بعد از جراحی سینه یا سوتین ماموپلاستی یا عمل کوچک کردن سینه یکی از مسائل مهم بعد از زیبا سازی و فرم دهی سینه است که پزشکان آن ها را با توجه به نوع جراحی و نوع سینه به بیماران خود توصیه می کنند. در ادامه این متن به اهمیت استفاده از سوتین مخصوص بعد از عمل ماموپلاستی پرداخته ایم. ... ادامه مطلب

تومورهای فیلوئیدس چه هستند و علت بروز آنها چیست؟تومورهای فیلوئیدس چه هستند و علت بروز آنها چیست؟

تومور های فیلوئیدس پستان تومور هایی از جنس بافت فیبرواپیتلیال هستند . تومور فیلوئیدس در بافت پیوندی پستان رشد می کند . این تومور ها کم تر از ۱ درصد کل تومورهای پستان را تشکیل می دهند . در این مقاله به بررسی تومور های فیلوئیدس پستان می پردازیم . ... ادامه مطلب

هورمون درمانی چگونه انجام میشود و چه مدت ادامه میابد؟هورمون درمانی چگونه انجام میشود و چه مدت ادامه میابد؟

هورمون درمانی یکی از روشهایی است که برای بهبود و درمان سرطان پستان، در مراحلی از بیماری انجام می‌شود و هدف از آن محدودیت دسترسی سلولهای سرطانی به این هورمون ها است. با هورمون درمانی رشد سلول های سرطانی می‌تواند کاهش یافته یا متوقف شود ... ادامه مطلب

چطور بفهمیم سرطان سینه داریم؟چطور بفهمیم سرطان سینه داریم؟

خود آزمایی پستان، معاینه ‌ای است که باید در خانه به وسیله خودتان انجام شود. برای تشخیص بیماری ‌های احتمالی سینه، باید از چشم و دست خود استفاده کنید تا تغییرات ظاهری یا لمس سینه را متوجه شوید. در این بخش به معاینه پستان برای تشخیص سرطان سینه پرداخته ایم. ... ادامه مطلب

طراحی و راه اندازی وب سایت : گروه نرم افزاری پزشک آنلاین